Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Turbo opgeblazen na 50000 km :(

Pagina: 1
Acties:
  • 1.640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:11

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik rij vanmiddag weg van een parkeerterrein, hoor ik een grote klap onder mijn auto, een zwarte rookpluim in mijn spiegels en ineens bijna geen vermogen meer. Nu werkt Seat Mobiliteitsservice netjes, dus een half uurtje later was de Volkswagen (!) monteur ter plekke, die vermoedde dat de turbo opgeblazen is. Die had ie niet bij zich (slecht!) dus restte hem niets anders dan mij een fantastische Fox aan te bieden en de Leon te laten afslepen :(.

Het is niet gezegd dat dat de oorzaak is, maar volgens hem hoor je een auto met turbo 30 seconden stationair te laten draaien voor je hem af zet. Ik heb dat wel eens gehoord in combinatie met de eerste generatie Smarts, met deze auto heb ik dat dus ook nooit gedaan.

Helaas heb ik het instructieboekje in de auto laten zitten dus kan ik het nu niet nakijken, maar is dit algemeen bekend, had ik 't moeten weten? Doen jullie dat wel netjes?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:45
Dit was inderdaad wel altijd zo, maar ben er ook niet zeker van of dit met de nieuwere auto's ook gebeuren moet. Heb je de auto nieuw gekocht ? zo ja, hadden ze het er dan wel ff bij kunnen zeggen.

Ik vermoed dat het bij de nieuwere auto's gewoon niet meer hoeft

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 12:37

Vos

AFCA

Ik meende dat dit bij de eerdere generatie turbo auto's wel moest...en dan heb ik het over de Renault 5 GT Turbo ;). Betreft het een diesel? Het lijk me sterk dat het met de tegenwoordige diesels ook zou moeten, maar zeker weten doe ik het niet. De laatste km's wat rustiger aandoen en dan afzetten is beter dan als je net terug komt van een stuk goed blazen en alles heel heet is.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, is als het goed is wel redelijk bekend. Ik doe het wel, misschien geen 30, maar toch zeker wel een seconde of 15 tot 20. Ondertussen pak ik mijn jas, tas, of whatever. Daarna pas uitzetten.

Maar ik moet wel zeggen dat ik niet weet of dit voor moderne motoren ook nog nodig is... ik doe het gewoon onder het motto ´baat het niet, dan schaadt het ook niet´.

En sowieso de laatste paar kilometer tot je bestemming rustig aan doen, dus turbo niet of zo min mogelijk gebruiken.

Anders draait je turbo nog zonder smering (oliepomp staat dan immers stil). Metaal op metaal is niet bevorderlijk voor een lange levensduur.

[ Voor 28% gewijzigd door wildhagen op 16-06-2007 17:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Vos schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:35:
Ik meende dat dit bij de eerdere generatie turbo auto's wel moest...en dan heb ik het over de Renault 5 GT Turbo ;). Betreft het een diesel? Het lijk me sterk dat het met de tegenwoordige diesels ook zou moeten, maar zeker weten doe ik het niet. De laatste km's wat rustiger aandoen en dan afzetten lijkt me beter dan als je net terug komt van een stuk goed blazen en alles heel heet is.
Het betreft inderdaad een diesel, een standaard 1.9 TDI blokje met 105 PK. Ik rij altijd zeer rustig (vind het wel wat hebben om 1:20 te halen). Ik heb de auto overgenomen van een collega, dus was niet bij het overdrachtsmoment. Niemand met een VAG TDI blokje die zijn instructieboekje bij de hand heeft? :+

Op het moment van opblazen trok ik overigens wel wat sneller op, omdat ik wilde invoegen. Dat lukte dus ook maar matig :)

Overigens ging dit volgens de VW monteur wel gewoon onder garantie vallen omdat niet te bewijzen valt dat het mijn fout zou zijn, maar het zou toch lauw zijn als ze mij wel de rekening presenteren.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Aangekoekte olie op de lagers lijkt me nochtans een plausible manier om het aan te wijzen dat het end user abuse is.
SeatRider schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:29:
Die had ie niet bij zich (slecht!) dus restte hem niets anders dan mij een fantastische Fox aan te bieden en de Leon te laten afslepen :(.
Waarom is het slecht? Je kan gewoonweg niet alles bij de hand hebben. En er zijn veel soorten turbo's.
wildhagen schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:37:
Anders draait je turbo nog zonder smering (oliepomp staat dan immers stil). Metaal op metaal is niet bevorderlijk voor een lange levensduur.
De lagers zijn wel van sinterbrons maar ook dat slijt en als die het moet gaan opnemen ipv de olie dan ben je niet zo blij :+
Vos schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:35:
Het lijk me sterk dat het met de tegenwoordige diesels ook zou moeten, maar zeker weten doe ik het niet.
Hoho... vroeger werd de olie in de turbo zo heet dat die gewoon uit elkaar viel en zijn smerende eigenschappen verloor. Door gebruik te maken van waterkoeling en temperatuurbestendigere olie valt de olie ter hoogte van de lagers niet meer uit elkaar en zit onder de kritische grens. Als je tenminste genoeg flow hebt :+

[ Voor 52% gewijzigd door Chevy454 op 16-06-2007 17:52 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Chevy454 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:48:
Aangekoekte olie op de lagers lijkt me nochtans een plausible manier om het aan te wijzen dat het end user abuse is.
Mijn technische kennis stopt iets eerder dan aangekoekte olie op de lagers. Wat moet je doen om dat te bewerkstelligen? Is dt hetgeen er gebeurt als je een motor met turbo te snel uit zet?
Waarom is het slecht? Je kan gewoonweg niet alles bij de hand hebben. En er zijn veel soorten turbo's.
Dat snap ik, was grappig bedoeld. De VW monteur snapte 'm ook al niet, dus misschien moet ik iets aan mijn humor doen :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo ziet je olie er dan uit, een beetje (kuch) aangekoekt, en niet erg vloeibaar en smerend meer dus...

Afbeeldingslocatie: http://www.passatplus.de/dateien/turboladerschaden/oelrohr.jpg

Plaatje is van een discussie elders trouwens, over hetzelfde onderwerp, en wel hier http://www.passatclub.nl/...1bf5957ebf727693c76ee5098

Virussen? Scan ze hier!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

de turbo kan op zn top ruim 300.000 toeren draaien.
die 30 sec stationair zijn er om de turbo van die 300.000 naar een lager toerental te brengen,

gaat het blok eerder uit (dwz de olie smering + koeling!) dan zal de turbo zijn hitte niet kwijt kunnen...

Turbo handboek van turboworld.nl is erg leuk om te lezen.

http://www.turboworld.nl/...as/downloads/handboek.pdf

je kunt de papieren versie ook opvragen bij hun.

[ Voor 26% gewijzigd door B-lennium op 16-06-2007 18:11 ]

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

B-lennium schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:09:
die 30 sec stationair zijn er om de turbo van die 300.000 naar een lager toerental te brengen,

gaat het blok eerder uit (dwz de olie smering + koeling!) dan zal de turbo zijn hitte niet kwijt kunnen...

Daar zijn toch ook oplossingen voor, ik meen dat er oliepompen zijn die nog een tijdje doorpompen na het uitzetten van de motor.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 13:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Of een turbo timer op je auto. ;)

(Laat de motor nog ff doorlopen als je het contact uit zet.)

Aannames zijn fataal.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
GaMeOvEr schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:22:
Of een turbo timer op je auto. ;)

(Laat de motor nog ff doorlopen als je het contact uit zet.)
Officieel moet je dan in je auto blijven zitten, omdat je niet je auto draaiend achter mag laten.

Audi S3

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 13:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Je moet zoveel officiëel. :P

Aannames zijn fataal.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je gaat parkeren dan draait dan ding toch niet op zijn top. Als je niet direct kan parkeren (in 80% van de gevallen in dit land) dan doet dan ding al een tijdje nix..draait weliswaar niet stationair maar zo goed als zullen we maar zeggen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Dat 30 seconden verhaal is alleen van toepassing als je net onder hoge belasting gereden hebt en hem meteen wil uitzetten. Dus als je flink hebt zitten planken van de autoweg meteen af gaat tanken en de motor subiet af wil zetten. Echter als jij normaal je woonwijk inrijdt en normaal voor je huis stopt kan je je motor gewoon uitzetten... Anders zouden er heel wat meer turbo's sneuvelen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ze zouden eigenlijk een toerentalmeter moeten toevoegen op het dashboard, kan je meteen zien of hij nog veel toeren maakt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Met gebruik van turbo de oprit (helling) opstuiven, de bocht om en voor ie stilstaat de sleutel er al uit... dat is wat mijn vader over het algemeen doet, lijkt me ook niet gezond voor een (turbo) auto

• Chevy454
  • Niet online
Ach een kapotte turbo hoeft zo slecht nog niet te zijn. Er is dan ruimte voor verbetering :Y

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 23:25

Chop2000

Vroem

LauPro schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:57:
Ze zouden eigenlijk een toerentalmeter moeten toevoegen op het dashboard, kan je meteen zien of hij nog veel toeren maakt.
lol dat gaat heel snel, en ze hebben wel een turbodruk meter.. om dus te meten hoeveel druk de turbo levert.

niks

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 17:06
Je vindt het slecht dat ie niet even een turbotje wisselt langs de weg? Knappe garage die een auto heeft met zoveel gereedschap en onderdelen bij zich om dat "even" te fixen :o. Enne een Fox, tja je had een Kia gewild of misschien liever lopend weg daar?

Zonde dat ie kapot is mja dat gebeurd vaker. Vriend van me heeft er een maand geleden eentje met 2ton er op laten vliegen. Was weinig meer van de schoepen over. Advies voor de volgende is iig om deze even af te laten koelen voor dat je de motor afzet.

Whoop!

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Chop2000 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:14:
[...]
lol dat gaat heel snel, en ze hebben wel een turbodruk meter.. om dus te meten hoeveel druk de turbo levert.
Dat ken ik, maar dat lijkt me niet nauwkeurig genoeg, is volgens mij meer bedoeld om in 1 oogopslag te zien of er wel druk is

Desnoods maak je hem digitaal met het gemiddelde/piek van de afgelopen minuut ofzo?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Chevy454
  • Niet online
Chop2000 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:14:
Waar dient dan de blow off voor?
LauPro schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 22:57:
Waarom dan toch? Het is toch niet zo moeilijk om gewoon de laatste km's rustig te rijden en eventjes stil te staan? Al die toeters en bellen zijn niet nodig, gewoon eventjes opletten. Zo moeilijk is het niet... maarja, sommige mensen gebruiken ook olie van 1 euro per liter. Ik zal het wel nooit snappen.
400m/s omtreksnelheid is correcter. 300 000 toeren maakt een gigantische turbo echt neit, de turbo van een Smart wel, die van een biturbo V8 niet.

[ Voor 66% gewijzigd door Chevy454 op 20-06-2007 00:51 ]

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

Ik laat mijn 5GTT en 21Turbo altijd netjes minimaal 60 seconden nalopen om dit soort schade te verkomen (en de 5 doet het al 3466000 km met 1 turbo)

Bij de 21 is na 135000 de turbo gesneuveld, maar dat komt waarschijnlijk door eerder abuse (ik heb um pas sinds 132000 km)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

SeatRider schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:29:
Ik rij vanmiddag weg van een parkeerterrein, hoor ik een grote klap onder mijn auto, een zwarte rookpluim in mijn spiegels en ineens bijna geen vermogen meer. Nu werkt Seat Mobiliteitsservice netjes, dus een half uurtje later was de Volkswagen (!) monteur ter plekke, die vermoedde dat de turbo opgeblazen is. Die had ie niet bij zich (slecht!) dus restte hem niets anders dan mij een fantastische Fox aan te bieden en de Leon te laten afslepen :(.
Ik wil wel even kwijt dat je wel hele aparte verwachtingen hebt van de mobiliteits service. Ten eerste wat is er mis met een VW monteur, maar die discussie hoeven we niet hier te voeren denk ik. Bovendien is het wel heel irreel om te denken dat die beste kerel ter plaatse een nieuwe turbo gaat monteren vind je eigenlijk ook niet?

Bovendien, als je op de snelweg panne krijgt, komt de VW/SEAT mob service je ook niet redden. Die mogen daar geen hulp verlenen, dan komt gewoon de ANWB je helpen. Ben je misschien nog beter mee af, want die willen tenminste nog proberen je weer op weg te helpen. Die illusie heb ik iig niet van de Mobiliteits service, die slepen gewoon direct af i.p.v te prutsen lansg de kant van de weg.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

D2k schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 08:34:
Ik laat mijn 5GTT en 21Turbo altijd netjes minimaal 60 seconden nalopen om dit soort schade te verkomen (en de 5 doet het al 3466000 km met 1 turbo)
Ik mag aannemen dat daar een nulletje teveel staat, anders heb je zeker een record in handen lijkt me :)

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

Stoffel schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 08:49:
[...]

Ik mag aannemen dat daar een nulletje teveel staat, anders heb je zeker een record in handen lijkt me :)
uhm ja, dat is wat overdreven (overigens is het wel een hoooooooooooge kilometer stand voor een 5je ;) )

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 08:46:
[...]
Ik wil wel even kwijt dat je wel hele aparte verwachtingen hebt van de mobiliteits service. Ten eerste wat is er mis met een VW monteur, maar die discussie hoeven we niet hier te voeren denk ik. Bovendien is het wel heel irreel om te denken dat die beste kerel ter plaatse een nieuwe turbo gaat monteren vind je eigenlijk ook niet?

Bovendien, als je op de snelweg panne krijgt, komt de VW/SEAT mob service je ook niet redden. Die mogen daar geen hulp verlenen, dan komt gewoon de ANWB je helpen. Ben je misschien nog beter mee af, want die willen tenminste nog proberen je weer op weg te helpen. Die illusie heb ik iig niet van de Mobiliteits service, die slepen gewoon direct af i.p.v te prutsen lansg de kant van de weg.
Ik dacht al, waar blijf je :). Een topic over kapotte Seats is niet af zonder jou ;)

Natuurlijk had ik niet verwacht dat ie alle reserve onderdelen bij zich had, maar het feit dat ie zonder vervangend vervoer kwam, impliceert wel dat ie een poging wilde wagen hem ter plekke te maken.
"Slecht!" was hier zeer ironisch bedoeld, mensen die mij in persoon kennen weten dat daar ook een bepaalde uitspraak bij hoort :).

Geen kwaad woord overigens over de mobiliteitsservice, want die was in 20 min ter plekke, en de huur-Fox is ook nog eens gratis de eerste 3 dagen.
En ja, ik had liever een Kia gehad. Sorento, of Sportage bijvoorbeeld.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

SeatRider schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:51:
Ik dacht al, waar blijf je :). Een topic over kapotte Seats is niet af zonder jou ;)
Ik heb me verder niet negatief uitgelaten over Seat O-)

Overigens heb ik niet al te beste ervaringen met de mobiliteits service, maar dat ligt aan de dealer waar ik in de buurt was. Dat lange verhaal zal ik een ieder besparen.
Tijdelijk VolkswagenRider
Een nick change zou je sieren :P
On second thought, misschien wel wat voor mij. Even kijken of die nog vrij is :P

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 20-06-2007 17:56 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 17:54:
[...]

Ik heb me verder niet negatief uitgelaten over Seat O-)

Overigens heb ik niet al te beste ervaringen met de mobiliteits service, maar dat ligt aan de dealer waar ik in de buurt was. Dat lange verhaal zal ik een ieder besparen.
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal overigens. Anders DM je 't effe :)

Maar vertel eens, laat jij je TDI'tjes wel netjes 30 seconden stationair lopen?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

SeatRider schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 18:48:
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal overigens. Anders DM je 't effe :)
Nou vooruit :P In de loop van de avond zal ik m'n levensverhaal tikken :P
SeatRider schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 18:48:
Maar vertel eens, laat jij je TDI'tjes wel netjes 30 seconden stationair lopen?
Ik denk het wel, ik hou het niet bij, maar de laatste kilometers rijdt ik sowiezo wat rustiger en ik laat de motor wel draaien op de parkeerplaats als ik ff m'n kilometers invul in m'n boekje voor m'n vrinden van de Belastindienst.

M'n privé wagen rijdt m'n vrouw meestal in. Ik heb het geprobeerd haar uit te leggen om de motor te laten draaien, maar ja, vrouwen he. Gelukkig rijdt ze niet als een wilde dus zal het al wel wat meevallen.

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met jouw turbo

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 20-06-2007 19:02 ]

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:45
@Gunner : Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het hoe en wat precies te verwachten van die mobiliteits-service. Rij nu zo'n 5 jaar in nieuwe VW's en heb er nog nooit gebruik van hoeven te maken, en ben ik gewoon lid gebleven van de WW, maar is er een toegevoegde waarde ?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik denk niet dat mijn laatste ervaring niet representatief is voor de gehele VW mobiliteits service, meer met een lakse dealer. De ANWB heeft me overigens in dat geval prima en professioneel weer op weg geholpen.

Ik ben overigens door dat incident niet meteen lid geworden van de ANWB, dus zoveel vertrouwen heb ik er nog wel in.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 20-06-2007 19:36 ]

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 16:02
[...]Bovendien, als je op de snelweg panne krijgt, komt de VW/SEAT mob service je ook niet redden. Die mogen daar geen hulp verlenen, dan komt gewoon de ANWB je helpen. Ben je misschien nog beter mee af, want die willen tenminste nog proberen je weer op weg te helpen. Die illusie heb ik iig niet van de Mobiliteits service, die slepen gewoon direct af i.p.v te prutsen lansg de kant van de weg.
???
volgens mij geld dit soort grappen alleen maar op de peage in Frankrijk, maar welke mobiliteits service dan ook mag je volgens mij langs de snelweg helpen.

Join the club

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Powermage schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 00:56:
???
volgens mij geld dit soort grappen alleen maar op de peage in Frankrijk, maar welke mobiliteits service dan ook mag je volgens mij langs de snelweg helpen.
Niet volgens die dealer waar ik na afloop van m'n ervaring verhaal ben komen halen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Gunner schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 07:59:
[...]

Niet volgens die dealer waar ik na afloop van m'n ervaring verhaal ben komen halen.
* SeatRider wacht nog steeds op het verhaal :)

Edit: * SeatRider heeft het verhaal inmiddels en houdt het voor zich

[ Voor 13% gewijzigd door SeatRider op 21-06-2007 09:46 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gunner schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:35:
Ik denk niet dat mijn laatste ervaring niet representatief is voor de gehele VW mobiliteits service, meer met een lakse dealer. De ANWB heeft me overigens in dat geval prima en professioneel weer op weg geholpen.
Je kunt je afvragen waarom er zoveel lakse VW dealers zijn. Ik ken er ook twee en je leest hier vaker verhalen over de service van VAG die pet is.

Signatures zijn voor boomers.

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ben benieuwd wat de oorzaak is. Wellicht je oliepeil niet recent nagekeken of juist wel en de verkeerde olie bijgevuld? Of gewoon domme pech door vervuiling?

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
marco899 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:15:
Ben benieuwd wat de oorzaak is. Wellicht je oliepeil niet recent nagekeken of juist wel en de verkeerde olie bijgevuld? Of gewoon domme pech door vervuiling?
Nou, hij had 4000km geleden een beurt gehad, olie zal het niet zijn, volgens mij houdt de dealer het op een fabricagefout. Zal het ze vrijdag vragen als ik 'm op mag halen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Maasluip schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:09:
[...]
Je kunt je afvragen waarom er zoveel lakse VW dealers zijn. Ik ken er ook twee en je leest hier vaker verhalen over de service van VAG die pet is.
Yep, voor die paar tientjes per jaar zou ik zo weer lid worden van de ANWB, van je dealer hoef je het niet te verwachten.
SeatRider schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:00:
Edit: * Gunner heeft het verhaal inmiddels en houdt het voor zich
:+

[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 21-06-2007 09:51 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
Mijn GTI heeft maar 11500 met z'n eerste turbo gedaan :(

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

marccom schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:15:
Je vindt het slecht dat ie niet even een turbotje wisselt langs de weg? Knappe garage die een auto heeft met zoveel gereedschap en onderdelen bij zich om dat "even" te fixen :o. Enne een Fox, tja je had een Kia gewild of misschien liever lopend weg daar?
Lezen?
Ook lezen?
SeatRider schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:51:
Dat snap ik, was grappig bedoeld. De VW monteur snapte 'm ook al niet, dus misschien moet ik iets aan mijn humor doen :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

VolkswagenRider kan wel wat van me hebben hoor.

We hebben een lange historie in Seat en VW bashing over en weer :+

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 21-06-2007 10:09 ]

Verwijderd

Gunner schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:09:
VolkswagenRider kan wel wat van me hebben hoor.

We hebben een lange historie in Seat en VW bashing over en weer :+
offtopic:
Ah okay, die historie kende ik niet. ;) Wel apart trouwens, Seats en VW's zijn toch gewoon exact hetzelfde?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
StevenK schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 09:59:
Mijn GTI heeft maar 11500 met z'n eerste turbo gedaan :(
Aargh! En wat was daar de diagnose volgens de dealer? Fabricagefout of abuse?
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:12:
offtopic:
Ah okay, die historie kende ik niet. ;) Wel apart trouwens, Seats en VW's zijn toch gewoon exact hetzelfde?
Inderdaad.
</olie op het vuur>

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:12:
Wel apart trouwens, Seats en VW's zijn toch gewoon exact hetzelfde?[/offtopic]
Like hell they're not !!! 8)

(dat is dus de basis van onze bashing) :+

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 21-06-2007 10:14 ]

• StevenK
SeatRider schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:13:
[...]

Aargh! En wat was daar de diagnose volgens de dealer? Fabricagefout of abuse?
De diagnose was dat er speling zat op de as en dat het ongetwijfeld een fabricagefout was.

Wel hebben ze me nog met een rotsmoes gevraagd of 'ie gechipt was:
Dag, met <monteur> van autobedrijf <naam>. We moeten nieuwe software laden in uw auto en daarvoor moeten we even weten of deze auto chiptuning heeft.

• StevenK
Gunner schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:14:
[...]

Like hell they're not !!! 8)
Seats krijgen altijd kleinere intercoolers en minder binnenruimte. (Ik heb naar een Leon TFSI gekeken, maar daar pas ik echt niet in; heel jammer, want ik vind 't een machtig mooie auto!)

[ Voor 8% gewijzigd door StevenK op 21-06-2007 10:23 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
StevenK schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:21:
[...]

De diagnose was dat er speling zat op de as en dat het ongetwijfeld een fabricagefout was.

Wel hebben ze me nog met een rotsmoes gevraagd of 'ie gechipt was:

[...]
Ik had "ja" gezegd! Krijg ik zonder bijbetalen gratiis 30 pk erbij!

Wel geniepig overigens van ze :)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Inderdaad. Ik voor zover ik weet zit er gewoon garantie op officiele chiptuning.

• StevenK
SeatRider schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:25:
[...]

Ik had "ja" gezegd! Krijg ik zonder bijbetalen gratiis 30 pk erbij!
LOL; nee, dat wil ik juist niet. Ik heb al een snelle Golf IV en de V laat ik helemaal origineel.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
StevenK schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:23:
[...]

Seats krijgen altijd kleinere intercoolers en minder binnenruimte. (Ik heb naar een Leon TFSI gekeken, maar daar pas ik echt niet in; heel jammer, want ik vind 't een machtig mooie auto!)
Dan ben ik toch wel benieuwd naar je lengte... (aangezien hij qua zitformaat ongeveer hetzelfde zou moeten zijn als een Golf en ik daar met 2.04 meter prima in pas, ben dus benieuwd hoeveel kleiner hij is)

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 21-06-2007 10:37 ]

• StevenK
johnnyv.nl schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:33:
[...]

Dan ben ik toch wel benieuwd naar je lengte... (aangezien hij qua zitformaat ongeveer hetzelfde zou moeten zijn als een Golf en ik daar met 2.04 meter prima in pas, ben dus benieuwd hoeveel kleiner hij is)
Een Golf V is veel ruimer; daarbij komt dat ik redelijk zwaar gebouwd ben - met een dikke r**t zit je nu éénmaal hoger - en de stoelen van de Leon beduidend smaller zijn.

Overigens zit ik in de Golf IV ook met m'n haren tegen de hemelbekleding.

Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat ik een zogeheten 'actieve zithouding' heb, ofwel de stoel staat gewoon rechtop, anders heb ik te weinig gevoel met wat de auto doet.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08
Het kan ook zo zijn dat de tuboslang los is geschoten of is gescheurd is. Dan draait de turbo wel krijgt geen lucht. Een zwarte rookpluim is het gevolg.

Een turbo is overigens een zeer nauwkeurig stukje techniek. Het ding kan heel lang mee gaan als je maar voorzichtig bent. Bij een TDI is het zaak om eerst het blok fatsoenlijk warm te rijden voor je het pedaal echt vloert. De koelvloeistof temperatuur is een indicatie maar de olie loopt hierop achter. Moderne diesels zijn bijzonder efficient dus het opwarmen duurt lang.

Een turbo wordt gevoed door uitlaatgassen en kan daarom bijzonder heet worden. De turbo dient voor het uitzetten van de motor zijn overtollige warmte kwijt te raken en tevens goed gesmeerd te worden. Heb je een tijd vol geblazen over de Autobahn en maak je een tussenstopje, laat de diesel dan gewoon stationair door draaien. De laatste paar km rustig rijden doet ook wonderen voor de levensduur.

Last but not least dien je ervoor te zorgen dat er genoeg en goede olie in zit.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Jazzy
  • Laatst online: 13:34

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

StevenK schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:43:
[...]
Wel eens een ander kapsel overwogen? :)

Zelf rij ik een Vento TDI welke ik gekocht heb met 235.000 op de teller, was vrijwel altijd bij de dealer in onderhoud geweest. Toen die van mij onderhoud nodig had stond ik dus voor de keuze om bij de dealer te gaan en zo mijn mobiliteitgarantie te behouden of om naar mijn (veel goedkopere) universele garagist te gaan en op de Wegenwacht te moeten vertrouwen. Door het prijsverschil en de matige ervaringen met twee VAG dealers in de buurt heb ik gekozen voor de laatste optie.

Inmiddels heb ik er een ton mee gereden en ben niet meer dan 1500 euro aan onderhoud en reparaties kwijt geweest. Heb slechts 1 keer een beroep hoeven doen op de Wegenwacht ivm. een stukkende startmotor.

Mijn TDI is er eentje van het oude type (AHU) en levert 90 pk, daarmee rij ik ook met gemak 1:22 tot 1:24. :)

Voor TDI rijders is er trouwens een echte club in Nederland: www.tdiclub.nl. Dus voor iedereen met een Volkswagen, Audi, Seat, Volvo, Misthubishi, Skoda, Ford... Als er maar een VAG TDI in zit. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

tdiclub kan je idd ook wel wat posts van me vinden, al vind ik die forum software zo brak, maar we zijn dan ook verwend @ GoT met React _/-\o_

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
StevenK schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:43:
[...]

Een Golf V is veel ruimer; daarbij komt dat ik redelijk zwaar gebouwd ben - met een dikke r**t zit je nu éénmaal hoger - en de stoelen van de Leon beduidend smaller zijn.

Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat ik een zogeheten 'actieve zithouding' heb, ofwel de stoel staat gewoon rechtop, anders heb ik te weinig gevoel met wat de auto doet.
Hadden ze de Golf Plus niet in GTI uitvoering? ;)

• StevenK
SeatRider schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 11:15:
[...]

Hadden ze de Golf Plus niet in GTI uitvoering? ;)
Ja, maar dan moeten ze er wel een zak bij leveren voor over m'n hoofd....

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
StevenK schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 10:23:
[...]

Seats krijgen altijd kleinere intercoolers en minder binnenruimte.
Dat laatste wil ik aannemen, met een ander design krijg je andere binnenmaten. Maar een kleinere intercooler impliceert toch minder vermogen? En bij mijn weten zijn de specs van de VAG motoren overal hetzelfde, in ieder geval voor Seat en VW. Skoda lijkt 5PK minder te trekken uit het 1.9TDI blok.

• StevenK
SeatRider schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 11:18:
[...]

Dat laatste wil ik aannemen, met een ander design krijg je andere binnenmaten. Maar een kleinere intercooler impliceert toch minder vermogen? En bij mijn weten zijn de specs van de VAG motoren overal hetzelfde, in ieder geval voor Seat en VW. Skoda lijkt 5PK minder te trekken uit het 1.9TDI blok.
Het is maar bij sommige modellen. Bijvoorbeeld bij de 110 pk tdi in het oude model Ibiza. Andersom gebeurt ook, zoals bij de 240 pk Leon.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ah, ik was al bang dat ik weliswaar exact hetzelfde blok had als in de Golf V 1.9TDI met ook 105pk, maar in mijn geval met een onderbemeten intercooler, hetgeen overigens wel afschrijving na 50000km zou verklaren :)

• Jazzy
  • Laatst online: 13:34

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Met een intercooler krijg je koudere lucht, dus meer massa in de motor en dat levert meer vermogen. Een intercooler heeft in principe alleen invloed op het geleverde vermogen, niet op de levensduur van de turbo.
tdiclub kan je idd ook wel wat posts van me vinden, al vind ik die forum software zo brak, maar we zijn dan ook verwend @ GoT met React
Heb je helemaal gelijk in, daar loop ik ook tegenaan bij Tdiclub en o.a. een aantal phpBB fora. We zijn verwend. :)

Verder wil ik nog even de 5.0 V10 TDI uit de Touareq en de Pheaton noemen en de 6.0 V12 TDI uit de Q7. Niet dat ik er niets mee wil zeggen hoor, vind het gewoon leuk om ze te noemen als het maar een klein beetje relevant lijkt te zijn. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Jazzy op 21-06-2007 11:39 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Chevy454
  • Niet online
Jazzy schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 11:33:
Een intercooler heeft in principe alleen invloed op het geleverde vermogen, niet op de levensduur van de turbo.
Alles uiteraard in perspectief. Als je gebruikt zoals hij gemaakt is dan maakt het weinig uit omdat die momenten van extra piekbelasting op het hele leven maar echt momentopnames zijn. Gebruik je de turbo echter continu dan wordt de turbo wel zwaarder belast en moet je ook adequaat onderhoud plegen om het niet te gek te maken.

Er zijn maar weinig mensen welke om de 10 000km de olie wisselen, laat staan om de 6000km.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 21-06-2007 12:19 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Vanmorgen mijn trouwe Leon weer opgehaald. Er was een schoep afgebroken in de turbo en die is vervangen. Ik had al een tijdje bij het optrekken dat ie een beetje stotterde, vergelijkbaar met het proberen op te trekken in een te hoge versnelling. Die klacht had ik al bij de vorige beurt bij mijn dealer neergelegd, maar die hebben er niks mee gedaan. Volgens VW kon het een voorbode zijn van de brakke turbo, nu doet ie het in ieder geval weer perfect.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 17:06
Waarom hebben ze m niet vervangen als ze er vanuit gaan dat ie mogelijk binnenkort weer stuk gaat? Geen idee of je auto lease of prive is maar nu betaal je dus 2x ?

Whoop!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
marccom schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 14:55:
Waarom hebben ze m niet vervangen als ze er vanuit gaan dat ie mogelijk binnenkort weer stuk gaat? Geen idee of je auto lease of prive is maar nu betaal je dus 2x ?
Misschien heb ik het ongelukkig geformuleerd, maar het stotteren bij het optrekken zou volgens de garage kunnen komen door het turbo onderdeel dat brak was (het schoep), welke dus inmiddels is vervangen.

Verwijderd

even over de vw turbo motoren
Alle moderen vw motors hebben een turbo beveileging.
Er zit een extra pomp op die na blijf draaien als je de motor uit zet.
Deze pomp laat de koelvloeistof na draaien zo dat de turbo afkoelt.
Tuurlijk is beter om dat wagen naar een zeer lange rit met een hoge snelheid (denk aan 160klm per uur rijden)
Als de trubo binnen een ton kapot gaat is er een product fout.
Dit valt ook onder garantie 100%
Hoe ik dit weet?
Werk voor vw\audi en seat.

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:50

Meneer aard

Porsche rulez!

Maar dan nog..Als je de motor uit zet, is er geen olie druk meer, dus geen smering. Bij sommige turbo`s zitten van die kamertjes waar olie in blijft staan (DAF gebruikt ze ook) voor voldoende smering. Maar beste is gewoon even de motor laten afkoelen na iedere rit. Dus gewoon je ding doen (gordel los, papieren pakken of wat dan ook en dan pas de motor af te zetten. En na een wat stevigere rit (ff pauze langs de autobahn ofsow) dan wel gewoon wat langer laten draaien.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 23:15:
Alle moderen vw motors hebben een turbo beveileging.
Er zit een extra pomp op die na blijf draaien als je de motor uit zet.
Deze pomp laat de koelvloeistof na draaien zo dat de turbo afkoelt.
Is geen turbo beveiliging. Die extra pomp zit erop voor een geforceerde koelwatercirculatie omdat die niet genoeg hebben aan een natuurlijke convectie en krijg je hot spots bij de turbo.

Al wordt die turbo pisheet, dat maakt geen drol uit. Die is gemaakt uit gietijzer en daar wordt bij het ontwikkelingsproces al rekening gehouden met materiaalspanningen. Smering door olie circulatie is hetgeen wat van belang is bij een turbo. Die koeling van die turbo dient enkel ervoor dat de olie niet uit elkaar valt en zijn smerende eigenschappen verliest. Niet meer en niet minder. Het is absoluut geen turbobeveiliging maar dient om de levensduur van de olie te verhogen.

Wanneer je de motor uitzet dan stopt de motor met draaien. Aangezien de oliepomp verbonden is met de krukas stopt deze ook. Geen oliecirculatie, geen verse oliefilm, geen koeling. De turbo draait nog rond en de oliefilm wordt niet ververst maar gewoon weg verbrand tot koolstof. En dan mag je nog zoveel koeling hebben als je wilt, te weinig olie flow is gewoonweg het einde voor de turbo.
Hoe ik dit weet?
Werk voor vw\audi en seat.
Hoe ik dit weet? Ervaring als Technical Advisor / Technical Trainer bij een importeur.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 23-06-2007 15:10 ]

Pagina: 1