Verhaal:
De zomervakantie is weer begonnen (voor mij althans) en dat betekend dat deze schrale student weer een paar euro's op zijn rekening heeft staan om in zijn PC te steken. Ik heb ruim twee jaar geleden het onderstaande systeem gekocht. Het systeem draait nog uitstekend maar begint hier en daar toch wel een beetje 'traag' te worden. Voor mijn studie maak ik vaak gebruik van de gehele Adobe CS3 Suite waarbij kleine bestanden zeer zeldzaam zijn. Ook render (3DS Max) ik erop en wil ik wel eens een spelletje spelen. Spelletje spelen heeft hier echter geen prioriteit.
Ik heb mijzelf nu wijs gemaakt dat het systeem an sich snel genoeg is en ik ben dus van plan een upgrade te doen i.p.v. een compleet nieuw systeem.
Specs:
Vragen
Zoals gezegd wil ik dus upgraden, alleen weet ik niet precies wát.
Moraal van het verhaal
Ik wil de levensduur van dit systeem eigenlijk nog een jaartje verlengen voordat ik volgend jaar een nieuwe PC (en dan weer lekker High-end, zoals deze ook ooit was) samenstel. Klopt het dat ik dit alleen kan doen door er 1024 MB RAM bij te proppen?
De zomervakantie is weer begonnen (voor mij althans) en dat betekend dat deze schrale student weer een paar euro's op zijn rekening heeft staan om in zijn PC te steken. Ik heb ruim twee jaar geleden het onderstaande systeem gekocht. Het systeem draait nog uitstekend maar begint hier en daar toch wel een beetje 'traag' te worden. Voor mijn studie maak ik vaak gebruik van de gehele Adobe CS3 Suite waarbij kleine bestanden zeer zeldzaam zijn. Ook render (3DS Max) ik erop en wil ik wel eens een spelletje spelen. Spelletje spelen heeft hier echter geen prioriteit.
Ik heb mijzelf nu wijs gemaakt dat het systeem an sich snel genoeg is en ik ben dus van plan een upgrade te doen i.p.v. een compleet nieuw systeem.
Specs:
- CPU: AMD Athlon 64 3000+ (2000 MHz, Newcastle S754)
- Mobo: Asus K8V SE Deluxe (5 PCI, 1 AGP, 1 WiFi, 3 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
- Chipset: VIA VT8383 Apollo K8T800, AMD Hammer
- RAM: 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM) (2 x 512 MB)
- Grafische kaart: ATI Radeon 9800 Pro (Clocked op XT speeds d.m.v. een BIOS flash)
- HDD 1: Western Digital Raptor 26 GB (36 GB, 10000 RPM, SATA)
- HDD 2: Maxtor 6Y160P0 (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Vragen
Zoals gezegd wil ik dus upgraden, alleen weet ik niet precies wát.
- RAM: Ik heb nog een slot over dus ik ben van plan een extra reep van 1 GB erbij te prikken waardoor het geheel op 2 GB komt wat op zich nog wel even mee kan.
- CPU: Mijn CPU is een S754 beestje en de snelste smaak die hiervoor nog in de Pricewatch te vinden is, is de 3200+ Niet echt een heel schokkende ervaring dus en veel andere opties zijn er niet. Ik weet dus ook niet of het verstandig is om die 100 euro te investeren?
- GPU: De 9800 XT gebruik ik niet voluit omdat ik niet echt een game-freak ben en voornamelijk 2D Photoshop werk doe en 3D render als het goed is niet met mijn GPU gebeurd. De GPU blijft dus ook?
- De kast: Ik wil wél een nieuwe kast halen. Uiterlijk maal ik niet echt om want de PC staat in een andere kast. Ik wil alleen een goede voeding die ik eventueel mee kan nemen naar een ander systeem. Als ik namelijk mijn 2e DVD speler op het huidige systeem aansluit krijgt de GPU niet genoeg stroom zodat de boel niet wil starten

Moraal van het verhaal
Ik wil de levensduur van dit systeem eigenlijk nog een jaartje verlengen voordat ik volgend jaar een nieuwe PC (en dan weer lekker High-end, zoals deze ook ooit was) samenstel. Klopt het dat ik dit alleen kan doen door er 1024 MB RAM bij te proppen?