Laptop dilemma: Turion, Core Duo of Core 2 Duo

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• walterego
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-01 16:18
Hoi,

ik weet niet of jullie doodgegooid worden met dit soort topics, maar ik vertrouw dit forum (op dit gebied dan), dus ik wil mijn vraag toch hier stellen.

Ik ben op zoek naar een laptop. Ik kan niet goed inschatten hoe ik 'm zal gebruiken, in het lichtste geval zullen het voornamelijk Office applicaties zijn en wat internet, in het zwaarste geval ga ik bezig met design applicaties (Photoshop, Illustrator, Indesign, Dreamweaver, etc.). Ik weet het niet omdat ik gewoon nog nooit een laptop heb gehad. Misschien wordt ik er wel helemaal verliefd op en wordt het mijn meestgebruikte computer, en misschien gebruik ik 'm vooral als m'n vriendin en ik allebei tegelijk achter de computer moeten voor school.

Ik ben het type dat vind dat je vooruit moet kijken, en dat graag nieuwe dingen heeft. En ik ben bang dat het daar fout gaat. Ik neig namelijk naar het kopen van een laptop met een Core 2 Duo processor, 2 gb ram en 160 GB hard disk (€888). Daarvoor neigde ik naar een Core Duo, en daarvoor naar een AMD turion (1.6 ghz). Alle verkopers die ik spreek brengen mij namelijk nogal in de war.

Bij Norrod vertelde men mij wat ik altijd al dacht: met AMD krijg je meer 'bang for your buck', bij Mediamarkt vertelden ze me dat ze geen AMD's verkochten omdat de processor zo heet werd dat uiteindelijk je toetsenbord smelt (echt waar!). Bij Computerland moesten ze heel hard lachen na het horen van het Mediamarkt verhaal. Ik weet het zo langzamerhand dus echt niet meer.

Ik wil gewoon een goede laptop waar ik een tijd mee vooruit kan, eentje die een beetje op de toekomst is voorbereid. Maar sla ik niet op hol? Hoeveel meer gaan applicaties in de komende jaren van je computer vergen? Want ik weet eigenlijk ook wel dat alle bovengenoemde systemen alles wat ik (op dit moment) met een computer doe, wel aankunnen. Dus hebben jullie nog tips voor iemand die niet heel thuis meer is in de wereld van Ghz en GB´s (vroeger wel)? Ik zou het erg op prijs stellen.

Walter

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

walterego schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 21:04:
Hoi,

ik weet niet of jullie doodgegooid worden met dit soort topics, maar ik vertrouw dit forum (op dit gebied dan), dus ik wil mijn vraag toch hier stellen.

Ik ben op zoek naar een laptop. Ik kan niet goed inschatten hoe ik 'm zal gebruiken, in het lichtste geval zullen het voornamelijk Office applicaties zijn en wat internet, in het zwaarste geval ga ik bezig met design applicaties (Photoshop, Illustrator, Indesign, Dreamweaver, etc.). Ik weet het niet omdat ik gewoon nog nooit een laptop heb gehad. Misschien wordt ik er wel helemaal verliefd op en wordt het mijn meestgebruikte computer, en misschien gebruik ik 'm vooral als m'n vriendin en ik allebei tegelijk achter de computer moeten voor school.

Ik ben het type dat vind dat je vooruit moet kijken, en dat graag nieuwe dingen heeft. En ik ben bang dat het daar fout gaat. Ik neig namelijk naar het kopen van een laptop met een Core 2 Duo processor, 2 gb ram en 160 GB hard disk (€888). Daarvoor neigde ik naar een Core Duo, en daarvoor naar een AMD turion (1.6 ghz). Alle verkopers die ik spreek brengen mij namelijk nogal in de war.

Bij Norrod vertelde men mij wat ik altijd al dacht: met AMD krijg je meer 'bang for your buck', bij Mediamarkt vertelden ze me dat ze geen AMD's verkochten omdat de processor zo heet werd dat uiteindelijk je toetsenbord smelt (echt waar!). Bij Computerland moesten ze heel hard lachen na het horen van het Mediamarkt verhaal. Ik weet het zo langzamerhand dus echt niet meer.

Ik wil gewoon een goede laptop waar ik een tijd mee vooruit kan, eentje die een beetje op de toekomst is voorbereid. Maar sla ik niet op hol? Hoeveel meer gaan applicaties in de komende jaren van je computer vergen? Want ik weet eigenlijk ook wel dat alle bovengenoemde systemen alles wat ik (op dit moment) met een computer doe, wel aankunnen. Dus hebben jullie nog tips voor iemand die niet heel thuis meer is in de wereld van Ghz en GB´s (vroeger wel)? Ik zou het erg op prijs stellen.

Walter
Het is duidelijk dat de verkopers er de ballen verstand van hebben, maar ja, wat had je dan verwacht ;) . Toch is dit iets wat je zelf kunt en moet oplossen. Er staan stapels topics over processors, laptops etc hier, en die moet je eens gaan doorlezen. Hoe meer eigen inzet je toont, des te beter, en des te meer je leert. Op GoT wordt namelijk heel veel van jezelf verwacht. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Ik werk nu op een P3 733MHz die ik alleen gebruik voor school, ook heb ik rustig photoshop 7 erop draaien. Als jij toch niet wil gamen neem je gewoon een celeron M voor 500-600 euro en windows xp home/pro. Vista is toch alleen maar ruk en eyecandy, dankop je eigenlijk een computer voor het OS ipv andersom 8)7 |:(

edit: deze bijvoorbeeld, kan je mooi een flink aantal jaren mee vooruit.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 22:07 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
Ga eerst na wat je belangrijkste eisen zijn:

Hoe groot?
Hoe lang op de accu?
Video?
Gamen?
Toekomst (hoeveel jaar)?
Budget?

Iig is AMD echt niet zo heet en ligt het gewoon aan de laptop koeling zelf... (ok ik heb een AMD 100 graden zien worden in een FS hier op school). Die van mij komt echter nooit >75 en dat is 100% met games. MM wil gewoon verkopen want anders loop je naar de winkel waar wel AMD is. Inetl Core 2 Duo is zuiniger en sneller, AMD is goedkoper en voor lichtere taken ook prima.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 22:30

MeNTaL_TO

The future is not set

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 22:04:
Ik werk nu op een P3 733MHz die ik alleen gebruik voor school, ook heb ik rustig photoshop 7 erop draaien. Als jij toch niet wil gamen neem je gewoon een celeron M voor 500-600 euro en windows xp home/pro. Vista is toch alleen maar ruk en eyecandy, dankop je eigenlijk een computer voor het OS ipv andersom 8)7 |:(

edit: deze bijvoorbeeld, kan je mooi een flink aantal jaren mee vooruit.
Jaren vooruit en een Celeron M gaan bij mij echt niet samen.

Ik zou in het geval dat je niet gaat gamen voor een Duo Core of een Turion gaan omdat die voor weinig weggaan, wel een redelijk gpu bij nemen (een Geforce 7600 of ati 1600/1700). Als je wel van plan bent te gaan gamen dan zal ik rond kijken voor een Santa Rosa met een 8600m, heb ze al voorbij zien komen voor 1300/1400 euro.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

MeNTaL_TO schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 22:34:
[...]

Jaren vooruit en een Celeron M gaan bij mij echt niet samen.

Ik zou in het geval dat je niet gaat gamen voor een Duo Core of een Turion gaan omdat die voor weinig weggaan, wel een redelijk gpu bij nemen (een Geforce 7600 of ati 1600/1700). Als je wel van plan bent te gaan gamen dan zal ik rond kijken voor een Santa Rosa met een 8600m, heb ze al voorbij zien komen voor 1300/1400 euro.
Hij zegt net dat 'ie alleen maar office apps gaat gebruiken, en dan kom jij met je 1300/1400 systeem aan. Beetje overkill vind je niet? En voor jou gaat Celeron M en jaren vooruit niet samen nee, voor mensen met zijn wensen wel. Nadat ik ben gestopt met veel gamen (na mijn 16/17e) heb ik mijn pc verkocht en heb ik een oude Tecra 8100 gekregen. Werkt gewoon goed hoor, maar ik wil binnenkort wel een nieuwere laptop omdat ik een aantal games toch begin te missen :P

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 22:40:
[...]
Hij zegt net dat 'ie alleen maar office apps gaat gebruiken, en dan kom jij met je 1300/1400 systeem aan. Beetje overkill vind je niet? En voor jou gaat Celeron M en jaren vooruit niet samen nee, voor mensen met zijn wensen wel. Nadat ik ben gestopt met veel gamen (na mijn 16/17e) heb ik mijn pc verkocht en heb ik een oude Tecra 8100 gekregen. Werkt gewoon goed hoor, maar ik wil binnenkort wel een nieuwere laptop omdat ik een aantal games toch begin te missen :P
Celerons zijn processoren die je moet mijden bij laptops. Dan kan je nog beter een Sempron nemen, die hebben tenminste nog PowerNow en kunnen dus op verschillende snelheden draaien. Celerons slurpen relatief veel energie en dat zorgt voor matige batterijduur. Kort door de bocht: het aanraden van een Celeron is de slechtste raad die je kan geven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 21:55
Het mooie van een Core2duo laptop is dat je een behoorlijk uitgebalanceerd systeem hebt. Je kan er dan nog voor kiezen om er een 'losse' videokaart in te stoppen maar dat zal er vanaf hangen of je games speelt of niet. Ik moet zeggen dat ik hetzelfde probleem had (ooit) en destijds voor een goedkope laptop heb gekozen (destijds een AMD XP-mobile CPU) en ik daar altijd wel een beetje spijt van heb gehad. Met name vanwege de accuduur.

Ik zou dus vanuit persoonlijk vlak zeggen: Koop niet de allergoedkoopste die je kan vinden. Als je nu bijvoorbeeld nog een laptop kan vinden van de vorige generatie (CoreDuo bijvoorbeeld) kan je daar momenteel een erg goede koop mee doen. Ze zijn goedkoop en bieden zeker een complete uitrusting. Kijk bijvoorbeeld eens op Dell.nl naar de verschillende opties en prijsverschillen (nou hoef je daar je laptop niet te kopen, maar het is wel een mooie 'klik en kijken wat er gebeurt' site).

UNOX: The worst operating system

• walterego
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 22:40:
[...]
Hij zegt net dat 'ie alleen maar office apps gaat gebruiken
Da's niet helemaal wat ik zei Timmo. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik de laptop zal gaan gebruiken, het wordt m'n eerste. M'n desktop pc gebruik ik redelijk intensief, wie weet ga ik dat met m'n laptop ook wel doen.
GremliN-Online:
Hoe groot?
Hoe lang op de accu?
Video?
Gamen?
Toekomst (hoeveel jaar)?
Budget?
Grootte moet 15.4" zijn. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik van een accu mag verwachten maar hij wordt toch vooral thuis gebruikt. Wat video betreft, ik neem aan dat je VGA bedoelt. Ik heb van videokaarten nooit veel verstand gehad, maar voor gamen zal het niet zijn. Wel voor grafische programma's (photoshop, illustrator e.d.). Ik wil er gewoon een paar jaar mee vooruit kunnen eigenlijk. Ik koop niet over anderhalf jaar een nieuwe. Budget is max. €900
gambieter:Op GoT wordt namelijk heel veel van jezelf verwacht.
Ik weet het, dat is ook het mooie aan GoT. De schat aan informatie die al deze user generated content oplevert. Ik ben ook wel bereid om een review te posten als ik m'n keuze heb gemaakt :)

Kijk, ik vraag me gewoon vooral af hoe groot het verschil is. Ik ben erg gecharmeerd van het idee van een dual core, maar maakt het ook verschil? Hetzelfde geldt voor het verschil tussen 1mb en 2mb cache, of 1 of 2 gb ram. 't Klinkt allemaal wel leuk, maar heb je er ook wat aan (nu of in de toekomst).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

walterego schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:41:
[...]
Ik weet het, dat is ook het mooie aan GoT. De schat aan informatie die al deze user generated content oplevert. Ik ben ook wel bereid om een review te posten als ik m'n keuze heb gemaakt :)

Kijk, ik vraag me gewoon vooral af hoe groot het verschil is. Ik ben erg gecharmeerd van het idee van een dual core, maar maakt het ook verschil? Hetzelfde geldt voor het verschil tussen 1mb en 2mb cache, of 1 of 2 gb ram. 't Klinkt allemaal wel leuk, maar heb je er ook wat aan (nu of in de toekomst).
Daarvoor kun je reviews en benchmarks opzoeken, als je het precies wilt weten. Of je kunt gebruikerservaringen zoeken. Maar hoe je het ook wendt of keert, een PC is binnen een paar maanden al weer verouderd. Zolang je je eisen niet te hoog stelt is deze over 3 jaar nog bruikbaar.

Bij een laptop kun je videokaart meestal niet upgraden, en ook maar beperkt het geheugen. Met een CoreDuo, Core2Duo of Turion zul je je geen buil vallen. Ik zou alleen geen megadure laptop kopen, voor 1000 euro heb je hele mooie laptops. Ga eens in de Pricewatch kijken, zou ik zeggen.

En in de toekomst kijken kan niemand, dus dat aspect van je vraag is zinloos :) .

• GENETX
walterego schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:41:
Grootte moet 15.4" zijn. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik van een accu mag verwachten maar hij wordt toch vooral thuis gebruikt. Wat video betreft, ik neem aan dat je VGA bedoelt. Ik heb van videokaarten nooit veel verstand gehad, maar voor gamen zal het niet zijn. Wel voor grafische programma's (photoshop, illustrator e.d.). Ik wil er gewoon een paar jaar mee vooruit kunnen eigenlijk. Ik koop niet over anderhalf jaar een nieuwe. Budget is max. €900
Met video bedoelde ik meer of je ook films gata kijken of mss als MCE wilt gebruiken (en vooral voor HD beeld). Accu bedoelde ik mee hoe lang je op de accu wil. Voor de enbe is 1-1.5 uur genoeg, een ander wil lekker 3 uur in de tuin zitten zonder draad.

Ik heb 2 opties in mn hoofd nu. Heb zo niet de model nummers ed maar die kun je wel vinden:

1) Een HP met Turion X2 TL-50, 2GB, GeForce 6150.
--> Kost zo'n 800 euro gok ik

2) Nieuwer model met Santa Rosa en een X3100 intel GMA
--> Moet voor 900 euro wel te vinden zijn denk ik.

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Binnenkort (26 juni) komen er nieuwe modellen uit in de Inspiron-lijn van Dell (onder andere de 1520). De vorige serie (die nu nog te koop is) wordt dan waarschijnlijk iets goedkoper en deze voldoet prima aan je eisen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Dell Inspiron 6400, een vrij goede all-roundlaptop, okee, de grafische kaart is misschien niet de beste (Ati X1300), maar wat oudere spellen kun je er wel op spelen, en je hebt een nette dedicated grafische kaart voor je designwerk.

Lees ook maar in het Dell Inspiron 6400-topic, daar komen veel tevreden gebruikers... ook lees je er tips, hoe je de laptops goedkoper kunt kopen dan je op het eerste gezicht op de website van Dell kunt (kortingsbonnen, bellen en afdingen, etc.).
Wil je wat meer grafisch werk, kijk dan ook naar bijvoorbeeld Zepto.

Ga gewoon na wat belangrijk voor je is. Gebruik je de laptop altijd thuis en bijna nooit op de accu, dan is een goede accu niet zo belangrijk. Ben je veel onderweg, dan wil je een langere accuduur en een goede portabiliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Velvet op 17-06-2007 11:18 ]

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• walterego
Ik hoor eigenlijk over dell computers altijd slechte verhalen. Is dat anders in het geval van laptops?

Edit: allen bedankt voor de input tot zover. Ik weet in ieder geval dat ik geen budget laptop ga kopen.

[ Voor 34% gewijzigd door walterego op 17-06-2007 14:41 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Met Dell is weinig mis. Tweakers hebben over het algemeen gewoon wat tegen merk pc's.
Ze zetten liever zelf hun pc in elkaar. Nadeel van merk pc's is de voorgeinstalleerde meuk, de hogere prijs en soms het gebruik van niet standaard onderdelen.

• walterego
Nou ja, dat staat me ook tegen in laptops. Dat het eigenlijk allemaal kant en klaar is. Je kan niet zeggen 'ik wil graag die, maar dan met een snellere videokaart en een grotere HD'. Daardoor wordt het moeilijk kiezen vind ik, daar wordt het erg ontransparant van.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
walterego schreef op zondag 17 juni 2007 @ 14:51:
Nou ja, dat staat me ook tegen in laptops. Dat het eigenlijk allemaal kant en klaar is. Je kan niet zeggen 'ik wil graag die, maar dan met een snellere videokaart en een grotere HD'. Daardoor wordt het moeilijk kiezen vind ik, daar wordt het erg ontransparant van.
Inderdaad, maarja daar is bij een laptop natuurlijk niet zo veel aan te doen, omdat het uiteindelijk wel allemaal in een kleine behuizing moet passen.
Bij Zepto kun je trouwens de boel nog wel redelijk aanpassen naar mijn mening.

LinkedIn
BlackIntel

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ook bij Dell is dit in een bepaalde mate wel mogelijk, met name aan de telefoon. Zo kun je bijvoorbeeld een scherm krijgen dat een hogere resolutie heeft dan op de site staat, of een grotere of snellere harde schijf. Voor de gemiddelde consument willen ze het niet te ingewikkeld maken, vandaar dat het online bestellen iets beperkter is. Maar de service van Dell (die een paar jaar geleden minder was, schijnt het) is echt een issue geworden, als je laptop stuk is komt er gewoon iemand langs die hem fixt. En dat zelfs als je slechts CAR (Collect and Return) hebt (weet ik uit eigen ervaring).

Succes met je beslissing!

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• GENETX
Idd, Dell heeft leuke machines en zijn degelijk voor dit budget! Niks mis mee. Bellen moet je altijd doen net als kortingsbonnen en letten op de scherpe acties. Ikheb wel mooie koopjes gezien op GoT :P

• walterego
Hartstikke bedankt nog voor jullie reacties! Dit is 'm uiteindelijk geworden:

Acer Notebook Aspire 5103WLMi
  • AMD Mobile Turion 64 X2 Dual-Core processor TL52 (1.6GHz)
  • 15.4TFT WXGA CrystalBrite 16ms
  • 2 X Kingston 1GB DDR2 SODIMM PC3200 CL3.0
  • 120GB HDD (5400rpm)
  • Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon
  • 56K modem, Wired & Wireless Lan 802.11b/g
  • ATI Radeon® Xpress 1100 256MB shared HM
  • Windows Vista Home Premium
Prijs: €745
Pagina: 1