Webshop [login]

Pagina: 1
Acties:

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-01 12:03
Ik zit ergens mee:

De meeste webwinkels op het internet hebben een login gedeelte voordat je kan bestellen. De klant moet altijd eerst een profiel aanmaken voordat hij kan bestellen. Ik zie dat als hinderlijk. Waarom zou je een klant niet de keuze laten maken: profiel aanmaken met al zijn voordelen of gewoon direct bestellen.

Ik zelf wil voor de laatste keuze gaan, maar toen bedacht ik mij ineens er zal wel een duidelijke reden zijn waarom al die webwinkels het hebben. Wat denken jullie dat de reden is waarom je altijd verplicht moet inloggen? (zekerheid van gegevens?, door verificatie via email?)

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
lijkt me inderdaad om de reden dat ze zekerheid willen als iemand besteld. Want ook al betalen ze netjes, maar blijkt het adres achteraf niet te kloppen hebben ze zelf wel een heleboel extra werk om het allemaal netjes afgehandeld te krijgen.

Het is trouwens ook stukken handiger bij terugkeer van een klant, alleen ff inloggen en bestelling kan meteen verwerkt worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Jacub86 op 18-06-2007 17:14 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Dan kan je oudere gegevens bij houden. Is handig op zich. Maar als jij een manier wilt om direct te kunnen bestellen dan moet je dat doen. Bij de meeste webwinkelsprogramma`s kan je dat gewoon instellen.

Het is net wat je wilt :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• isomis
ik vind dat een klant een scherm moet krijgen:
  • bestellen zonder profiel aan te maken
  • bestellen via bestaand profiel
  • bestellen door nieuw profiel aan te maken
Zo geef je de klant de volledige vrijheid in zijn keuzes. Als je 1 optie kiest, creeer je een drempel.

Waarom niet de klant de keuze laten maken wat hij wilt :)

[ Voor 9% gewijzigd door isomis op 18-06-2007 17:18 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Jacub86 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:10:
lijkt me inderdaad om de reden dat ze zekerheid willen als iemand besteld.
Die heb je ook als je om de gegevens vraagt voordat de daadwerkelijke bestelling geplaatst wordt. Voor die tijd moet het IMHO gewoon mogelijk zijn iets in je mandje te gooien en daarmee te shoppen.
Want ook al betalen ze netjes, maar blijkt het adres achteraf niet te kloppen hebben ze zelf wel een heleboel extra werk om het allemaal netjes afgehandeld te krijgen.
Dat heb je ook als je je profiel vooraf 'verkeerd' invult.
Het is trouwens ook stukken handiger bij terugkeer van een klant, alleen ff inloggen en bestelling kan meteen verwerkt worden.
Een cookie met een shoppingcart-ID (GUID ofzo) is al meer dan voldoende. Daar heb je geen compleet profiel voor nodig.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

isomis schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:16:
Waarom niet de klant de keuze laten maken wat hij wilt :)
Als jij het leuk vind om dat allemaal inelkaar te zetten, dan moet je dat zeker doen. Het is jouw winkel en het is jouw regel hoe mensen bij jouw moeten kopen. Als jij drie verschillende ingangen wilt maken word het alleen maar ingewikkelder voor de klant om te kiezen, ingewikkelder voor de developer om het allemaal bij te houden.

Maar het is wel drempelverlagend. Maar hoeveel extra moeite krijg jij erdoor.

Je kan ook nog een optie 4 erbij zetten, zoals ook veel shops doen. Eerste keer kopen == automatisch een user aanmaken en mailen tijdens het koop process.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De 'verplichte registratie' is trouwens nog op te splitsen in twee sub varianten. Degene waarbij je moet registreren voordat je een winkelmandje aan kunt maken en degene waar je ook vlak voor het afronden vanje bestelling moet registreren.

Vooral aan de eerste heb ik een gruwlijke hekel. Vooraf wil ik graag op een scherm zien wat de verzend en betalings mogelijkheden zijn. Ik wil niet een dubieus FAQ-je door moeten lezen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• isomis
Janoz schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:22:
De 'verplichte registratie' is trouwens nog op te splitsen in twee sub varianten. Degene waarbij je moet registreren voordat je een winkelmandje aan kunt maken en degene waar je ook vlak voor het afronden vanje bestelling moet registreren.

Vooral aan de eerste heb ik een gruwlijke hekel. Vooraf wil ik graag op een scherm zien wat de verzend en betalings mogelijkheden zijn. Ik wil niet een dubieus FAQ-je door moeten lezen.
idd super irritant is dat!
disjfa schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:21:
[...]

Als jij het leuk vind om dat allemaal inelkaar te zetten, dan moet je dat zeker doen. Het is jouw winkel en het is jouw regel hoe mensen bij jouw moeten kopen. Als jij drie verschillende ingangen wilt maken word het alleen maar ingewikkelder voor de klant om te kiezen, ingewikkelder voor de developer om het allemaal bij te houden.

Maar het is wel drempelverlagend. Maar hoeveel extra moeite krijg jij erdoor.

Je kan ook nog een optie 4 erbij zetten, zoals ook veel shops doen. Eerste keer kopen == automatisch een user aanmaken en mailen tijdens het koop process.
thnx voor de laatste tip ga ik even over nadenken.

Qua programmeerwerk kost het me niks. Heb al een module profilemanagement, hoef alleen maar even een if else te maken. if (niet ingelogd) load profilemanagement else load formulier.

• isomis
ben er eruit. in CMS geef ik de beheerder de keus om te kiezen hoe klanten moeten bestellen. Aangezien mij CMS voor algemeen gebruik is laat ik de beheerder via pulldown de keuze maken tussen de verschillende opties.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:53
In principe heb je voor zowel een profiel als een eenmalige bestelling dezelfde gegevens nodig, dus de klanten moeten evenveel invullen (op een wachtwoord voor profiel na). Dus waarom dan niet gelijk er een profiel van maken zodat ze het niet iedere keer in hoeven te vullen, het is maar een invoerveldje meer.

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:24
Wat ik de makkelijkste optie vind, is dat een bezoeker altijd producten in zijn winkel mandje kan stoppen. En tijdens het bestellen alleen een wachtwoord extra moet opgeven. De gebruikersnaam is dan het email adres waarmee de gebruiker zicht registreert. Zo heb ik dit al bij meerdere webshop's geïmplementeerd. En volgens mij heeft dat ook de laagste drempel.

LinkedIn - Collega worden?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf ben ook erg pro email adres. Ja, sommige mensen vinden het vervelend, maar een email adres heb je toch vaak nodig ter validatie. Groot voordeel van een email adres is dat dat zo goed als gegarandeerd uniek is en te onthouden door mensen. Zeker iets minder 'internet georienteerde' mensen onthouden Jan231 een stuk minder goed.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• isomis
bedankt voor alle input. Heb webwinkel bijna af en hij gaat cool worden _/-\o_ (vind ik zelf :))

Pagina: 1