Voeding ?! eet WD's

Pagina: 1
Acties:

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Sorry voor de vage titel, maarik weet niet of ik dit topic in overig, moederborden of opslag moet plaatsen, voorlopig denk ik overige ?!.

Ik heb het volgende vage probleem:

Vorige week stroomstoring in de groepenkast gehad, bij de 2e keer aanzetten, klapte de voeding van mijn PC. Geen idee of de voeding ook in eerste instantie het probleem was. Snel een nieuwe zware/stille voeding gaan halen. Ik kon kiezen voor een Zahlam of Recom, en ben met een Zalman heatpipe cooles 600W voeding thuis gekomen.
Voeding ingebouwd, raptor en 2e WD harddisk uit het systeem bleken dood te zijn :((totaal 3 WD HD’s).
Gelijk maar besloten de upgrade iets naar voren te halen en een nieuwe Asus P5B (de deluxe Wifi-AP edition) met E6600 te halen.

Een andere 150 GB raptor (werkend) uit een ander systeem gehaald, en die ingebouwd, ook dood. WD 250 GB uit een ander systeem gehaald, ook dood. Helaas ook nu ik ze in een externe behuizing zet en met USB test. Pech moet dus haast wel uitgesloten zijn.
Een oudere Maxtor (uit de befaamde 200 GB serie :S) werkt wel in het bios, maar die “ziet” Vista weer niet bij het installeren (terwijl ik bij een ander systeem het nog zo leuk vond dat Vista ook op een P5B 2 raptors in stripe wel herkende).

Wat heb ik al gedaan :
Voeding :
Staat in de bios op :

V core : 1.288-1.296
3.3 V : 3.264
5V : 5.068
12V : 12.355

Staat nu al een half uurtje aan, verspringt niet, zou het niet mogen zijn.

Harde schijven:
Ook met een externe voeding werken de HD's niet meer, ook geprobeerd voeden extern en aangesloten op het mobo.
Diverse harddisks gebruikt, WD lijken allemaal kapot te gaan ?!

Moederboard
Paar andere instellingen van SATA/IDE geprobeerd.
Ander sata kabeltje gepakt.
Bios upgrade uitgevoerd.

Ik heb zelden zulke vage problemen gehad, zeker omdat de eerste Asus P5B deluxe (zonder wifi-AP) zonder probs installeerde (alleen nog wat USB gezeur waar ik me ook eens in moet gaan verdiepen :S).

Ik ben even door de mogelijkheden heen (Euromaxi, waar ik het nieuwe spul heb gehaald is precies 2 dagen dicht).

Iemand enig idee wat het kan zijn of waar ik moet zoeken ?

One of the animals has left its cage today.

• Giszmo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-09-2025
Met zoveel stuk kunnen spanningspieken op het electricteitsnet dit veroorzaakt hebben.
Je PC aangehad tijdens het zware onweer vorige week?
Bliksemschade valt misschien onder je inboedelverzekering.
En als er een groep uitvalt is het verstandig je apparatuur uit te schakelen voordat je de spanning er weer op zet.

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Ik heb altijd alles aanstaan. Waarschijnlijk ook een inslag gehad. De telefoonlijnen (heel de buurt) en het elektrische hek waren na het onweer in de war.
De stroomstoring was echter donderdag, 6 dagen na het onweer dus.

Het vreemde is dat de voeding is vervangen, dat zou het probleem toch moeten zijn.
Ik heb net de WD 250 GB terug gehangen in het systeem waar hij vandaan kwam, maar hij is echt dood :(.

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
En hij deed 't nog wel voordat je 'm in de 'wd-killer' stopte?

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Ja, gisteren alle data naar een andere schijf gezet. Vanmorgen meegenomen en in de andere PC gezet. Kwam niet in de bios. USB kastje/touwtje eraan : dood.
Raptor er net ook ff aangehangen, ook dood.

Maxtor wordt wel herkend, blijft ook leven, maar Vista ziet hem niet (andere legale DVD, zou erg vaag zijn als daar wel een driver voor nodig is ?!, of die wifi ab zooi moet het zijn), het is zo'n diamondmax 10, die dingen met meer probs.

Ik bouw al lang PC's maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Enige wat ik kan verzinnen is voeding, zijn WD's gevoeliger ? Ik heb geen zin er nog een HD aan te wagen :(.

Even voor de duidelijkheid, 1 Raptor en normale WD dood na stroomstoring, nog 1 raptor en normale WD dood nadat ik de nieuwe voeding had gemonteerd :S.

[ Voor 11% gewijzigd door mrknowitall op 18-06-2007 21:58 ]

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Net is de electricien nog even langs geweest. Geen rommel op de 220V installatie. Nog even de voeding nagemeten, die staat ook op de juiste voltages.
* mrknowitall wordt er niet vrolijker van.

Pagina: 1