[XP] Tijdelijke systeem-freezes

Pagina: 1
Acties:

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
De pc van mijn liefste heeft vreemde kuren.
Zij doet geen rare dingen of bezoekt rare sites o.i.d., ze is een bovengemiddelde gebruikster die weet waar ze mee bezig is. Een mogelijk virus, spyware, etc sluit ik dat ook uit (ook omdat ze Kaspersky heeft geinstalleerd, achter een firewall zit e.d.).

[HARDWARE]
Haar systeem is een P4, 2.8 Ghz HT met 2 Gb Corsair geheugen op een Asus P4C800 mama-plankje.
Temperaturen zijn gechecked middels Everest (CPU ~50 graden).
Geheugen is getest met MemTest86. Toch besloten het te vervangen (uit mijn 'oude' machine).
Harddisk is gedefragmenteerd met DiskTrix.
Registry is opgeschoond middels Registry Mechanic.

[PROBLEEM]
Het probleem doet zich voor bij verschillende software pakketten. Denk aan Photoshop (CS3), Word, Excel (allen 2003 versie), maar ook bij een simpele opdracht van het printen van een pagina op internet.
Photoshop gebruik ik nu als referentie omdat het hierbij ALTIJD voorkomt.
Het openen van de 1e foto duurt een slordige 5 minuten :|
Daarna gaan alle foto's als een flits.
Wordt Photoshop gesloten en weer opnieuw geopend, duurt het openen van de 1e foto weer een eeuwigheid.
Uiteraard heb ik alle instellingen nagelopen (zoals scratchdisk en memory usage e.d.). Dit staat gelijk met de instellingen van een vriend die ook PS gebruikt).
Photoshop toch maar eens opnieuw geinstalleerd... helaas...
Gister wilde ik zelf even snel een pagina van internet printen. Zelfde fenomeen: het printen duurde ettelijke minuten :(
Het lijkt er dus op alsof het systeem ergens verschrikkelijk druk mee is... maar dat is het dus ook niet (task manager zegt op dat moment 99% System Idle Process).
Ook memory usage op dat moment is normaal.
De harde schijven hebben 10-tallen Gb's vrij.
Geen vreemde/rare randapparatuur.

Ik snap het even niet meer en hoop dat bovenstaande een belletje doet rinkelen bij 1 van jullie en ons hierbij kan helpen.

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik verplaats je topic even. Je probleem bevindt zich waarschijnlijk niet in een Office-programma.
Welke versie van Windows gebruik je? Is deze volledig uptodate?

Officesuites en -software > Windows Clients

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MetalRush
  • Nu online

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Dank sanfranjake, ik doelde ook niet specifiek op Office maar de software-pakketten in het algemeen (omdat het 'overal' voorkomt).
Het kan, daarintegen, ook aan de Windows client zelf liggen... dat is dus ook onderdeel van het probleem: ik kan het niet pin-pointen :'(

Deze Windows installatie is overigens de (engelse) Windows Prof. versie. Volledig up-to-date (autom. updates ingesteld).

[EDIT]
Als extra info: zodra het probleem zich (b.v.) bij Photoshop voordoet, kun je rustig nog verder werken met (b.v.) internet. Dan is alleen Photoshop hetgeen dat (ogenschijnlijk) 'hangt'.

[ Voor 20% gewijzigd door MetalRush op 17-06-2007 22:20 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Draait het process svchost.exe ook niet hoog? Kijk eens wat er gebeurd als je geen netwerkverbinding heb, start alles dan wel sneller op?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Je zou kunnen proberen of het aan de installatie van Windows ligt door eens met een Ubuntu live-cd te testen.
Overigens denk ik wel aan een hardwareprobleem. Het moederbord kan instabiel zijn, of de voeding.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• MetalRush
  • Nu online

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
@ marquis:
Dat zou ik eens kunnen proberen.

BRB ;)

[edit]
Damn... mag niet... ze is bezig :P
ff wachten dus :P

[edit 2]
Yup, het heeft iets met het netwerk te maken. Als de kabel eruit is, opent PS een foto in ~5 sec.
Kabel er weer in (PS gesloten), PS starten en foto openen: poeptraag :(
Maar ik zie nog niet in waar je naar toe wilt... op dat systeem draaien ongeveer 7 svchosts (system, local service en network service).
1 van die services 'pakt' af en toe >10% processortijd. Verder niets spectaculairs.

@ pinockio:
haar voeding is een aantal weken geleden al vervangen door een Tagan 580.
Ik heb zelf ook een Tagan (600 Watt) en die zijn uiterst stabiel (ook als ik met Everest naar de spanningslijnen kijk).

[ Voor 120% gewijzigd door MetalRush op 17-06-2007 23:29 ]

• marquis
Het blijkt dat met een of andere opdate van Windows er een bug is bijgekomen in de Windows Update Services waardoor de svchost soms 100% pakt en waardoor je systeem enorm traag reageerd. Kijk eens naar de volgende link:

http://support.microsoft.com/kb/932494/nl

Probeer dus eens de nieuwe Windows Update Agent. Tevens wordt de svchost op een lagere prioriteit gezet waardoor andere programma`s voorrang krijgen om te functioneren. Laat ons weten wat het doet.

Edit: ja, dat is idd wat je vertelde, maar het netwerk loskoppelen en dan wel sneller kunnen werken duid wel op zoiets.... Ik ben dit probleem nu al drie keer tegengekomen (werk als systeembeheerder)

[ Voor 31% gewijzigd door marquis op 19-06-2007 07:01 . Reden: more input........give you more input.......... ]

• MetalRush
  • Nu online

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Dank je voor deze info marquis d:)b

Ik ga het vanavond direct proberen.
Er is echter wel een kleine twijfel in mijn grijze massa... op het moment van dit 'probleem', is de CPU niet 100% bezig met svchost (of welke andere service/applicatie) dan ook.
Zoals in de TS geschreven, kan ze ook gewoon verder gaan met internet en willekeurige andere applicatie.

In de KB van Microsoft staat daarintegen wel weer (heel) Windows XP als mogelijk 'slachtoffer', dus zoals reeds geschreven, ga ik dit vanavond ff testen :)

• MetalRush
  • Nu online

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Topicstarter
Het probleem is opgelost _/-\o_

Welliswaar niet de oplossing die marquis opperde maar een andere mede-Tweaker (en gewaardeerd vriend :> ) Huub
Het bleek aan een netwerkprinterserver te liggen. Deze liet onze printer niet meer als 'online' zien.
Printer verwijdert en weer via USB aangesloten (weer lastig voor mij, maar goed... relatie is belangrijker :9 )... probleem opgelost :)

• marquis
Perfect, das mooi. Dat horen we graag.

Pagina: 1