[Thuisserver] Budget Apache2, mySQL

Pagina: 1
Acties:

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Aangezien mijn vorige hostingpakket binnenkort verloopt en ik tegenwoordig op een studentenkamer met fatsoenlijke internetverbinding woon, heb ik besloten een budget-server aan te schaffen voor op mijn kamer.

Budget
Rond de 300 euro maximaal.

Toepassing
Apache2
Er zullen enkele kleine websites op gaan draaien met een zeer beperkt aantal hits (site voor kennisenkring met oa fotoalbum, en twee phpBB's met zo'n 25 gebruikers).

mySQL
Het moet een budget systeem zijn, maar wel in staat zijn snel een wildcard query te kunnen uitvoeren op een mySQL tabel met circa 3 miljoen VARCHAR velden van een gemiddelde lengte van 122 tekens. Deze tabel groeit met zo'n 1000 regels per dag. De meeste queries zullen gebruik maken van een fulltext index. Deze database draaide voorheen op een p4-2.6GHz met 512MB DDR, de HDD die in dit systeem zat kon ongeveer 50MB/s leessnelheid leveren. De prestaties van dit systeem waren zeer acceptabel, onderhoudswerkzaamheden zoals een myisamchk duurde wel aan de lange kant.

Bestandsserver
Aangezien ik nog wel wat opslagruimte kan gebruiken ben ik ook van plan een samba share op de server te plaatsen die ik van mijn desktop kan benaderen

OS
Debian Etch of Fedora, simpelweg omdat ik alleen met deze systemen ervaring heb.

Overige punten
Het systeem komt onder mijn bed te staan, de midi tower die ik er bij aanschaf komt dus op zijn kant te liggen. Daarbij moet het systeem zo stil mogelijk zijn voor zover dat kan binnen het budget.
Ook moet de warmte afgifte beperkt zijn.

Selectie v. hardware
Afbeeldingslocatie: http://fileserver1.jpghosting.com/images/untitled_c43b067d6c30fdd61e3550d607869992.JPG

Behuizing: AOpen F501C, 34 euro
Goedkope kast zonder voeding, ik heb nog een 300W liggen. Looks doen er niet toe, komt toch onder mijn bed te liggen.

Processor: AMD Athlon 64 X2, 3600+, Socket AM2, Boxed, 57 euro
Goedkoop en goede prestaties binnen de prijsklasse? De processor is voor mij nog een twijfelpunt. Ook voel ik mij niet erg gehect aan een AM2 platform dus hier sta ik nog open voor wijzigingen.

Mobo: Asrock ALIVENF7G-HDREADY,Retail, 65,60 euro
4 SATA aansluitingen met RAID 0, 1, 0+1, 5, en goedkoop vanwege onboard VGA en gbit LAN.
Ook inzetbaar in eventuele toekomstige media center pc bij mijn 32" HDReady tv.

Geheugen: Kingston KVR800D2N5K2/1G, 1024 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x, 52 euro
Niet duur, twinsetje, 1GB ram lijkt me volstaan voor de database aangezien het met 512MB voorheen ook al redelijk werkte.

HDD: Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
T166 vanwege lage geluidsproductie, 320GB vanwege goede prijs per MB verhoudingen en toch een redelijke hoeveelheid opslag erbij.

Koeler: Arctic Freezer 64 Pro
Niet duur en lage geluidsproductie

Totaalprijs: 317 euro (azerty)

Wat ik nu zeker wil weten is wat jullie mening is over de prijs/kwaliteit verhouding, of ik met hetzelfde budget nog betere prestaties kan halen en of dit setje gaat werken op een Linux systeem. (ivm drivers ed).

[ Voor 6% gewijzigd door JasperE op 19-06-2007 18:15 . Reden: Ander mobo ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24
Ik zal je een Intel c2d of een pentium d of een core duo aanraden. Voor de rest zou een schijf met meer cache ook beter zijn.

• JasperE
Maar C2D's zijn minimaal twee maal zo duur als de door mij geselecteerde AMD64 en vallen om die reden buiten het budget.Idem voor de Core Duo's. Pentium D's beginnen vanaf 76 euro en zijn daarmee de helft duurder dan de AMD.
Natuurlijk zijn de bovenstaande processoren beter, maar ook duurder. Daarnaast zullen de overige componenten eromheen bij een dergelijke upgrade waarschijnlijk ook duurder zijn? Ik zoek vooral verbetering binnen het huidige budget.

Daarnaast ben ik nog geen HDD onder de 300 euro met meer dan 16MB cache tegengekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door JasperE op 18-06-2007 00:09 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Een Pentium D zou ik sowieso niet nemen. Dacht dat we als tweaker-zijnde hier al over waren.

Je kan overwegen om € 6 meer uit te geven en een X2 3600+ daarvoor te krijgen. Dat moet bij een server toch wel een redelijke prestatieverhoging geven, lijkt me.

Yes, but no.

Verwijderd

Is een NAS wellicht misschien iets voor jou? Ik gebruik het zelf en werkt uitstekend. Ook laag in energie verbruik.

http://www.mobile-harddis...usief-harddisk-p-269.html

Afbeeldingslocatie: http://www.mobile-harddisk.nl/images/DS-107e.jpg

DS107e In het kort:
  • Zeer geluidsarm en compact ontwerp.
  • Webhosting met PHP + MySQL ondersteuning.
  • USB server.
  • Meerdere backup mogelijkheden.
  • Network Attached Storage, deel alle data over uw netwerk of het internet
  • Deel uw foto’s over het internet met de ingebouwde Photo Station
  • One-Touch USB backup, met een druk op de knop de volledige inhoud van een USB aparaat overzetten naar de DiskStation
  • Ondersteund UPnP multimedia spelers.
  • Ingebouwde iTunes server.
  • Download met de DiskStation via http, ftp en bittorrent met de ingebouwde download station.
  • Alles in een backup oplossing. Ondersteund backup van NAS tot NAS, PC naar NAS en NAS naar een externe harddisk.
  • Ondersteund USB en eSATA externe harddisks voor backup of het vergroten van data opslag.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 12:04 ]

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45
code:
1
2
3
Technische Specificaties:
Processor:  266 MHz
Werkgeheugen:   32 MB

Ik weet niet hoor, maar dit lijkt me niet fijn icm die grote MySQL database die er op moet draaien :).

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Verwijderd

ReZ1987 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:14:
code:
1
2
3
Technische Specificaties:
Processor:  266 MHz
Werkgeheugen:   32 MB

Ik weet niet hoor, maar dit lijkt me niet fijn icm die grote MySQL database die er op moet draaien :).
Klopt, maar in z'n begin post staat het volgende:

Toepassing
Apache2
Er zullen enkele kleine websites op gaan draaien met een zeer beperkt aantal hits (site voor kennisenkring met oa fotoalbum, en twee phpBB's met zo'n 25 gebruikers).

:+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 12:18 ]

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:17:
[...]

Klopt, maar in z'n begin post staat het volgende:

Toepassing
Apache2

:+
Dat klopt, maar eronder staat daarentegen weer:
mySQL
Het moet een budget systeem zijn, maar wel in staat zijn snel een wildcard query te kunnen uitvoeren op een mySQL tabel met circa 3 miljoen VARCHAR velden van een gemiddelde lengte van 122 tekens. Deze tabel groeit met zo'n 1000 regels per dag. De meeste queries zullen gebruik maken van een fulltext index. Deze database draaide voorheen op een p4-2.6GHz met 512MB DDR, de HDD die in dit systeem zat kon ongeveer 50MB/s leessnelheid leveren. De prestaties van dit systeem waren zeer acceptabel, onderhoudswerkzaamheden zoals een myisamchk duurde wel aan de lange kant.
Denk niet dat een 266 MHz, 32 MB bakje kan opboksen tegen een P4 2.6 GHz, 512 MB :+.

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:44

Croga

The Unreasonable Man

Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Via C3 bordje. Voor zo'n 110 euro heb je bord met processor wat een stuk minder stroom verbruikt dan die AMD....

Verwijderd

Croga schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:21:
Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Via C3 bordje. Voor zo'n 110 euro heb je bord met processor wat een stuk minder stroom verbruikt dan die AMD....
Geloof mij die dingen zijn baggertraag met databases ;) Heb er zelf ook 1.

• JasperE
Dan lijkt me die 3600+ inderdaad een betere optie.
ReZ1987 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:20:
[...]

Dat klopt, maar eronder staat daarentegen weer:

[...]

Denk niet dat een 266 MHz, 32 MB bakje kan opboksen tegen een P4 2.6 GHz, 512 MB :+.
Die P4 presteerde nog naar behoren maar trager moet het zeker niet worden. 32MB is ook echt te weinig geheugen met mijn database.
Croga schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:21:
Als ik de reviews over die bordjes lees krijg ik een niet al te positief beeld van de prestaties die ze zouden neerzetten. Het lage stroomverbruik (en dus lage warmteafgifte) klinkt goed maar helaas heb ik wel wat prestatie nodig.

Wat ik graag nog wil weten is of ik problemen moet verwachten bij het installeren van linux op de gekozen hardware (beschikbaarheid/brakheid van drivers). Iemand daar ervaring mee op dergelijke MSI bordjes?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dat bord heeft een ATi chipset. Nu dacht ik dat het enkel de grafische kaarten waren die bagger werkten, maar dat de chipsets daarvan wel goed ondersteund waren. Kenner?

Yes, but no.

• JasperE
Toch maar de "Asrock ALIVENF7G-HDREADY,Retail" (65,60 euro) als mobo, die MSI heeft geen VGA (blijkbaar niet goed gekeken) en dit bordje heeft dat wel tegen een kleine meerprijs, tevens meer raid modes ondersteund.
Pagina: 1