PC freezed erg onregelmatig

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 19:39
Sinds enige tijd heb ik de volgende configuratie, en eigenlijk heb ik er altijd wel 'wat' mee gehad:

Asus A8N-E met BIOS 1013 (laatste)
AMD Athlon 64 X2 4400+
2x 1 GB Corsair VS1GB400C3 (DDR 400 Mhz)
Western Digital 300 GB SATA
Club3D ATI Radeon X1800XT 512 MB
Liteon DVD speler, NEC 3520a DVD-RW
Floppydrive, cardreader
Windows XP SP2

Ik heb eigenlijk altijd al last gehad van bepaald soort freezes, niet tijdens het spelen van een spel maar gewoon in Windows. Soms als ik bijv. zit te surfen (Firefox) of een poging doe om het systeem op te starten / af te sluiten bevriest het hele systeem. Soms blijft de HDD led branden, soms niet, maar ik kan in ieder geval niets meer doen, zelfs NUM lock valt niet meer aan of uit te krijgen. De harddisk schakelt zichzelf niet uit.

De tijden waarop dit gebeurt valt niets over te zeggen. Soms gebeurt het 3 maanden niet, de dag erop heb ik 2x achter elkaar een freeze, waarbij vaak de HDD led blijft branden. Ook een keertje een freeze gehad tijdens het inlezen van een downloadmap met heel veel losse MP3's.

Net een BSOD gehad tijdens het surfen in FireFox met de volgende code:

0x0000009C, Machine_check_exception. Zie foto onder.

Waar ik bij bepaalde 3D apps wel last van heb is een piepend geluid uit de kast, bijv met deze tool:
http://freestone-group.com/video-card-stability-test.htm Fullscreen gaat het goed, in een Window is een hoge pieptoon waarneembaar die nog erger wordt als ik bijv. een Firefox venster maximaliseer. Maar ik heb tijdens 3D apps of zware multimedia oid nooit last van crashes.

Screenies:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/antalvwijk/stuff/fout1.jpg
Voorbeeld van een freeze tijdens het opstarten, let op de blokken

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/antalvwijk/stuff/fout2.jpg
Tijdens het surfen

Wat heb ik al gecontroleerd?

Hardware:

- Voeding lijkt me OK, ik heb nog nooit een vastloper gehad tijdens de hele dag Quake 4 of S.T.A.L.K.E.R spelen. Geen pieptonen zoals bij bovengenoemd programma.
- Memtest86+ een paar uurtjes gedraaid, 0 errors
- GWscan gedraaid voor harddisk, geen fouten
- Ander geheugen erin geprobeerd, noname 512 MB DDR 400, zelfde resultaat
- Koeling is voldoende, CPU is in idle 39 graden, kast ook zoiets, alles ruim beneden de 50 graden.
- Northbridge fan is sinds de aanschaf direct vervangen door een passief Zalmann blokje, maar daar zit nu toch weer een wat stiller fannetje opgeplakt (dus northbridge heeft zowel het zalmann blokje en een kleine fan erop)

Software:

- Laatste AMD video driver
- Alleen Nvidia driver voor SATA, voor IDE niet geinstalleerd. Bij het niet installeren van de Nvidia SATA driver 'parkeert' de schijf hoorbaar anders bij het afsluiten. (2x klik klik)
- Geen Nvidia firewall crap geinstalleerd, alleen een driver voor de NIC
- Genoeg schone XP installaties gedaan
- Systeem werkt ook goed met een Ubuntu Live CD

BIOS:

- Cool 'n Quiet aan/uit gezet, geen verschil
- Qfan aan/uit gezet, geen verschil
- Hyper Transport Freqency, auto
- RAM timings op auto
- CPU idem, niet overgeclocked

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/antalvwijk/stuff/bios1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/antalvwijk/stuff/bios2.jpg

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ten eerste: Over dat gepiep hoef je je geen zorgen te maken, sommige moederborden/videokaarten, en ik merkte het ook met mijn A8N-E toen, maar ook met bijvoorbeeld een M2N-MX nu, piepen. Dit zijn de capacitoren.

Voor die BSOD's raad ik je aan eens wat te zoeken op jouw foutmelding; MACHINE_CHECK_EXCEPTION. Heb je al eens een nieuwe Windows-installatie geprobeerd?
Verder vind ik de CPU temp erg hoog voor een idle (in het BIOS is dat meestal zo.. ;) ).

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 19:39
TheZeroorez schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:36:
Ten eerste: Over dat gepiep hoef je je geen zorgen te maken, sommige moederborden/videokaarten, en ik merkte het ook met mijn A8N-E toen, maar ook met bijvoorbeeld een M2N-MX nu, piepen. Dit zijn de capacitoren.

Voor die BSOD's raad ik je aan eens wat te zoeken op jouw foutmelding; MACHINE_CHECK_EXCEPTION. Heb je al eens een nieuwe Windows-installatie geprobeerd?
Verder vind ik de CPU temp erg hoog voor een idle (in het BIOS is dat meestal zo.. ;) ).
Ik heb meerdere Windows installaties geprobeerd, het zoeken naar die foutmeldingen geeft me alleen info over dat het een hardwareprobleem zou kunnen zijn, maar wat :X
SpeedFan geeft ook 44 graden aan als ik met photoshop e.d. bezig ben. Lijkt me niet te heet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Je specs zijn onvolledig (voeding!!!) en je hebt voeding, CPU en mobo geen van drieen uitgesloten. Verder worden we hier helemaal niet vrolijk van overbodige pics. Als je textinfo te posten hebt, post het dan ook als text...

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.