Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar iemand die me kan helpen met het werken met arrays in visual basic. Ik zit namelijk met een opdracht die bijna af is, alleen zit ik nu vast...
Ik heb een programmaatje die twee dobbelstenen gooit. Je kan invoeren hoe vaak je gooit met twee dobbelstenen. Eenmaal gegooid kan je door twee knoppen opvragen welk getal hoe vaak is gegooid en welk getal het meest is gegooid. Hieronder volgt het script:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
' 1 Overal op te vragen
Dim Tabel() As Short
' 2 Exit knop
Private Sub CmdExit_Click(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles CmdExit.Click
Dim Msg As Object
Msg = "Weet u zeker dat u wilt afsluiten?"
If MsgBox(Msg, MsgBoxStyle.YesNo + MsgBoxStyle.Question, "Afsluiten") = MsgBoxResult.Yes Then
End
End If
End Sub
' 3 Alleen Cijfers mogelijk!!!
Private Sub Cijfer()
Dim alert As Object
If Not IsNumeric(TxtInv.Text) Then
alert = MsgBox("Voer een getal in", MsgBoxStyle.OkOnly, "Foutieve Invoer")
TxtInv.Text = ""
End If
End Sub
' 4 Invoerveld
Private Sub TxtInv_TextChanged(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles TxtInv.TextChanged
Cijfer()
If TxtInv.Enabled Then
CmdGooi.Enabled = True
End If
End Sub
' 5 Gooi knop + berekening
Private Sub CmdGooi_Click(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles CmdGooi.Click
' 6 Randomize Functie
Dim Getal1, Getal2 As Integer
Dim Teller As Integer
ReDim Tabel(CInt(TxtInv.Text) - 1)
' 7 For Next Statement
For Teller = 1 To CInt(TxtInv.Text)
Randomize()
Getal1 = Int((6 * Rnd()) + 1)
Getal2 = Int((6 * Rnd()) + 1)
Tabel(Teller - 1) = Getal1 + Getal2
Next Teller
' 8 Activeer frame, frameobjecten en zet de focus in het uitvoerveld
Frame.Enabled = True
InvText.Enabled = True
TxtUitv.Enabled = True
TxtUitv.Focus()
End Sub
' 9 Getal keuze invoeren voor aantal keer gegooid of meest gegooid
Private Sub TxtUitv_TextChanged(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles TxtUitv.TextChanged
Cijfer()
If TxtUitv.Enabled Then
Cmdagooi.Enabled = True
Cmdmgooi.Enabled = True
End If
End Sub
.................................................................................................................................................
' 10 Aantal keer gegooid
Private Sub Cmdagooi_Click(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles Cmdagooi.Click
'declareer een variabele AantalMalen waar je het aantal malen dat een bepaalt getal is gegooid, in opslaat
'Loop door de tabel en hoog AantalMalen telkens met 1 op indien de waarde uit de tabel
'overeenkomt met de waarde die de gebruiker heeft opgegeven.
'toon een melding aan de gebruiker
.................................................................................................................................................
End Sub
' 11 Meest gegooide getal
Private Sub Cmdmgooi_Click(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles Cmdmgooi.Click
' nog niet gescript
End Sub
End Class
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het gaat vooral om wat hierboven vetgedrukt staat waar ik op vast loop. Ik weet niet hoe ik verder moet door gegevens uit de array te halen. Ik zou het relaxt vinden als iemand mij kon helpen met het afmaken van dit script.
PS: mocht je wat meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag...
Greetz,
Tweakerseeker
Ik ben opzoek naar iemand die me kan helpen met het werken met arrays in visual basic. Ik zit namelijk met een opdracht die bijna af is, alleen zit ik nu vast...
Ik heb een programmaatje die twee dobbelstenen gooit. Je kan invoeren hoe vaak je gooit met twee dobbelstenen. Eenmaal gegooid kan je door twee knoppen opvragen welk getal hoe vaak is gegooid en welk getal het meest is gegooid. Hieronder volgt het script:
' 1 Overal op te vragen
Dim Tabel() As Short
' 2 Exit knop
Private Sub CmdExit_Click(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles CmdExit.Click
Dim Msg As Object
Msg = "Weet u zeker dat u wilt afsluiten?"
If MsgBox(Msg, MsgBoxStyle.YesNo + MsgBoxStyle.Question, "Afsluiten") = MsgBoxResult.Yes Then
End
End If
End Sub
' 3 Alleen Cijfers mogelijk!!!
Private Sub Cijfer()
Dim alert As Object
If Not IsNumeric(TxtInv.Text) Then
alert = MsgBox("Voer een getal in", MsgBoxStyle.OkOnly, "Foutieve Invoer")
TxtInv.Text = ""
End If
End Sub
' 4 Invoerveld
Private Sub TxtInv_TextChanged(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles TxtInv.TextChanged
Cijfer()
If TxtInv.Enabled Then
CmdGooi.Enabled = True
End If
End Sub
' 5 Gooi knop + berekening
Private Sub CmdGooi_Click(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles CmdGooi.Click
' 6 Randomize Functie
Dim Getal1, Getal2 As Integer
Dim Teller As Integer
ReDim Tabel(CInt(TxtInv.Text) - 1)
' 7 For Next Statement
For Teller = 1 To CInt(TxtInv.Text)
Randomize()
Getal1 = Int((6 * Rnd()) + 1)
Getal2 = Int((6 * Rnd()) + 1)
Tabel(Teller - 1) = Getal1 + Getal2
Next Teller
' 8 Activeer frame, frameobjecten en zet de focus in het uitvoerveld
Frame.Enabled = True
InvText.Enabled = True
TxtUitv.Enabled = True
TxtUitv.Focus()
End Sub
' 9 Getal keuze invoeren voor aantal keer gegooid of meest gegooid
Private Sub TxtUitv_TextChanged(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles TxtUitv.TextChanged
Cijfer()
If TxtUitv.Enabled Then
Cmdagooi.Enabled = True
Cmdmgooi.Enabled = True
End If
End Sub
' 10 Aantal keer gegooid
Private Sub Cmdagooi_Click(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles Cmdagooi.Click
'declareer een variabele AantalMalen waar je het aantal malen dat een bepaalt getal is gegooid, in opslaat
'Loop door de tabel en hoog AantalMalen telkens met 1 op indien de waarde uit de tabel
'overeenkomt met de waarde die de gebruiker heeft opgegeven.
'toon een melding aan de gebruiker
End Sub
' 11 Meest gegooide getal
Private Sub Cmdmgooi_Click(ByVal eventSender As System.Object, ByVal eventArgs As System.EventArgs) Handles Cmdmgooi.Click
' nog niet gescript
End Sub
End Class
Het gaat vooral om wat hierboven vetgedrukt staat waar ik op vast loop. Ik weet niet hoe ik verder moet door gegevens uit de array te halen. Ik zou het relaxt vinden als iemand mij kon helpen met het afmaken van dit script.
PS: mocht je wat meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag...
Greetz,
Tweakerseeker