GPRS + Satelliet op een binnenvaart schip

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
Krijg net mailtje van mn vader. Die is van beroep binnenvaart schipper en vaart veel van Nederland naar Frankrijk en omstreken. Internet is vrij lastig te krijgen in de erg dun bevolkte gedeeltes waar hij doorheen moet varen. Echter heeft hij nu een redelijk opstelling waar hij toch mee uit de voeten kan:

Desktop pc met daarop:
- GPRS inbelverbinding via Bluetooth modem van zn MDA Vario (data abbo bij franse provider)
of alternatief GPRS inbelapparaat
- Sateliet downstream via D-Box aangesloten op een virtual DVB netwerkkaart

Dit werkt redelijk als ie ontvangst heeft, echter wil mn pa nu meer. Hij heeft namelijk ook nog andere "moderne" apparatuur die ook willen meeprofiteren van z'n internet verbinding:

Hiervoor heeft hij een router aangeschaft die alle apparatuur moet voorzien van internet.

Router met daarop aangesloten (merk & type niet bekend):
- DVD Speler met utp ingang
- Laptop via wireless
- MDA Vario (indien er een wlan beschikbaar is)

Probleem wat zich nu voordoet is dat hij het niet voor mekaar krijgt om de internet verbinding via z'n desktop te delen naar de router toe. Probleem omschrijft hij als volgt:

>> Windows kiest, zonder mij iets te vragen, altijd de snelste verbinding
>> zodat ik ook hier wel eens een minuutje of wat zit te wachten om me dan
>> te realiseren dat er niets verschijnt in mijn browser omdat de
>> netwerkkaart niet is uitgeschakeld. Doe ik dat wel, dan werkt het
>> internet (getuige deze mail) prima.
>> Maar als ik mijn netwerkkaart uitschakel is er helaas ook niet veel
>> meer te delen.

Windows zelf kan dus niet echt goed overweg met het delen van deze opstelling. Wellicht bestaat hier een handig programmatje voor, maar iemand enig idee waar ik deze kan vinden?

Signature?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-03 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er bestaan UMTS routertjes enzo (met GPRS als back-up). Dat zou misschien een oplossing zijn. Zodra een computer met internet contact probeert te maken belt die automatisch in. Wel oppassen met software die op die achtergrond probeert te updaten enzo, anders kan het prijzig worden ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
LauPro schreef op zondag 17 juni 2007 @ 17:22:
Er bestaan UMTS routertjes enzo (met GPRS als back-up). Dat zou misschien een oplossing zijn. Zodra een computer met internet contact probeert te maken belt die automatisch in. Wel oppassen met software die op die achtergrond probeert te updaten enzo, anders kan het prijzig worden ;) .
Maar hier kan je toch geen sateliet D-Box op aansluiten? Aangezien hij niet wil surfen via de GPRS verbinding, maar alleen als up-link wil gebruiken?

Signature?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Er zit gewoon ethernet op, dus alles wat je erop aansluit kan direct het internet op in principe. Er zijn verschillende modellen, het zal vast wel mogelijk zijn om GPRS als uplink te gebruiken en UMTS als downlink, maar waarom zou je dat willen?

• Mesh

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

Topicstarter
LauPro schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:20:
Er zit gewoon ethernet op, dus alles wat je erop aansluit kan direct het internet op in principe. Er zijn verschillende modellen, het zal vast wel mogelijk zijn om GPRS als uplink te gebruiken en UMTS als downlink, maar waarom zou je dat willen?
Je heb mn TS dus niet goed gelezen.

Uplink = GPRS
Downlink = Satelliet via D-Box

Signature?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op zich wel gelezen, maar is voor meerdere interpretaties vastbaar ;) .

Ik dacht dat je niet meer via die PC het internet op wilde maar gewoon via een soort universele router in het netwerk. Vandaar dat ik die UMTS router noemde, deze kunnen vaak ook GPRS en ik heb ze ook gezien met een uplink configuratie.

Daarnaast snapte ik je opmerking met die D-Box niet helemaal, maar ik neem aan dat dit een los kastje is en dat hier COAX in gaat en ethernet uit komt? Want je hebt het over een virtuele DVB-kaart.

Wat je kan doen als je wel op die PC het internet wil laten doorkomen is gewoon internet sharing aanzetten. Ik neem aan dat de software op zit die voor de traffic control eea regelt (ivm up/downlink) die verbinding kan je dan delen. DHCP op de router uitzetten en die enkel als switch gebruiken.

Andere optie zou zijn om in de router een statische route toe te voegen naar je PC en je PC in IP routing modus zetten maar dat is best ingewikkeld en komt nog meer om de hoek bij kijken.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Hoe zit het met de opstelling van je router?
Heb je de pc aan de WAN poort hangen?

Waarschijnlijk hangt de pc aan de LAN poort, en krijgt 'ie een IP via DHCP.
Dat is niet helemaal de bedoeling.

Ik neem aan dat je software hebt om internet vanuit die D-Box te halen en de upstream via de vario te regelen he?
Dan kun je de virtuele netwerkkaart waarmee er nu een internetverbinding wordt gelegd delen?

Pleur dan DHCP op je router uit en geef 'm 192.168.0.2 als LAN ip zodat je bij de instellingen kunt om WLAN te beveiligen.

Eigenlijk gewoon: Wat LauPro zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door Romke op 17-06-2007 23:41 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• josmeijer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-02 01:03
poeh, het lijkt een beetje op het verhaal van Hendrik Haan (uit Koog aan de Zaan) die de kraan open had laten staan.....

Aangezien ik de vader ben die terloops werd genoemd voor het verhaal een geheel eigen leven ging leiden zal ik ook eens wat toevoegen.

Het probleem, overigens, had niets met mijn exotische internet-configuratie te maken maar alles met het feit dat bij <internet instelingen> van XP onder <verbindingen> de optie "alleen inbellen bij geen netwerkverbinding" aanstond. Kennelijk vind Bill dat je zo'n stelling ook mag omdraaien, dus als er wel netwerk is wordt de inbelverbinding achteruitgeschoven en (tevergeefs) via het netwerk naar internet gezocht.
De oplossing was: "alleen mijn standaardverbinding gebruiken" aanvinken, en dan nog even de juiste inbelverbinding tot standaard verheffen en voila!

Maar ik was er nog niet, want ik kon nu wel mijn (peperdure) inbelverbinding delen ( na een bloedige strijd met de firewall) maar nog altijd niet de satelliet.

Om alle speculaties daarover kort te sluiten: De D-Box heeft een USB aansluiting maar de software van mijn provider (www.filiago.de) presenteert de doos als een proxy-server en het is dus voldoende om de browserinstelingen zodanig te wijzigen dat inplaats van een direkte internetverbinding er via 127.0.0.1 (localhost) en de poorten 9202 en 9203 wordt gewerkt en hop, 90 % van mijn data komt voor een zacht prijsje via de Astra staelliet binnen.

Alleen was ik er nog niet uit hoe dat nu op andere compters als de server moet. Ik had al een aantal mailtjes met de helpdesk van FIliago gewisseld zonder dat het me duidelijker werd tot mij vannacht rond 2 uur bij het wachten op de sluis in Terneuzen een lich op ging. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik ben er bijna zeker van dat je die proxy-server vanaf de andere "werkstations" ook kunt benaderen, maar dan door i.p.v. localhost het adres van de server waar die op draait te geven (192.168.0.104 in mijn geval). Zo gauw we stevig ergens liggen afgemeerd ga ik dat onmiddellijk proberen!

• josmeijer
Pee Es:

UMTS is in Frankrijk nog nagenoeg onbetaalbaar. Ik betaal 45 euri voor 100 mb ( en 1 euro/mb als dat niet genoeg blijkt)
Een UMTS routertje (waar ik vaak begerig naar keek) is dus helaas nog even geen optie.....

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

@josmijer: Je kan via geavanceerde instellingen bij netwerkverbindingen de volgorde van prioriteit van verbindingen kiezen. De verbinding met de hoogste prioriteit wordt dan als eerst gekozen.

Die D-Box klinkt allemaal heel eng, met USB en proxy-emulaties e.d.. Waarschijnlijk een kwestie van hem te laten luisteren op een 'publiek' IP.

• josmeijer
kijk, dat bedoel ik nou.... Ik heb me een halve RSI geklikt om nu juist in dat schermpje te komen want ik wist dat het ergens zou moeten zitten, Ik zie systeembeheerders niet elke keer die vage wizzards van XP doormaken. 1000 x dank LauPro!!
Overigens, alles werkt nu, ook de proxy via het netwerk benaderen en hoewel mij van meerdere kanten werd geadviserd om de DHCP in de router uit te schakelen en alles vast te adresseren laat ik dat nog even. De laatste keer dat ik dat probeerde kon ik niet meer in de webinterface van het ding komen en bleef er niets anders over dan met een paperclip het ding (overigens een Medion Wireless router ) hard resetten en helemaal overnieuw beginnen
Pagina: 1