Heatsink wordt erg warm maar temps in BIOS zijn normaal...

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• djokkel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-02 19:12
Vandaag mn systeem wat stiller gemaakt. Een Freezer 64 Pro en een NB47J heatsink geplaatst.
Over mn de 64 Pro ben ik helemaal tevreden, blaast netjes achteruit, lekker stil en erg koel.

Hetgeen dat ik wel vreemd vind is dat de geplaatste heatsink op mn chipset vrij warm wordt. Je kan je vingers er zo'n 10 seconden pijnloos opleggen zeg maar. Ik heb zo'n Antec kast met ingebouwde tempsensoren. Die kan je plaatsen waar je wilt. Ik heb er dus 1 op mn heatsink gehangen. De temp die de sensor aangeeft schommelt idle rond de 64 graden... Als ik in de Bios bij MoBo temp kijk staat er op het zelfde moment een temp van 35 graden...

Mn kast heeft een 120mm in- en outtakefan dus aan de flow zal het niet liggen. Programmatjes als Speedfan geven uiteenlopende temperaturen en ik wordt niet wijs welke bij mijn chipset past.

Heb het forum al grotendeels doorgekeken maar vond geen vergelijkbare situaties. Welke temps moet ik nou geloven en kan de hoeveelheid warmte kwaad voor mn MoBo?

Systeem:

Asus A8N-SLI Deluxe
AMD64 3500+ Venice
Asus 7800 GTX
2048 RAM
SB Audigy2 ZS

Rest niet echt belangrijk denk ik.

Edit:
Ik draai Vista 64bit dus kan niet alle temp-programmatjes draaien ;(

[ Voor 3% gewijzigd door djokkel op 17-06-2007 21:35 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
De mobo-temp in je BIOS is niet je chipsettemperatuur! De nForce4 is nogal een heethoofd. Je moet in ieder geval zorgen voor een goede airflow of een andere actieve koeler nemen.

• djokkel
Ik heb inderdaad veel over de NForce4 gelezen maar meestal stond erbij dat bij een beetje airflow al genoeg gekoeld werd icm met de NB47J. Mn 120mm intake blaast recht op de sink...

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Als je al 10 seconden je vinger op de heatsink kunt houden dan is het niet heel erg heet. 45 graden voelt al behoorlijk warm aan, te warm om vast te houden.

Bovendien, het feit dat de heatsink warm wordt betekent dat-ie zijn werk goed doet: warmte van de onderliggende chip onttrekken.

• djokkel
Maak trouwens van die 10 seconden maar rustig 4 seconden en dan met pijn in de vinger weg |:(

Maar wel programma kan mij nou betrouwbare info geven over die temp en welke temps zijn echt de Max voor chip en sink?

[ Voor 39% gewijzigd door djokkel op 17-06-2007 21:56 ]

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 13:30
bij 80 graden hou je dat niet langer dan 1 seconde vol dus dat is het in elk geval niet :) ik denk eerlijk gezegd dat je je niet erg zorgen hoeft te maken als je hem 4 seconden kan vasthouden, NForce4 wordt idd erg heet

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:21
Misschien dom, maar heb je geen alternatieve thermometer? Een buitentemperatuur sensor, of een "koorts"thermometer?

Specificaties | AndriesLouw.nl

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Chipsets kunnen vaak een hoop meer hebben volgens de spec dan een cpu; waar de cpu ophoudt bij 75 graden (nou ja, terugklokt) zal een chipset net als een gpu gewoon 100-135 graden doen. Nforce2 liep bij mij ook prima op 85 graden (liep ;-))

• djokkel
De koortthermometer liep op tot 42 graden en stopte er toen mee... Iets anders heb ik zo snel even niet.
Stel, ik ga er van uit dat die ingebouwde temp sensor goed werkt, (in het verleden immers ook) dan loopt ie dus idle op tot 65 graden. Ik zal zo nog even kijken waar de stressed temp uitkomt. Welke temperatuur is nou echt de max. Jij zegt 85 graden maar waarom 'liep' hij dat? Is dat de oorzaak van het defect?

Edit: Stressed loopt de temperatuur niet veel verder op, ook zo'n 65 graden :|

[ Voor 8% gewijzigd door djokkel op 17-06-2007 22:45 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Dat is acceptabel. Voor elke chip wel.

Zoek anders de tech sheets eens op van je chipset, daarin staan ook thermal guidelines. Als je voor een halfgare dip-8 chip al dat soort data kunt krijgen, moet je het helemaal voor een nforce kunnen krijgen.

Die temps die ik aangaf als max zijn maar uit de lucht gegrepen, ik weet dat het in de specs van mn laptop-chipset en videokaart staat maar verder heb ik er geen ervaring mee. De nforce2 is verder zo ongeveer de heetste chipset in tijden; hij werd destijds ook nauwelijks gekoeld en liep desondanks behoorlijk stabiel. Maar dat is echt al 3-4 jaar geleden ofzo.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 15:14

LieveNiels

On Fire

Is het juist niet het doel van een heatsink om de warmte af te voeren, en dus, zelf warm te worden in plaats van dat je chipset warm wordt?

• djokkel
LieveNiels schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:53:
Is het juist niet het doel van een heatsink om de warmte af te voeren, en dus, zelf warm te worden in plaats van dat je chipset warm wordt?
ja, maar alles kan té zijn he :)

• djokkel
ssj3gohan schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:50:...

Zoek anders de tech sheets eens op van je chipset, daarin staan ook thermal guidelines. Als je voor een halfgare dip-8 chip al dat soort data kunt krijgen, moet je het helemaal voor een nforce kunnen krijgen.

...
Dit vond ik: http://www.nvidia.com/page/pg_20041015917263.html bedoel je zoiets? Daar vond ik het in ieder geval niet bij..

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Je kunt zo Everest gratis downloaden, daar kun je zonder problemen de temperaturen van alles uitlezen ! Ik heb zelf ook een A8N32-SLI Deluxe met uiteraard de nForce 4 chipset, het word bij mij uiteraard ook wel warm maar niet abnormaal. Ik kan me er in iedergeval niet aan storen !
Het mobo is ook voorzien van een Heat Pipe systeem dus de warmte word wel goed afgevoerd.
Geen zorgen dus naar mijn weten !

Everest leest uit dat me mamaplankje 40 Graden word.

• djokkel
Deze temps komen uit Everest: http://img473.imageshack.us/my.php?image=knipselcz3.gif]

tegelijkertijd geeft die sensor op mn sink 65 graden aan...

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 10:03
heb zelf al eens een nforce4 mobo gemold met zo een zalman NB47J.
hij kreeg ook goede airflow van een 120mm maar dat volstond niet.
heb hem gelukkig kunnen RMA'en maar heb er dan maar de standaard chipset cooler oplaten staan.
je kan nog altijd de evercool vc-re proberen.

• djokkel
SwornEnemy schreef op zondag 17 juni 2007 @ 23:28:je kan nog altijd de evercool vc-re proberen.
Tja als ik die kon vinden ergens ;)

Edit. Weet iemand nog andere goede koelers voor dit bord? Koelers zonder de intense herrie en die wel koelen wel te verstaan O-)

[ Voor 25% gewijzigd door djokkel op 17-06-2007 23:58 ]

• djokkel
Inmiddels de IBL cooler NF4 gevonden. Deze ga ik van de week kopen en ik zal even een berichtje achterlaten hoe de temps zich houden.

Linkje http://www.ikbenstil.nl/V...IBL-Cooler-nF4::1571.html

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

djokkel schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:21:
Inmiddels de IBL cooler NF4 gevonden. Deze ga ik van de week kopen en ik zal even een berichtje achterlaten hoe de temps zich houden.

Linkje http://www.ikbenstil.nl/V...IBL-Cooler-nF4::1571.html
Ik moet er toch niet aan denken dat zo'n ding op m'n mobo komt :9

Maar goed als het goed koelt is het voor jou idd een goeie oplossing :)

• djokkel
CDAAbeltje schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:56:
[...]

Ik moet er toch niet aan denken dat zo'n ding op m'n mobo komt :9

Maar goed als het goed koelt is het voor jou idd een goeie oplossing :)
Mooi is ook anders maar ik vind het vooral belangrijk dat ie lekker stil is en goed koelt. 's Nachts aanlaten met een 'bak herrie' op de achtergrond vind ik niet zo'n goed idee ;) Daarbij komt dat ik nu nog een dicht sidepanel heb, zodra ik het geld er voor heb ga ik echt casemodden enzo. Nu moet ie vooral draaien als een beest en lekker stil kunnen zijn :z

[ Voor 16% gewijzigd door djokkel op 18-06-2007 22:15 ]

Pagina: 1