Budget alles-kunner á € 500

Pagina: 1
Acties:

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor mijn vader, die momenteel nog op een pentium 2 300Mhz werkt (jaja!) ben ik op zoek naar een systeem van ongeveer 500 euro. Een monitor is niet nodig, het gaat dus enkel om de kast. De eisen die mijn vader aan het systeem stelt zijn:
  • Snel kunnen internetten
  • Snel kunnen werken met office
  • Degelijke beveiliging op accountniveau/installeren van programma's
  • De kinderen moeten her en der een 3d game kunnen spelen (niet nieuwste van het nieuwste)
Zoals jullie kunnen zien is dit niet een enorm uitgebreide lijst. Er is wel een randvoorwaarde en dat is dat de PC Vista moet gaan draaien - en dat Vista dus bij de prijs inbegrepen zit. Een andere randvoorwaade is dat ik het systeem hoe dan ook wil gaan bestellen bij cool-prices.nl. Reden hiervoor zijn de goede prijzen en ervaringen bij deze webwinkel.

Gekozen in dit geval heb ik voor een AMD systeem: met Intel componenten kwam ik toch, zeker qua moederbord en processor duurder uit dan bij AMD. Afgezien daarvan, gekeken naar de eisen, levert een AM2 dual core systeem in mijn ogen meer dan voldoende prestaties.

Moederbord
Asus M2N, nForce 430 MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 61,80
Dit moederbord biedt me voor een relatief lage prijs alle benodigde features die nodig zijn. Wel biedt het genoeg geheugensloten zodat eventuele uitbreiding naar 4 GB in de toekomst makkelijk mogelijk is. Integrated video is sowieso niet nodig in verband met een losse 3d kaart.

Processor
AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2, 2x2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) € 94,95
Ondertussen is dit een budgetprocessor. Ik maak er zelf ook gebruik van, enkel op een 939 voetje. Hoewel budget heeft deze processor, ook met huidige games, altijd voor me voldaan. Omdat de kinderen niet constant het nieuwste van het nieuwste zullen willen spelen lijkt me dit dan ook voldoende. Alternatieven in de intelserie zouden de E2160 of de E4300 moeten zijn. De E2160 is dan wel goedkoper, maar daarvan vraag ik me ten zeerste af of de prestaties overeenkomen, de E4300 biedt misschien iets meer performance (maar ook echt merkbaar?) maar is duurder.

Geheugen
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2⁄2G) € 61,95
2 GB geheugen, voldoende om Vista lekker soepel te kunnen draaien en goedkoop. Bovendien is Kingston altijd betrouwbaar gebleken in mijn ervaringen.

Kast
Antec NSK4400 (ATX, 380W, Zilver⁄Zwart) € 67,80
In eerste instantie gekozen voor de Lifestyle Sonata II. Deze is een stuk duurder dan de NSK4400, terwijl de NSK het werk ook prima kan doen. Bovendien kan ik de besparing gebruiken voor een betere videokaart.

DVD/CD
Samsung SHS182D 18x (Dual-Layer, Zwart) OEM € 26,95
Gezien de ervaringen met NEC, die zowel hier op het forum als bij mezelf niet zao positief zijn uitgevallen een Samsung. Zwart past goed bij de kast en veel goedkoper terwijl toch efficient kan het ook niet.

Harde schijf
WD 80GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar SE (WD800JD) € 36,95
Harde schijf heb ik bewust op bespaard. M'n vader heeft al die ruimte helemaal niet nodig, de kinderen hebben aan 60GB voor wat MP3tjes en eens een gamepje heus ook wel voldoende. Wil het allemaal niet, kan er altijd nog een extra schijf bij.

Videokaart
Sapphire Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) € 147,95
In eerste instantie heb ik gekozen voor de 8600GT vanwege DX10, de hardwarematige decoding van HD content en, naar ik dacht, redelijke prestaties. Zoals uit onderstaande review blijkt wint de 1950 Pro eigenlijk op alle fronten van de 8600GT. Bovendien zullen de DX10 prestaties niet geweldig zijn van de 8600GT omdat het toch al geen erg rappe kaart is. Met het geld wat ik bespaar op de kast kan ik deze kaart bekostigen.

OS
Microsoft Windows Vista Home Premium NL OEM 1 pack, 32-bits € 83,45
Niet al teveel gedoe, wel Aero. Meer betalen voor functies die niet gebruikt gaan worden is functieloos.

Totaal
Exclusief € 491,97
BTW € 93,48
Totaalprijs € 585,45

Graag hoor ik van jullie of er aan dit systeem nog iets anders kan, of dat jullie toch voor een Intel systeem zouden gaan en waarom dan wel. Nogmaals, het budget is ongeveer 500 euro, maar 600 kan eventueel ook, als dat een robuuster systeem oplevert.

Alvast dank voor de inzet!

[ Voor 13% gewijzigd door rodie83 op 18-06-2007 16:49 ]

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:10
De PC gaat Vista draaien. Dx10 ondersteuning, Glass ondersteuning en simpele game wil hier prima op, wat op een 8500 GT weer een stuk minder wil. Kaarten uit de 7 serie zijn niet noemenswaardig veel goedkoper en ook zeker niet sneller. X1950 Pro zou nog een optie kunnen zijn, maar die mist de dx10 ondersteuning en hardwarematige decodering van HD materiaal.
Persoonlijk zou ik wel voor een 1950Pro gaan of voor een 7900GS, DX10 gaat toch niet lekker draaien met zo'n kaartje (of als je het echt wilt voor een 8600GTS), en hij is veel langzamer dan de boven genoemde kaarten. In sommige tests kwam hij slechter uit dan een 7600GT!

http://www.xsreviews.co.u...phics-cards/msi-8600gt/5/

Er staat alleen geen 7600GT tussen, maar hij geeft iig een indicatie tov. de X1950Pro

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Ziet er in principe prima uit:
Voor de kast zou je echter de Antec NSK4400 kunnen overwegen. Deze is toch fiks goedkoper dan Sonata II (en ziet er naar mijn mening beter uit). De voeding zal voldoende zijn (380 Watt met 28A op de 12V lijnen).
Het bespaarde geld zou kunnen investeren in een grotere harde schijf (voor +- €10 meer heb je 160 GB, je weet maar nooit) of in een passief gekoelde 8600 GT.

Wat betreft de processor, bekijk deze review eens. Ik denk dat je er verstandig aan doet voor de AMD set up te gaan, zeker als je let op de prijzen van de moederborden.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
ik zou als kast deze nemen: Antec Solution SLK1650B-EC ...zit mooie 400 watts voeding bij, heb hem zelf ook en ben erg tevreden. De kast kost ongeveer de helf van de sonata, en dan ozu ik dat andere geld uitgeven aan een E 4400 ipv de X2, geeft meer peformance

[ Voor 5% gewijzigd door darkpluisje op 18-06-2007 16:07 ]

• rodie83
  • Niet online
Dank u allen voor de reacties. Ik ben aan de hand van de VGA reviews toch overtuigd door de Radeon X1950 Pro. Daar de kast een minder belangrijke factor is in het geheel en zolang de voeding dit verder allemaal aan kan (lijkt mij wel eerlijk gezegd, maar als t anders is..tell me!) compenseer ik de extra kosten van de X1950 Pro met de Antec NSK4400. Ik heb mijn OP hierop aangepast.

De tip over de Antec Solution SLK1650B-EC heb ik niet meegenomen; betreffende kast is bij cool-prices niet te vinden met 400 watt voeding en afgezien daarvan vind ik m met die rare vinnen aan de onderkant niet zo geschikt voor mijn vader ;) Als laatste is het prijsverschil met de mooiere NSK4400 een paar euro, dat kan wel.

[ Voor 30% gewijzigd door rodie83 op 18-06-2007 16:56 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Neem een M2N-MX moederbord.Precies dezelfde chipset, maar wel 10 euro goedkoper. Kan je daar mooi weer een 4600/4800+ kopen (ipv 4200+).

Verwijderd

Ik ben opzoek naar n pc voor mijn broertje en volgens mij komt dit systeem redelijk in de richting van het budget/de behoeften. Mijn broertje wil wel het race spel test drive unlimited kunnen spelen en volgens mij is dat goed mogelijk op deze pc maar omdat mn broertje geen genade zou kennen als het niet zo zou zijn vraag ik het toch maar even...
System Requirements voor test drive:

Intel P4 @ 2,4 Ghz /AMD athlon 2800+
512MB - 1GB recommended
ATI radoen 9800 256MB / Nvidia 6600GT 256 MB
DirectX9.0 compatible sound card

Het enige waar ik niet heel veel verstand van heb is de processor maar als ik me goed het laten informeren is een AMD Athlon 64 X2 4200+ sneller dan een athlon 2800+?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit heet een topickaping. :(

Kijk eens naar de specificaties op de website van AMD. Verhelderend al die getallen die je dan ziet. Dit had je zelf dus ook wel kunnen bedenken toch?

ARME AOW’er

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
Moederbord
Asus M2N-MX
€ 53.40
Processor
AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2x2.1GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed)
€ 81.75
Geheugen
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz
€ 61.95
Hardeschijf
WD 80GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar SE (WD800JD)
€ 36.95
Brander
NEC AD-5170 18x (Dual-layer. Zwart)
€ 26.95
Kast
AOpen QF50C (ATX, 350W, Zwart)
€ 45.95
Videokaart
Foxconn GeForce 7600 GT 256MB DDR3
€ 99.95
Vista Home Premium
€ 83.45

Totaal: 490.35

Bijna 100 euro goedkoper. Waardoor komt dat:
Processor: Dit is de Brisbane versie, iets zuiniger, wel 100mhz trager. De 2.3Ghz versie kost bijna 20 euro meer.
Kast: Stuk goedkoper, met een prima voeding die door FSP is gebouwd. Design moet je wel aanstaan
Videokaart: De 7600GT is trager dan de X1950, maar wel 50 euro goedkoper. Aangezien je al aangaf dat er niet heel erg vaak gegamed gaat worden, voldoet de 7600GT prima.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vista als je soms een game wilt spelen?
Doe jezelf een lol en installeer gewoon Windows Xp.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is als moederbord de MSI K9N NEO-F geen betere optie?

• rodie83
  • Niet online
silmaril8 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:19:
Neem een M2N-MX moederbord.Precies dezelfde chipset, maar wel 10 euro goedkoper. Kan je daar mooi weer een 4600/4800+ kopen (ipv 4200+).
Goede tip! Neem ik mee!
PASware schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:02:
Moederbord
Asus M2N-MX
€ 53.40
Processor
AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2x2.1GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed)
€ 81.75
Geheugen
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz
€ 61.95
Hardeschijf
WD 80GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar SE (WD800JD)
€ 36.95
Brander
NEC AD-5170 18x (Dual-layer. Zwart)
€ 26.95
Kast
AOpen QF50C (ATX, 350W, Zwart)
€ 45.95
Videokaart
Foxconn GeForce 7600 GT 256MB DDR3
€ 99.95
Vista Home Premium
€ 83.45

Totaal: 490.35

Bijna 100 euro goedkoper. Waardoor komt dat:
Processor: Dit is de Brisbane versie, iets zuiniger, wel 100mhz trager. De 2.3Ghz versie kost bijna 20 euro meer.
Kast: Stuk goedkoper, met een prima voeding die door FSP is gebouwd. Design moet je wel aanstaan
Videokaart: De 7600GT is trager dan de X1950, maar wel 50 euro goedkoper. Aangezien je al aangaf dat er niet heel erg vaak gegamed gaat worden, voldoet de 7600GT prima.
Enorm bedankt! De videokaart blijft een wat heikel punt, maar ik heb ondertussen aan mn vader laten weten wat zijn opties daarin zijn. Uiteindelijk is het zijn call hoe goed de kinderen kunnen gamen. De tip voor het moederbord én de kast neem ik absoluut mee!

Qua de processor, hierop wil ik het liefst niet teveel inleveren. Niettemin kan ik met de besparingen op moederbord en kast zelfs voor een wat snellere processor gaan.
dennus2006 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:03:
Vista als je soms een game wilt spelen?
Doe jezelf een lol en installeer gewoon Windows Xp.
Hier heb ik niks aan. Ik game zelf ook op Vista en dat wil best. Daarbij is Vista een vereiste, klaar.

Morgen pas ik even mijn OP aan, dat staat wat netter. Mocht je dus willen reageren, altijd graag maar houdt er even rekening mee dat de OP tot zover nog niet is geupdate ;)

[ Voor 20% gewijzigd door rodie83 op 19-06-2007 00:02 ]

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Vista een vereiste ?

Wat is de meerwaarde van Vista t.o.v XP in deze configuratie ?

Verwijderd

wat is de meerwaarde van xp t.o.v vista?

• bgrr
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:05:
Betere performance.
Betere ondersteuning qua drivers.
Geen Minder kinderziektes meer ( in zoverre dat mogelijk is bij Microsoft :) )

Verwijderd

het zal wel de nieuwe looks zijn ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:53

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:05:
Vista is simpelweg beta, er zitten veel vage bugs. Games doen niet altijd wat het moet doen, raid-controllers werken niet altijd perfect, nVidia is no-go (terwijl ATI wel goede drivers heeft),... Performanceproblemen en extra overhead, de 4GB eis,...

Na SP1 zal het wat stabiliseren, daarna wordt het bruikbaar met SP2 of SP3. We spreken over 2 à 3 jaar na de release. Vista heeft in het bedrijfsleven geen enkele meerwaarde tov Windows XP zodat men lekker conservatief kan blijven werken. Waarom iets veranderen, als het huidige goed draait? Van het onstabiele Windows 9x naar Windows 2000/XP overstappen was de moeite waard.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:13:
Voor een mega-eye-candy-edition-van-windows-explorer ga ik geen 4GB ram, dikke grafische kaart,... bijkopen.

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 19-06-2007 00:17 ]

Verwijderd

Vista verslind geheugen en processorkracht (oa door vage services), xp heeft dat veel minder. Daarnaast heeft xp nog altijd meer hardware ondersteuning, vooral voor de wat oudere spellen. Als je nieuwe vista spellen wil spelen, dan zul je niet met een budgetpc moeten komen.

In mijn vista pc kon ik spellen zoals world of warcraft goed spelen nadat ik 3 gig ram erin had gezet en virtueel geheugen uit, om een of ander reden wil vista veel gebruik maken van virtueel geheugen

• bgrr
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:13:
:*) Stja ik draai XP nog altijd in w2k look op een amd X2 met 4 Gb. Al die grafische meuk hoeft van mij niet. Zonde van de cpu cycles.

• rodie83
  • Niet online
Ik vind het heel aardig hoor, die discussie over welles/nietes Vista, maar die mag ergens anders gevoerd worden. Mijn vader wil graag gebruik maken van Vista en gezien zijn kennis van PC's is de gebruiksvriendelijkheid en UAC van Vista wel aan hem besteed. Mijn vader wil met name dat het werkt en vooral dat het simpel werkt. Mijn ervaring daarin is dat Vista net dat extra stapje zet naar de niet-tweaker computergebruiker.

Nogmaals, spellen spelen zal zo nu en dan gebeuren en als dat gebeurd gaat het niet om state of the art spellen. Dat Vista prima werkt op een dergelijke configuratie staat al helemaal buiten kijf want ik bezit zelf een vergelijkbaar systeem wat prima fijn en snel werkt. Ik hoef hier verder dus ook écht geen discussie over in dit topic.
Bulldog schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:37:
Is als moederbord de MSI K9N NEO-F geen betere optie?
Een mooi moederbord. Echter duurder dan de net voorgestelde M2N-MX en hoewel een betere chipset niet echt nodig. Laat ik dus vallen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door rodie83 op 19-06-2007 00:24 ]

• diac21
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09-2025
E2160 core2 duo 1.8 2Mb 800
P5b-mx wifi-ap

Deze combinatie zal niet tot nauwelijks duurder zijn dan die van jou. Met overklokken erbij dan is dit toch echt een betere keus.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Ik wilde een paar maanden geleden ook een systeempje kopen van rond de 500 euro.

Ik kwam erachter dat er via Marktplaats diverse handelaren zijn die complete systeempjes goedkoper leveren dan wat ik via de diverse internetwinkels kon configureren. Werd de volgende dag (!) netjes geleverd met een jaar garantie. (Asus MX/wifi-ap met E4300 en 2Gb voor 420 euro toen)
Heel fijn moederbordje ja. alles werkte perfect onder vista.

[ Voor 27% gewijzigd door Philflow op 19-06-2007 15:32 ]

Pagina: 1