Klinken MIDI's op elke geluidskaart anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 331 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoi

ik was aan 't proberen de stem uit een liedje te halen, maar na verschillende pogingen heb ik het opgegeven. Vervolgens vond ik een MIDI versie van het liedje, maar dat kostte 8 euro. Er was ook een demo bij, maar dat was een stukje in de vorm van een mp3. Mp3 klinkt wel overal hetzelfde, maar ik ben niet even zeker van MIDI. Hangt dat niet af van je geluidskaart? Ik ben bang dat de midi bij mij niet goed zal klinken. Want als het midi'tje even goed klinkt als op de mp3-demo, dan wil ik die 8 euro er wel aan geven.

Het gaat om dit liedje:

http://www.midifiles.nu/a...owOnly=All&size=25&page=1

groeten

Sander

Oh, en als het niet op elke geluidskaart hetzelfde klinkt, zijn er dingen die ik kan doen om de output te verbeteren? Zoals speciale midi-drivers?

[ Voor 13% gewijzigd door bluppfisk op 17-06-2007 22:40 ]

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Het zal niet werken, een midi bestand beschrijft alleen welke noten wanneer en hoe hard ze gespeeld worden, het bevat geen geluid.
Om de exacte instrumental te verkrijgen zul je moeten beschikken over de precieze instrumenten die de artiest gebruikt heeft, de exacte instrumenten(apparatuur) die de mixing engineer gebruikt heeft en hoe ze deze gebruikt hebben.
Onmogelijk dus.

Je zou kunnen proberen om de single van die track te kopen, daar staat vaak wel een instrumental op.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
offtopic:
Goed nummer! :)

Volgens mij zal de MIDI versie helemaal niet goed klinken. Alternatieve methodes kan ik je helaas niet aanbieden maar ik kan me niet voorstellen dat een MIDI versie van dit soort muziek goed klinkt...

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:03

Lordy79

Vastberaden

Verder is het zo dat het per geluidskaart verschilt hoe realistisch de 'instrumenten' klinken. Hoe dat met on-board chips is weet ik niet, maar vroegah klonk een midi eigenlijk vrijwel altijd erg brak, ook mét wavetable.

edit: op mijn on-board chip klinkt het verschrikkelijk slecht.

[ Voor 13% gewijzigd door Lordy79 op 17-06-2007 23:09 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-02 23:19
Het beste resultaat krijg je als je de midi file op een floppy zet en dan in een redelijk modern Yamaha/Roland keybaord afspeelt. Op PC's is het inderdaad drama.

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:41
Je kan ook Guitar Pro 5 gebruiken. Heeft een vrij uitgebreide sound-engine. Klinkt niet slecht.

• bluppfisk
  • Niet online
Heb even Guitar Pro 5 gebruikt bij een midi'tje maar dat klonk identiek aan de playback van WMP ):
Het is jammer dat ik die stomme stem niet uit het liedje kan halen :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Die klinken op de meeste kaarten anders ja..

Onboard (AC97, laptops) is meestal niet denderend (voor zover dat mogelijk is met midi)
Een Creative kaart kan er meestal nog wat leuks van bakken (als sinds de AWE64 Gold die ik had)

Andere geluidskaarten heb ik geen ervaring mee.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Sefyu schreef op zondag 17 juni 2007 @ 23:04:
Het zal niet werken, een midi bestand beschrijft alleen welke noten wanneer en hoe hard ze gespeeld worden, het bevat geen geluid.
Om de exacte instrumental te verkrijgen zul je moeten beschikken over de precieze instrumenten die de artiest gebruikt heeft, de exacte instrumenten(apparatuur) die de mixing engineer gebruikt heeft en hoe ze deze gebruikt hebben.
Onmogelijk dus.

Je zou kunnen proberen om de single van die track te kopen, daar staat vaak wel een instrumental op.
Nou, je hebt wel een beetje gelijk, maar de instrumentenbanken voor MIDI zijn standaard. Die zijn altijd gedefinieerd zoals hier te lezen is.
Nu is daar natuurlijk per MIDI device wel verschil in, en zoals inderdaad in dit topic al eerder gezegd, zijn de gemiddelde geluidskaarten niet om over naar huis te schrijven. Echter, de TS vindt de MP3 uit de link al prima, en dit is echt wel een zeer standaard geluidsbank die gebruikt is, voor zowel Casio als Roland banken zal dat redelijk vergelijkbaar klinken. Op mijn geluidskaart zou ik het echter niet aandurven, al kan dat intussen misschien ook best wel acceptabel zijn.

Ik vind het persoonlijk overigens vreselijk klinken, maar dat komt omdat ik al jaren met dat soort apparatuur gewerkt heb, en ik de geluiden zo'n beetje kan dromen (en vooral het gemis aan "echtheid" in die geluiden).

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Pavla schreef op maandag 18 juni 2007 @ 00:02:
Het beste resultaat krijg je als je de midi file op een floppy zet en dan in een redelijk modern Yamaha/Roland keybaord afspeelt. Op PC's is het inderdaad drama.
Je kan ook Yamaha Softsynth installeren op je pc. Er bestaat een versie voor Windows XP. Klinkt stukken beter dan de meeste andere "softsynths".

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 20:40

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Michael Knight schreef op maandag 18 juni 2007 @ 01:10:
Een Creative kaart kan er meestal nog wat leuks van bakken (als sinds de AWE64 Gold die ik had)
Nou, de MIDI synth van Creative lijkt nergens op.
Als je het dan toch fatsoenlijk wilt luisteren, zijn er eigenlijk maar een paar opties:

Software: Yamaha Softsynth of Roland Vitual SoundCanvas.
Of Hardware: Yamaha synthesizer(DB50XG dochterbord bijvoorbeeld) of een echte Roland SoundCanvas.

Als je eenmaal een goede synthesizer gehoord hebt, wil je nooit meer naar die Creative/onboard zut luisteren :)
Gelukkig werkt mijn DB50XG dochterbord op m`n Terratec Universe 7.1 kaart uitstekend, zelfs onder Vista(als 1 van de weinige kaarten overigens)

[ Voor 10% gewijzigd door fordrwd4ever op 18-06-2007 12:01 . Reden: tiepvouten + toevoeging ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Verwijderd

Bij Adobe Audition (voorheen cool edit pro), zit een functie: "Vocal Remove". Deze werkt opzich wel aardig.

• hemaworst
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2022
ik gebruik Syntfonth. Dat is GRATIS! ;) >:) Wel zo handig voor de normale tweaker

Daarmee kan je midifiles naar bestand renderen. Aangezien je Soundfonts kan gebruiken, die gratis van internet zijn af te plukken, kan je redelijk mooie midi's krijgen.

Er zijn heel wat soundfonts te vinden op internet, eentje die ik graag gebruik voor onbekende midi's:
LET OP: Downloadsize is 135 MB! Uitgepakt ongeveer 400 MB.
http://runefox.net/index....tion=downloads&d=RealFont
Dit klinkt echt een stuk beter dan de standaard windows XP SoftSynth.

Natuurlijk kan je ook per instrument een soundbank laden. Op internet zijn er zat te vinden, sommige instrumenten zijn 20mb per stuk. Hier een link naar 100en instrumenten
http://www.hammersound.net/

Het programma is te downloaden op:
http://www.synthfont.com/

Suc6

[ Voor 34% gewijzigd door hemaworst op 18-06-2007 15:30 ]

Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"

• bluppfisk
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:36:
Bij Adobe Audition (voorheen cool edit pro), zit een functie: "Vocal Remove". Deze werkt opzich wel aardig.
Helaas niet bij dat specifieke liedje. Het is blijkbaar tweestemmig en de stemmen heel erg prominent, waardoor de vocal remove de gitaar- en baslijnen verneukt. Jammer ):

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 08:33
bluppfisk schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:46:
[...]

Helaas niet bij dat specifieke liedje. Het is blijkbaar tweestemmig en de stemmen heel erg prominent, waardoor de vocal remove de gitaar- en baslijnen verneukt. Jammer ):
Je kunt in Audition ook het spectrum tevoorschijn toveren en dan zelfs daarin stukjes 'wegknippen' met de hand... zo kun je echt hele specifieke geluiden eruithalen, misschien lukt dat wel? Wel iets meer werk...

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:34
Is er ook zoiets voor linux? Een programma dat midi's software matig kan afspelen of naar wav kan renderen? Net zoals hemaworst voorstelt, maar dan voor linux?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-02 10:02

mace

Sapere Aude

Of je hangt er een Roland MT-32 aan, dat was een legendarische MIDI synthesizer.
klik
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/05/MT_32.jpg/300px-MT_32.jpg

ebay

edit: laat die ebay link maar ff zitten, das een rev.0, die zijn niet goed :P

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 19-06-2007 11:41 ]

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Wat ik zelf wel eens doe, is midi-files in Reason importeren, en dan zelf aan ieder kanaal een instrument toewijzen, dat ik zelf "design".
Als je een beetje bedreven bent in het creeeren van geluiden, kom je vaak behoorlijk dicht bij het origineel in de buurt...

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Pagina: 1