Toon posts:

LPT1 printer onder Terminal services

Pagina: 1
Acties:
  • 649 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, heb overal al gezocht (technet, Got, enz....)
Het volgende is het geval. Het gaat om een kantoor met een stuk of 6 medewerkers. Zij hebben een heel simpel netwerkje geen server alleen een switch. Ze maken via een vpn een Terrminal Sever connectie naar een windows 2003 terminal server. De clients zijn allemaal windows XP.

Om nou te zorgen dat ze kunnen printen op hun lokale printer via een TS doe ik het volgende.
Ik maak een TCP/IP poort aan met het ip adres van de printer bv. 192.168.1.15.
Daarna maak ik een netwerkprinter aan op die tcp/ip poort en deel ik die printer en stel ik deze in als standaardprinter. Daarnaast maak ik nog een printer aan op LPT1. Dan ga ik via een net use commando:
net use LPT1: \\pcnaam\printersharenaam -p.
Als je dan in de opties van de MSTSC client "lokale printers" gebruiken tijdens externe sessie. Nou heeft dit altijd goed gewerk, alleen sinds vorige week heb ik 4 nieuwe pc's aangesloten en deze krijgen die printer niet mee.
Is er iemand die een idee heeft hoe dit zou kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand enige ervaring met deze constructie?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Geen server zeg je. Krijg je in de eventlogs op de terminal server iets te zien?
Misschien zijn de drivers die je op de pc's gebruikt niet geinstalleerd op de terminal server. Zijn de nieuwe pc's misschien Windows Vista?
Wat heb je zelf zoal gevonden?
Je topic past ook beter in Windows Servers en Server-software of Windows Clients denk ik, omdat printen binnen windows gebeurt en dikwijls ook fout gaat binnen Windows.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe pc's zijn ook gewoon XP.
De drivers staan zowel lokaal op de pc als op de Terminal Server.
En ik vind wel een heleboel dingen over het gebruik van net use. Maar dat gaat meer over het gebruiken van een printer onder DOS Applicaties.

Er staan ook geen errors in de eventlog.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-03 14:14
De nieuwe pc's zitten ook in dezelfde workgroup ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja de pc's zitten ook allemaal in dezelfde werkgroep.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:03

StarWing

Huh ?!?

Zijn alle gebruikers local admin ?

Ik meen mij te herinneren dat een LPT1 poort niet kan gemapped worden als je geen admin bent,althans toch niet in een W2003 domein.
Misschien dat dit bij een standalone pc ook zo is ?

Page intentionally left blank.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad moeten de gebruikers local admin zijn. tevens moet er lokaal ingelogd worden met dezelfde naam als waarmee ingelogd wordt op de terminal sessie.
Maar toen was het probleem nog niet opgelost. Toen ik event viewer ging kijken zag ik daar een fout 1111. Het bleek dat ik op sommige pc's de PCL driver van de printer had geinstalleerd en op andere de PS driver. Op de TS server stond alleen de PCL driver dus toen de drivers niet gevonden konden worden werd de lokale printer ook niet getoond. Ik heb de juiste drivers op de clients en op de TS geinstalleerd en toen werden de lokale printers netjes meegenomen.

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
StarWing schreef op maandag 18 juni 2007 @ 13:15:
Zijn alle gebruikers local admin ?

Ik meen mij te herinneren dat een LPT1 poort niet kan gemapped worden als je geen admin bent,althans toch niet in een W2003 domein.
Misschien dat dit bij een standalone pc ook zo is ?
Ter info: de reden hiervoor is dat de lokale LPT1 poort al naar de hardware poort op je Moederbord staat gemapped.

Microsoft heeft als security feature doorgevoerd dat men local admin moet zijn om dit te kunnen wijzigen.
Pagina: 1