Toon posts:

[Cooling] 2x 92mm vs. 1x 120mm casefans

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Medetweakers,

Ik ben in discussie met mijn broer over een nieuwe case en we komen niet erg overeen over het volgende.

Mijn keuze is gevallen voor de Silverstone TJ07S-W, gezien deze sinds kort bij Azerty weer leverbaar is.
Deze heeft aan de achterkant 2 92mm's. Nou heb ik van reviews vernomen (3dGameMan) dat de standaard 92mm's herrie maken en ik wil deze vervangen indien ik deze aanschaf.

Mijn broer aan de andere hand is meer voor de Coolermaster Stacker 831. Deze heeft 1 120mm aan de achterkant.

Nou is de hamvraag, welke keuze in het algemeen brengt (dus 2x 92mm tegenover 1x 120mm) meer luchtverplaatsing bij hetzelfde geluidsniveau? Mij lijkt me doordat het totale oppervlak van de 2 92mm's een betere luchtverplaatsing mogelijk is, maar doordat het 2 fans zijn gaat weer het geluidsniveau omhoog.

Alvast hartelijk bedankt, suggesties t.o.v. casefans zijn ook welkom (al lijkt me Noctua en Nexus de logischere keuzes).

Verwijderd

De coolermaster stacker in het algemeen is een perfecte kast. Daar komt bij dat ze broertje, de stacker 830, de beste kast van 2006 was.

De 831 heeft 9 plaatsen voor casefans :)

• The Chone
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-01 20:46
Bij de betere koelers staan in de specificaties hoeveel lucht ze kunnen verplaatsen (vaak in de eenheid CFM) en er staat ook bij hoeveel herrie ze maken (vaak in de eenheid dB), dus ik zou zeggen, kies je koelers uit en bekijk de specs.

Are there any experienced suicide bombers?

Verwijderd

Topicstarter
The Chone schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:37:
Bij de betere koelers staan in de specificaties hoeveel lucht ze kunnen verplaatsen (vaak in de eenheid CFM) en er staat ook bij hoeveel herrie ze maken (vaak in de eenheid dB), dus ik zou zeggen, kies je koelers uit en bekijk de specs.
Twee van deze:
http://www.nexustek.nl/92mm_real_silent_case_fan.htm

Tegenover 1 van deze:
http://www.noctua.at/main...view&products_id=5&lng=en

Als je twee 92mm's van elk 19.2 dBa met elk 27CFM boven elkaar doet, wat krijg je dan voor waardes van CFM en dBa? Beter of slechter als 47.6 CFM bij 17 dBa? Ik denk:

2x 27CFM = 54 CFM bij 19,2 dB(a) + 3dB = 22,2 dB(a) <= hmm dB(a) & dB zal waarsch niet kloppen

Verhouding CFM/dB

2x Nexus 92mm:
2,43 CFM/dB

1x Noctua
2,8 CFM/dB

Klopt dit?
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:33:
De coolermaster stacker in het algemeen is een perfecte kast. Daar komt bij dat ze broertje, de stacker 830, de beste kast van 2006 was.

De 831 heeft 9 plaatsen voor casefans :)
Meningen zijn hierover verdeeld. We zijn nl. helemaal niet van plan om zoveel fans erin te stoppen, 4 of 5 zal meer dan voldoen. De TJ07 is iets gelikter naar mijn mening (de Stacker is cker een schoonheid maar niet zo stijlvol als in een professionele clean look als de TJ07 die tevens ook een window-optie heeft)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 23:15 ]

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 23:09:
[...]

Twee van deze:
http://www.nexustek.nl/92mm_real_silent_case_fan.htm

Tegenover 1 van deze:
http://www.noctua.at/main...view&products_id=5&lng=en

Als je twee 92mm's van elk 19.2 dBa met elk 27CFM boven elkaar doet, wat krijg je dan voor waardes van CFM en dBa? Beter of slechter als 47.6 CFM bij 17 dBa? Ik denk:

2x 27CFM = 54 CFM bij 19,2 dB(a) + 3dB = 22,2 dB(a) <= hmm dB(a) & dB zal waarsch niet kloppen

Verhouding CFM/dB

2x Nexus 92mm:
2,43 CFM/dB

1x Noctua
2,8 CFM/dB

Klopt dit?
[...]
Klopt niet helemaal.

1: Je moet niet blind uitgaan van de specs die door de fabrikant aan worden gegeven. Beide fans zijn door SPCR getest, wat vinden zij ervan?

2: Onder de 30dBa werkt die regel van +3 voor een verdubbeling niet echt. Als je die twee Nexus fans naast elkaar zet, zal dit denk ik eerder 1 dBa extra opleveren. In ieder geval geen 3dBa.

Eerlijk gezegt zou ik sowieso meer naar de rest van de case kijken dan naar zo'n detail als dit. Als er 2x 92mm zit, betekent dit waarschijnlijk dat de kast minder breed is, wat weer zou kunnen betekenen dat coolers zoals bijv. de Scythe Infinity, Ninja of Thermalright Ultra-120 er niet in passen. Ik zou dus meer naar de rest van de kast kijken dan naar de fans. Fans mogen dan belangrijk zijn, maar een erg groot verschil tussen 2*92mm en 1*120mm is er niet. De rest van de kast is ook belangrijk.

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

Kijk eens naar deze SilenX fans. Ik heb er nu 1 van 120mm op mijn scythe ninja maar ik ga er nog een bijbestellen waarschijnlijk en de achterste casefan vervangen. Zijn echt stil en verplaatsen vet veel lucht. Bij oa. salland zijn ze te verkrijgen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Verwijderd

SilenX is overrated. Nexus gooit dezelfde prestaties eruit voor 1/3de van het bedrag. En als je de Yate Loon's pakt (identiek aan de nexus) ben je voor 4,- per fan klaar.

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:59
[b]Sylph-DS schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:21:
2: Onder de 30dBa werkt die regel van +3 voor een verdubbeling niet echt. Als je die twee Nexus fans naast elkaar zet, zal dit denk ik eerder 1 dBa extra opleveren. In ieder geval geen 3dBa.
die 3dB bij verdubbeling klopt gewoon, maakt volgens mij niet uit bij hoeveel dB het is.?

Verwijderd

Topicstarter
Sylph-DS schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:21:
[...]

Klopt niet helemaal.

1: Je moet niet blind uitgaan van de specs die door de fabrikant aan worden gegeven. Beide fans zijn door SPCR getest, wat vinden zij ervan?
Zij vinden beide fantastische fans, moet even zoeken waar ik dat heb gelezen...

Edit: Klik
Sylph-DS schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:21:
[...]

Eerlijk gezegt zou ik sowieso meer naar de rest van de case kijken dan naar zo'n detail als dit. Als er 2x 92mm zit, betekent dit waarschijnlijk dat de kast minder breed is, wat weer zou kunnen betekenen dat coolers zoals bijv. de Scythe Infinity, Ninja of Thermalright Ultra-120 er niet in passen. Ik zou dus meer naar de rest van de kast kijken dan naar de fans. Fans mogen dan belangrijk zijn, maar een erg groot verschil tussen 2*92mm en 1*120mm is er niet. De rest van de kast is ook belangrijk.
Goed puntje daar, maar dit was even een discussie waardoor dit topic tot stand kwam ;).
Mij lijkt me dat een kast als de TJ07 een Scythe Infinity (keuze proccooler) wel kan hebben, hij heeft immers bijna gelijke waardes voor breedte (TJ07 220mm en Stacker 250mm). Mij lijkt me dat 30mm of 3cm niet het verschil maakt van het passen van een Infinity of niet, maar wie weet. verder hebben de tower cases veel overeenkomsten (allebij groot genoeg), behalve het ontbreken van een window-optie bij de Stacker :(. Qua totale cooling willen we maar in de richting van 4 fans plaatsen, dus valt dat voordeel weg bij de Stacker. Mis ik een voordeel/nadeel? Behalve natuurlijk het ouderwetse ik vind deze mooier dan de andere..een goed onderbouwd argument aub O-)

Om weer on-topic te komen, zo te zien is er een beetje discussie over mijn berekening, maar ik kan nou niet zeggen wat waarheid is. Idd zoals al is gezegd maakt het weinig uit, maar ik heb het liefst een stille (niet volledig stil maar iig wel aangenaam stil) met een zo goed mogelijke koelingsvermogen. Dus beide opties zijn zo goed als gelijkwaardig aan elkaar?
Phyth0n schreef op maandag 18 juni 2007 @ 14:58:
[...]
die 3dB bij verdubbeling klopt gewoon, maakt volgens mij niet uit bij hoeveel dB het is.?
Tsja iemand moet mij dan uitleggen of de 3dB verdubbeling geld bij waardes van de eenheid dB(a)!

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 15:30 ]

• Sylph-DS
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:21:
[...]

Zij vinden beide fantastische fans, moet even zoeken waar ik dat heb gelezen...

Edit: Klik
Klopt, maar een tijdje later hebben ze hun fan-test-methode aangepast, o.a. omdat de testresultaten van de Noctua niet altijd klopte met hoe hij in werkelijkheid presteerd. Als casefan schijnt het niet zo veel uit te maken, dus sowieso geen slechte keuze, maar onder druk/met veel impedantie zou hij dus nog wel is wat minder kunnen presteren.
[...]

Goed puntje daar, maar dit was even een discussie waardoor dit topic tot stand kwam ;).
Mij lijkt me dat een kast als de TJ07 een Scythe Infinity (keuze proccooler) wel kan hebben, hij heeft immers bijna gelijke waardes voor breedte (TJ07 220mm en Stacker 250mm). Mij lijkt me dat 30mm of 3cm niet het verschil maakt van het passen van een Infinity of niet, maar wie weet. verder hebben de tower cases veel overeenkomsten (allebij groot genoeg), behalve het ontbreken van een window-optie bij de Stacker :(. Qua totale cooling willen we maar in de richting van 4 fans plaatsen, dus valt dat voordeel weg bij de Stacker. Mis ik een voordeel?

Om weer on-topic te komen, zo te zien is er een beetje discussie over mijn berekening, maar ik kan nou niet zeggen wat waarheid is. Idd zoals al is gezegd maakt het weinig uit, maar ik heb het liefst een stille (niet volledig stil maar iig wel aangenaam stil) met een zo goed mogelijke koelingsvermogen. Dus beide opties zijn zo goed als gelijkwaardig aan elkaar?
Ik zou zeggen dat 1 keer 120mm net wat beter is, ook omdat je dan meer mogelijkheiden hebt met eventuele ducting naar de CPU-cooler, maar kwa airflow/geluid is het verschil minimaal.
[...]

Tsja iemand moet mij dan uitleggen of de 3dB verdubbeling geld bij waardes van de eenheid dB(a)!
Noise in computing: A primer
Are 2 fans noisier than 1 blowing the same CFM?

Beter dan ik het ooit kan uitleggen, maar misschien ook en beetje meer leeswerk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Sylph-DS schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:44:
[...]

Klopt, maar een tijdje later hebben ze hun fan-test-methode aangepast, o.a. omdat de testresultaten van de Noctua niet altijd klopte met hoe hij in werkelijkheid presteerd. Als casefan schijnt het niet zo veel uit te maken, dus sowieso geen slechte keuze, maar onder druk/met veel impedantie zou hij dus nog wel is wat minder kunnen presteren.

[...]

Ik zou zeggen dat 1 keer 120mm net wat beter is, ook omdat je dan meer mogelijkheiden hebt met eventuele ducting naar de CPU-cooler, maar kwa airflow/geluid is het verschil minimaal.

[...]

Noise in computing: A primer
Are 2 fans noisier than 1 blowing the same CFM?

Beter dan ik het ooit kan uitleggen, maar misschien ook en beetje meer leeswerk ;)
Dankje voor die links, heldert veel op over het probleem met de fans! Het is dus minimaal (want zoals in link 1 staat is 20-25 ongeveer gelijkwaardige waardes (very quiet) maar is de 3dB verschil wel hoorbaar. En klopt mijn berekening blijkbaar dus wel. Idd zijn de waardes van zowel de review als de specificatie van de fabrikant niet geheel accuraat, maar het lijkt me wel een goeie maatstaf voor de vergelijking van twee fans met elkaar (dus met waardes gegeven van zowel reviews als die van de fabrikant van twee fans met elkaar te vergelijken krijg je een betere indruk).

Over de Noctua zal ik mezelf nog beter gaan inlezen maar zover ik weet heb ik alleen lovende reviews gezien dus ik zie het probleem niet.

Allerlaatst denk ik dat ducting niet een groot verschil gaat maken, maar het is idd wel een factortje ja ;).

Ok even een wellicht meer off-topic vraagje (iets minder ingewikkeld) voor welke case zou jij (en dan niet direct naar jou Sylph maar aan iedereen) gaan? De Silverstone TJ07S-W (zilver met window), de Coolermaster Stacker 831 (zilver) of eventueel een andere case (liefst een case met zilvere kleur)?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 16:26 ]

• Sylph-DS
Hangt er vanaf wat je er mee gaat doen. Als je een zo superstil systeem wil hebben dat goed mee kan op het moment, maar niet echt high-end is, zijn beide niet echt een goede keuze. Het zijn allebei kasten waar je enorm veel in kwijt kan, daar ligt de kwaliteit, maar als je configuratie het bij 2 harde schijven en een optical drive houdt, ben je een stuk beter af met een kleinere, goedkopere kast.

De acoustische waarden van de Stacker ken ik niet echt, maar ik weet wel dat SPCR over de TJ07 niet echt enthausiast was. Persoonlijk zou ik een bom geld uitsparen door een andere kast te kopen. Bijvoorbeeld de P180 of een van zijn variaties.

Verwijderd

Topicstarter
Sylph-DS schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:51:
Hangt er vanaf wat je er mee gaat doen. Als je een zo superstil systeem wil hebben dat goed mee kan op het moment, maar niet echt high-end is, zijn beide niet echt een goede keuze. Het zijn allebei kasten waar je enorm veel in kwijt kan, daar ligt de kwaliteit, maar als je configuratie het bij 2 harde schijven en een optical drive houdt, ben je een stuk beter af met een kleinere, goedkopere kast.

De acoustische waarden van de Stacker ken ik niet echt, maar ik weet wel dat SPCR over de TJ07 niet echt enthausiast was. Persoonlijk zou ik een bom geld uitsparen door een andere kast te kopen. Bijvoorbeeld de P180 of een van zijn variaties.
Hoewel het topic er naar lijkt, heb ik geen baad bij een fluisterstil systeem, maar wel een systeem die 4 a 5 fans kan laten draaien en toch een beetje looks heeft (wat ik niet kan zeggen van de P180). Over de mid-towers ben ik het zowaar weer met je eens, zal ik even naar moeten kijken of er mid-towers zijn met optie voor 4 fans (of eventueel 3, liefst zoveel mogelijk 120mm) die zilver zijn en ook nog eens een window hebben.

• Sylph-DS
Wat is de motivatie achter zo'n aantal fans? Een zwaar systeem wat erg veel warmte afgeeft?

Met andere woorden: Specs plx! :)

[ Voor 16% gewijzigd door Sylph-DS op 19-06-2007 18:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sylph-DS schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 18:05:
Wat is de motivatie achter zo'n aantal fans? Een zwaar systeem wat erg veel warmte afgeeft?

Met andere woorden: Specs plx! :)
Dit gaat er als het goed is inkomen, met vast nog wel wat veranderingen, gepland eind augustus:

E6600 O/C a la ~3,6GHz met Scythe Infinity + 120mm
MSI X38 Diamond (dit voor 2x DDR2 + 4x DDR3 slots)
G.Skill PC6400 HZ 2x 1GB (wat MHzjes derbij)
Club3D 8800GTS 640mb // HD2900XT (:+ even dit kijken: http://www.youtube.com/watch?v=7h3vUEYaLYs )
Samsung T166 320GB
Enermax Infinti 650W

Lijkt me dat een degelijke airflow hiervoor nodig is als je ook geen storende geluidsniveaus wil hebben, ook voor latere iets meer veeleisendere setups die hierin gaan komen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 21:27 ]

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 14:48:
SilenX is overrated. Nexus gooit dezelfde prestaties eruit voor 1/3de van het bedrag. En als je de Yate Loon's pakt (identiek aan de nexus) ben je voor 4,- per fan klaar.
En die zijn verkrijgbaar bij?

Verwijderd

Topicstarter
gebruikershaes schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:37:
[...]

En die zijn verkrijgbaar bij?
Ik ben stil ...... _/-\o_
link

maar die 4 euro kom je niet echt op 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 22:13 ]

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:12:
[...]

Ik ben stil ...... _/-\o_
link

maar die 4 euro kom je niet echt op 8)7
lol nee niet echt en bovendien maken ze takkeherrie vergeleken met soortgelijk presterende koelers. zo een ~25dB

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:00

aex351

I am the one

Zelfs die Nexus fans zijn niet stil. Om ze stil te krijgen moet je ze undervolten.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Sylph-DS
Yate Loon's zijn behoorlijk goede fans, voor niet heel veel geld. Maar die 4 euro haal je alleen maar als je in amerika woont. Bij ikbenstil (die er overgens om bekend staan dat ze duur zijn) importeren ze het waarschijnlijk uit amerika, daarbij staat er 'chieftec' voor, wat mij doet denken dat chieftec er als tussenhandelaar bijzit.

Overgens zijn dit 'medium' fans, de fans die aangeraden worden door SPCR zijn 'light', draaien dus op lager RPM. En die ~25dB, dat houdt gewoon in dat deze fabrikant tenminste eerlijk is over zijn geluidsniveaus.

Trouwens, alleen de 120mm fans van Yate Loon en Nexus zijn hetzelfde. Volgens SPCR zijn de 92mm fans van Nexus gemaakt door Dynatron, die ken ik verder niet, maar is iig geen Yate Loon.

Verwijderd

Topicstarter
nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 19:13 ]

Pagina: 1