Partitionering van systeem

Pagina: 1
Acties:

• yevgenyquinne
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 10:17
Ik ben de laatste dagen bezig geweest een leuke configuratie op papier te zetten voor de softwarematige configuratie van mijn systeem. De hardware specificaties van mijn systeem zijn gemiddeld, met een 2,21GHz processor (AMD X2 4200+) 1GB aan DDR2 geheugen, een harde schijf van 320GB en een van 80GB, beide SATA. Het moederbord is een ASUS M2N-SLI DELUXE. Geen problemen wat betreft het installeren en draaien van moderne systemen. Ik wil echter wel gebruik maken van virtualisatie voor verscheidende systemen waaronder Vista en FreeBSD, dus ik neem aan dat een upgrade naar wat meer werkgeheugen een goede keuze zal zijn.

Mijn initiële partitie indeling ziet er als volgt uit:
  • Windows XP NTFS 30GB
  • Debian Etch Ext3 60GB
  • Data Opslag Ext3 230GB
Windows XP
Ik gebruik Windows XP af en toe voor het branden van Lightscribe Media (Ik heb hier geen goede Linux oplossing voor gevonden, en als ik virtualiseer kan ik niet bij de Lightscribe drive komen) en het verwerken van enkele documenten in Office. Hij is breed opgezet voor het geval ik Windows XP wat vaker moet gebruiken en daarbij grote software pakketen moet installeren of werken met grote bestanden.

Debian Etch
Debian Etch wordt mijn primaire systeem, en gebruik ik dus voor de dagelijkse dingen. Hoe ik hem verder onderverdeel weet ik nog niet, het opdelen van de /home /var etc directories heb ik nog nooit gedaan op vorige Linux installaties en heb dus geen idee hoe ik dit het beste moet aanpakken. Ik heb gevoel dat het in deze configuratie niet veel uitmaakt, omdat het met name is om efficiënt gebruik te maken van de beschikbare ruimte als je meerdere Linux systemen gebruikt op je systeem. Swap daarentegen zal niet nodig zijn als ik mijn geheugen nog wat uitbreidt. Anders zal deze tussen de 1 a 2 GB worden.

Data Opslag
De data opslag van 230GB is in Ext3 geformatteerd omdat het voornamelijk gebruikt zal worden in een Linux omgeving. Windows XP heeft hier ook toegang tot door middel van dit programma. De andere 80GB schijf zal voorlopig niet gebruikt worden.

Backup
ik maak gebruik van ‘dd’ in Debian om images te maken van de huidige installaties en de MBR. Ik heb verder ook nog niet erg veel ervaring met dit programma. De images worden in ieder geval op de Data Opslag Partitie gezet.

Ik heb zelf het gevoel dat ik hier nog iets over het hoofd zie :?

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Wat betreft de partitionering, ik zou je etch partitie kleiner maken (10gb is meer dan zat, ik gebruik persoonlijk voor sid 3gb van 7.5 gb partitie), en die overige ruimte bij je 'data' partitie schuiven. Je krijgt dna zegmaar een 280 gb data partitie. Aangezien je ext3 blijkbaar in windows kan mounten, is dat geen probleem. Aan de Debian kant mount je de data partitie gewoon als /home, zodat je alle ruimte op je data-schijf gewoon als home beschikbaar hebt :).

Wat betreft backup: doe of dd via een tar pipe, zodat je niet echt alle data wegschrijft, maar alleen de zinvolle, of maak gebruik van het programma partimage. Dit is een heerlijk image create / restore programmatje wat een ncurses gui heeft, of via arguments gewoon een non-attended creation / restoration kan uitvoeren.

Verder heb ik geen ideeen :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• yevgenyquinne
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 10:17
icyx schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:39:
Wat betreft de partitionering, ik zou je etch partitie kleiner maken (10gb is meer dan zat, ik gebruik persoonlijk voor sid 3gb van 7.5 gb partitie), en die overige ruimte bij je 'data' partitie schuiven. Je krijgt dna zegmaar een 280 gb data partitie. Aangezien je ext3 blijkbaar in windows kan mounten, is dat geen probleem. Aan de Debian kant mount je de data partitie gewoon als /home, zodat je alle ruimte op je data-schijf gewoon als home beschikbaar hebt :).
:) Ik heb de Debian partitie inderdaad erg ruim genomen, mounten onder /home is in een goede tip!
Wat betreft backup: doe of dd via een tar pipe, zodat je niet echt alle data wegschrijft, maar alleen de zinvolle, of maak gebruik van het programma partimage. Dit is een heerlijk image create / restore programmatje wat een ncurses gui heeft, of via arguments gewoon een non-attended creation / restoration kan uitvoeren.

Verder heb ik geen ideeen :)
Ik was al bang dat dd alles opnam. Volgens Wikipedia moet deze optie goed zijn;

code:
1
gzip -dc /mnt/hdb1/system_drive_backup.img.gz | dd of=/dev/hda

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

yevgenyquinne schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:21:
[...]

:) Ik heb de Debian partitie inderdaad erg ruim genomen, mounten onder /home is in een goede tip!

[...]

Ik was al bang dat dd alles opnam. Volgens Wikipedia moet deze optie goed zijn;

code:
1
gzip -dc /mnt/hdb1/system_drive_backup.img.gz | dd of=/dev/hda
alsjeblieft ;)

die dd die je nu doet is om je image terug te zetten.
code:
1
2
3
4
man gzip
...
-d --decompress --uncompress
-c --stdout --to-stdout

-c argument klopt dus, het gaat immers via een pipe.
dd of betekend ook outputfile:
code:
1
2
3
4
man dd
...
of=FILE
write to FILE instead of stdout

Met andere woorden, je zet een image, op deze locatie:
code:
1
/mnt/hdb1/system_drive_backup.img.gz

terug naar /dev/hda. Ik begrijp uit je tekst dat je juist een backup wilt maken, dus dan zal je het anders moeten doen.
Iets als dit zou dan moeten voldoen:
code:
1
2
3
dd if=/dev/hd{a,b,c} | gzip > /waar/jij/wilt/backuppen
of, als je devices @ sd zit:
dd if=/dev/sd{a,b,c} | gzip > /waar/jij/wilt/backuppen

Je maakt dus een diskdump van je inputdisk (die al van te voren ge-unmount hebt), welke je via gzip naar een outputfile piped.

[ Voor 5% gewijzigd door icyx op 17-06-2007 22:15 . Reden: kleine aanvulling ]

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.