[WinXP] Loopt vast direct na GRUB

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:21
Sinds ik een nieuwe HD in mijn computer heb gezet, heb ik een probleem: Windows loopt vaak vast, direct nadat ik de optie 'Windows XP' heb gekozen in mijn GRUB-opstartmenu. Hij crasht dus, op het moment dat het logo van Windows in beeld komt faden. Halverwege het faden stopt het, en heb je dus een 'vaag' logo in beeld, met een leeg balkje eronder. Hij doet dan niks meer...
Dit gebeurt niet altijd: 1 op de 3 maal lukt het opstarten wel.
Dit gebeurt sinds ik een nieuwe HD in mijn computer heb gezet. Dit is de vierde HD, en ik heb ook nog twee DVD-RW aan mijn mobo (MSI K8N Neo2) hangen. De nieuwste BIOS installeren (of een iets oudere) helpt niet.
Ubuntu heeft geen problemen met opstarten.

Heeft iemand een idee waar dot aan kan liggen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zet de bootlog optie eens aan in je boot.ini om te kijken wáár je vast begint te lopen, of /noguiboot.
Dan zie je iets meer dan alleen een logo ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-03 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat staat er als entrie in je GRUB voor Windows? Ik heb eenzelfde soort config, Windows op de eerste partitie, Xubuntu op de tweede. Mijn GRUB ziet er als volgt uit voor XP:
code:
1
2
3
4
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

In precies die volgorde.

alt-92, met de /noguiboot heb je helemaal geen laadscherm meer. Met de optie /SOS zie je wel meer. Mijn boot.ini entry ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout = 10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /SOS

Zie of dat misschien helpt om het op deze manier te hebben. Is het echt sinds het toevoegen van de hdd gekomen? Probeer anders een je GRUB dmv SuperGRUB te fixen.

Commandline FTW

• ernstblaauw
Na het aanzetten van /SOS krijg ik niet veel meer informatie: Als hij blijft hangen, dan heb ik zo'n semi-grafisch blauw schermpje met de versie van Windows er op (5.1.2600, XP SP2, enz). Daar blijft hij op staan dan. Lijkt me dus niet echt nuttige informatie.
Mijn GRUB ziet er ongeveer ook zo uit. Hij verwisselt wel twee harde schijven, zodat de derde harde schijf als eerste wordt gezien door Windows.

Edit
Zo dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
title       Windows NT/2000/XP (loader)
root        (hd2,0)
savedefault
makeactive
map     (hd0) (hd2)
map     (hd2) (hd0)
chainloader +1

[ Voor 16% gewijzigd door ernstblaauw op 17-06-2007 15:24 ]

• ernstblaauw
Heeft iemand nog een idee waar het aan zou kunnen liggen?