Toon posts:

[TCP / UDP] Groot snelheidsverschil

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik veel problemen heb gehad met mijn internetprovider, heeft de provider een monteur langs gestuurd (uiteindelijk geconcludeerd dat het hun eigen schuld / fout was) en de boel gerepareerd. Voor meer info, zie dit topic.

Uiteindelijk 'werkt het', maar niet naar tevredenheid. Dat ik elke keer als ik mijn computer opstart 20 - 30 minuten moet wachten voor dat ik een (DHCP) ip adres krijg, heb ik inmiddels opgevangen met een router die altijd aan staat.

Nu heb ik wat snelheidstests gedaan, omdat de snelheid uiterst belabberd is.

De resultaten van één van deze tests zijn:
Downstream TCP: 1,30 Mbit/s
Downstream UDP: 3,32 Mbit/s

Upstream TCP: 671,15 kbit/s
Upstream UDP: 872,15 kbit/s

De resultaten zijn trouwens stabiel, ze wijken slechts een paar procent af elke keer.

Behalve het feit dat dit niet toereikend is voor een 8 Mbit abonnement, gaat mijn vraag nu over het verschil tussen TCP en UDP.

Er wordt ruim 2,5 keer sneller gedownload over UDP dan over TCP. Het is bij mij bekend dat UDP de pakketjes niet controlleert.

Kan het gewoon botweg gezegd worden dat 6 van de 10 pakketjes kwijt raken?

Is het te controlleren OF er UDP pakketjes kwijt raken en / of waar dat gebeurt?

Is het normaal dat de UDP downstream zo veel hoger ligt dan TCP downstream?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Om je UDP pakketjes te tellen zul je moeten meten aan de verzendende en de ontvangende kant.

Tenzij je iets van RTP gebruikt, wat pakketten voorzien van een sequence nummer, dan zie je snel genoeg of er één tussenuit is gevallen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
UDP blijft gewoon pakketjes sturen, 't is een connectionless protocol..

TCP wacht op antwoord of een pakketje goed is aangekomen en werkt dus twee kanten op, pakketje niet goed aangekomen ?, stuurt 'ie 'em nog een keer, daarom kan de snelheid lager uitvallen..

UDP gebruik je als 't niet zoveel uitmaakt als er eens een pakketje omvalt (video/geluidstream, online games, etc..)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 14:53:

Kan het gewoon botweg gezegd worden dat 6 van de 10 pakketjes kwijt raken?
Nee, het kan zijn dat tcp 1 op de 100 pakketjes kwijt raakt, maar verdomd lang moet wachten voordat dat verloren pakketje gecorrigeerd is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-03 08:22

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Bovendien is de overhead die TCP heeft enorm t.o.v. UDP.