pc start niet op (defect moederbord/voeding ?)

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 11:40
He mensen,

Zoals de TT wellicht al deed vermoeden doet mijn pc het niet meer. Wanneer ik hem aanzet blijft mijn monitor zwart, en doen verschillende onderdelen het niet (oa dvd-rom, dvd-brander). Resetten lukt niet, evenals de aanknop indrukken om het systeem af te sluiten. Afsluiten lukt dus alleen dmv de voedingsknop. Aan de koelergeluiden te horen start het systeem sowieso niet op, maar zonder werkende monitor kan ik dit natuurlijk niet zien. Omdat ik het systeem dus alleen aan kan zetten, en bijvoorbeeld de dvd-rom dan niet open kan door de knop in te drukken, vermoed ik dat het moederbord kapot is. Iemand enig idee hoe ik dit kan testen?

mijn systeem:

CPU: AMD Athlon 64 3200+
Mainbord: MSI K8N Neo Platinum, nForce3
2 x 512MB PC3200 DDR
ATi Radeon X800 Pro
Hitachi DK 7K250 S-ATA 8MB 160Gb

Uiteraard houdt mijn pc er net mee op voordat ik 'm erg nodig heb ivm tentamens. Ik zou degene die me voort zou kunnen helpen dus erg dankbar zijn ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door om erachter te komen waar het probleem zit. Dat je geen beeld krijgt is waarschijnlijk een gevolg en niet de oorzaak van het probleem, dus neem de troubleshooter door om achter de oorzaak te komen.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43

Lordy79

Trotse Fundamentalist

trek alles wat op je voeding is aangesloten eruit en sluit dan alleen je DVD speler aan. Vervolgens voeding even aanzetten en kijken of de DVD speler nog wel opengaat. Zo niet, is OF de DVD speler stuk OF de voeding. Uiteraard ook de IDE-kabels even afkoppelen.

Maar aangezien je DVD-brander het ook niet doet is het dus waarschijnlijk de voeding.

Tenzij je HEEL VEEL pech hebt en je moederbord meteen ook je DVD-speler en -brander heeft gesloopt. Maar die kans is wel heel klein.

Ik hoop voor je dat het de voeding is... scheelt veel werk en is relatief goedkoop te vervangen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Lan Mandragoran
Lordy79 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:52:
trek alles wat op je voeding is aangesloten eruit en sluit dan alleen je DVD speler aan. Vervolgens voeding even aanzetten en kijken of de DVD speler nog wel opengaat. Zo niet, is OF de DVD speler stuk OF de voeding. Uiteraard ook de IDE-kabels even afkoppelen.

Maar aangezien je DVD-brander het ook niet doet is het dus waarschijnlijk de voeding.

Tenzij je HEEL VEEL pech hebt en je moederbord meteen ook je DVD-speler en -brander heeft gesloopt. Maar die kans is wel heel klein.

Ik hoop voor je dat het de voeding is... scheelt veel werk en is relatief goedkoop te vervangen.
Ik hoop en denk inderdaad nu ook dat het mijn voeding is. Ik denk sowieso een ietwat raar geluid uit de voeding te horen komen. Ik zal het nu iig proberen door alles wat op mijn voeding is aangesloten af te sluiten en te doen wat je voorstelde. Enorm bedankt iig voor je tips, ik ga nu denk ik toch maar proberen een nieuwe voeding aan te schaffen, ipv mijn hele pc naar de dichtsbijzijnde pcboer te dragen :).

• Lan Mandragoran
Terw_Dan schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:44:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door om erachter te komen waar het probleem zit. Dat je geen beeld krijgt is waarschijnlijk een gevolg en niet de oorzaak van het probleem, dus neem de troubleshooter door om achter de oorzaak te komen.
Ik snap dat het niet krijgen van beeld de oorzaak niet is van dat oa de resetknop het niet meer doet :P. Ik heb het topic bekeken, maar ik zie er niets in staan dat mij voort zou kunnen helpen...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lan Mandragoran schreef op zondag 17 juni 2007 @ 23:12:
[...]

Ik snap dat het niet krijgen van beeld de oorzaak niet is van dat oa de resetknop het niet meer doet :P. Ik heb het topic bekeken, maar ik zie er niets in staan dat mij voort zou kunnen helpen...
Dan heb je er weinig van gesnapt :o

Als je het topic niet alleen bekeken zou hebben maar ook de stappen die erin staan uitgeprobeerd zou hebben, zou je minimaal een andere voeding op het systeem aangesloten hebben, daarna een ander moederbord, dan een andere CPU etc...

Uit niets blijkt dat je dat gedaan hebt. Dan is het hoogst voorbarig om te beweren dat er niets in staat dat je voort zou kunnen helpen.

Begin eens mbv Hangen en Opstartproblemen troubleshooter jezelf voort te helpen. Dan kom je er vanzelf achter. Doe je dat niet, dan kunnen wij je toch niet helpen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.