Nieuwe laptop voor gamen + studie

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mauritzzz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-01 11:49
Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop om te gebruiken tijdens mijn studie (deze stelt geen speciale eisen aan een laptop, het is ook niet verplicht) en om op te gamen. Ik game zelf een paar uurtjes per week, maar mijn huidige computer (AMD Athlon XP 2400+, 512mb ram, 9200se) is hier niet erg geschikt meer voor. Het budget van de laptop is €1200. Dit mag wel iets meer zijn, maar niet teveel. Ik heb wel een aantal voorwaarden waaraan de laptop moet voldoen, dat zijn de volgende:

Processor: Bij voorkeur een Intel Core 2 Duo gebaseerd op het Santa Rose platform. Het type maakt mij verder niet echt uit (een T7100 is goed zat).
Geheugen: Ik wil graag 2gb geheugen, dit hoeft niet standaard in de laptop te zitten, want als er bijvoorbeeld 1gb in zit kan ik er zelf makkelijk nog 1gb bijzetten.
Videokaart: Zoals ik al aangaf wil ik er toch de spellen van nu wel op high kunnen spelen op de volledige resolutie van het scherm, dus ik wil graag minimaal een 8600M GS, omdat deze sneller is dan een 7600GO.
Schermgroote: De laptop moet nog wel handzaam zijn om mee te nemen naar school, maar hij moet ook niet te klein zijn, dus ik heb graag een 15.4" scherm.
Harde schijf: Het liefst heb ik een schijf van 120gb of groter, met minimaal 5400rpm.
Merk: Bij voorkeur heb ik een goed merk als Asus, Toshiba etc. Dus geen Acer etc.
W-Lan: Dit heeft volgens mij bijna elke laptop tegenwoordig al, maar ik deel het toch even mee.

Dingen welke niet noodzakelijk zijn, maar wel een voorkeur hebben:
DVI uitgang: Zodat ik mijn huidige TFT er makkelijk op kan aansluiten, en ik hem ook met een hdmi verloopstuk op een hd-ready/hdtv kan aansluiten.
Bluetooth: Dit is wel handig om te hebben, maar niet noodzakelijk.

De laptops die ik tot nu toe heb gevonden zijn:
Asus F3SV-AS019C €1100
Processor: Intel Core 2 Duo T7100 (1,8GHz)
Geheugen: 1024mb DDR 2 667 MHz
Videokaart: NVIDIA GeForce 8600M GS External DDRII 256MB
Harde schijf: 120 GB, 5400 rpm

De voordelen:
- De laptop heeft Santa Rose en goede videokaart

Nadelen:
- standaard maar 1 gb geheugen
- in sommige gevallen zeer korte batterijtijd (30-45 min)

Dit was eigenlijk de enige laptop die ik heb gevonden, er zijn imo nog bar weinig laptops met santa rose en 8600m (of kijk ik niet goed). De enige waarvan ik weet welke nog uit moet komen is de nieuwe Dell Inspiron, deze heeft Santa Rose en 8600M GT, maar gaat deze in mijn budget vallen?

Vragen:
1. Welke laptops zijn er nog meer met Santa Rose en goede videokaart?
2. Is het moeilijk om bij een laptop 1gb te plaatsen? Ik kan zelf wel goed met hardware overweg van een normale computer. Is het bij een laptop zo dat je gewoon een plaatje openschroeft aan de onderkant en er dan zo 1gb geheugen bij kan prikken?
3. Maakt het merk geheugen nog wat uit? Ik weet wel dat ik gewoon hetzelfde geheugen ,bijvoorbeeld DDR 2 met een snelheid van 667mhz, erbij moet doen
4. Kan ik beter kijken naar een oudere laptop, dus zonder Santa Rose en DX10 videokaart, of zijn deze allemaal langzamer binnen mijn budget. Zo ja, aan welke laptops moet ik dan denken.
5. Kan ik beter nog wachten tot het eind van de zomervakantie, bijvoorbeeld omdat er dan veel betere laptops zijn voor dit budget?

Alvast bedankt voor jullie tijd :)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Mauritzzz schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:02:
minimaal een 8600M GS, omdat deze sneller is dan een 7600GO.
Klopt niet helemaal.... De GS scoort 100 puntjes minder

Deze is ook erg erg mooi hoor!
T7300 procje, 1440x900 scherm, 2GB RAM en 'n 7200rpm'ertje voor 1066,-
OS erbij a 90,- en je hebt werkelijk 'n ultralaptop voor iets minder dan 1200,-

Voor de rest niet veel tijd om te reageren, doe ik vannacht, moet nu weg!

EDIT: Zelf 'n geheugenmodule plaatsen is echt in 2 seconden gebeurd!

Voor de rest zijn er nog tig Asussen, Zepto's, BTO's, Compals en dergelijke die zulke graka's hebben!

[ Voor 14% gewijzigd door CLB op 16-06-2007 18:30 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Mauritzzz
CLB schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:28:
[...]

Klopt niet helemaal.... De GS scoort 100 puntjes minder
Hmm, de gewone go scoort minder, maar de go 7600 gt die scoort een paar punten meer, maar ik ben nog geen laptop tegengekomen die die videokaart heeft. Ik baseer dit op deze benchmarks.
Deze is ook erg erg mooi hoor!
T7300 procje, 1440x900 scherm, 2GB RAM en 'n 7200rpm'ertje voor 1066,-
OS erbij a 90,- en je hebt werkelijk 'n ultralaptop voor iets minder dan 1200,-
Dat is inderdaad wel een mooie laptop voor die prijs, alleen jammer dat er maar een 100gb harde schijf in zit. Ik ga er waarschijnlijk nog een externe harde schijf van 400-500gb bijhalen.
Hoe zit het eigenlijk met het merk, is het een betrouwbaar merk?
Voor de rest niet veel tijd om te reageren, doe ik vannacht, moet nu weg!

EDIT: Zelf 'n geheugenmodule plaatsen is echt in 2 seconden gebeurd!

Voor de rest zijn er nog tig Asussen, Zepto's, BTO's, Compals en dergelijke die zulke graka's hebben!
Ik heb wel een aantal Asussen gezien met een 8600m binnen mijn budget, dat is voornamelijk de F3SV serie. Zepto is een merk wat ik eigenlijk niet ken, maar ik heb wel gehoord dat het goed was, net als BTO en Compal, alleen vind ik het design daarvan minder.
En voor de rest werkze.

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-01 08:23
compal is de 2e grootste laptopbouwer ter wereld, ik denk dat dit dus wel betrouwbaar is :)

• Mauritzzz
mngm schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:07:
compal is de 2e grootste laptopbouwer ter wereld, ik denk dat dit dus wel betrouwbaar is :)
Hm, dat wist ik niet, ik had eigenlijk nog nooit van ze gehoord voordat ik actief ging lezen op dit gedeelte van het forum.

• CLB
  • Niet online

CLB

Mauritzzz schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:01:
Dat is inderdaad wel een mooie laptop voor die prijs, alleen jammer dat er maar een 100gb harde schijf in zit. Ik ga er waarschijnlijk nog een externe harde schijf van 400-500gb bijhalen.
Liever 100GB 7200rpm dan 120GB 5400rpm imho.
Heb zelf 'n externe HD samensgesteld uit 'n 500GB WD HD en 'n Coolermaster externe HD-behuizing :9

Compal: Tsjaa dat is dus zo ;) Goed merk, robuuste en sterke kwaliteit en en erg betrouwbaar.

[ Voor 73% gewijzigd door CLB op 17-06-2007 01:11 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:26
Dat je nog niet van Compal hebt gehoord is wss omdat ze zelf alleen barebones maken. Asus ed merken maken ook gebruik van behuizingen die bij Compal vandaan komen.

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 17:55

Eelke Spaak

- Vlad -

Ik ben zelf ook op zoek naar een laptop met ongeveer dezelfde eisen en een budget van zo'n 1000 - 1200 €. Die Compal IFL90 ziet er inderdaad erg goed uit en ik overweeg serieus hem te gaan bestellen; zeker omdat hij bij Friesland-Computers maar 1066,- kost. Een T7300 Santa Rosa laptop mét extra GF8600 ben ik nog niet tegengekomen voor onder de 1200 eigenlijk.

Ik vraag me wel nog wat dingen af:
- Loont het de moeite om voor € 32 zo'n Intel Turbo Memory module te laten installeren? Het is onderdeel van de Santa Rosa specs, dus ik zou denken van wel, maarja het is toch weer extra geld...
- Is een Glare scherm fijn? Ik ben zelf gewend aan matte TFT-monitoren. Heeft iemand ervaringen hiermee?
- Hoe is het toetsenbord en de 'feel' van zo'n Compal? Vergelijkbaar met Asus? Dan kan ik namelijk even in een winkel gaan 'proeftypen' op een Asus om te kijken of het me bevalt ;)

Tenslotte is het natuurlijk de vraag wat de nieuwe Santa Rosa Dells moeten gaan kosten; die zullen namelijk ook T7300 + GF8600 zijn. Hier is nog niets over uitgelekt geloof ik, of heb ik niet zitten opletten?

TheStreme - Share anything with anyone

• CLB
  • Niet online

CLB

Eelke Spaak schreef op zondag 17 juni 2007 @ 17:42:
- Loont het de moeite om voor € 32 zo'n Intel Turbo Memory module te laten installeren? Het is onderdeel van de Santa Rosa specs, dus ik zou denken van wel, maarja het is toch weer extra geld...
Zou ik er niet gelijk bijbestellen:
1e punt: De eerste benchmarks geven nou geen geweldige resultaten
2e punt: Er komen binnenkort 2GB modules aan, dus wacht daar even op
3e punt: Je kan 't er later zelf makkelijk inplaatsen, dus daarvoor hoef je 't ook niet te laten
- Is een Glare scherm fijn? Ik ben zelf gewend aan matte TFT-monitoren.
Heeft iemand ervaringen hiermee?
Is voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk. Zelf vond ik 'n glare scherm erg mooi, alhoewel je er wel
veel weerspiegelingen op zag en dergelijke. Dat is 'n kwestie van wennen moet ik zeggen dus ja...
Voor de rest: [Ervaringen] Glanzende Laptopschermen
- Hoe is het toetsenbord en de 'feel' van zo'n Compal? Vergelijkbaar met Asus? Dan kan ik namelijk even in een winkel gaan 'proeftypen' op een Asus om te kijken of het me bevalt ;)
Compal maakt barebones voor onder andere Asus! Of de tobo's helemaal 't zelfde zijn durf en kan ik niet zo zeggen, maar ze zijn denk wel van gelijkwaardig materiaal en van gelijkwaardige kwaliteit :)

• yourt
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ik heb al eventjes een PB Easynote SB85...
kost wel iets meer, maar heeft ineens de T7300 + 8600GS en 17", 2 * 160 GB HD,...

Ze zijn er wel hoor. Ook Zepto moet nu kunnen leveren.
Pagina: 1