Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

contactmicrofoon / piezo + versterker maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na lang een lezer te zijn geweest eens zelf een vraag:

Afgelopen weekend bij toeval terecht gekomen op allerlei online spy sites die de gekste apparatuur hebben om je overspelige vrouw in de gaten te houden ;) Ik vond daar ook een zogenaamde " contact microphone" Dit is niet alleen de microfoon maar een heel setje (ziet er erg zelfbouwig uit) met een contact microfoon (met neem ik aan een piezo element) en een simpele microfoon versterker. Daarbij zit er ook nog een filter in om " de mensenlijke stem" goed uit te laten komen volgens de omschrijving :-)

Ik ben nieuwsgierig of zoiets echt werkt en of je daarme in 1 keer dwaaars door ramen, en deuren kunt luisteren en wil daarom for the fun proberen zoiets zelf te maken. Niet om me buurvrouw af te luisteren (geloof me dat wil je niet ;) ) maar gewoon eens kijken of het werkt.

Het versterkende gedeelte + filter maak ik me niet zoveel zorgen om om te maken maar hoe maak ik een contactmicrofoon?! Eigenlijk zijn deze microfoons heel lastig te koop en als ze te koop zijn dan zijn ze meestal in het klein voor bv gitaren etc gemaakt. Ik zoek eigenlijk (of wil zoiets maken) zoals dit:

http://www.spygadgets.com/images/contact-mic.jpg

Dit is wel heel primitief en vraag me af of alleen een piezo element genoeg is?!:
http://www.floraberlin.de/soundbag/sbimages/branches.jpg

Zo'n contact microfoon / piezo werkt door de overgebleven trillingen over te brengen en kan dit als geen ander. Tegelijkertijd vraag ik me af of een ander soort microfoon zoals een electret van tegenwoordig dit ook niet gewoon kan doen?

Ben benieuwd..

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Een piezo element is zeer gevoelig voor directe trillingen, en in mindere mate gevoelig voor geluid, dus zeer geschikt als contactmicrofoon.
Een condensatormicrofoon is eigenlijk helemaal niet geschikt als contactmicrofoon, waarschijnlijk omdat de trillingen niet direct naar het membraan overgebracht kunnen worden.

Waarom probeer je het niet gewoon? Een piezo schijfje kost maar 80 cent en je kunt hem direct aan een microfoon ingang hangen, al zou ik wel een limiter gebruiken van bijvoorbeeld 2 diodes, als je met je vinger hard op zo'n piezo schijfje tikt kun je namelijk behoorlijk wat spanning opwekken (80 volt) en dat vindt een microfoon ingang meestal niet leuk.

[ Voor 26% gewijzigd door bobo1on1 op 24-06-2007 16:27 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.