Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-06 14:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Hedenmiddag ben ik tegen een zeer vreemd probleem aan gelopen. Tot voor kort had ik een Highpoint RocketRaid 2320 schijfcontroller met daaraan vier Western Digital WD3200KS harddisks. Deze opstelling heeft tot vorige week zonder problemen gedraaid.
Omdat ik over wil stappen op een Areca-controller met daarbij wat grotere schijven, heb ik een aantal Samsung 500GB schijven gekocht. Omdat er iemand interesse had in mijn controller, heb ik de data van mijn RAID-array gekopieerd naar een van de Samsung-schijven en de controller uit het systeem gehaald en verkocht.
Vandaag heb ik een vriend van me op bezoek, van wie ik de Areca-controller ga overnemen. Omdat hij liever geen risico neemt met zijn data, wilden we deze backuppen op onder andere de WD 320GB schijven. Echter als we deze aansluiten worden ze niet herkend - ze spinnen zelfs niet eens op. In eerste instantie doet dit natuurlijk denken aan een dode harddisk, echter hebben deze schijven tot aan het verkopen van de Highpoint-controller nog probleemloos gewerkt. Ook lijkt het mij zeer sterk dat er vier schijven tegelijk compleet dood zijn. Gezien het weer van afgelopen week heb ik zelfs getwijfeld aan een blikseminslag, maar dan had er meer hardware moeten sneuvelen. Ergens vermoed ik dus dat de Highpoint-controller iets heeft in- of uitgeschakeld op de schijven. Heeft iemand enig vermoeden wat hier aan de hand is en hoe ik het zou kunnen oplossen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Probeer de schijven eens aan te sluiten als de computer al aan staat, gaan ze dan opspinnen?
Eventueel zonder data kabel, alleen stroomkabel, dan zouden ze afaik altijd moeten starten.

Het kan namelijk zo zijn dat ze alleen na een commando starten (voor staggered spinup) al hoort dit niet zomaar te gebeuren.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Zelfs dan spinnen ze niet op. Ik heb geprobeerd de schijven te hotpluggen in Windows (lang leve SATA) en ook dan blijven ze helemaal stil. Als ik een van de Samsung's hotplug wordt deze direct herkend in Windows.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Wat doen de voltlijnen van je voeding wanneer alle 4 de schijven aan de PC hangen?

Spinnen ze ook niet op als de schijven niet aan de controller hangen maar alleen aan een spanningskabel?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Voeding is niets mis mee, de schijven hebben het maanden goed gedaan aan deze voeding en als ik er andere schijven aan hang (de Samsung 500GB exemplaren) dan spinnen die wel meteen op.
Ook als ze niet aan een schijfcontroller hangen blijven de schijven zich dood houden, zowel via molex- als SATA-voedingsaansluitingen.
Ik heb zelf het vermoeden dat ze op zoiets als een spinup commando wachten. (al had ik staggered spinup niet aanstaan op de oude controller, voor zover ik me kan herinneren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Ik vraag me af waarom je überhaupt SE16 modellen hebt gekocht, en geen RE modellen (RE = Raid Edition). Die zijn er voor om lang alleen maar aan te staan, en werken beter in combinatie met een RAID controller.

Maar ik denk dat ze door het onweer zeker wel kapot kunnen zijn gegaan... Maar da's dan wel vreemd dat ze allemaal tegelijk dood zijn, en inderdaad alles verder in je systeem het nog gewoon doet. Had je ze al in een ander bakkie geprobeerd? of ze daarin wel opspinnen?

@ Wolfboy
Ehhhm, ze hebben tot nu toe gewoon lekker gedraaid... Dus dat zal het wel niet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Shaggy_NL op 17-06-2007 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Even zomaar een vraagje hoor, heb je eigenlijk nog jumpers in die schijven zitten (bijvoorbeeld, de manual spinup jumpers?).

Zoja, verwijder alle jumpers eens en probeer dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
enable dan eens eerst staggered spinup op de controller (weet niet of het mogelijk is, heb zelf geen areca en mijn smartarray wil niet eens zonder, wat je ook doet) en kijk of het spinup command het dan opeens wel zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Shaggy_NL schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:31:
Ik vraag me af waarom je überhaupt SE16 modellen hebt gekocht, en geen RE modellen (RE = Raid Edition). Die zijn er voor om lang alleen maar aan te staan, en werken beter in combinatie met een RAID controller.

Maar ik denk dat ze door het onweer zeker wel kapot kunnen zijn gegaan... Maar da's dan wel vreemd dat ze allemaal tegelijk dood zijn, en inderdaad alles verder in je systeem het nog gewoon doet. Had je ze al in een ander bakkie geprobeerd? of ze daarin wel opspinnen?

@ Wolfboy
Ehhhm, ze hebben tot nu toe gewoon lekker gedraaid... Dus dat zal het wel niet zijn.
De RE's waren destijds een stuk duurder dan de SE16's, vandaar. Bovendien was de belangrijkste reden voor een RAID5-array om minder afhankelijk te zijn van de betrouwbaarheid van mijn schijven, vandaar dat ik voor goedkopere schijven heb gekozen. Ik heb de schijven ook in een ander systeem geprobeerd, ook daar spinden ze niet op.
Wolfboy schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:54:
Even zomaar een vraagje hoor, heb je eigenlijk nog jumpers in die schijven zitten (bijvoorbeeld, de manual spinup jumpers?).

Zoja, verwijder alle jumpers eens en probeer dan nog eens.
Ik heb gekeken, maar er zijn geen jumpers op de schijven aanwezig. Wellicht moet ik er juist eentje op zetten om het opspinnen te forceren? Ik zal de documentatie eens doornemen iig.

Ik ga zo ook mijn Areca-controller inbouwen en dan uitvinden of die ze misschien alsjeblieft wel herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Volgens de documentatie van WD moet je een jumper op pin 3 en 4 doen voor staggered spinup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Ik heb de jumper geprobeerd, ook dat geeft helaas geen resultaat. De Areca-controller geeft trouwens wel aan dat er een device aan hangt, maar met de status 'failed'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
*struikel*

Helemaal niemand een idee? Waarschijnlijk wordt het een gevalletje RMA sturen, is op zich niet zo erg want er stond geen data meer op de schijven, maar het gaat zo weer een hoop tijd en moeite kosten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonleurs
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Heb dit ook gehad :( . Van de HighPoint website:

(12) Question: I tried moving a hard disk that was once part of any array, to my onboard SATA controller. For some reason, it is not detected by this controller, but it is detected if I move it back to the RAID Host adapter.
What can I do to correct this?
Answer:
Move the disk back to the host adapter, and access the BIOS utility (press Control + H when prompted).
Select "Settings" and disable "Staggered Drive Spinup".

Hard disks that have this setting enabled will wait for spinup (power
up) instructions from the controller.
Some SATA/SATAII controllers do not support this feature.
In these cases, the command will not be sent and the disks will remain in a dormant state (and as a result, will not be recognized by the controller).

Heb dit ook aan Areca gemeld, dit was hun reactie:

Dear Sir,

thanks for your updated, we didn't known highpoint cards will configure this parameter.
areca controllers didn't used this setting for stagger spin up feature.
if a drive been enabled this setting before, it may not works with our controllers too.

many thanks for your information, i will forward it to our webmaster to added a FAQ into our KB.

Best Regards,

Kevin Wang

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord! Het is misschien niet direct een oplossing (ik heb niet 'eventjes' een RocketRaid 2320 in de kast liggen en de persoon die mijn oude kaart gekocht heeft die woont iets te ver weg om daar even langs te gaan) maar de oorzaak van het probleem is me nu tenminste bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 17:07

John2B

I Love RAID5..!!

Hi Demoniac,

Hoe heb jij het probleem opgelost...althans dat hoop ik voor je!!

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Nou ehh, eigenlijk niet. Ik heb een tweedehands RR2220 gekocht en daarmee de schijven nog een tijdje gebruikt, maar inmiddels is alles als setje verkocht. Geen idee eigenlijk of de nieuwe eigenaar die dingen nog zonder die RR aan de praat heeft kunnen krijgen, ik zal het hem eens vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etharion
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-03 14:09
Hmmm klinkt als hetzelfde probleem waar je hier en daar over leest met de Highpoint 3520 staggered spin-up feature en WD drives uit de aaks/ks series.

http://www.ocforums.com/showthread.php?p=5534249

Lijkt erop alsof de firmware op de drives gemodified worden door de controller, alhoewel dit erg onwaarschijnlijk klinkt. WD vervangt de getroffen schijven blijkbaar.
Pagina: 1