PC freezed erg onregelmatig

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 19:39
Sinds enige tijd heb ik de volgende configuratie, en eigenlijk heb ik er altijd wel 'wat' mee gehad:

MOBO: Asus A8N-E / BIOS 1013 (laatste)
CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ s939 *toledo core*
PSU: Tagan TG480-U01 / 480 Watt
MEM: 2x 1 GB Corsair VS1GB400C3 (DDR 400)
HDD: WD3000JD / 7200 rpm / 8 MB S-ATA
GFX: Club3D ATI Radeon X1800XT 512 MB
OPTICAL: Liteon DVD speler, NEC 3520a DVD-RW
REST: Floppydrive, cardreader
MON: IIyama ProLite E481s, 19" TFT, 1280x1024, 8ms, DVI aangesloten

Ik heb eigenlijk altijd al last gehad van bepaald soort freezes, eigenlijk alleen in Windows. Soms als ik bijv. zit te surfen (Firefox) of een poging doe om het systeem op te starten / af te sluiten bevriest het hele systeem. Soms blijft de HDD led branden, soms niet, maar ik kan in ieder geval niets meer doen, zelfs NUM lock valt niet meer aan of uit te krijgen. De harddisk schakelt zichzelf niet uit.

De tijden waarop dit gebeurt valt niets over te zeggen. Soms gebeurt het 3 maanden niet, de dag erop heb ik 2x achter elkaar een freeze, waarbij vaak de HDD led blijft branden. Ook een keertje een freeze gehad tijdens het inlezen van een downloadmap met heel veel losse MP3's.

Net een BSOD gehad tijdens het surfen in FireFox met de volgende code:

0x0000009C, Machine_check_exception. Hardwareprobleem wordt gezegd, maar alles heb ik stapsgewijs uitgesloten.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/antalvwijk/stuff/fout1.jpg
Voorbeeld van een freeze tijdens het opstarten, let op de blokken.

Wat heb ik al gecontroleerd?

Hardware:

- Voeding is OK, ik heb nog nooit een vastloper gehad tijdens de hele dag Quake 4 of S.T.A.L.K.E.R spelen. Levert genoeg power. Voltages zijn goed:

VCore: 1.34v
3.3v-lijn: 3.26v
5v-lijn: 4.97v
12v-lijn: 11.71v

- Memtest86+ een paar uurtjes gedraaid, 0 errors
- GWscan gedraaid voor harddisk, geen fouten
- CPU getest met Prime95 (120 min), geen fouten
- Videokaart: 3D mark 2006 en een klein tooltje 'Video Card Stability Tester' geprobeerd, is ok
- Ander geheugen geprobeerd, noname 512 MB DDR 400, zelfde resultaat
- Koeling is voldoende, CPU is in idle 39 graden, kast ook zoiets, alles ruim beneden de 50 graden.
- Northbridge fan is sinds de aanschaf direct vervangen door een passief Zalmann blokje, maar daar zit nu toch weer een wat stiller fannetje opgeplakt (dus northbridge heeft zowel het zalmann blokje en een kleine fan erop)
- Soundblaster Audigy verwijderd die er ooit in zat, dat nam ook een hoop BSOD problemen weg. De voornaamste problemen zijn nu nog de freezes.

Software:

- Laatste AMD video driver
- Alleen Nvidia driver voor SATA, voor IDE niet geinstalleerd. Bij het niet installeren van de Nvidia SATA driver 'parkeert' de schijf hoorbaar anders bij het afsluiten. (2x klik klik)
- Geen Nvidia firewall crap geinstalleerd, alleen een driver voor de NIC
- Genoeg schone XP installaties gedaan
- Systeem werkt ook goed met een Ubuntu Live CD

BIOS:

- Cool 'n Quiet aan/uit gezet, geen verschil
- Qfan aan/uit gezet, geen verschil
- Hyper Transport Freqency, auto
- RAM timings op auto
- CPU idem, niet overgeclocked

[ Voor 4% gewijzigd door AvWijk op 17-06-2007 21:07 ]

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-04 01:07

PcManiaxx

ondertitel duh

Nou die waardes van je voltlijnen zijn dus echt veel te laag. :/ Vooral bij je 12+ lijn.

• AvWijk
PcManiaxx schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:42:
Nou die waardes van je voltlijnen zijn dus echt veel te laag. :/ Vooral bij je 12+ lijn.
Die 12v wijkt een paar procent af, maar ruim in de opgegeven marge. Dat zou ik dan direct moeten merken met gamen, juist als het systeem meer van de voeding vraagt, en niet in Windows + Firefox surfen wat nagenoeg gelijk is aan idle.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-05 19:28
Mijn +12V lijn staat op 11.55V en het systeem draait gewoon stabiel dus hoezo te laag?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:55
Speedfan installeren en logfile aanzetten, dan kun je zien of je voeding afwijkt, tijdens gebruik.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Alles grondig getest, behalve je videokaart? Swap die eens met een ander en probeer eens opnieuw. Zeker als je artifacts op je scherm krijgt bij een vastloper is het vkaart of mem.

• AvWijk
jan99999 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:52:
Speedfan installeren en logfile aanzetten, dan kun je zien of je voeding afwijkt, tijdens gebruik.
Speedfan 3.42 in gebruik.
De waardes wisselen inderdaad, maar minimaal.

3.3v-lijn: 3.28 ~ 3.26v
5v-lijn: 5.00v ~ 4.97 v
12v-lijn: 11.78v ~ 11.71v

ssj3gohan: Getest, al lijkt die ene freeze (zie foto) iets daarmee van doen te hebben maar ik heb het ondanks intensief testen nooit gezien.

[ Voor 16% gewijzigd door AvWijk op 17-06-2007 20:58 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
AvWijk schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:55:
[...]

Speedfan 3.42 in gebruik.
De waardes wisselen inderdaad, maar minimaal.

3.3v-lijn: 3.28 ~ 3.26v
5v-lijn: 5.00v ~ 4.97 v
12v-lijn: 11.78v ~ 11.71v

ssj3gohan: Getest, al lijkt die ene freeze (zie foto) iets daarmee van doen te hebben maar ik heb het ondanks intensief testen nooit gezien.
Die waardes zijn prima en die verschillen zijn natuurlijk niet noemenswaardig

• AvWijk
ik222 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:59:
[...]

Die waardes zijn prima en die verschillen zijn natuurlijk niet noemenswaardig
Sterker nog, deze voeding gaat al vanaf 2004 mee en heeft me nooit problemen opgeleverd bij de vorige configuratie (AMD Athlon XP 2600+)

Verwijderd

helemaal niet te laag, hoe kom je daarbij? 11,710 volt is prima, maar dan nog zegt voltage niets want ik denk aan een paar andere dingetjes die aan de hand kunnen zijn en waar ik serieus ervaring mee heb.

->Woon je langs een groot bedrijventerrein en gebeuren de vastlopers op de vroege ochtend en namiddag?
->Welke apparaten gebruikt je buurman? Geen zware magnetoresonerende apparatuur zoals een zware subwoofer of een ademhalingsapparaat?
->Hoeveel Ohm is je aarde? Dit kun je laten meten, een te hoge Ohmse waarde kan betekenen dat lekstromen inteferentie veroorzaken waardoor het systeem alsnog plat gaat.
Er is dan een (volle)spanning te meten tussen de aarde en nul.

->Hoe goed is je systeem gekoeld, heeft het genoeg luchtstroom
->Hoeveel stof zit er in je PC?
->Zit alles ook echt daadwerkelijk goed vast of denk je dat?

Loop dit vragenlijstje een saf, het is niet dat ik suggereer, ik wil nog net iets meer uitsluiten.

Laatste optie: PC laten doormeten in een erkende zaak. Ze duwen er een PCI hijacker in en ze weten binnen 2 uur precies wat er aan de hand is, precies en exact.
Ik kan deze kaart van onze lokale computerboer lenen tegen 35 euro per dag (dat ik hem mag lenen is uniek, hij leent hem niet uit namelijk, maar als mede OEMmer). Die kaart kost 1400 euro en meet heel je systeem door en heeft een eigen VGA aansluiting voor de details.
Het is een dure grap, maar alle onzekerheid verdwijnt voor de zon want toen ik het apparaat terugbracht zoals ik dat keurig doe nam ik ook maar even meteen mijn moederbord mee, die was defect terwijl het systeem gewoon stabiel oogde. De fabrikant heeft dit vermoeden bevestigd en mijn secundaire IDE poort was niet lekker meer (daar zat dus niets op), dus het kan toch een defect zijn terwijl dat op eerste oog niet zo lijkt. Je gaat het net zoals jou nu pas merken dat er toch iets niet helemaal lekker is in jou kast want dat denk ik, maar eerst de vragen.

Mijn ogen zitten op jouw CPU en GPU gericht.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 21:29 ]

• AvWijk
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:21:
[...]

Loop dit vragenlijstje een saf, het is niet dat ik suggereer, ik wil nog net iets meer uitsluiten.
- Ik woon in een klein dorpje, geen bedrijventerrein in de buurt.
- De buren gebruiken geen zware el. appartuur
- Genoeg airflow, 1x 120 mm fan, kast is groot genoeg en de hardeschijf heeft ook genoeg ademruimte. CPU is Zalmann gekoeld met een 90x90 mm fan, northbridge met een koelblok en een 40x40 dingetje. Videokaart heeft zijn stock koeling.
- Mijn pa heeft zo'n gele Fluke multimeter die volgens mij meer heeft gekost dan mijn PC, ik zal die eens lenen.

Wat ik sowieso wil doen is mijn bekabeling vervangen (heb ook nog andere flatkabels hier). Ik zou graag PCIex kaart en mobo willen testen maar dat gaat een beetje lastig, heb geen voorraad S939 borden en PCIex videokaarten. Wel een PCI 4 MB ding, maar daar valt weinig aan te testen.

Maar toch, ik blijf het vermoeden houden dat mijn Asus A8N-E onbetrouwbaar is, als ik de vele topics van dit bord doorlees (ook daar aangeklopt met de problemen) blijken er meer lotgenoten te zijn. Ik heb er een jaar garantie op via iComputers die dus nu verlopen is, of kan ik nog bij Asus terecht voor RMA?

[ Voor 13% gewijzigd door AvWijk op 17-06-2007 22:44 ]

Pagina: 1