Wie heeft er ervaring met Raid-controllers ?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Ben van plan om een tweede harddisk te kopen met daarbij een Promise UDMA-66 Raid-controller. Ik wil mijn twee HD's dus gaan koppelen in "Striping-mode" aan die controller.
Ik gebruik mijn PC vooral voor Games, maar zit ook geregeld met digitale foto's e.d. te werken.

Volgens mij zijn er onder ons enkele Tweakers die met een Raid-controller werken en mijn vraag is dan ook:
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?
Wat zijn de voordelen maar ook vooral de nadelen (als die zijn) ?

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden. :)

PSN-id: Chrasher

Verwijderd

Ik heb al een tijdje de gemodificeerde Promise draaien met twee ibm's in RAID 0 oftewel stripe. Ik heb hele goede ervaringen, eigenlijk geen slechte. Alles werkt normaal alsof je 1 hd hebt en de snelheid gaat echt bijna 2x omhoog. Ik gebruik zelfs een bootmanager met de raid partities. Kortom een echte aanrader !
wel 1 voorwaarde denk ik . Hij MOET op een aparte irq in w98(SE) anders gaat het niet goed.

Verwijderd

Ik heb al een tijdje een echte fastrak (waarom een echte? nou omdat toen nog niet bekend was dat je de ultra66 kan modden) draaien met 4x 18 gig haal mijn vader's quatum 10k qua snelheid in.

-voordelen zijn dus dat het gewoon foking snel is
-nog een voordeel is volgens mij dat de cpu ontlast wordt omdat het op een aparte controller zit(weet niet zeker maar lijkt mij logisch)

-nadeel vind ik de korte ata66 kabels maar da's niet echt een nadeel van raid maar gewoon ata66 in het algemeen
- nog een Nadeel is dat het eigenlijk toch wel duur is. Zo heeft mijn setje bij elkaar iets van 2000 gulden gekost

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
Bedankt, HansS
Ik denk dat ik het toch ga proberen. En die aparte IRQ die heb ik hier nog wel vrij, en mocht dat niet zo zijn dan kan ik altijd nog een IDE-kanaal of m'n USB-poort deactiveren.
Is die IRQ via jumpers in te stellen op dat kaartje, of is dit van afhankelijk van de bios-instellingen ?

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
En Sub, een gedeelte van die hardware heb ik nu al, het enige wat ik nodig heb is een tweede HD en die controller. Ik kan dat setje dus al voor een kleine 500 pieken krijgen. En 4 schijven is voor mij nu nog toekomstmuziek :) , ik houdt het voorlopig maar op 2 :P .
Weet iemend trouwens of daar UDMA-66 kabels bij geleverd worden (1x of 2x), of moeten die nog apart worden aangeschaft ?

Verwijderd

bij ultra66 krijg je 1 kabel bij een echte fasttrak66 2 je kan zeiken bij www.promise.com dat je maar 1 kabel bij je fastrak hebt gekregen dan sturen zij gratis een kabel op. Heb ik ook gedaan heb nu 5 ata66 kabels :) .... Zo'n kreng zou bij mycom iets van 60gulden kostten. afzetters

Verwijderd

help me ff..... is het niet zo dat je je besturings systeem opo een andere schijf moet hebben staan als je bij raid 0 maar 2 schijven gebruikt ?

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
NOSFERATU, Wat ik ervan gelezen heb, is dat die bios op dat Promise kaartje ook de mogelijkheid geeft om te booten van een Raid-0.
Maar ik ben niet de expert hierin, dus als iemand anders daar enig commentaar op heeft, graag.

Verwijderd

oja nou gaat er vaag weer iets dagen...... hardware matig zoals die promise enzo kunnen dat wel maar software matig gaat dat geloof ik niet... Please correct me if i'm wrong :)
trouwens als iemand nog een goedkope manier weet om een paar atlas4 schijven een raid te leggen met een 2940 u2w kaart hoor ik het graag.

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
erm,

.....heb nu 5 ata66 kabels .... Zo'n kreng zou bij mycom iets van 60gulden kostten. afzetters......

Voor rond de 15 piek heb je gewoon zo'n kabeltje hoor

Verwijderd

Ik heb sinds een paar weken ook zo'n Ultra66 omgesoldeerd naar Fasttrak 66 draaien en dat is echt PERFECT je krijgt snelheid voor een betaalbaar bedrag. Waar je wel op moet letten is dat je goed snelle IDE schijven neemt, ik heb nu 2 Quantum Fireball Plus LM schijven, dat zijn snelle schijven met zo'n beetje de laagste accesstime voor IDE die er op dit moment is. Want je data transfer mag dan wel sneller zijn met RAID, je accesstime blijft hetzelfde natuurlijk.

Nosferatu: ik boot van RAID en dat is geen probleem, ik had eerst een Chaintech bord die deed het automatisch en nu heb ik een gloednieuwe Asus CUV4X en die detecteerde 'm zelfs zodat je in het bios gewoon kunt specificeren of je van RAID wil booten.

Da's het wel zo ongeveer :)

Verwijderd

k'Heb me net ook een nieuwe PC aangeschaft met die (omgebouwde) Promise controller erin en ik moet zeggen dat ie echt snel gaat.
Maar daarvoor was ik een Pentium 166 gewoon dus is het niet zo verwonderlijk dat die nieuwe PC echt snel gaat. Daarom had ik graag geweten of jullie geen benchmark progz gebruiken om een meer gefundeerde mening te krijgen? Zo ja, welke? Met wie kan ik vergelijken?
TIP:Als bootdevice moet je wel "SCSI-device" opgeven in je BIOS als je wil booten van de schijven die in een array aan die controller hangen.

Verwijderd

Mijn Benchmark Utils:

ATTO-Tools, dat zijn eigenlijk Scsi tools voor de ATTO SCSI harde waren maar d'r zit een prima doorvoersnelheid test bij, hier te downen: http://www.attotech.com

Dan HD-Tach, een proggie ook om je doorvoersnelheid te testen, (pst. astalavista?)
De probeerversie staat hier: http://www.tcdlabs.com/hdtach.htm

En als laatste een nogal ingewikkelde tool van ome Intel, ik snapte 'm zelf ook niet helemaal, zal wel komen doordat ik een hekel aan readme's heb :))) http://developer.intel.com/design/servers/devtools/iometer /

Have fun, ik zal mijn benchmarks vandaag wel posten, ga eerst ontbijten :)

Verwijderd

nee ik bedoelde dat je wel met een hardware matige raid 0 kunt booten maar niet software matig. dacht ik hoor........

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Topicstarter
UPDATE

Zo, die Fasttrak Controller heb ik nu binnen (inclusief uitgebreid handboek en 2 UDMA-66 kabeltjes) :) , alleen de tweede schijf was niet op voorraad :( . Die moet even wachtten tot vrijdag.
Het kaartje zit er al in, HD aangesloten, booten, instellen --> Alles werkt perfect. 'T is nu nog geen Raid, maar die schijf zit nu mooi alvast op een UDMA-66Controler.

Wat betreft het booten vanaf die Raid-controller:
a. Je moederbord bios moet in ieder geval de mogelijheid hebben om van een SCSI te kunnen starten.
b. In de configuratie-instellingen van die Raid-controller kan je elke schijf selecteren om van te booten. Dit kan zelfs een slave op de tweede IDE-poort zijn.

Dus: fase-1 is al gelukt ! :)
Voorlopig nog niets hoeven te formatteren, alles werkte vanaf de eerste poging. Met die tweede schijf moet ik straks dus wel bij 0 beginnen want die schijven gaan dan gezellig samenwerken.

• TheFruitNerd
  • Laatst online: 10:10

TheFruitNerd

iets met fruit

Weet iemand een linkje naar een pagina waar een handleiding op staat om je Promise ATA66 kaartje om te toveren tot Raid kaartje?

Trouwens ik neem aan dat je min. 2 identieke HD's nodig hebt en de bios van je ATA66 kaartje moet flashen?

- de zon schijnt altijd wel ergens -

Verwijderd

Fruitnerd:

Wat dacht je van ome Tom?
http://www.tomshardware.com

En dan bij Storage. Daar staat het allemaal prima beschreven, ik heb 'm ook gebruikt en draai nu perfect.

Verwijderd

Iemand ook toevallig problemen met de "monitor utility" ?

Als ik die activeer (elke versie, snik) dan krijg ik binnen de kortste keren een BSOD.
Heb alle PCI-sloten geprobeerd, maar maakt gen zier uit...

Nu heeft ie zijn eigen IRQ maar ook dat mag niet helpen.

Ook heb ik nog nooit mijn systeem op "games\apps" performance kunnen zetten met de Utra-Tune tool. Ja, het kan wel, maar na het opstarten staat ie doodleuk weer op zijn oude setting (grotere blokken).

Begin er nu toch wel van te balen, na drie bios-updates en drie Utility patches doet ie het nog niet zoals het hoort.

Last but not least, ook het afsluiten naar DOS-mode lukt niet. Ook dan hangt ie. Mijn neus wijst weer richting de Promise-controller.....

Dus, zonder de monitor-tool (notabe aanbevolen te draaien zegt Promise) en met een verplichte blokken-setting draait ie prima. Althans stabiel. Alleen het afsluiten naar DOS ontbeert en de mogelijkheid voor kleine blokjes te kiezen.

Verwijderd

heb een echte maar draai die monitor util ook niet. heeft volgens mij alleen zin by raid 1 of 10
Pagina: 1