RAID level Migration RAID0 -> RAID5

Pagina: 1
Acties:

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Beste Tweakers,

Ik draai nu een RAID0 config [2x250] op mijn mobo controller. Specs daarvan doen er niet toe.

Ik overweeg om over te gaan tot het kopen van een Rocketraid 2310 en nog 2 x 250GB bij te kopen om uiteindelijk een RAID5 van 4x 250 te maken. Het 'probleem' is uiteraard het backuppen... en daarom mijn vraag:

Is het mogelijk om op de rocketraid 2310 een RAID0 aan te maken, daarop de onboard raid0 te kopieren, en vervolgens de onboard raid0 schijven ook aan de rocketraid te hangen en deze vervolgens uitbreiden naar raid5?

De 2310 ondersteunt Online Capacity Expansion and Online RAID Level Migration (OCE/ORLM), dus misschien is het antwoord voor de expert heel erg voor de hand liggend, maar ik wil het graag zeker weten.

Ik heb al gegoogled & 'getweakerd' maar geen duidelijk antwoord hierop gevonden. En er zullen zat professionals op dit forum rondlopen die zo direct het antwoord weten...

BVD

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Volgens mij is het niet mogelijk van RAID 0 naar 5 te gaan zonder dataverlies.

Money for nothin' and your chicks for free

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik kijk altijd eerst in een manual http://www.highpoint-tech...2310_UM_EN_1.0_111605.pdf of lees voor de 402 keer de RAID FAQ

[ Voor 30% gewijzigd door Guardian Angel op 18-06-2007 14:32 ]

ARME AOW’er

• Lightning502
Had ik allebei al gedaan, het overtuigde mij allemaal niet, daarom wilde ik het met jullie checken

[ Voor 4% gewijzigd door Lightning502 op 18-06-2007 16:03 ]

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-02 13:40
Lightning502 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:03:
Had ik allebei al gedaan, het overtuigde mij allemaal niet, daarom wilde ik het met jullie checken
Als ik het PDF'je even doorlees kom ik op 4-12 en 4-13 toch duidelijk tegen dat het mogelijk is. Alleen moet je altijd een backup hebben, voor het geval de conversie mis gaat (zoals hieronder staat beschreven. Denk in dit geval dan niet alleen aan een system crash, maar ook aan stroomuitval oid)
5. An unexpected system crash may result in data loss while performing OCE/
ORLM on an array.
Gevalletje rtfm? ;)

[ Voor 21% gewijzigd door m2dekker op 18-06-2007 16:22 . Reden: quote uit de manual erbijgezet ]

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

• Lightning502
oke bedankt voor de snelle reply's. Ik had dat ook gelezen in de FAQ maar je kunt maar nooit zeker genoeg zijn.

---------
closed

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Ja, dat kan geen probleem. De 2300 ondesteund (softwarematig) OCE/ORM

Let wel: Online RAID Level migration gaat bijna altijd samen met Online Capacity Expansion.

Met andere woorden, als je een controller hebt met bv 4 disken RAID0 die zo goed als vol staan met DATA en je wilt die overzetten naar RAID5, dan zal je dus een extra disk moeten toevoegen om alle data en berekende parity "tijdelijk" weg te kunnen schrijven. Tja, en als je een 4 poorts controller hebt kan je dus geen disk meer bijplaatsen...'t is maar dat je het weet.

Ik lees in je openingpost dat je je huidige RAID0 dus naar de RAID0 op de 2300 wilt plaatsen en dan om te zetten naar RAID5, maar je kunt natuurlijk ook van je huidige RAID0 direct naar de 2300 op RAID5....maar ik weet niet wat precies je bedoeling is, ik neem aan dat je dan voorlopig op RAID0 wilt blijven en i een later stadium naar RAID0

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:54

SpamLame

niks

John2B schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 08:27:

Ik lees in je openingpost dat je je huidige RAID0 dus naar de RAID0 op de 2300 wilt plaatsen en dan om te zetten naar RAID5, maar je kunt natuurlijk ook van je huidige RAID0 direct naar de 2300 op RAID5....maar ik weet niet wat precies je bedoeling is, ik neem aan dat je dan voorlopig op RAID0 wilt blijven en i een later stadium naar RAID0
TS heeft nu 2 disken aan een onboard controller en wilt deze hergebruiken.
Hiervoor wilt ie eerst de data migreren naar de nieuwe raid kaart met (initiëel) 2 disken van 250 GB.
Met 2 disken kan je geen raid5 array bouwen, vandaar zijn stap met raid0.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

OK, op die manier...duidelijk

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Met een beetje geluk wordt de bestaande raid array (van je onboard controller) herkend op de Rocketraid, kun je meteen beginnen. Hoe je daar achter komt? Gewoon aansluiten en kijken of de array herkend word en je de data ziet. Als er vragen worden gesteld om de array te breken/aan te maken dan natuurlijk "Nee" en terugvallen op plan A.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Pagina: 1