Toon posts:

[Macbook] Prijzen C2D 2GHz sterk gedaald?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op de website van Macrotterdam staat de "oude" standaard zwarte macbook (2GHz C2D met 1GB RAM) voor 1150 euri. Ik heb mijne gekocht voor rond 1500 (maar wel met 2GB geheugen en studenten korting) nog geen 6 maanden geleden. Bovendien heb ik gezien iemand op marktplaats dezelfde model als de mijne, dus zwart macbook C2D 2GHz met 2GB RAM, 120GB HD en de miniDVI adapters erbij, hem verkopen voor 1200 euri. De witte standaard modellen verkopen voor zo'n 700 tot 800 euri, hangt af van de configuratie. Ik heb rekening gehouden met een worst-case prijsdaling van rond 30% op 1-jarige termijn, gezien hoe de prijs van oudere apples en de 1te generatie macbooks is gelopen. Wat ik nu zie heeft mij 'nbeetje verrast.

De neiuwe modellen (3de generatie) zijn al uit, maar de verschil met de "oude" model is een kleine processor upgrade (bjv. 2GHz naar 2.16GHz) en grotere HD. Met externe HDs goedkoper, ik vind de 120Gb naar 160GB geen grote ding. Mijn vraag is dus: zijn echt die 1600-1150=450 (zonder de studenten korting) euri waard voor 8% clock snelheid en 40GB HD winst? De prijsverschil tussen de CD en C2D modellen (dus 1te-2de generatie) was lang niet zo groot en de upgrades waren bijna dezelfde of zelfs minder (CD naar C2D).

De verkoper in de apple winkel reageerde dat de oude modellen zijn "End of Life", dus goedkoper. Maar wat volgens mijn gebeurt is de volgende: de resellers (winkels) zijn gebonden om de prijs van modellen dezeflde te houden als op apple.nl. Maar dat is niet van toepassing voor modellen die niet meer verkoopt zijn op apple.nl. Dus de winkels gaan "oude" modellen nu met geen winst verkopen zo dat ze de ruimte kunnen maken voor besteding van de neiuwe modellen. Niemand wilt een winkel waar de klant niet meteen met de nieuwste mac naar huis kan.

Wat ik dus denk is dat sommige apple winkels de prijs van de "oude" macbooks omlaag drukken aleen voor de reden dat ze die modellen snel kwijt kunnen raken. En mischien zelfs op marktplaats berichtjes sturen met "gefixte" prijs. Zou iemand van julie zijn macbook verkopen 30% lager dan wat hij/zij halfjaar geleden betaalde? Of de andere kant: wil een hypotetische koper een neiuwe model kopen waneer de oude even dezelfde is qua specs maar 30% goedkoper? Mischien wel maar ik geloof het niet echt.

Ik vind het een beetje slecht politiek van apple nederland die geen prijs controle heeft afgesproken op wat oudere modellen, terwijl ze marginale updates maken. Michien is het een beslissing die nu, waneer de macbook op de markt wat langer is, is gemaakt. In dat geval, jammer dat Apple in dezelfde richting gaat qua prijs strategie als al die andere merken. Het zou toekomstige naar-apple-switchers afwezen als ze zien dat de prijs evenmin, of zelfs meer, daalt dan van een Acer bjv. De reputatie van de apple als langdurige investitie is dan weg voorgoed.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Achja ik kocht mijn laptop 3 maanden geleden voor 1500,- en heb 'm verkocht voor 1150,-
Binnen 3 maanden 350,- eraf, je kan zeggen en roepen wat je wilt, maar zo gaat 't nu eenmaal..... :+

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de prisdaling kan ook voor objektieve redenen zijn, zoals de feit dat de macbooks zich niet goed genoeg voor switchers hebben bewezen. Dus die gaan ze masaal verkopen en de prijs daalt. Ik heb aan dat niet gedacht omdat ik me niet kan voorstellen waroom zou iemand dat gvd doen! Ik hou van mijn macbook!

En by the way CLB, ik vergelijk twee macbook modellen waar volgens mij de prijsverschil te groot voor de specs-verschil is. Dus ik stel voor dat mischien meer aan de hand is. Heb je een nieuwere generatie gekocht van dezelfde model, waar de upgrade de geld was waard? Of ben je naar een andere model/merk geswitched? Dat scheelt qua markt positie van de model die je hebt verkocht.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 01:43 ]

Verwijderd

pff, 6 maand... ja? en wat is het probleem dan? of mis ik iets.

Ik heb de TS vier keer doorgelezen en denk niet dat ik het punt zie.

Je hebt het over tweedehandsprijzen die goedkoper zijn enz enz... (like duh?)

En als macbook verkopers toch goddeloze heidenen zijn, waar maak je je dan druk over, vermist je hem zelf NOOIT zal verkopen? Dan maakt het toch niet uit wat de tweedehandsmarkt doet, aangezien je geen marktconforme hoge 'restwaarde' verwacht want je wil hem toch niet verkopen.

Indien het gewoon uw eigen bezit blijft, schrijf je die toch af op het tempo waarop je het zelf wil? Vier jaar, vijf jaar en dan een nieuwe...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet gezegd dat ik mijn macbook niet zou verkopen. Wat is zeg is dat ik het niet zou doen om naar windows terug te switchen, ik vind mijn Mac prima. Ik heb gerekend met een tragere daling van de prijs, en dat zegt vanzelf dat ik de "vroeg" verkoop niet uitsluit.

Ten tweede, ik gezeur niet over 2de hands prijzen als die een normale afloop zou hebben. Ik probeer vast te stellen waroom is dit niet de geval met de 1te-2de vs. 3de generatie macbooks als we vergelijken met vroegere apple computers. Ik vind dat, met uitzondering van de situatie waar swicthers macbooks niet goed genoeg vinden, het prijsdaling raar is gezien dat de upgrades marginaal zijn.

Het kan ook zijn dat met de overstap naar intel, apples in dezelfde situatie zijn geland als andere merken...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een hele lap tekst en eigenlijk snap ik geen drol van je punt. Of je moet bedoelen dat aan de 'waardevastheid' van apple-producten nu een eind is gekomen. Whatever. Volgens mij is die er nooit echt geweest, maar zo'n typisch mac-user fabeltje.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nog een keer: ik voel dat de prijsdaling van oudere generatie macbooks te groot is op dit moment. Ik probeer mijn mening te rationalizeren met vergelijking van de specs vs. de neiuwe generatie en een beetje speculeren over de markt. Als de prijs van een product sneller daalt dan ingeschat, is dat iets dat mischien toekomstige kopers (die op dit forum vaak te vinden zijn) willen weten. Het gaat niet aleen over specs, een dingentje die 1600 euro kost is een investitie en mensen willen weten hoe de 2de hands prijs ontwikkeld. Je doet dat ook als je een nieuwe auto koopt.

Q, jouw mening is op prijs gesteld, al ben ik niet helemaal mee eens. Ik kan me niet goed uitdrukken omdat nederlands niet mijn moedertaal is, maar dat verwacht je echt niet op dit forum. En ja, je hoeft niet te posten als je mening "whatever" is.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Ach een MacBook Pro van begin november is ook nog maar 1000 of 1250euro waard. Dus je moet niet zeuren als je 1150 krijgt voor je simpele MacBook <g>

Verwijderd

pc's zijn nou eenmaal waarde-on-vast, en ik denk dat als mac's steeds populairder worden bij 'gewone' mensen (nofi) dat de tweedehands prijs steeds meer omlaag gaat a la gewone pc hardware. Er komen denk ik steeds meer mensen die gewoon het nieuwste van het nieuwste willen hebben omdat de buurman het ook heeft en niet meer een mac hebben om een mac te hebben en daar tevreden mee zijn.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 09:38:
pc's zijn nou eenmaal waarde-on-vast, en ik denk dat als mac's steeds populairder worden bij 'gewone' mensen (nofi) dat de tweedehands prijs steeds meer omlaag gaat a la gewone pc hardware. Er komen denk ik steeds meer mensen die gewoon het nieuwste van het nieuwste willen hebben omdat de buurman het ook heeft en niet meer een mac hebben om een mac te hebben en daar tevreden mee zijn.
*tik* Spijker op de kop, dat is precies de reden waarom Macs altijd redelijk "waardevast" zijn/waren, heeft weinig met de apparaten zelf te maken.
Ik heb het zelf altijd een loze spreuk gevonden, maar het is in zekere zin wel waar; als het aanbod laag is en de vraag hoog, dan is de prijs ook hoger dan wanneer het aanbod hoog is en de vraag laag (wie wil er een tweedehands PC kopen?).

Ik verkoop m'n computers in het algemeen niet, die worden afgeragd tot ze erbij neervallen ;). Afgelopen week heb ik m'n voormalige desktop en later mailserver na 10 jaar definitief uitgeschakeld.

[ Voor 22% gewijzigd door AntiChris op 17-06-2007 09:57 ]

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20

Apache

amateur software devver

Ik heb recent ook nog een macbook verkocht (omwille van upgrade naar mbp) t'was een core duo 2ghz met 2 gig ram en 120gb hd,k'weet dat die 8-9 maanden geleden in de apple store met upgrade op 1900€+ kwam, natuurlijk heb ik er dat niet voor betaald.

Doordat ik zelf mijn upgrades heb gedaan (geheugen & hd) en gebruik kon maken van studentenkorting, kwam ik uit op een 1500€. Hij is nu verkocht voor 1000€ dus ook een 33% daling over 8 maanden, op zich vind ik dat nog altijd beter dan de gemiddelde pc laptop, maar de prijs/inhoud van nieuwe macbooks is inderdaad nogal concurrentieel, zeker als mensen op de apple store kijken & dan naar jou advertentie, want ze vergelijken dan meestal de 2ghz nu met een 2ghz van toen en vergeten dat er een superdrive inzit etc.

Volgens mij hangen er inderdaad wat illusies rond de prijzen van mac, maar hey, uiteindelijk vond ik 500€ verlies voor 8maanden gebruik van een schitterende laptop nu niet meteen een enorme ramp.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Tja, computers zijn nou eenmaal de slechtste belegging die je kan doen..
Het kost veel geld om het nieuwste van het nieuwste te hebben en voor je het weet ligt er al een verbeterde versie in de schappen. Get over it zou ik zeggen.

En koop volgende keer een verouderd model of eventueel tweedehands :)

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Q
  • Nu online

Q

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 03:13:
Ok, nog een keer: ik voel dat de prijsdaling van oudere generatie macbooks te groot is op dit moment. Ik probeer mijn mening te rationalizeren met vergelijking van de specs vs. de neiuwe generatie en een beetje speculeren over de markt. Als de prijs van een product sneller daalt dan ingeschat, is dat iets dat mischien toekomstige kopers (die op dit forum vaak te vinden zijn) willen weten. Het gaat niet aleen over specs, een dingentje die 1600 euro kost is een investitie en mensen willen weten hoe de 2de hands prijs ontwikkeld. Je doet dat ook als je een nieuwe auto koopt.

Q, jouw mening is op prijs gesteld, al ben ik niet helemaal mee eens. Ik kan me niet goed uitdrukken omdat nederlands niet mijn moedertaal is, maar dat verwacht je echt niet op dit forum. En ja, je hoeft niet te posten als je mening "whatever" is.
Als Nederlands niet jouw eerste taal is dan schrijf je redelijk goed, ik had het niet door.

Als het klopt dat de populariteit van de Mac is toegenomen, dat is het niet meer dan te verwachten dat de 2ehands prijzen gaan kelderen. Mac wordt gemeengoed. En daar kan Apple of wie dan ook niets aan doen.

Dat een ouder model laptop na 6 maanden voor 30% minder te koop staat, dat is wat mij betreft normaal. Marktwerking heet dat. Gelukkig heeft Apple daar geen controle over, zodat de consument daar de vruchten van plukt.

Iedereen weet dat de aanschaf van een computer vrijwel de slechtste investering is die je je kunt bedenken. Dat is altijd zo geweest. Ik denk dat dit geen enkel issue is voor potentiele switchers, want wat voor alternatief hebben ze? En met dat whatever bedoel ik: what else is new. Dit is een non-onderwerp waar ik al weer teveel tijd aan verspild heb, maar met dit rotweer heb ik niet veel beters te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 17-06-2007 13:01 ]

Verwijderd

Vergelijking met vroeger gaat ook niet meer op. De lifecycles van de iBooks en powerbooks waren veel groter volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Van de brichten en de sfeer hier zie ik dat mensen verkopen zijn macbooks vaak, dus de aanbod neemt toe -> prijs gaat omlaag. Ik had verwacht dat de aanvraag voor macs evenmin groot zou blijven en de prijsdaling verzachten. Het macbook blijft steeds een unique machine qua design en software functionaliteit.

Maar het blijkt dus dat oudere modelen minder populair zijn, al zijn de verschilen in de specs vs. de nieuwere generaties margiaal. Ik bedoel hier aan dat 8% clock en 40GB HD extra voor 30% prijs verhoging. Daaroom ben steeds niet overtuigt dat het verhaal boven met de aanbod/vraag helemaal juist is. Ik heb het gevoel dat de winkels, van wie er nu veel zijn, ook op de prijs drukken via de 2de hands markt. Het blijft, volgens mij, een slechte zaak van apple dat dit prijsdaling van hun producten niet heeft beperkt en de exclusivitet van de merk heeft behouden. Het kan ook slecht voor hun verkoopcijfers zijn. Potentiele klanten zouden minder vaak een neiuwe macbook kopen omdat ze niet die 30% extra willen betalen voor marginale verbeteringen van de specs. Toen ik mijn macbook koopte was de prijsverschil met oudere modellen kleiner en ik heb voor een neiuwe gekozen. Maar dat is niet meer de geval en ik zou nu de oudere model kopen in plaats van een nieuwe van apple te bestellen.

Verwijderd

Je maakt één denkfout. Je doet alsof die oude voorraad onuitputtelijk is. Maar dat is natuurlijk niet zo. Zodra die uitverkocht is zitten de prijzen zo weer terug op het oude niveau. Het enige wat je nooit moet doen is een Mac verkopen vlak na een productupgrade. Daar heb je dan wel weer gelijk in.

• alienfruit

alienfruit

Kan een van jullie niet mijn MBP verkopen dan ? Ik krijg er namelijk echt niet 2300 * .67 = 1625 euro voor hoor... ding is inclusief Apple Care en een nieuw scherm, top casing en batterij.

[ Voor 24% gewijzigd door alienfruit op 18-06-2007 03:57 ]

Verwijderd

Dan heeft ie dus ook nog schade gehad. Dan krijg je em helemaal niet voor 1625 euro verkocht volgens mij.

• alienfruit

alienfruit

Nee hoor, gewoon bagger bouwkwaliteit van Apple. Er zat stof in het scherm, en de top casing begon zwart te worden. Daarom is het vervangen niet omdat er schade was. Je zou denken dat mensen blij zijn dat het ding er nagenoeg nieuw uitziet. Maar nee hoor...

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:41

• pxa270
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik denk dat de meeste mensen die meer dan €1500 kunnen/willen ophoesten voor een computer toch in de eerste plaats naar nieuw zullen kijken...

Verwijderd

pxa270 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 08:30:
Ik denk dat de meeste mensen die meer dan €1500 kunnen/willen ophoesten voor een computer toch in de eerste plaats naar nieuw zullen kijken...
Ja, dat is vooral het punt denk ik. Vroeger kon je idd tweedehands powerbooks aantreffen voor 1300-1400 euro. (wat ik toen al extreem van de pot gerukt vond. Geen normale nieuw-tweedehands relatie, maar één gebaseerd op perceptiewaarde en beperkt tweedehands aanbod, redelijk kunstmatig ook.) Waarom zou je in hemelsnaam 1300 euro betalen voor iets wat in die periode al 3 jaar verouderde technologie was. (G4 was op het eind belachelijk). Dat moest je met een equivalente intel laptop toen niet proberen.

Ik denk gewoon dat de apple tweedehands markt, door het grotere marktaandeel, meer genormaliseerd wordt tov de gewone laptops. Ook door de mogelijke directe vergelijking met gelijkwaardige intel producten. Je betaalt natuurlijk altijd wel nog iets meer omwille van bouwkwaliteit, OS, integratie, ontwerp, duurzaamheid, enz... Maar nu in gezondere en normalere verhoudingen.

De productie-aantallen zijn hoger, meer switchers die terug switchen, enz... Je moet je er bij neerleggen dat apples ook meer waarde gaan verliezen dan vroeger. Maar ik zie nog altijd niet in waarom dat een probleem zou zijn. Eenmaal je je geld hebt neergelegd, geniet je van je apparaat, en denk je nauwelijks nog aan het feit dat het een heel klein beetje meer gekost heeft dan een windows laptop. Als je jezelf na aankoop continu gaat lopen frusteren door met opzet vaak langs www.apple.com te gaan, of tweedehands sites te controleren... Daar wordt je niet gelukkig van idd.

Er is ook een grote omslag geweest bij de introductie van de macbook. VOor 1000 euro had je NIEUW een apparaat wat mijlenver beter was dan elke powerbook uit de generatie ervoor. (al was het maar omwille van dual core.) Waarom zou je dan nog een tweedehands powerbook kopen voor 1500 euro, als een macbook beter en goedkoper is? En dan heb je nog het goede gevoel door iets te kopen in een winkel, dat nieuw is, met doosje, boekjes, verpakking, garantie...

Als ik zie tegen welke prijs sommigen nog iBooks proberen te slijten, té kansloos gewoon :s

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-02 04:15
Ik heb 2 weken geleden nog een bijna 2 jaar oude iBook 12" / 1,33GHz / 1,5GB verkocht voor €650. 't Is maar net wat de gek ervoor geeft. Voor €300 meer had ik een gloednieuwe MacBook. Dat is goedkoop upgraden :)

• Q
  • Nu online

Q

Straat schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:47:
Ik heb 2 weken geleden nog een bijna 2 jaar oude iBook 12" / 1,33GHz / 1,5GB verkocht voor €650. 't Is maar net wat de gek ervoor geeft. Voor €300 meer had ik een gloednieuwe MacBook. Dat is goedkoop upgraden :)
Ik blijf er bij, die hele 'zieke' tweedehands markt van macs die voor te hoge prijzen worden verkocht wijst maar op een ding. Mac-gebruikers zijn over het algemeen gewoon gek.

;)

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:54

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Ik heb in mei 2005 een powerbook 12" 1,5 Ghz ppc gekocht, en niet met de intentie om deze naar zes maanden weer te verkopen!!

Dat ding kostte me met wat extra geheugen toen door de 1600 euro, maar sorry hoor, wat kan mij het nou bommen wat dat ding nu waard is. (ik gok rond de 5 a 600 euro) Hij doet wat ik wil en zodra hij dat niet meer doet verpats ik hem, voor wat hij dan waard is en dan koop ik lekker een nieuwe mac.

Je gaat toch geen mac kopen en dan na zes maanden lopen k******n dat hij naar jouw zin minder waard is geworden, dat lijkt me nogal logisch, en of dat het nu zo zou zijn dat ze (iets) sneller in prijs dalen, ja dat zal mij een worst wezen. PC's kosten geld en schrijven gewoon snel af punt uit.

Peentje vindt dit een zeer zinloze discussie

[ Voor 4% gewijzigd door Peentje op 19-06-2007 23:01 ]

Verwijderd

Volledig akkoord.

Heb dat éénmaal gedaan, dik mijn broek aangescheurd.
En nu mijn huidige macbook, moest minstens 4 jaar meegaan...
Je kan blijven kopen/verkopen en ziek worden van de huidige prijzen.
De machine is om te werken en te genieten, niet om meer problemen te veroorzaken...

• Q
  • Nu online

Q

Peentje schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:00:
Peentje vindt dit een zeer zinloze discussie
I agree.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:25:
Volledig akkoord.

Heb dat éénmaal gedaan, dik mijn broek aangescheurd.
En nu mijn huidige macbook, moest minstens 4 jaar meegaan...
Je kan blijven kopen/verkopen en ziek worden van de huidige prijzen.
De machine is om te werken en te genieten, niet om meer problemen te veroorzaken...
Ik ga ook akkoord. (precies wat ik betoog te zeggen in mijn reply's eingelijk)
Computer vermindert snel van waarde. Pc's kopen met het idee 'er nog iets aan over te houden is 'at the end of the trip' de foute ingesteldheid.

Tweedehands Macs doen dat nu ook, maar zitten nog iets boven het pc prijs niveau. De aantrekkeingskrachten die ze nieuw hadden gelden ook voor tweedehands apparaten. Een aspect waar tweedehands windows laptopts niet mee kunnen concurreren, nl dezelfde pro's die ze hadden toen ze nieuw waren: : bouwkwaliteit. De koppeling met OSX (laptop nodig hebben omdat je osx wi draaien) en bepekertere markt en de nieuwprijzen.

Het wordt dus stilaan beter geproportioneerd maar zal nooit hetzelfde zijn.

Ik ben het met je eens en met Peentje: kopen en daarna enkele maanden niet meer naar de applestore prijzen kijken (of tweedehandssites). Dat raadt ik ook iedereen aan: nieuwe dingen zijn niet perse zóveel beter (meestal marginaal), enz... Je wordt er gewoon ziek van. Eénmaal het bedrag betaald denk je zelfs niet meer aan wat het meer gekost heeft. Dat bedrag is weg, en daarvan ben je aanhet genieten. DIe 100-200 euro, wat maakt dat nu uit, je hebt er wel eerder van kunnen genieten.

Daarom dat ik die 'sheap-skates' zo belachelijk vind. Wel een apple willen, maar twijfelen tussen pc en mac omdat de 'equivalente mac' (voor zover daar sprake van kan zijn) 200 euro duurder is. Op zo een aankoop is 200 euro peanuts. (15%?) en in een afschrijving van 5 jaar 40 euro per jaar. En dan nog niet uitgedrukt in extra computerplezier en tijdbesparing+mooi design en ontwerp. Zonde
Pagina: 1