Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Geen geluid op Asus A8N-SLI Deluxe (AC'97 onboard).

Pagina: 1
Acties:
  • 1.255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Probleem:
Ik heb geen geluid onder Windows Vista op een Asus A8N-SLI Deluxe moederboerd met het onboard AC'97 geluid.

Het verhaal:
Ik had voor mijn vader een half nieuwe pc gebouwd met oude onderdelen van mijn pc. Ik heb Windows Vista Home Premium geïnstalleerd en totaal werkend maar alleen zonder geluid.
Op mijn oude moederbord, die hij nu dus heeft, had ik al een paar keer Windows Vista gedraaid zonder problemen met het onboard geluid (wel met problemen met mijn Creative X-Fi Xtrememusic). Dus ik dacht dat het allemaal wel goed zou gaan lopen maar niet dus.
Voor de rest draait Vista zonder problemen.

Wat al geprobeerd:
-Ik heb de nieuwste drivers van Realtek gedownload en al een paar keer geïnstalleerd.
-Drivers van Asus werken ook niet, dit zijn trouwens nog steeds beta drivers voor Vista :X .
-De boxjes werken prima met mijn mp3 speler erop aangeloten.
-Bij de instellingen staat niks op gedempt.
-De instellingen al op 5.1 kanaals gezet en de aansluitingen allemaal bij langs geweest om te kijken of er geluid uit kwam...niks dus.
-Hij geeft in de volumemixer van Vista ook aan dat er geluid afspeelt (balkje gaat op en neer van dat er geluid afspeelt).

Systeem:
Amd x2 3800+
A8N-SLI deluxe
Zalman CNPS-9500 led
2GB Kingston
Asus 7300 GT Silent
Samsung T166 160GB
Nec-3500 dvd brander
Antec NSK4400
Samsung 913n
Logitech EX110
Logitech X-210 Speakers
Canon PIXMA MP180
Windows Vista Home Premium OEM

Wie o wie:
Kan mij uit de brand helpen?

Graag gedaan.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Heb je een front en een backpanel, of alleen een backpanel? Indien het eerste, geldt het dan zowel voor het front- als het backpanel?

• WhiteRaver
  • Niet online
Er zit geen front aansluiting op de Antec behuizing. Toen ik zelf nog dat moederbord had deed (volgens mij) de front aansluiting het gewoon (op een CM Stacker STC-T01). Ok, misschien moet ik dit eens testen. Zullen dan ineens alle achter uitgangen kapot zijn met het overplaatsen van het moederbord?
Als ik de luidsprekers aansluit op de microfoon ingang krijg ik wel een hardere plop te horen dan wanneer ik 'm in de uitgang voor de speakers druk...

[ Voor 22% gewijzigd door WhiteRaver op 18-06-2007 16:41 . Reden: Foutje ]

Graag gedaan.

• WhiteRaver
  • Niet online
(kickje)
Niemand een idee? Moet ik Vista herïnstalleren misschien?
Met die front audio zal ik later deze week even testen, maar ik geef dit weinig hoop aangezien die achter uitgangen niet zomaar kapot gaan.

Graag gedaan.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 04:21
Ik heb de A8N-SLI SE, ook AC97 onboard, en die werkte prima na alle updates te hebben gedownload van Vista. Dan komt deze er automatisch bij.

Verwijderd

Omdat ik uit je tekst opmaak dat de toren waar het moederbord eerst inzat wel front aansluitingen had en met de huidige toren niet meer lijkt het erop dat de jumpers niet terug geplaatst zijn op het moederbord.
De frontaansluiting op het moederbord is nu waarschijnlijk leeg en de jumpers zijn niet terug geplaatst. Dit zorgt ervoor dat er geen geluid meer via de achteraansluitingen komt. Plaats dus de 2 jumpers terug op het moederbord en waarschijnlijk heb je dan weer geluid... De positie van de jumpers kan je vinden in de handleiding van het moederbord.

• WhiteRaver
  • Niet online
AvanCade schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 06:16:
Ik heb de A8N-SLI SE, ook AC97 onboard, en die werkte prima na alle updates te hebben gedownload van Vista. Dan komt deze er automatisch bij.
Dit heb ik ook al geprobeert, ik had de drivers weer geuninstalleerd en met windows opstarten installeerde Vista zelf al drivers...maar daarna werkte het nog niet.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 06:54:
...Front > jumpers omzetten > geluid...
De enige jumpers die ik heb omgezet (en weer terug gezet) zijn die van de CMOS om het bios weer op default instellingen te zetten. Voor de rest heb ik nooit jumpers op dat moederbord omgezet, dus ook niet van de audio, en in de handleiding staat ook niks in over jumpers van het geluid. In het bios kun je wel instellen of je de onboard AC'97 enabled of disabled. Maar nu begin ik ook aan mezelf te twijfelen als ik toen wel de front audio had gebruikt... ik had toen Vista alleen maar voor het testen draaien (Beta 2 en RC 1 gedraaid met onboard geluid, toen deed mijn X-Fi het niet, maar onder Ultimate wel met X-Fi en niet met de onboard geprobeerd).

Graag gedaan.

• WhiteRaver
  • Niet online
Ik had gisteren Windows XP geïnstalleerd en daar werkte het geluid ook niet onder, dus hieruit kan ik concluderen dat de geluidsuitgang(en) kapot zijn? Wel vreemd dat ze na het overzetten van het moederbord het niet meer doen.
Nu moet ik dus opzoek naar een goedkoop geluidskaartje ter vervanging. Weet iemand misschien zo iets? En wat ook goed onder Vista werkt? Ik zat al te kijken naar een Creative Audigy SE 7.1. Maarjah, dat moet ik zelf maar even uitvogelen.

Graag gedaan.

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 21:33
Ik heb hetzelfde probleem in XP, van de ene op de andere dag geen geluid meer. Ook niet na een herinstallatie.

• Speedie76
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 20:03
kijk even in het Bios!!!
staat daar de geluidskaart aan?

• WhiteRaver
  • Niet online
Om nog even tot een conclusie te komen: ik heb een Creative Audigy SE geluidskaart gekocht en die er maar ingeprikt, werkt helemaal goed onder Vista met de nieuwste drivers.
Het onboard geluid zal wel gewoon kapot zijn... kan gebeuren.
Speedie76 schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 01:31:
kijk even in het Bios!!!
staat daar de geluidskaart aan?
Ja daar stond het onboard geluid op Enable, maar nu dus op Disable omdat ik er een geluidskaart in heb gestopt.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Graag gedaan.

• nid
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-11 15:31

nid

ik heb precies hetzelfde probleem,
nieuw systeempje in elkaar gezet, opeens geen geluid meer.
elke driver op het internet al geprobleert maar tevergeefs.
iemand de oplossing ?

:edit:
een week, 10091299032 drivers en heel wat gescheld verder.
maar ik heb de oplossing gevonden voor iemand die dit probleem nog heeft.
google heeft niet echt geholpen voor mijn probleem, de "oplossingen" gingen van mobo stuk tot geheugen kapot.
er is helemaal niets kapot, het is alleen een kwestie van 2 jumpertjes goed zetten, en alles doet het picobello !
ik zal het proberen uit de leggen..
op het mobo, bij de connectors voor je boxen zegmaar, zitten 9 pinnetjes.
5 in het rechter rijtje, en 4 in het linker rijtje.
zet op het bovenste pinnetje horizontaal een jumpertje, sla dan het enkele pinnetje een rij daar onder over, en in het 3de rijtje plaats je weer horizontaal een jumpertje.
pc aan, en klaar, alles deed het prima bij mij.

[ Voor 68% gewijzigd door nid op 13-07-2009 19:15 ]

Pagina: 1