Toon posts:

Problemen met Inspiron 8600, videokaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben in 2003 een laptop gekocht namelijk; de Dell Inspiron 8600 :)

Deze werkte zeer goed tot een jaar geleden, de laptop reageerde soms niet meer nadat iemand er een spelletje op had gespeeld. Daarna kwamen er allerlij vreemde vakjes in het beeld(Artifacts) en reageerde totaal niet meer, toen werd het nog erger en wou de laptop soms niet eens meer opstarten of zag je alleen een paar gekleurde vakjes (kon je alleen zien als je hem op een extern monitor aansloot)

Dit heb ik vaker gezien bij videokaarten die te ver waren overclockt of kapot waren.
Ik heb toen in de tijd ook Dell opgebeld, en die zeiden toen dat het TFT scherm kapot was en dat kostte toen nogal wat geld :| , dat heb ik dus ook niet gedaan omdat ik het raar vond dat als je het op een extern monitor aansluit er dan ook van die artifacts komen.

Na een lange tijd er niet naar om hebben gekeken, kwam ik vandaag toevallig een Dell site tegen waar in stond hoe je de laptop staps gewijs kon demonteren.
Nu heb ik hem dus gedeeltelijk gedemonteerd, om te kijken of ik iets kon zien, ik heb het TFT scherm er af gehaald en een CRT monitor aangehangen. Nadat ik het toetsenbord had verwijderd kon ik de processor en videokaart zien zitten. Na een paar keer aan en uit zetten startte de laptop eindelijk door en toen ging ik ff 3dmark01 draaien, na een paar benchmarks kwamen de artifacts tevoorschijn en de videokaart werd ook aardig warm zonder dat de fan aanging. Als ik een beetje druk uitoefen op de videokaart veranderen de artifacts ook, en vaak zitten er ook al artifacts bij het opstarten van de BIOS en Windows.

Toen heb ik de videokaart er afgehaalt. Tot mijn verbazing startte hij nu wel in 1 keer op zonder moeite (kon natuurlijk niks zien maar ik hoorde aan de geluiden dat windows was gestart, en msn ook het ook gewoon deed) Ik heb het meerdere keren geprobeerd, en elke keer als de videokaart niet was aangesloten starte hij gewoon door. :?

Nu heb ik op verschillende site's wel losse videokaarten te koop gezien zoals op ebay, maar ik wil wel graag weten of het de videokaart wel is. Als er iemand anders hier meer over weet laat het dan weten! :)

Specs:
Videokaart: nVidia GeForce 4200 Go 64Mb DDR
Processor: Intel Pentium M 1,5Ghz (Banias)

Verwijderd

Al weer geprobeerd met de video kaart erin? Uithalen en terugzetten wil wel eens helpen nl. De kaart heeft dus een eigen fan die nooit aangaat?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb meerdere malen de kaart er terug in gedaan en er weer uitgehaald. Als de kaart er uit is start hij in 1 keer op zonder moeite. Als de kaart er weer in is gezet start hij soms gelijk in 1 keer op maar meestal moet ik een paar keer de laptop aan en uit zetten voordat hij pas goed doorstart.
De fan van de videokaart heb ik niet zien draaien tijdens de 3dmark sessie, alleen als de laptop opstart spint hij even op (samen met de processor fan)

Met een progje wat ik gedownload had (I8kfanGUI) kan je de laptop op full fan speed zetten en dan draait de videokaart fan wel, maar dat had geen baat na een tijdje kwamen de artifacts weer tevoorschijn in windows :( (ik had dus geen spel opgestart)

Ik denk dus dat de videokaart overhit is geraakt en daardoor kapot is gegaan. :)

Verwijderd

Nog een geluk dat die los is en niet onboard.

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar heb ik nog wel geluk mee, dacht ook eerst dat hij ook onboard zat maar nadat ik hem heb gedemonteerd bleek die los te zitten. 8)
Zit er nu sterk over na te denken om een vervangend exemplaar te kopen, heeft iemand daar ervaringen mee? :)

• Mr.Meeuw
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-01 08:09
Nou ik heb mijn processor van mijn inspiron 9400 zonder problemen kunnen upgrade. Het vervangen van de video kaart lijkt mij dan ook een gewoon kunnen. Zou alleen niet weten hoe je aan een goeie en passende kan komen. Kan je die anders niet los (telefonisch) bij de Dell bestellen.

I'm a bird! I'm a plane! I'm a choo-choo train!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een videokaart ontvangen! en in de laptop gezet en hij doet het weer 100% goed 8)
Hij is weer helemaal de oude :) , alleen zit er nu een wat betere videokaart in die ook de Vista Aero effecten kan weergeven.
Dus als je laptop een beetje vaag aan het doen is kan je hem hiermee zeker mee maken! _/-\o_

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mischien is het handig als je even meldt waar je de GPU vandaa hebt (dell bijv, of parts resellers).
Zodat mensen met het zelfde probleem (hardware falen van dell spul) ook een reseller hebben.
Ik heb niks gezegt als je heb van bijv ebay af hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Deze videokaart heb ik idd van ebay :) , je kan ze ook wel kopen op verschillende (amerikaanse)webshops maar dan ben je meestal stukken duurder uit!

Verwijderd

Welke webwinkels dan? Ik ben al een tijdje op zoek naar een geforce 8600m.

• hattorihanzo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 00:06:
Welke webwinkels dan? Ik ben al een tijdje op zoek naar een geforce 8600m.
Ik zie dat ie 190 usd kost op ebay us. http://computers.listings...ifQQsocmdZListingItemList

Oh toch niet, helaas. Maar ze hebben wel 7900 gtx voor 275, voorwaarde is een retedure dell laptop

[ Voor 13% gewijzigd door hattorihanzo op 06-07-2007 09:09 ]

Pagina: 1