Videokaart traag na lang idle

Pagina: 1
Acties:

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-06 20:27
Mijn probleem is dat ik af en toe, als mijn computer al een tijd heeft aangestaan (idle), en ik vervolgens een spel opstart, het spel extreem traag gaat, ongeacht de graphicsinstellingen.
Als ik dan vervolgens m'n computer opnieuw opstart en hetzelfde spel start, gaat 't het weer lekker snel.
Mijn specs zijn:
Gigabyte DS3
Core2Duo E4300 @2.66Ghz
Club3d Geforce 7600GT
2GB ram
Verder draai ik Vista Business

Framerates zijn op zo'n moment bij bijvoorbeeld black&white 2 en tomb raider anniversary 5fps op de laagste graphicsinstellingen (800x600, etc).
Als ik reboot loopt alles vloeiend op high.

Het enige probleem is dus dat ik even een minuutje moet rebooten als ik een spel wil spelen, maar het lijkt me dat dit een onnodig probleem is, en niet zou moeten.
Komt de videokaart in een soort slaapstand terecht ofzoiets?

Alvast bedankt

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-05 16:25
voeding wel sterk genoeg??

• Maarten21
De voeding lijkt me wel sterk genoeg. De standaard voeding uit de antec sonata 2.

Hoe kan trouwens voeding een oorzaak zijn van dit probleem?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom vermoed je een probleem met de videokaart als de graphicsinstellingen niet van invloed zijn op de snelheid? Kun je eens met een processorbenchmarktool kijken of het niet je processor is die terugklokt en niet meer teruggaat naar de normale snelheid?

• Maarten21
GlowMouse schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:28:
Waarom vermoed je een probleem met de videokaart als de graphicsinstellingen niet van invloed zijn op de snelheid? Kun je eens met een processorbenchmarktool kijken of het niet je processor is die terugklokt en niet meer teruggaat naar de normale snelheid?
Door speedstep klokt m'n processor inderdaad terug naar 2.0ghz (333x6 ipv 333x8) als ie niks te doen heeft. Elke keer als je een programma opstart klokt ie weer snel naar 2,66ghz. Dus dat is het probleem niet.
Daar komt bij dat dit soort spellen makkelijk op 2Ghz kunnen draaien (stock draait de cpu op 1,8, en dan gaat 't ook vloeiend).

Dat is de reden dat ik denk dat 't aan m'n videokaart ligt, omdat er anders weinig te bedenken valt.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dezelfde truuk dan met je videokaart?
Frequenties kan je, dacht ik, bekijken met rivatuner...

[ Voor 7% gewijzigd door mieJas op 18-06-2007 18:19 ]

Yes, but no.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt inderdaad of je VGA kaart niet meer naar 3D modus wilt, en in 2D modus blijft steken. Andere drivers geprobeerd? Tevens kun je bij apparaatbeheer aangeven dat het apparaat niet in stand-by mag worden gezet.

• Maarten21
Exorcist schreef op maandag 18 juni 2007 @ 18:24:
Lijkt inderdaad of je VGA kaart niet meer naar 3D modus wilt, en in 2D modus blijft steken. Andere drivers geprobeerd? Tevens kun je bij apparaatbeheer aangeven dat het apparaat niet in stand-by mag worden gezet.
Ik zie zoiets nergens in apparaatbeheer (device manager). Is dat anders in Vista misschien?
Ik ga zo even een nieuwe driver proberen, hoewel de huidige van april is, van nvidia zelf, whql enzo.

• Maarten21
Ik heb de nieuwste driver geinstalleerd, en ik moet zeggen dat ik tot nu toe nergens last meer van heb...

Achteraf stom dat ik dat niet eerder had geprobeerd, maar aangezien m'n oude driver 1 maand oud was, zocht de oplossing niet achter een driverupdate.

Alsnog bedankt voor de reacties!
Pagina: 1