Toon posts:

Tijdens gamen raar geluid uit de buurt van de cpu e6600

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat ik op de goede plek post want dit is mijn eerste echte post en helaas is het gelijk een probleem. Ik heb 3 weken geleden een nieuwe pc gebouwd:

asus p5n32-E SLI
intel e6600
8800gtx
dark power pro 750w voeding
ocz sli ready pc8500 geheugen 2gig
samsung 940bf

Het probleem is dat er een raar geluid tijdens het gamen bij de cpu vandaan komt. Dit hoge geluid veranderd van toon naarmate de framerate veranderd. Het rare is dat wanneer ik met orthos de cpu belast het geluid er niet is ook niet als ik die test doe voor cpu en geheugen. En het geluid komt echt niet bij de videokaart vandaan.

Heb alle drivers en bios update al gedaan. Verder heb ik uren lopen googlen en de volgende dingen uitgeprobeerd:

onboard geluid verwijder - helpt niet
bios flashen - helpt niet
geheugen aandrukken - helpt niet

Ik zou graag ander geheugen willen testen maar die heb ik niet mijn ouwe pc was namelijk nog gewoon ddr en niet ddr2 helaas. En zo is het dus ook met de videokaart mijn ouwe is agp dus daarmee kan ik ook niet testen.

Ik hoop dat iemand dit probleem kent want ik heb heel internet afgezocht en ben een beetje radeloos onderhand.

Groetjes,

Lodewijk

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
Het kan een condensator of spoel zijn die piept, dit heb ik wel eens vaker gehoord.
Heb het ook een keer met een voeding gehad. (hoge fluit toon)

Kan zijn dat het een mosfet is, als het bij je CPU vandaan komt.
Sommigen verwijzen naar een lijmpistool, maar misschien kun je je mobo RMA'n

Je moet het geluid wel localiseren met een buisje ofzo, zodat je zeker weet dat het dat onderdeel is. Ik zou zeggen knutsel een gehoor-tool, en ga je PSU en Mobo bij langs tot je het gevonden hebt waar het daadwerkelijk vandaan komt.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Het zou natuurlijk gewoon kunnen zijn dat tijdens het gamen je cpu heter wordt waardoor de fan harder gaat draaien. Ik zou even proberen om speedfan mee te laten draaien als je een spel speelt en dan wat heen en weer alt-tabben om de temperatuur en toerental van je cpu-fan te zien.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie, ik zal het geluid dan eerst precies proberen te achterhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens orthos wordt de cpu warmer dan tijdens het gamen. Denk omdat de meeste games geen 2 cores ondersteunen. Maar dan is het geluid niet aanwezig dus dat kan het probleem niet zijn lijkt mij.

Verwijderd

Ik heb sinds de overstap naar de E6600 ook wat problemen, vooral in Windows Vista zelf (vasthangers) (8800GTS 320MB, 2 GB DDR2/533, Nieuwste BIOS van MSI P6N, E6600 @stock)
Maar tijdens games hoor ik geen rare geluiden.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Bij mij is het ook zo. Maar als ik v-sync aanzet(mijn voorkeur trouwens icm 8800 gtx) dan is het geluid verdwenen. Enkel met atitool heb ik het dan nog.

http://specs.tweak.to/16567

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

uhhm... ter info

geheugen kan geen geluid maken, de processor zelf ook niet, de videokaart ook niet, het moederbord zonder actieve koeling ook niet. Het enige dat geluid kan maken in een pc zijn de fans, of andere bewegende onderdelen (denk e.v.t. ook aan dvd spelers, harddisks oid. De rest kan per defenitie geen geluid maken.

-_-

• Kain_niaK
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

M2M schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:46:
uhhm... ter info

geheugen kan geen geluid maken, de processor zelf ook niet, de videokaart ook niet, het moederbord zonder actieve koeling ook niet. Het enige dat geluid kan maken in een pc zijn de fans, of andere bewegende onderdelen (denk e.v.t. ook aan dvd spelers, harddisks oid. De rest kan per defenitie geen geluid maken.
Onzin... want spoelen en transistors kunnen wel degelijk piepen. Als ergens electrische stroom door heen gaat dan kan het altijd gaan trillen en dus geluid produceren. Dus ook een processor kan geluid maken.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Kain_niaK schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:24:
[...]

Onzin... want spoelen en transistors kunnen wel degelijk piepen. Als ergens electrische stroom door heen gaat dan kan het altijd gaan trillen en dus geluid produceren. Dus ook een processor kan geluid maken.
Klopt de eerste MacBooks hadden Intels die piepten. Volgens mij noemde ze dat Wine

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net ff gekeken of vsync aan stond maar die stond al uit dus dat is hem ook niet :'( Ga nu eerst maar is met een rietje ofzo luisteren waar het exact van daan komt. Bedankt voor de reacties alvast.

PS. Ik denk dat het engelse woord "wine" inderdaad het geluid het beste beschrijft.

• M2M

M2M

medicijnman

Kain_niaK schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:24:
[...]

dat hoor je nouwelijks... maar het brengt me wel op een idee... als n spoeletje los zit, kan het natuurlijk wel flink trillen en herrie schoppen

en bij normaal gebruik hoor je electriciteit niet. In ieder geval niet op zo'n laag voltage. dán daarbij is het trillen van een moederbord dat (hopelijk) wel fatsoenlijk vast zit eigenlijk behoorlijk zeer onwaarschijnlijk.

ach laat ook maar...

tijd voor een biertje als het over piepende processors gaat. :+ :*)

[ Voor 6% gewijzigd door M2M op 18-06-2007 18:58 ]

-_-

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
wine omschrijft meer een oorzaak van piepen, en dan ook nog eens niet bij electronica :+

whine bedoelen jullie, da's wel net wat anders :D

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:17
M2M schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:57:
[...]

dat hoor je nouwelijks... maar het brengt me wel op een idee... als n spoeletje los zit, kan het natuurlijk wel flink trillen en herrie schoppen

en bij normaal gebruik hoor je electriciteit niet. In ieder geval niet op zo'n laag voltage. dán daarbij is het trillen van een moederbord dat (hopelijk) wel fatsoenlijk vast zit eigenlijk behoorlijk zeer onwaarschijnlijk.

ach laat ook maar...

tijd voor een biertje als het over piepende processors gaat. :+ :*)
De gein is nou net dat we hier te maken hebben met een defect ;)
Het komt niet gek vaak voor, maar condensatoren en spoeltjes kunnen heel goed verantwoordelijk zijn voor hoge pieptonen. Dat komt meestal door een defect of slechte bevestiging.

• M2M

M2M

medicijnman

Nijn schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:01:
[...]

De gein is nou net dat we hier te maken hebben met een defect ;)
Het komt niet gek vaak voor, maar condensatoren en spoeltjes kunnen heel goed verantwoordelijk zijn voor hoge pieptonen. Dat komt meestal door een defect of slechte bevestiging.
dan is het toch echt de eerste keer dat ik zo'n probleem tegen het lijf loop... misschien compleet aan mij ontgaan door mijn herriemakende kast :)

in ieder geval is het geluid helemaal localiseren toch eigenlijk wel het belangrijkst, en als het inderdaad een spoeltje betreft oid, je plank RMA-en of met ductape aan de haal

-_-

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
piep, fluit, whine, squirm noem maar op, maar 1 ding is zeker het is behoorlijk irritant.

trouwens lodewijk, skelleniels vertelde dat juist mèt v-sync aan het geluid minder was. (en trouwens v-sync is een must voor 3D games tenzij je van torned up screens houd..)

Verwijderd

Topicstarter
Ohw ja sorry voor het slechte lees werk skelleniels.
Maar ik heb het probleem gevonden en het komt van de voeding. en niet het moederbord. Heb een tagan voeding van een vriend erin gezet en toen was het geluid weg. Schijnbaar is de voeding dus defect en gaat ie als de 8800 om stroom gaat vragen piepen en rare geluiden maken. Dus de voeding dan maar RMA.

• M2M

M2M

medicijnman

probleempje opgelost :)

-_-

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Ik heb ook een vaag piep geluid, maar dan alleen tijdens het draaien van 3dMark en vooral als ie switched tussen de verschillende tests. Volgens mij produceert mijn videokaart dat geluid.
Verder hoor ik het nooit in games of tijdens het film kijken.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

• diac21
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09-2025
Ik heb ook een hoge piep. Alleen als ik game, maar ook alleen als ik in een loading scherm zit, dat volledig zwart is. Ik haal op dat moment een fps van 2000 (tweeduizend) en dan komt er een vrij harde piep uit mijn computerkast. Ik denk wel dat dit de videokaart is, maar ik heb er eigenlijk niet naar gekeken. Het werkt dus... :P Anyway, als ik vervolgens in de server zit en de maximale fps van 85 heb bereikt dan stopt het piepen en doet alles weer normaal. Het is echt alleen in een zwart scherm met 2000 fps en tijdens gamen. Als ik vervolgens de muis beweeg tijdens het piepen, veranderd het piepgeluid ook..

Zoals Bull ook zegt.

hm.. idd, het zou ook de voeding kunnen wezen zoals lodewijk84 zegt. Ik zal het eens bekijken.

Verwijderd

Ik had net hetzelfde met mijn vorig systeem, maar dan andersom. Een condensator piepte enkel bij idle, in 3d modus en ander zwaar gebruik was die piep weg.

Net daarom heb ik nu de plus versie van de p5n32-e sli, die heeft betere condensatoren.

Ik dacht eens gelezen te hebben dat een krimpkous wel kan helpen. Want een echt defect is het niet he. Alles werkt toch.

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-02 18:02

CdD

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:04:
Ik had net hetzelfde met mijn vorig systeem, maar dan andersom. Een condensator piepte enkel bij idle, in 3d modus en ander zwaar gebruik was die piep weg.

[...]
Dat is precies wat ik ook heb met m'n pc (zie PC2 in m'n sig).
M'n andere pc (PC1 in m'n sig) heeft dat niet.

[ Voor 7% gewijzigd door CdD op 19-06-2007 15:09 ]

99pixels.nl

• M2M

M2M

medicijnman

diac21 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:42:
Ik heb ook een hoge piep. Alleen als ik game, maar ook alleen als ik in een loading scherm zit, dat volledig zwart is. Ik haal op dat moment een fps van 2000 (tweeduizend) en dan komt er een vrij harde piep uit mijn computerkast. Ik denk wel dat dit de videokaart is, maar ik heb er eigenlijk niet naar gekeken. Het werkt dus... :P Anyway, als ik vervolgens in de server zit en de maximale fps van 85 heb bereikt dan stopt het piepen en doet alles weer normaal. Het is echt alleen in een zwart scherm met 2000 fps en tijdens gamen. Als ik vervolgens de muis beweeg tijdens het piepen, veranderd het piepgeluid ook..

Zoals Bull ook zegt.

hm.. idd, het zou ook de voeding kunnen wezen zoals lodewijk84 zegt. Ik zal het eens bekijken.
zet vsync dan gewoon aan...

-_-

Pagina: 1