Toon posts:

[CSS] multiple background

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 afbeeldingen en deze wil ik gebruiken als achtergrond. 1 afbeelding moet over de gehele pagina en de andere afbeelding moet in het midden komen, over de eerste afbeelding. Ik heb me rot gezocht. Heb wel wat gevonden alleen dat werkt niet. Ik krijg als ik deze codes gebruik helemaal niets te zien.

Ik werk met Dreamweaver en gebruik Explorer.

codes die ik heb gevonden:

body
{
background: url(/images/bg1.jpg)
top left no-repeat,
url(/images/bg2.jpg)
top 11px no-repeat
}

&

body
{
background-image: url(/images/bg1.jpg), url(/images/bg2.jpg);
background-repeat: repeat, repeat-x;
background-position: top left, top right;
}

Ligt dit aan explorer? ondersteunt die dat niet?

Ik ben vrij bekent met CSS maar dit had ik nog nooit gedaan maar heb het nu wel nodig.

Iemand die mij uit de brand kan helpen?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:20
De ene achtergrond aan je body element hangen en de overliggende aan een pagina vullende DIV?
Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat je twee achtergronden aan een element kan hangen.

Maar dit hoort sowieso niet in Programming.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Een element bevat maximaal een achtergrondafbeelding. Twee afbeeldingen tonen betekent dus dat je twee elementen nodig hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
pcmadman schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:00:
Maar dit hoort sowieso niet in Programming.
excuses

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

1) Meerdere achtergronden aan één element kan niet in CSS2.1, alleen in CSS3. CSS3 wordt momenteel alleen nog maar deels door Gecko (Firefox, Mozilla, Camino) en Opera ondersteund.
2) Explorer is Windows' file browser. Ik neem aan dat je Internet Explorer bedoelt. Ik raar je aan Firefox en/of Opera als hoofdbrowser voor het ontwikkelen te gebruiken, aangezien IE technieken van tien jaar terug nog niet eens goed ondersteunt of er gewoon een zooitje van maakt.
3) Er zijn hier speciale tags voor code op het forum. Gebruik die de volgende keer. Scheelt je een hele table maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mei schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:06:
3) Er zijn hier speciale tags voor code op het forum. Gebruik die de volgende keer. Scheelt je een hele table maken ;)
Zou je mij in een richting willen wijzen, ben al aan het zoeken. dank

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
code tags: [ code ] ..hier je code .. [ / code ] zonder de spatie's

en ja gebruik je body en zet in het centrum een div met de gewenste afmetingen en de andere background is nadien ook vele makkelijker die te wijzigen qua formaat, foto of zelfs te herhalen (indien nodig later)

[ Voor 5% gewijzigd door soulrider op 17-06-2007 20:20 ]

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 19:49

neevedr

Dat was ik niet!

code:
1
[code]Hier je code[/code]

Modbreak:Heb je niks toe te voegen, gebruik dan gewoon een TR (zoals het hoort :/)

[ Voor 54% gewijzigd door BtM909 op 18-06-2007 11:05 ]

Verwijderd

2) Explorer is Windows' file browser. Ik neem aan dat je Internet Explorer bedoelt. Ik raar je aan Firefox en/of Opera als hoofdbrowser voor het ontwikkelen te gebruiken, aangezien IE technieken van tien jaar terug nog niet eens goed ondersteunt of er gewoon een zooitje van maakt.
Jammer dat 90% van de surfende bevolking IE gebruikt, waardoor het toch handiger is om voor IE te ontwikkelen ;) Beter is natuurlijk gewoon voor beide :)

• Mei

Mei

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:01:
[...]

Jammer dat 90% van de surfende bevolking IE gebruikt, waardoor het toch handiger is om voor IE te ontwikkelen ;) Beter is natuurlijk gewoon voor beide :)
Ik ontwikkel niet voor IE. Punt. Principekwestie. Ik ontwerp in Firefox/Opera en pas dan eventueel wat 'hacks' (child selectors meestal) toe om IE ook in het gareel te dwingen. Als je in eerste instantie al voor IE ontwikkelt, dan ben je naar mijn mening niet goed met webdesign bezig. Het is ook veel makkelijker om het andersom te doen als je eenmaal weer waar je op moet letten en hoe je het kan fiksen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
> WEB

https://fgheysels.github.io/

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 13:14
er is geen mogelijkheid om divs te gebruiken hiervoor? maak eens een tekening over wat je precies wilt bereiken, dan wordt het voor ons misschien iets duidelijker

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
je kan ook html de eerste bg geven en body de tweede. Geen div nodig (voor de bg :^)

Verwijderd

Mei schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:05:
[...]

Ik ontwikkel niet voor IE. Punt. Principekwestie. Ik ontwerp in Firefox/Opera en pas dan eventueel wat 'hacks' (child selectors meestal) toe om IE ook in het gareel te dwingen. Als je in eerste instantie al voor IE ontwikkelt, dan ben je naar mijn mening niet goed met webdesign bezig. Het is ook veel makkelijker om het andersom te doen als je eenmaal weer waar je op moet letten en hoe je het kan fiksen.
Jammer dat wij nog steeds voor de klant werken en deze niet 90% van het publiek wil missen. Als icter moet je je in "MAINSTREAM" applicaties kunnen vinden. Ik ontwikkel voor FF/IE6/IE7 tegerlijkertijd als ik dit correct doe dan loopt opera ook gewoon mee.

Ik ben zelf een FF fan omdat er veel handige pluggins in zitten zoals webdeveloper en javascript console. Bovendien hoe kun je principieel tegen een product zijn? wat heeft microsoft jou ooit aangedaan?

Oja, en de enigste hack die ik ooit nodig heb is display: inline voor box-model fix, mayb toch even je opbouw nakijken dan.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 13:11
Mei schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:06:
1) Meerdere achtergronden aan één element kan niet in CSS2.1, alleen in CSS3. CSS3 wordt momenteel alleen nog maar deels door Gecko (Firefox, Mozilla, Camino) en Opera ondersteund.
Een ruime meerderheid van de internetters gebruikt IE6. Aanraden te ontwikkelen in een andere omgeving vind ik daarom een beetje vreemd. Je wilt immers dat je pagina goed wordt weergegeven voor zoveel mogeljk bezoekers, en dat doe je door te ontwikkelen en testen in de meest gebruikte browsers.
Als je gewoon netjes werkt en weet wat wel en niet mogelijk is toont een layout in alle browsers nagenoeg het zelfde. Heb vaak alleen last van wat margins tussen IE en overigen.

• Mei

Mei

Hmm, mijn standpunt was dus niet helemaal duidelijk: Ik ontwikkel in eerste instantie niet voor IE. Dat doe ik in/voor Firefox/Opera. Mocht IE de boel verkloten (box model, PNG's, DOM) dan ga ik daar wat aan doen. Dat is ook de meest logische aanpak, want als je gaat ontwikkelen voor het rare gedrag van IE, dan is het moeilijke je zooi in FF te laten werken in andere browsers naar mijn mening.

Verwijderd

Als ik een behoorlijk moeilijke template bouw wil ik niet naderhand gaan gokken of reverse engineren om bugs in IE eruit te halen, FF/IE hand in hand bespaart zweet/bloed en tranen.

Tuurlijk als je één template bouwt over meerdere dagen weet je elke regel uit je hoofd, bouw je echter 2 á 3 templates per dag dan wil je dit niet eens onthouden. Hoe vaak ben ik wel niet bezig om templates van andere aan te passen omdat ze precies hetzelfde hebben gedaan als jij?

Ik respecteer je keuze, ik zeg alleen dat je jezelf en je baas tijd/geld kunt besparen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:27

crisp

Devver

Pixelated

Ontwikkelen naar de standaarden is forwards-compatible, ontwikkelen naar de huidige implementaties van deze standaarden niet.

Intentionally left blank

• Mei

Mei

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:41:
Als ik een behoorlijk moeilijke template bouw wil ik niet naderhand gaan gokken of reverse engineren om bugs in IE eruit te halen, FF/IE hand in hand bespaart zweet/bloed en tranen.

Tuurlijk als je één template bouwt over meerdere dagen weet je elke regel uit je hoofd, bouw je echter 2 á 3 templates per dag dan wil je dit niet eens onthouden. Hoe vaak ben ik wel niet bezig om templates van andere aan te passen omdat ze precies hetzelfde hebben gedaan als jij?

Ik respecteer je keuze, ik zeg alleen dat je jezelf en je baas tijd/geld kunt besparen.
Mwah, valt wel mee hoor. Ik ontwerp in FF en check IE af en toe even op bugs. 9 van de 10 keer kan ik een bug erg snel fiksen, omdat ik onderhand wel weet hoe alles in elkaar steekt. Om nou elke keer zowel IE als FF te checken is dan tijdverspilling

En wat je nou bedoelt met dat templates bouwen per dag is me een raadsel...
Pagina: 1