[PDF] Per pagina instellen van een papierlade

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 13:36

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Topicstarter
Er wordt hier een software pakket gebruikt dat PDF-bestanden genereert en direct naar de printer stuurt. Dat werkt allemaal prima. Nu is het probleem dat 'men' wil dat bijvoorbeeld pagina 1 op printerlade 1 wordt uitgeprint en pagina 2 in lade 2 (en in alle denkbare andere combinaties).

In principe is het onmogelijk dat het genererende softwarepakket wordt aangepast om deze functionaliteit te herbergen. De PDF bestanden bestaan dus uit meerdere pagina's en het is niet mogelijk om deze per papierlade op te splitsen.

Ik heb al het een en ander gevonden met betrekking tot printerinstellingen in een PDF document. Met name dat het niet mogelijk is omdat PDF geen omgevingsspecifieke instellingen kan bevatten. Op zich ook logisch.

Verder stuitte ik op het JDF-formaat, maar de oplossingen die met JDF overweg kunnen zijn te gecompliceerd (en te duur) om hier toe te passen. Dat zijn print-workflow oplossingen voor de grafische industrie, terwijl dit om simpele briefjes gaat.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op een eenvoudige manier kan oplossen? Het hoeft niet per se direct naar de printer te gaan, het kan ook via een folder, die verwerkt wordt door een software oplossing (het software pakket heeft ook een archiveringsfunctie die de PDF's direct in een folder opslaat).

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

hoe worden de PDF's "naar de printer gestuurd"; is dat een hotfolder of een directe aansturing via een driver?

Normaal gesproken is ladekeuze driver/printerafhankelijk.

Wil je het vooraf door je applicatie doen, moet je afstappen van PDF en in plaats daarvan PCL schrijven, daarin is het wel mogelijk om papierlades aan te geven onafhankelijk van de printer.
Er zijn een groot aantal standaard commands (vooropgesteld dat die door de bewuste priner worden ondersteund) en de meeste printers die PCL ondersteunen hebben ook aan aantal printerspecifieke commands.
je begrijpt nu zeker wel dat je printer wel PCL moet ondersteunen ;)
Aangezien het door HP is ontwikkeld wordt het door vrijwel alle HP printers ondersteund (in sommige gevallen moet er een aparte license voor worden aangevraagd/geinstalleerd) en in de meeste omgeveingen staan wel HP printers dus ik gok er ff op dat je er zelf ook een hebt staan

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!