[Vista]Startknop en Windows Explorer vaak traag

Pagina: 1
Acties:

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik heb een raar probleem met Vista Ultimate.

Regelmatig wanneer ik op de startknop druk duurt het enige seconden voordat het startmenu ook echt tevoorschijn komt.
Ook duurt het bij het openen van een Windows Explorer enige seconden voordat hij daadwerkelijk iets laat zien. Dit treedt altijd op.
Ik vermoed dat beide problemen dezelfde oorzaak hebben, maar ik heb daar geen bewijs van.
De computer zelf blijft gewoon reageren, processortijd schiet ook niet naar de 100%, maar blijft over het algemeen rond de 5%
Verder heb ik nog geen problemen geconstateerd, programma's draaien prima en starten ook lekker rap op.

Mijn setup:
ASUS P5B-E moederbord met een Intel E6600 core 2 duo processor.
2Gb geheugen
2 256Gb SATA Maxtor schijven in Raid0 (hierop staat Windows)
1 120Gb SATA Maxtor schijf gewoon (in gebruik als data opslag)
Vista Ultimate OEM met alle updates tot nu.
Computer aangemeld op een Win2k domein, ik log ook altijd in met een domain user. Deze domain user is local admin op de Vista machine.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Ik heb een analyse uitgevoerd met procmon en ik kom geen disk of registry access tegen die overmatig lang duren.
- Op internet las ik dat een kapotte registry instelling voor problemen kan zorgen. Om dit uit te proberen heb ik het profiel van mijn domain user account verwijderd. Vervolgens opnieuw ingelogd en al mijn instellingen, shortcuts en dergelijke teruggezet. Dit hielp voor korte tijd (lees 2 dagen), inmiddels zijn de problemen alweer terug.
- Overbodige programma's verwijderd, vooral degene die ik bij mijn analyse met procmon vaak terug zag komen.

Ik sta nu op het punt om een herinstallatie van Vista te gaan uitvoeren, helaas heb ik geen image klaarstaan, dus ik sta niet echt te springen. Dus als iemand dit probleem eerder heeft gehad en opgelost, dan zou graag willen weten hoe.

[ Voor 3% gewijzigd door bigbeng op 18-06-2007 15:53 ]

• bigbeng
*subtiel kickje*

"t zal wel op een herinstallatie aan gaan komen vrees ik...

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
bigbeng schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:56:
*subtiel kickje*

"t zal wel op een herinstallatie aan gaan komen vrees ik...
Is het in veilige modus wel goed?
Anders kan je proberen om eerst alles uit te schakelen in msconfig en indien het probleem dan weg is 1 voor 1 alles terug aanzetten en testen.
Is de msconfig geen oplossing kan je proberen om een aantal services uit te schakelen en zo te zoeken waar het probleem ligt...

Simke

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Heb je misschien een lokale schijf of netwerkschijf gekoppeld die slecht leesbaar is? Dat wil de zaak ook nog wel eens vertragen..

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• bigbeng
Simke schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:22:
[...]

Is het in veilige modus wel goed?
Anders kan je proberen om eerst alles uit te schakelen in msconfig en indien het probleem dan weg is 1 voor 1 alles terug aanzetten en testen.
Is de msconfig geen oplossing kan je proberen om een aantal services uit te schakelen en zo te zoeken waar het probleem ligt...
Dit zal ik eens uitproberen, feedback volgt nog.
domi235 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:27:
Heb je misschien een lokale schijf of netwerkschijf gekoppeld die slecht leesbaar is? Dat wil de zaak ook nog wel eens vertragen..
Hoe check je dat? Zijn er tools voor? Ik heb enige tijd geleden, maar lang voordat het probleem begon op te treden wel een tweede harddisk aangesloten en ik heb ook nog twee schijven in Raid0 configuratie staan.

[ Voor 34% gewijzigd door bigbeng op 20-06-2007 13:14 ]