[cooling 8800GTS] Thermalright HR-03 Plus vs Zalman VF1000

Pagina: 1
Acties:
  • 925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 17:32
Op mijn zoektocht naar een beter koeler voor mijn 8800GTS die ilde al op 70 graden draait kwam ik deze 2 koelers tegen: Zalman VF1000 en Thermalright HR-03 Plus

Over de HR-03 zijn er genoeg reviews te vinden, en die zijn allemaal positief, maar over de Zalman heb ik niets gevonden. Waarsschijnlijk omdat die nog maar net uit is.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met 1 van deze koelers? En weet er iemand toevallig of de Thermalright HR-03 Plus past in combinatie met de antec p180 kast? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als hij idle als zo hoog zit dan heb je aan een nieuwe koeler niet zo heel veel. Je case temp is ws al veel te hoog en dat wordt alleen maar erger met een Thermalright bijv aangezien die de warme lucht van je VGA in je kast dumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:39
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:11:
Als hij idle als zo hoog zit dan heb je aan een nieuwe koeler niet zo heel veel. Je case temp is ws al veel te hoog en dat wordt alleen maar erger met een Thermalright bijv aangezien die de warme lucht van je VGA in je kast dumpt.
Onzin!
Die H3 weet je 8800-kaart dus mooi 20-30 graden terug te schroeven gezien de stockkoeling en die stock koeling blaast net zoveel warme lucht de kast in als iedere andere koeling (die bracket achterop blokkeert veel lucht dat er uit wil vandaar die ventilatiegaten bovenop de stockkoeler). Ik zou bij voorbaat al voor die H3 gaan want gezien het aantal heatpipes en de hoeveelheid koelmetaal en de mogelijkheid zelf de fans uit te kiezen maakt dit een betere koeler dan die Zalman. Het moet raar lopen als ik niet gelijk heb ;) .

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Aan de airflow kan het echt niet liggen. Ik heb een windtunnel gemaaakt op de plaats waar je normaal de schijven kunt steken. 120mm fan intake en dan op het einde van die 'tunnel' nog een 120mm fan de serieus wa lucht verzet. Die staat recht op de kaart te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bokkow schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:23:
[...]

Onzin!
Die H3 weet je 8800-kaart dus mooi 20-30 graden terug te schroeven gezien de stockkoeling en die stock koeling blaast net zoveel warme lucht de kast in als iedere andere koeling (die bracket achterop blokkeert veel lucht dat er uit wil vandaar die ventilatiegaten bovenop de stockkoeler). Ik zou bij voorbaat al voor die H3 gaan want gezien het aantal heatpipes en de hoeveelheid koelmetaal en de mogelijkheid zelf de fans uit te kiezen maakt dit een betere koeler dan die Zalman. Het moet raar lopen als ik niet gelijk heb ;) .
Wat een mooie reactie zeg.. :r

Ik heb de reviews ook gelezen en idd haalt hij er 20 tot 30 graden af, geen twijfel mogelijk.

Echter, ik heb zelf ook een GTS en die zit onder load rond 70 graden. Dus om nou te zeggen dat het onzin is, is gewoon dom. Blijkbaar koelt hij zijn kaart met warme lucht. Dan kun je wel een goede koeler erop zetten en dan gaan je temps ook wel omlaag...maar als hij straks die koeler erop heeft komt er een topic met als titel: "Thermalright koelt niet goed" en met als text "Pietje heeft dezelfde koeler en kaart als ik, maar mijne is 20 graden warmer"

Ik geloof niet dat de case temp ok is als die kaart al 70 graden idle is. Of die kaart heeft nu al een probleem.

Hou je voortaan een beetje in met meteen "onzin" te roepen.. Echt belachelijk gewoon. Ik denk dat ik heel wat meer ervaring heb met dit soort dingen dan jij.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Als mijn kast open staat scheelt dat maar max 5 graden ofzo, voor CPU én GPU.
En ja, anders is er iets mis met de kaart, slechte koelpasta ofzo, of miss is mijn kamer gewoon te warm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:39
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:40:
[...]

Wat een mooie reactie zeg.. :r

Ik heb de reviews ook gelezen en idd haalt hij er 20 tot 30 graden af, geen twijfel mogelijk.

Echter, ik heb zelf ook een GTS en die zit onder load rond 70 graden. Dus om nou te zeggen dat het onzin is, is gewoon dom. Blijkbaar koelt hij zijn kaart met warme lucht. Dan kun je wel een goede koeler erop zetten en dan gaan je temps ook wel omlaag...maar als hij straks die koeler erop heeft komt er een topic met als titel: "Thermalright koelt niet goed" en met als text "Pietje heeft dezelfde koeler en kaart als ik, maar mijne is 20 graden warmer"

Ik geloof niet dat de case temp ok is als die kaart al 70 graden idle is. Of die kaart heeft nu al een probleem.

Hou je voortaan een beetje in met meteen "onzin" te roepen.. Echt belachelijk gewoon. Ik denk dat ik heel wat meer ervaring heb met dit soort dingen dan jij.
Dat denk ik niet maat :) .
Die kaarten kunnen gewoon 70 graden worden idle (uitzonderlijk hoog dat wel maar het is mogelijk), en mensen die zeggen dat een koeler niet goed presteert als ze het 20-30 graden beter doen dan de reference koeler ben ik hier nog niet tegen gekomen. Iedere kaart wordt met (relatief) warme lucht gekoeld in welke kast dan ook omdat de temperatuur binnen een kast hoger is als er buiten.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bokkow schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:14:
[...]

Dat denk ik niet maat :) .
Die kaarten kunnen gewoon 70 graden worden idle (uitzonderlijk hoog dat wel maar het is mogelijk), en mensen die zeggen dat een koeler niet goed presteert als ze het 20-30 graden beter doen dan de reference koeler ben ik hier nog niet tegen gekomen. Iedere kaart wordt met (relatief) warme lucht gekoeld in welke kast dan ook omdat de temperatuur binnen een kast hoger is als er buiten.
Ga me nou geen maat noemen want ik ben je maat niet.

Verder zeg ik niets over de prestaties van die koeler dus misschien moet je iets beter lezen. Het puntje van de relatief warme lucht is een mooie open deur..klasse. Goed dat ik hem alvast voor je open gezet had of niet?

@TS: Wat het onderwerp betreft; suit yourself, probeer alleen te helpen met het temp probleem en misschien een teleurstelling te voorkomen als je de prestaties straks vergelijkt met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
@Fewture: bedankt voor het advies. Laten we hopen dat het geen teleurstelling wordt, maar ik denk dat het wel zal meevallen :)
Meer airwflow kan ik er echt niet insteken. Kast zit al volgepropt met 120 mm fans. Zeg nu zelf: 7 120mm fans op 12V in een antec p180, als dat al niet genoeg is... Kabeltjes zitten ook mooi weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:56:
[...]

Ga me nou geen maat noemen want ik ben je maat niet.

Verder zeg ik niets over de prestaties van die koeler dus misschien moet je iets beter lezen. Het puntje van de relatief warme lucht is een mooie open deur..klasse. Goed dat ik hem alvast voor je open gezet had of niet?
YES! Fewture is terug >:)
Eindelijk weer verthitte discussies in TCA 8) :>

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

El Snorro schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:09:
[...]

YES! Fewture is terug >:)
Eindelijk weer verthitte discussies in TCA 8) :>
LOL :D

Ik dacht ik laat maar weer eens wat horen. Kan het tweak gevoel toch niet onderdrukken :+ En als iemand met 300 posts hier gaat roepen dat hij meer ervaring heeft dan ik, ja, dan moet ik reageren hoor.. Heeft me heel wat studiepunten gekost dat DOC :(

;)
crazyheinz schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:03:
@Fewture: bedankt voor het advies. Laten we hopen dat het geen teleurstelling wordt, maar ik denk dat het wel zal meevallen :)
Meer airwflow kan ik er echt niet insteken. Kast zit al volgepropt met 120 mm fans. Zeg nu zelf: 7 120mm fans op 12V in een antec p180, als dat al niet genoeg is... Kabeltjes zitten ook mooi weggewerkt.
Zou dan idd niet daaraan moeten liggen. Misschien is de standaard koeler gewoon niet helemaal tof en heb je straks ineens 40 graden winst :+ Wat zijn je load temps?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

70 idle is heel normaal voor deze kaart, het ligt ook heel stuk aan jouw kamertemp, weekje geleden toen het nog zo warm was,draait ie bij mij gewoon 70-72 op idle, maar deze week is de temp aanzienlijk gedaald tot 59-66. maar wat me wel opviel is dat mijn kaart nog nooit hoger is geweest dan 75, hiermee bedoel ik niet idle maar gewoon in game zoals WOW die op max draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyheinz
Met warm weertje wordt die load tegen de 85 graden. Maar inderdaad klein kamertje, warmt rap op met die pc. Laten we het er bij houden dat de stockkoeler niet genoeg koelt in mijn geval.
Miss toch maar eens airco aanschaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Voordat iedereen temps gaat posten, misschien om het volgende er dan ook bij te zetten?

Kamer temp.
Case Temp
Gebruikte koeler.
Idle/load van je gpu
Fan speed van je gpu koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:21:
70 idle is heel normaal voor deze kaart, het ligt ook heel stuk aan jouw kamertemp, weekje geleden toen het nog zo warm was,draait ie bij mij gewoon 70-72 op idle, maar deze week is de temp aanzienlijk gedaald tot 59-66. maar wat me wel opviel is dat mijn kaart nog nooit hoger is geweest dan 75, hiermee bedoel ik niet idle maar gewoon in game zoals WOW die op max draait.
Ik heb dezelfde kaart. Een XFX 8800GTS 320. Gewoon een reference kaart. 56 idle. Kast staat altijd open hier. Fan speed auto, kamer van 3x4m met nog een server erin. Load (paar runs 3dmark achter elkaar) tussen de 70 en de 80. Warmste kamer van het huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik durf mijn kast niet open te zetten aangezien dat mijn kamervloer van tapijt is en plus daarbij ook nog een veel stof vrij komt van deken enzo. maar ik denk dat als ik mijn kast open zet dat de temp met zone gradje of 5 kan gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:59
70 graden, das best pittig! In een gesloten, behoorlijk goed geventileerde kast word m'n xfx8800gts320 idle zo'n 54/55 graden (cpu 100% load continu) kamer zal zo'n 24 graden zijn, case/chipset 35 graden, cpu 54 graden en met TAT aan zo'n 60 graden.

Zit het standaard blok er niet gewoon brak op?
Want dan zal een ander blok zowiezo helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 20:26
Ik heb een XFX 8800GTS 640mb hier, het ding draaide eerst ook op 70+ idle in vista.

Ik heb nu een blower van antec erbij geschroefd en meteen 15 graden van de temps af. (Lian-Li PC-V2100B, alles op de kop en een oud model zonder outtake bovenin)

Overigens zijn de temps in XP lager dan in Vista vanwege het hele 3d gebeuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

I'm with Fewture on this one, als je kaart al idle zit op 70 graden heb je geen sterke flow door je kast, sim-pel. Heb zelf een EVGA 8800GTS320 en die idled rond de 58-62 met 2 13dbA casefans ...

Overigens zou ik geen van beide koelers kopen, ik wacht op een aftermarket OTES model, al koelt de VF1000 en HR03-Plus hem 20 graden harder, dan is hij nog steeds 60 graden onder load (nu stock 80) en dat gaat dan dus voluit je kast in. Wie zegt dat dat niet zo is begrijpt het niet :/ .

Hopelijk komt Arctic met een Silencer die qua bouwkwaliteit wat hoger is als een hun vorige modellen. Een wat netter gemaakt heatsinks zou al 10 graden schelen (want man o man die 8800 stock heatsink is niet netjes afgemaakt; hol / krom / slecht gelapped).

One credit: ik vind de 8800 stock koelers prima stil :) !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quaintpaul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-11-2024
Probleem is: De stock koeler zelf is GLOEIEND heet. Ik heb 3 thermometers in mijn kast: 1 onder, 1 in het midden, 1 boven.. De ONDERSTE thermometer is 3-5 graden warmer dan de bovenste en middelste (die twee zijn nagenoeg gelijk) @ load.. Komt doordat de GPU zoveel hitte af geeft! En natuurlijk wil je graag geloven dat die hitte door de achterkant wordt uitgeblazen, maar heb je wel eens je hand voor dat gaatje gehouden? Nauwelijks luchtstroom! Ik heb dan liever een koeler die snel de GPU koelt en dan zorg ik zelf wel voor goede airflow van achter naar voren om de warme interne lucht uit de kast te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

quaintpaul schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:17:
Probleem is: De stock koeler zelf is GLOEIEND heet. Ik heb 3 thermometers in mijn kast: 1 onder, 1 in het midden, 1 boven.. De ONDERSTE thermometer is 3-5 graden warmer dan de bovenste en middelste (die twee zijn nagenoeg gelijk) @ load.. Komt doordat de GPU zoveel hitte af geeft! En natuurlijk wil je graag geloven dat die hitte door de achterkant wordt uitgeblazen, maar heb je wel eens je hand voor dat gaatje gehouden? Nauwelijks luchtstroom! Ik heb dan liever een koeler die snel de GPU koelt en dan zorg ik zelf wel voor goede airflow van achter naar voren om de warme interne lucht uit de kast te krijgen...
Ik kan aan de achterkant van mn 8800 toch echt wel flink wat lucht voelen tijdens een game, weet niet waarom jij dat niet voelt? Eelt ;) ?

Ik ben het met je eens op 1 voorwaarde; dat je dan echt een flink goede flow hebt. Netjes 2 x 120mm voorin en 2 x 120mm achterin bijvoorbeeld. Dat zie ik dan wel zitten; zeker omdat je een superstille koeler op die HR03-Plus kunt zetten. Zalman producten vallen me vaak qua geluidsproductie tegen vanaf het midden naar de hoge stand van de fan. Dan koop ik wel een Nexus/Scythe/Noctua voor die HR03 :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

quaintpaul schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 14:17:
Ik heb ook een 8800 GTS 640mb. Draait in Vista 70 graden idle, 85 graden fully stressed...

Heb zojuist de VF1000 van Zalman besteld:
http://www.cool-prices.nl...1000%20LED%20VGA%20Cooler

Erg benieuwd naar hoe die de temps gaat verlagen :D
Ik zou eens kijken of je koelers in je kast ervoor zorgen dat de flow één kant op gaat, en niet dat ze tegen elkaar in staan te blazen. Dat molt je airflow namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramm
  • Laatst online: 02-10 14:06
Ik heb nu een paar dagen de Thermalright HR-03 Plus op m'n 8800GTS 640MB.
Kamertemp: 22 graden
Case Temp: geen idee
Gebruikte koeler: standaard
Idle/load van je gpu: 66/80
Gebruikte koeler: HR-03 Plus
Idle/load van je gpu: 49/67
Fan speed van je gpu koeler: ongeveer 2000rpm (92mm Scythe fan met regelbare snelheid (en blauwe led's))

De hoge temps komen waarschijnlijk door de slechte airflow in m'n kast. Ik heb een Thermaltake Tsunami Dream van meer dan 2 jaar oud, met 1 intake fan, 1 outtake fan (beide 12cm) en een 9cm fan in het zijpaneel (intake, staat op de CPU gericht).

Mijn HR-03 Plus zit niet 'om de kaart gevouwen' omdat dat niet past, hij hangt onder de kaart.
Dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.formulapc.net/modules/news/images/set06/thermalgr2.jpg
Niet zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/news/digimage/bcat/tr_hr_03/2.jpg

Beide foto's zijn niet van mij. De 'om de kaart gevouwen' manier schijnt betere prestaties te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 14:52
crazyheinz schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:03:
gaap, er moet wel wat logica in zitten he? als je alles door elkaar heen laat blazen in verschillende richtingen en van voor naar achter en links naar rechts, kan je beter geen airflow hebben want dan doet de natuurkunde z`n werk wel.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan me dit goed voorstellen. Zelf heb ik een XFX8800ultraXT die op stock loopt 650Mhz. Als het niet zo'n warm weer is zit de idle temp op 65gr, load zo rond de 70gr. Als het warmer is dan gaat de hele bums erg snel tussen de 70 en 75 zitten. Hoogste gemeten was bij een buitentemp van 30gr, namelijk 76 idle en 83 load. Mijn inziens is dit ook hoog. Ik kan mn vinger niet op het koelblok houden. Destijds merkte ik dat de stockkoeler nooit 100% draaide, dit was te zien met Rivatuner. Toen ik deze handmatig op 100% zette koelde hij ongeveer 5gr beter. In Rivatuner kun je ook zien waarop Nvidia de fancontroller heeft ingesteld. Deze waarden zijn vrji hoog, 100% fanspeed pas rond de 90gr!?! Destijds heb ik de fanspeed telkens handmatig op 100% gezet totdat ik het moe was.
Ik heb dus een waterkoelblok aangeschaft van DangerDen en het op een appart systeem gekoelt. Onafhankelijk van mn waterkoeling van cpu en chipset/geheugen. Nu zitten de temp gemiddelt 30-35gr lager. Dit met 12cm radiatorfans op lage toeren.

Ik heb tenminste het zekere voor het onzekere genomen en de hele bums watergekoelt, cpu, chipset, geheugen en de Gpu. Kost wat, maar dan heb je ook wat, mijn mening dan. Normaal gesproken loopt alles na een uur of drie shooters te spelen rond de 30-35gr. en idle 25-30gr. Dit alles bij een kamertemperatuur van ongeveer 22gr.

@ Quaintpaul:

Misschien trekken de casefans de lucht weg van de gpukoeler, waardoor er bijna geen lucht uit de bracket komt. Dit euvel heb ik ook gehad. Vooral als de casefans met hoge toeren draaien. Een soort lichte vacuum bij je gpufan. Destijds heb ik een extra fan onder de graka gezet die lucht richting de fan stuwde, dit werkt goed mbt de luchtuitlaat van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

@crazyheins nog:

Het is heel simpel ... airflow. Als je een goede stroom wilt hebben stuur je in wat je ook uit stuurt :) . En mochten er fans tegen elkaar inblazen --> dat gaat je flow verpesten.

Ideaal in mijn ogen is 2 x 120mm voor, 1 x 120mm achter en 1 x 120 bovenop. Als dat allemaal dezelfde fans zijn is het een continue doorstroom. Ook zijn vier 120mm fans nog niet zo luid, zeven wordt toch echt moeilijk om stil te houden ...

Ik wilde dat de HR03-Plus niet zo duur was :) . Hopelijk dropped hij nog.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Cassius schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:16:
@crazyheins nog:

Het is heel simpel ... airflow. Als je een goede stroom wilt hebben stuur je in wat je ook uit stuurt :) . En mochten er fans tegen elkaar inblazen --> dat gaat je flow verpesten.

Ideaal in mijn ogen is 2 x 120mm voor, 1 x 120mm achter en 1 x 120 bovenop. Als dat allemaal dezelfde fans zijn is het een continue doorstroom. Ook zijn vier 120mm fans nog niet zo luid, zeven wordt toch echt moeilijk om stil te houden ...

het is niet goed op die manier, ja het is wel optimaal, maar in de praktijk blijkt dat je beter onderdruk kan hebben.

dus 3x achter en 2x voor (of op een andere manier).

De HR-03 Plus is erg goed ja. persoonlijk vind ik 41 euro voor zo'n koeler niet zoveel.. volgensmij kan je er zelfs een E6600 mee koelen @ 3GHz :P

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Is dat zo ja? Dat wist ik niet ... maar waarom is dat beter? Ik ben nogal kritisch ingesteld, maar wel open :) !

- Die onderdruk kan toch niet weg dus er wordt geen warme lucht afgevoerd?
- Je krijgt extra stof in je pc?

En die E6600, ja man met gemak! Ik denk serieus dat zo'n grote 8800 core veel meer warmte uitstookt per oppervlakte; maar ik weet het niet eens zeker. Eens opzoeken :D !

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Cassius schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:36:
Is dat zo ja? Dat wist ik niet ... maar waarom is dat beter? Ik ben nogal kritisch ingesteld, maar wel open :) !

- Die onderdruk kan toch niet weg dus er wordt geen warme lucht afgevoerd?
- Je krijgt extra stof in je pc?

En die E6600, ja man met gemak! Ik denk serieus dat zo'n grote 8800 core veel meer warmte uitstookt per oppervlakte; maar ik weet het niet eens zeker. Eens opzoeken :D !
De onderdruk zorgt er voor dat de warme lucht weggezogen word, daarvoor in de plaats word via de voorkant koude lucht aangezogen. en die moet er toch ergens uit, en zo is het weer rond :)

om die reden zit er meestal ook alleen maar outtake in een kant en klaar gekochte kast.

en zowiezo stof krijg je toch wel. aangezien een fan aan de voorkant ook stof opzuigt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MexxT op 14-08-2007 20:45 ]

Audi S3

• crazyheinz
magiel schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 16:06:
gaap, er moet wel wat logica in zitten he? als je alles door elkaar heen laat blazen in verschillende richtingen en van voor naar achter en links naar rechts, kan je beter geen airflow hebben want dan doet de natuurkunde z`n werk wel.
Euh de fans blazen niet door elkaar door. Ik heb een windtunnel gemaakt met een intake fan en dan nog een gemounte fan net voor de kaart zelf. En die fans staan alle 2 op blazen.
Cassius schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:16:
@crazyheins nog:

Ik heb 2 fans voor, 1 boven, 1 achter, 1 volledig onderaan aan de harde schijven. Kheb bij intakes 2 fans bijgeplaatst, zodat er een windtunneleffect word gecreerd. En wees gerust, ze staan in dezefde richting te blazen. En geluid valt zeeer goed mee, ik hoor het verschil amper tussen 2 of 7 fans. Het zijn wel geen fans van 5 euro natuurlijk...

• quaintpaul
Uhm, misschien kun je hier even kijken: http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmxxaJ1mkw/view/

Staan wat foto's van m'n kast bij...

Heb Antec Sonata II. Exhaust fan boven achter, Scythe Infinity op de CPU, Zalman 12cm fan in het midden (draait 1300 toeren ongeveer, is zeg maar 8v). Als extraatje heb ik een 8cm fan onderin aan de voorkant geplaatst. Deze zit direct op de voorkant dus zuigt frisse lucht naar binnen.... Veroorzaakt verder niet z'n grote lucht verplaatsing, maar zit wel laag genoeg om (zachtjes) lucht onder m'n GraKa te blazen! Aangezien de GraKa lucht aan zuigt kan ik me niet voorstellen dat er vacuum ontstaat...

Verder over de lucht die de GraKa aan de achterkant uitblaast: m'n fan staat meestal op 72% (fixed), misschien dat hij daarom niet zo hard blaast... Ongetwijfeld wordt de luchtverplaatsing hoger en de temps lager als ik de fan hoger zet...

Anywayz, over paar dagen VF1000 + RHS88 op de kaart, ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken :D

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:46

Ulti23

Quality Time

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 01:45:
[...]

met de zalman?

als die niet gecooled word met de zalman, is het dan niet nodig?
bedoel, anders had zalman dat ook wel gecooled?

:? :? :?
Ik vroeg me dat ook al af.... Als je de originele koeler op een 8800GTS bekijkt, dan koelt deze ook een aantal chips bovenop de kaart mee. Kijk je naar de Zalman, of naar de Thermaltake, dan koelt deze enkel de VGA chip op de kaart.

Het lijkt mij dat Zalman dit ook niet over het hoofd zal zien, maar ik twijfel toch, het is dus niet nodig als je de originele koeler vervangt om het geheugen en eventuele andere chips te koelen???

Edit, dit is een post uit een topic in videokaarten en beeldkannonnen, even schaamteloos gekopieerd :P

Anyway, is er al wat duidelijk over de manier hoe die nieuwe Zalman het geheugen en ander chippies koelt op de 8800 serie? Ik heb namelijk wel oor naar die VF1000 :)

I pitty the fools who took my game-station.....

• quaintpaul
Nou, bij de VF1000 hoort dus een RHS88. Die RHS88 is een HUGE heatsink die over al je memory bankjes/andere chipjes valt... De VF1000 plaats je op die RHS88. Een common misunderstanding is dat VGA koelers BLAZEN. Nee, ze ZUIGEN:

\/ \/ \/ \/ (Airflow)
============= VF10000
|| || || || (heatpipes)
******************* (RHS88)
############## VGA KAART
##############

[ Voor 10% gewijzigd door quaintpaul op 16-08-2007 14:51 ]

• Vandread
En ik maar denken dat alle fans blazen EN zuigen.... hmmm vreemd :+

• Ulti23
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:46

Ulti23

Quality Time

quaintpaul schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:50:
Nou, bij de VF1000 hoort dus een RHS88. Die RHS88 is een HUGE heatsink die over al je memory bankjes/andere chipjes valt... De VF1000 plaats je op die RHS88. Een common misunderstanding is dat VGA koelers BLAZEN. Nee, ze ZUIGEN:

\/ \/ \/ \/ (Airflow)
============= VF10000
|| || || || (heatpipes)
******************* (RHS88)
############## VGA KAART
##############
Zoals je dus hier erg mooi kan zien. Helaas is mijn Frans niet best, maar plaatjes doen veel!

Als je die VF1000 dus koopt, zit daar die RHS88 dan bij, of moet je die apart kopen? Is de complete set eigenlijk al ergens te koop? Bij coolprices heb ik hem wel gezien, maar niet icm de RHS88?

I pitty the fools who took my game-station.....

• Bramm
  • Laatst online: 02-10 14:06
volgens mij moet je ze idd apart aanschaffen, iig bij coolprices, wat de totaalprijs op zo'n 70 euro brengt (excl verzendkosten) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quaintpaul
Klopt inderdaad.. Je moet de RHS88 apart bestellen... Maarja, de VF1000 komt dan weer inclusief fan, de HR-03 (ook 45 euro) is exclusief fan.. Als je beetje goede fan wilt ben je ook weer 10/15/20 euro kwijt, wat de totaalprijs ook rond de 60/65 brengt.. Voor mij is het de VF1000 geworden omdat die niet of nauwelijks meer ruimte inneemt dan de stock cooler.. De HR-03 neemt echt 3/4 slots aan ruimte in (als je heatsink naar voren laat wijzen, ipv over de kaart heen)... Dat past simpelweg niet in mijn kast :P

[ Voor 0% gewijzigd door quaintpaul op 17-08-2007 10:53 . Reden: onduidelijkheid duidelijk gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quaintpaul
Vandread schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 16:08:
En ik maar denken dat alle fans blazen EN zuigen.... hmmm vreemd :+
:P ja da's waar, sorry.. Maar bedoel dus dat ze lucht van BUITEN de GraKa naar binnen (de heatsink in) zuigen...

Ik dacht zelf altijd dat ze lucht bliezen.. (naar buiten toe ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Gek zeg... mijn zuigt vanuit de kast de lucht naar buiten.... of ben ik abuis (is ook meestal zo bij eendergelijke "turbine" die kan niet van de bladen naar binnen stuwen en dan de lucht daar weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Vandread schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 14:01:
Gek zeg... mijn zuigt vanuit de kast de lucht naar buiten.... of ben ik abuis (is ook meestal zo bij eendergelijke "turbine" die kan niet van de bladen naar binnen stuwen en dan de lucht daar weg...
dat doen ze allemaal, de warme lucht gaat de kast uit..

dus ik weet niet hoe die piepo daar op komt :')

*O*

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 12:20
quaintpaul schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:17:
Heb je de cooler al binnen? zoja wat zijn je temps nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_freak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 14:43
VF1000 + RHS88 ???

Dan maakte ik daar bijna een belangrijke fout...
Kom net kijken bij het modden van grafische kaarten maar ben van plan een 8800GTS te kopen.
In het verleden een andere koeler (zalman VF900) op mijn 6800 Ultra gezet welke perfect en vooral stil koelde nadien.

De aanschaf van de 8800GTS moet van mij dan gepaard gaan met een stillere/betere koeler.
Die "lawaaierige" slakkenhuizen ken ik inmiddels wel, dat zijn echt teveel dB's...

Heeft iemand nog tips over mogelijke andere top-koelers voor de 8800GTS welke stil zijn?
(Geen waterkoeling, dat is me te duur)

Alvast thanks voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Lees het topic eens door :')

Neem een HR03 Plus.

Mijn temps:

Stock
Idle: 60