[XP -Pro] Calc.exe uitschakelen/verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb een probleempje. Hoe kan ik de calculator (calc.exe) tijdelijk uitzette?. Zodat studenten er geen gebrijk van kunnen maken.

Ik heb geprobeerd het te verwijderen, maar xp zet hem binnen 5 seconden weer terug (nu weten we ook waarom het zo langzaam is, als windows alles blijft scannen).

Kan hem wel via "software" verwijderen, maar als ik dan tig machines langs moet is ook nie goed.

Onze situatie is dus Windows XP-Pro werkstations, Novell Netware 5.5 en 6..0 als server. Nu kun je met policies heel veel doen (o.a. internet uitzetten), maar niet zo iets simpels als clac.exe.

Is er een mogelijkheid om eventueel via een policy of via een snapshot iets te kunnen maken.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

software restriction policy gebruiken werkt toch prima?
Die kan je gebruiken om calc.exe mee te blokkeren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Inderdaad een policy gebruiken om calc.exe te blokken. Of alleen bepaalde .exe bestanden toe te staan is misschien nog beter.

Het nadeel aan de bovenstaande oplossingen is als men calc.exe hernoemd naar bijvoorbeeld explorer.exe, calculator gewoon werkt. Ik denk dat de beste optie is of een eigen shell te programmeren of het programma wat je wilt draaien als shell draaien en taakbeheer/uitvoeren/explorer uit te schakelen

Xbox360 gamerprofile

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:34
Je kan toch ook alleen bepaalde software toestaan?! Dus niet 1 ding blokken maar aangeven wat wél gebruikt mag worden.

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
djluc schreef op maandag 18 juni 2007 @ 14:41:
Je kan toch ook alleen bepaalde software toestaan?! Dus niet 1 ding blokken maar aangeven wat wél gebruikt mag worden.
Dat kan opzich wel, maar ik zie het dan alsnog gebeuren dat mensen de .exe gaan hernoemen naar de <toegestaneprogramma.exe>

Xbox360 gamerprofile

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39

ThunderNet

Flits!

Roman schreef op maandag 18 juni 2007 @ 14:15:
Ik heb een probleempje. Hoe kan ik de calculator (calc.exe) tijdelijk uitzette?. Zodat studenten er geen gebrijk van kunnen maken.

Ik heb geprobeerd het te verwijderen, maar xp zet hem binnen 5 seconden weer terug (nu weten we ook waarom het zo langzaam is, als windows alles blijft scannen).

Kan hem wel via "software" verwijderen, maar als ik dan tig machines langs moet is ook nie goed.

Onze situatie is dus Windows XP-Pro werkstations, Novell Netware 5.5 en 6..0 als server. Nu kun je met policies heel veel doen (o.a. internet uitzetten), maar niet zo iets simpels als clac.exe.

Is er een mogelijkheid om eventueel via een policy of via een snapshot iets te kunnen maken.
Windows blijft niet alles scannen ;)
Er is gewoon een event die op geroepen wordt zodra er iets in een bepaalde directory veranderd.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Roman
  • Nu online

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb geen software policies in novell netware. We hebben nog zenworks 3 draaien.

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-03 09:24
je kan ook een hash value maken van de exe die je wilt blokken dan maakt het natuurlijk niet meer uit hoe het bestand heet de hash value blijft toch hetzelfde

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
Sowieso is de vraag, hebben de PC's toegang tot internet? Want een online calculator zoeken is natuurlijk simpel. Zo ja, uiteraard ook FTP uitzetten.

Xbox360 gamerprofile

• Roman
  • Nu online

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Internet toegang hebben ze niet. En het zijn geen ICT studenten. De meeste weten wel dat het aankan maar naam renomen... dat niet. Al hoevel die van econimie zijn best slim tegenwoordig :+

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
Als het geen ICT studenten zijn dan scheelt het al heel veel. Ik Als het geen ICT studenten zijn dan scheelt het al heel veel. Ik weet niet over hoeveel PC's het gaat, maar je kunt uiteraard ook aan de slag met local policies.

Xbox360 gamerprofile

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Roman schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:21:
Internet toegang hebben ze niet. En het zijn geen ICT studenten. De meeste weten wel dat het aankan maar naam renomen... dat niet. Al hoevel die van econimie zijn best slim tegenwoordig :+
Er hoeft er maar een te zijn die merkt dat het kan via renamen en dan weet iedereen het. Kunnen ze ook aan het netwerk (homedirs) of via floppy/usb bestanden erop zetten. Als dat zo is heeft het disablen van calc.exe ook niet veel zin.

Edit: En rekenen via Office programma's (als die erop staan) mag wel?

[ Voor 6% gewijzigd door Kixtart op 18-06-2007 15:25 ]

☻/
/▌
/ \

• gnimmeL_kraD
  • Niet online
(overleden)
Mag ik vragen wat nu eigenlijk het doel van je actie is? Is het voor een examen ofzo?

Xbox360 gamerprofile

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
calc.exe uitschakelen ?
mogelijk met tweak-ui wel iets te forceren ;)

dan hoop ik dat je excel ook even niet vergeet ?
(of elk ander spreadsheet-programma of textverwerkingsding waarin je zulke objecten kunt inzetten ?)
(bij word kan je een excell object invoegen en zo alsnog netjes gaan rekenen mbv de computer)

ik denk dat de makkelijkste optie het deinstalleren is van die calculator is.
kan wellicht mbv een login-script opgelost worden.

en anders goed toezicht bij die studenten zetten en ze op voorhand meegeven:
wie betrapt wordt op gebruik van niet toegestane hulpmiddelen zoals rekenmachientjes - irl of via pc - mag onmiddellijk inpakken (of zonder pc verder doen ofzo) helpt meestal ook wel wat.
zekers als er ook echt wordt toegekeken, en wordt opgetreden

[ Voor 3% gewijzigd door soulrider op 18-06-2007 15:31 ]

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kom op nou tuurlijk kan je hem gewoon verwijderen je moet alleen tegelijkertijd de calc.exe verwijderen die hij terugzet , hij haalt `m ergens vandaan toch.

Gewoon met search alle calc.exe`s zoeken in je windows partitie en vanuit search allemaal verwijderen.
Wanneer hij dan gaat klagen dat je cd erin moet doen klikken niet meer vragen ofzoiets.

Om het nog makkelijker te maken.
1 staat in system32 en
2 staat in system32\dllcache.

[ Voor 15% gewijzigd door enchion op 18-06-2007 15:43 ]

How do you save a random generator ?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
dat terug zetten doet ie wrs vanuit system recovery...
en dat terug zetten doet ie dan wellicht bij reboot van het systeem.

of gelijk onderts ge-edit vanuit dllcache.

hoe dan ook die zomaar deleten is niet echt de nette oplossing, schakel hem correct uit of blijf eraf ;)

[ Voor 9% gewijzigd door soulrider op 18-06-2007 15:45 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-02 23:51

Jimbolino

troep.com

gnimmeL_kraD schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:25:
Mag ik vragen wat nu eigenlijk het doel van je actie is? Is het voor een examen ofzo?
Waarschijnlijk een examen: "hoofdrekenen" of "schatten".

Beetje raar dat men ergens het gebruik van een calculator verbiedt, en dat examen wel per computer afneemt. (een computer is eigenlijk een veredelde rekenmachine)

Maar dat is helemaal offtopic omdat dat niks met het probleem te maken heeft.

Je kunt aantal dingen doen:
- Systeemherstel uitzetten / daarna calc.exe weggooien
- De (NTFS) leesrechten van calc.exe beperken
- Policies maken.

Ik zou voor de middelste gaan, aangezien je (blijkbaar) te weinig kennis hebt om snel een geschikte policy te ontwerpen, en de methode met systeemherstel waarschijlijk te veel werk kost (en te destructief is) suc6 ermee!
enchion schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:37:
Gewoon met search alle calc.exe`s zoeken in je windows partitie en vanuit search allemaal verwijderen.
Wanneer hij dan gaat klagen dat je cd erin moet doen klikken niet meer vragen ofzoiets.
Deze destructieve methode is alleen geschikt als je 'installation source' een cd is. Mocht de pc via RIS zijn geinstalleerd (of staat er als installation path een netwerklocatie) dan werkt dit dus ook niet...

[ Voor 22% gewijzigd door Jimbolino op 18-06-2007 15:50 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Jimbolino schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:47:
[...]

Waarschijnlijk een examen: "hoofdrekenen" of "schatten".

Beetje raar dat men ergens het gebruik van een calculator verbiedt, en dat examen wel per computer afneemt. (een computer is eigenlijk een veredelde rekenmachine)

Maar dat is helemaal offtopic omdat dat niks met het probleem te maken heeft.
...knip...
Af en toe zijn offtopic vragen ook belangrijk. Het kan zijn dat de TS er niet aan had gedacht dat calc niet de enige rekenmachine is op de meeste Pc's. Alleen moet niet iedereen dezelfde offtopic vraag blijven stellen.

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1