Batterij in router voor behoud configuratie setup?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PeterVeter
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-02-2021
Ik vraag mij af of er, net als op een moederbord, ook een knoopcel zit in breedband/wifi internet routers (in mijn geval een Sitecom WL-122v2) om de setup configuratie vast te houden?

Ik kom daarop, omdat ik na een nachtje zonder stroom toevoer, de genoemde router niet meer aan de praat kreeg (alle leds knipperen zeer snel, maar geen internet/netwerk verbindingen). Dat zou zij oorzaak kunnen vinden in het wegvallen van de configuratie, als er inderdaad een knoopcel inzit, die - nu na ruim 2 jaar - dan net ineens nu leeg is. :(

Mogelijk is de router ip configuratie daardoor nu in conflict met de modem instellingen, want er is nu ook niet (meer) in het router menu te komen via de internet explorer, maar dat is wellicht ook onmogelijk doordat ik als ip adres de standaardwaarde gewijzigd had i.v.m. een ZyXel Tiscali modem 2602H, die hezelfde ip adres al gebruikt (192.168.1.1); daarom had ik Sitecom gewijzigd in het (niet-standaard voor deze Sitecom router) adres 192.168.0.1.

Ook na de reset naar fabriek instellingen alleen nog snel knipperende leds en geen verbindingen.

Allemaal (eventueel) te verklaren als de router configuratie gewijzigd of helemaal weg is, maar hoe kan dat plotseling gebeuren. Tsja, een lege knoopcel misschien?

Kortom, alles valt terug op de vraag: zit er ook een knoopcel in (sommige) routers?
Ben benieuwd wat hiervan bekend is op dit forum.

Of is het ding gewoon plotseling defect geraakt?

_/-\o_

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

volgensmij heeft m'n asus wl500g deluxe hetzelfde "gebrek". 't is weliswaar alweer tijdje geleden sinds de laatste stroomuitval maar volgensmij was de asus z'n settings kwijt....
Maar die had ik al gebackupt een keer, dus ff settings uploaden, restart -> klaar!

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 16-06-2007 16:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij slaan die dingen de settings gewoon op in flashgeheugen (net als usb-sticks e.d.), waardoor de settings niet verloren zouden mogen gaan bij stroomuitval. Maar dat weet ik niet 100% zeker. Kan ook best zijn dat het ding door de stroomuitval ontregelt is. Heb ik ook wel es gehad met mn modem.. . Ik zou iig nog eens goed nalopen of je wel het juiste ip-adres gebruikt voor h et benaderen van de webinterface.

[ Voor 35% gewijzigd door Palomar op 16-06-2007 16:52 ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
ligt denk ik aan je merk router, sommige sweex routers hebben, idd dit gemis, stroom 1 sec ut, router heeft instellingen weg, maar mijn linksys lkan ik volgens mij gerust dagje fzo zonder stroom laten, dus jah batterijtje leeg als die er al in zit, kan goed :)

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Volgens mij is het correct dat als de stroom voor een bepaalde tijd d'r af is geweest dat de configuratie weg is. Dat is teminste wel het geval bij onze sweex router. In de handleiding staat ook dat je de stroom d'r af moet trekken om hem te ressetten...
:)

Teminste, dat dacht ik :X

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• PeterVeter
Het is in mijn geval een Sitecom router en dus geen Sweex. Kan dat dan nog per merk verschillen ook, of er wel of geen batterij inzit? :o

Ik heb deze Sitecom WL-122v2 wel vaker van de stroom afgehaald, zonder enige problemen. Nu dus na slechts een paar uur wel defect of i.i.g. ontregeld. Zou wel kunnen, als er inderdaad een knoopcel inzit die net nu plotseling leeg is.... ik weet het niet. Dus ben ik nog steeds erg benieuwd of jullie het weten.

De brandende vraag voor mij blijft dus; zit er nu wel of geen knoopcel voor backup in een router (zoals b.v. altijd het geval is op een moederbord).

Ik kan de router wel openschroeven natuurlijk, maar dan verlies ik mijn garantie, die is namelijk 10 jaar bij Sitecom. Maar is het ding wel defect? Dat is dus eigenlijk de vraag....die ik vooralsnog niet zelf kan beantwoorden, omdat ik niet weet of er überhaupt een knoopcel inzit. 8)7

Anders na het weekeinde maar eens bij Sitecom support gaan navragen. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door PeterVeter op 17-06-2007 00:04 ]

Verwijderd

Nee, de settings zitten in het flash geheugen van de router.

Op het moederbord zit de knoopcel er ook primair voor het doorlopen van de klok terwijl er geen stroom op staat. Vroegah heeft iemand bedacht dat het ook handig zou zijn CMOS gegevens daarin op te slaan, tegenwoordig wordt de functionaliteit behouden (hetzij in de hardware hetzij in de software) omdat het een simpele manier gaf de boel te resetten (iets wat met flash geheugen nogal eens lastig kan zijn).

Maar er zijn tegenwoordig ook moederborden die de settings wel in een stukje flash opslaan en dan enkel de functionaliteit simuleren (dus batterij eruit geweest = de hele handel resetten).

De meeste routers hebben dus geen batterij omdat ze haast nooit een tijd bijhouden (maar die meestal via NTP opvragen als de verbinding tot stand wordt gebracht). Natuurlijk kan dit per merk verschillen, er is niet zoiets als een router 'standaard' ofzo. Je mag een router maken zoals je wil.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 00:03 ]

• PeterVeter
Aha, bedankt TRRoads voor je goed onderbouwde reply.

Dus de router is dan waarschijnlijk toch gewoon defect.
Pagina: 1