Waarom zijn borden langs de weg van de ANWB?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Topicstarter
Ik reed vandaag op de snelweg, en keek eens naar de borden die daar langs staan. Het viel me op dat rechtsonderin "ANWB" staat:
Afbeeldingslocatie: http://www.kamsteegonthemove.nl/ANWB_bord_N206.jpg
Het is niet helemaal leesbaar, maar als je voor CSI/FBI werkt kun je op magische manier dit vast wel uitvergroten tot het woord ANWB (en anders kijk je maar beter). Er staat dus dat dit bord van de ANWB is.
Ik vraag me af waarom dat is: voor zover ik weet is de ANWB een particuliere organisatie, terwijl het bewegwijzeren in feite een onderdeel is van het aanleggen/onderhouden van de infrastructuur en daardoor een taak van de overheid (rijkswaterstaat?).
Is dit expres zo gedaan, of is het een erfenis uit het verleden? Het lijkt me niet praktisch: als de ANWB in financiele problemen komt worden onze wegen niet meer bewegwijzerd (leuk woord :D)?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Vroeger deed de ANWB altijd de wegbewijzering.
Nu proberen ze dat te privatiseren om concurentie mogelijk te maken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Ik had de FAQ over bewegwijzering wel gevonden, maar niet het vervolg :X

Edit:
Er staat niet in wáárom het is, alleen hoe het tegenwoordig is...

[ Voor 34% gewijzigd door marcieking op 16-06-2007 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 15:53

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Simpel. Anwb maakt die units en verlapt ze aan de wegbeheerder.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
CBR is ook een particuliere organisatie, maar is wel verantwoordelijk voor 't fixen van rijbewijzen.. Soort van 'outsourcing' van de overheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update:
ANWB maakt die dingen niet meer voor het rijk, dat doet Tebodin nu al een jaartje ofzo... alleen zetten zij hun naam er niet op.
Wel is het zo dat ANWB de meeste van die dingen heeft gemaakt ;) en maakt ook nog wel eens voor andere instellingen van die borden.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Hmm, ok, het is dus niet zo dat de ANWB dat zelf doet, maar ze doen het wel degelijk in opdracht van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
marcieking schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 21:43:
Hmm, ok, het is dus niet zo dat de ANWB dat zelf doet, maar ze doen het wel degelijk in opdracht van de overheid.
Nou ja, Rijkswaterstaat, de provincie, de gemeente, dat soort instellingen enzo.. Al-met-al lekker samenvatten tot 'overheid', wat eigenlijk niet echt de goede term is, maar ala :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59
Nu is het volgens mij wel zo (kan zo gauw even geen bron vinden) dat voor 'bewegwijzerbedrijven', anders dan de ANWB, bij overheidswege wel restricties zijn ingesteld t.a.v. de lay-out van bewegwijzering langs openbare wegen. Deze dient in het kader van uniformiteit conform de lay-out van de ANWB te zijn. En op zich ook wel logisch, wil je een wildgroei aan borden voorkomen (zoals in België bijvoorbeeld). Iedereen weet nu immers wat je ongeveer kunt verwachten op zo'n bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

marcieking schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 21:10:
Ik reed vandaag op de snelweg, en keek eens naar de borden die daar langs staan. Het viel me op dat rechtsonderin "ANWB" staat:
[afbeelding]
Het is niet helemaal leesbaar, maar als je voor CSI/FBI werkt kun je op magische manier dit vast wel uitvergroten tot het woord ANWB (en anders kijk je maar beter). Er staat dus dat dit bord van de ANWB is.
Geen FBI/CSI ofzo maar gewoon een simpele huis-tuin-en-keuken-PSP'er. Gewoon smart resize naar 400% en het is echt wel leesbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

AkroBatik schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 21:32:
Simpel. Anwb maakt die units en verlapd ze aan de wegbeheerder.
verlapd ? what the hell ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grote vraag is waarom die dingen als het ook maar een beetje vochtig is zo kut te lezen zijn... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

MikeyMan schreef op zondag 17 juni 2007 @ 13:15:
Grote vraag is waarom die dingen als het ook maar een beetje vochtig is zo kut te lezen zijn... :X
Simpel: condens, waardoor het licht word verstrooid.

Is al eens een topic over geweest: Slecht zichtbare verkeersborden

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, de reden waarom snap ik... Maar 'vroeger' was dit geen probleem...

Liever borden die de hele dag íets minder zichtbaar zijn, dan borden waar je als het nat en donker is helemaal niks aan hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger werden ze verlicht met aanstralers, tegenwoordig is het reflecterende folie en als daar water op staat dan leest het wat slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
WFvN schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 22:10:
[...]

Geen FBI/CSI ofzo maar gewoon een simpele huis-tuin-en-keuken-PSP'er. Gewoon smart resize naar 400% en het is echt wel leesbaar ;)
Heb je 't geprobeerd? :) Je hersenen wéten dat er ANWB staat, dus lijkt het beter leesbaar dan 't daadwerkelijk is. Als ik 't in Photoshop bicubisch 400% vergroot, dan kun je zelfs met goed gokken er geen ANWB meer in herkennen.. Zie je door de pixels de letters niet meer en kun je zelfs niet meer 'beredeneren' dat er ANWB staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:47
Osiris schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:07:
[...]

Heb je 't geprobeerd? :) Je hersenen wéten dat er ANWB staat, dus lijkt het beter leesbaar dan 't daadwerkelijk is. Als ik 't in Photoshop bicubisch 400% vergroot, dan kun je zelfs met goed gokken er geen ANWB meer in herkennen.. Zie je door de pixels de letters niet meer en kun je zelfs niet meer 'beredeneren' dat er ANWB staat...
Als je wel eens CSI kijkt zal je vast wel opgemerkt zijn dat ze daar zo'n bord zonder problemen haarscherp uit kunnen vergroten :P Maar als ik naar dat plaatje kijk is het enige wat ik er niet uit zou kunnen halen de B die ook best een 8 zou kunnen zijn. Zelfs als ik niet wist wat er stond zou ik er iig ANWB van maken :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Okee, check it yourself:

400% smart resize met Paintshop Pro 7
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn/anwb400.jpg

En 600%:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wfvn/anwb600.jpg

Goed, het is niet superscherp natuurlijk (was ook niet te verwachten) maar ik denk toch wel dat het leesbaar is!

Ik heb het net even paars gemaakt en aan m'n vrouw laten zien: "ANWB" zegt ze direct

[edit]
net ook even bicubic resize toegepast; ook gewoon goed leesbaar, net als wat je hierboven ziet
bilinear is dus niet te lezen en pixel resize ook niet uiteraard :+

[ Voor 54% gewijzigd door WFvN op 17-06-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-07 01:35
Alle borden zijn van de wegbeheerder (rijkswaterstaat, provinvie, gemeente), welke dit niet zelf plaatst maar uitbesteed aan particuliere organisaties. Tot enkele jaren terug was dit de ANWB. De ANWB moet je dus zien als aannemer welke bepaalde opdrachten uitvoerd (borden plaatsen) voor de wegbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-08 18:38

Fisico

by Fabian

Dit topic is inmiddels weg van het onderwerp en de (zoek)vraag is beantwoord.

Daarom slotje

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.