Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[AVR] ISP programmers

Pagina: 1
Acties:
  • 2.495 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 09:22
Een tijdje terug heb ik eindelijk besloten te beginnen met microchips. AVR's om precies te zijn.

Ik heb, om te beginnen, een mega32 en een mega88 gekocht. Tiny2313's moet ik ook hebben, maar waar...

Hoe dan ook, ik had gelezen dat een programmer makkelijk te bouwen was, nou niet dus. Ik heb inmiddels zo'n beetje alle vindbare serieel en paralelle schema's nagebouwd, maar zonder resultaten. Uiteindelijk ben ik er achter dat deze programmers, hoewel simpel te bouwen, erg gevoelig zijn voor zo'n beetje alles. Zeker geen makkelijke klus voor een leek om te maken.

Daar stap ik dus nu maar vanaf, en zal ik dus iets dieper in de buidel moeten gaan tasten. Maar wat raden jullie dan aan?

USB heeft voor mij voorkeur, na mijn ervaringen met de seriele en paralele programmers. (Allereerst heb ik er een paar gezien die simpelweg gebaseerd zijn op die schema's, en ten 2e vertrouw ik mijn lpt en rs232 poorten niet echt meer na dit debakel).

Na wat speurwerk heb ik de MySmartUSB gevonden: Afbeeldingslocatie: http://www.myavr.de/shop/artikel/pic/usb_programmer_g.gif

Die zal zo'n 35 euro kosten (incl verzending).

Mijn vraag is nu, is dit een goede keuze? Of ga ik hier (weer) de fout mee in? Keep in mind I'm a noob

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, ik heb zelf toch al minimaal een programmer of 5 gebouwd, ranging van yer-olde-5-draden-oplossing tot hippe tristated-output-gevallen. Is het misschien niet eerst een idee om dat soort dingen te debuggen? Als in: wat voor schema's heb je gepakt, welke programmeersoftware gebruik je, wat voor fouten zijn er, ... Naar mijn ervaring is er namelijk niet heel erg veel wat je fout kan doen met zo'n AVR.

En voor AVRs: Als particulier zijn er niet zo heel veel plaatsen om ze echt goedkoop te halen... www.reichelt.de heeft ze echter best goedkoop maar zit in Duitsland, bij www.aavrs.nl zijn ze wat duurder maar da's een Nederlandse shop. Dat zijn degene die ik weet; als er meer goedkope shops zijn hoor ik dat natuurlijk als grootverbruiker van de Tiny2313's graag :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:45
Ook een goede ontwikkelomgeving met wat meer mogelijkheden is de STK500 icm met de dragon, nu cheap verkrijgbaar bij digikey excl. verzendkosten en douane 49 dollar.

Daarmee kun je als beginner alle kanten mee op!

[ Voor 19% gewijzigd door Calvin&Hobbes op 16-06-2007 00:58 ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Ik zou voor de AVR dragon gaan. Prima programmer, en je kan er ook nog eens via dW en JTAG mee debuggen.
STK500 icm Dragon is ook een mogelijkheid, alleen biedt de STK500 imho weinig extra voordelen: een paar knopjes, een paar ledjes, een MAX232 chipje, en als je een oude STK500 hebt ook nog een EEPROM.

• Nijn
Ik heb redelijk wat schema's gebouwd, de genoemde 5 draden (met en zonder weerstanden), schema's met de 74HC244 erin en gisteren nog een schema met de 74HC125 gebouwd op een breadboard. (Heb anderen ook in het "echt" gebouwd). De enigste schema's die ik nog niet heb nagebouwd zijn de 910 clones als deze:
http://home.austin.rr.com...VR%20ISP%20Programmer.htm
Maar dat komt omdat ik daar een geprogrameerde chip voor nodig heb.

Pogingen die ik al heb ondernomen zijn onder andere:
- Andere kabel gebruiken tussen computer en chip (Gebruik nu CAT5e)
- Kabel inkorten tot 25 cm
- Chips vervangen
- AVR vervangen
- Chip en voetje voor AVR op 1 printje, zodat die afstand zo kort mogelijk wordt

Maar ik kom er niet uit. Alles blijft vastlopen op geen contact met de chip en/of signature 0x000000, wat hetzelfde inhoud. Als software heb ik de programma's geprobeerd die ze bij de schema's aanraden, ponyprog, avrdude etc. Ik heb kortdurend succes behaalt met een AVR Butterfly, door deze te programeren als programmer. Helaas is die (om onbekende oorzaak) overleden, dus zit ik wederom zonder. Maar daardoor weet ik wel dat de AVR's die ik heb goed zijn. Tenzij iemand zegt "Ooow, maar DAT heb je nog niet geprobeerd, dat moet het zijn"), ga ik daar liever niet te veel tijd en onderdelen meer in steken.

Ik heb overwogen om een apparte IO kaart te kopen met LPT poort erop, maar dan zit je alweer op de helft van de MySmartUSB

De Dragon is leuk, maar als ik bijvoorbeeld naar de prijs kijk, 60 euro ex verzendkosten, wordt dat toch wel erg duur voor mij (en duur voor een tijdsverdrijf in het algemeen). De functionaliteit van de STK500 kan ik zelf bouwen, max232, eeprom enz heb ik allemaal.

Ik denk dus toch dat ik voor de MySmartUSB ga, tenzij iemand me dat kan afraden. Overigens heb ik hem voor 30,75 incl. verzendkosten gevonden bij aavrs.nl.

Wat betreft de tiny2313's, hier zijn ze te krijgen voor 1,25: http://www.samenkopen.net/action_products/208611/53746
Daar heb ik ook mijn AVR's vandaan, verzending duurt helaas wel 2 a 3 weken.

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 16-06-2007 18:44 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik gebruik de 'zooitje draden aan de printerpoort' isp programmer en werkt prima...

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
Ik heb net de door calvin&hobbes voorgestelde set besteld. Meteen een butterfly (kostte $21 nogwat) erbij besteld om wat te prutsen. kosten totaal: 49 + 21 + 41 dollar verzendkosten (verzendkosten viel even tegen!) Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen! ik zal ook op die samen kopen site iets van 10 van die 2313's bestellen, lijken me de meest praktische voor allerlei projectjes... Ben benieuwd wat het wordt!

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Verwijderd

Ik zou geen attiny's nemen, voor een paar cent meer heb je een Atmega8 of Atmega88. Die heeft veel meer geheugen en meer I/O pinnen (en een ingebouwde AD converter).

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:40
Als je de MySmartUSB bij MyAVR.de rechtstreeks bestelt, kun je er het MyMultiprog USB uitbreidingsbordje bij kopen waar je zo'n beetje alle DIP controllers op kunt proggen. Kan handig zijn wanneer je eens geen plaats hebt voor een ISP connector. Heb hem enkele weken nu, hij is compatible met de AVR910-zelfbouwprogrammers. Met Codevision heb ik soms wat moeite met programmeren van Mega8 controllers op het uitbreidingsbordje, maar met het meegeleverde tooltje (welke enkel de mega8 kan programmeren) gaat dit wel gewoon goed. Een 90s2313 en tiny2313 gaan met CV probleemloos. Andere tools/controllers, of direct ISP programmeren heb ik nog niet geprobeerd.

Flickr

• elhopo
@real_firefly: je hebt wellicht gelijk wat betreft die paar centen meer, aan de andere kant: voor nog weer een paar centen meer... enz. een A/D converter is voor mijn projectje wellicht wel handig. Ik ga denk ik hoofdzakelijk wat hobbyen, en zie wel wat het wordt.
wat betreft de mysmartusb: deze is 28 + uitbreiding van 15 = 43 euro. verzendkosten zullen wellicht lager liggen maar de STK 500 heeft ook een experimenteerdeel ingebouwd, en dat leek me ook wel handig... dus. en je kan geloof ik hiermee alles programmeren zonder problemen.

anyway conclusie: er zal wel geen ideale avr en avr programmer bestaan...

Verwijderd

Sluit je wel de voedingsspanning op de chip tijdens het programmeren??

• elhopo
bedoel je dat dit wel moet of juist niet? ik heb geen idee, dat zal dat programmeerbordje toch wel regelen hoop ik? ik hoef me daar toch niet druk over te maken? verder zal het wel in de handleiding staan... (als die er bij zit...) ik ben wel een beetje handig met dat soort spullen, 't zal wel goed komen verwacht ik...

Verwijderd

Ja het is dus wel belangrijk om de voedingsspanning aan te sluiten tijdens het programmeren!

• Nijn
Ik sluit inderdaad de voedingsspanning aan (op het bordje met de chip) zodat de programmer via de ISP verbinding spanning krijgt. Daar ligt het helaas niet aan :(

Ik had bijna een MySmartUSB besteld toen er een tweaker aanbood een tiny2313 voor me te flashen voor een 910 cloon. Dus dat ga ik nu eerst nog even proberen :)

@elhopo: Met mijn beperkte ervaring kan ik je wel aanraden om in ieder geval 1 atmega32 of atmega8/88 erbij te bestellen. Die hebben gewoon veel meer geheugen waardoor je veel grotere software erin kunt laden. (Naast de overige voordelen zoals meer IO pins, een A/D converter, etc etc etc).

Verwijderd

Over het probleem dat geen een programmer werkt, heb je wel de GiveIO driver geinstalleerd? Zonder GiveIO kan een programma niet bij de parallele poort, niet zo vreemd dat dat niet werkt dus :P
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kabel als dit al niet werkt: dapa kabel. Die kabel kan je gebruiken met Avrdude, geen idee of andere software hem ook ondersteund.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik heb zelf de 3-weerstanden programmer gebruikt (niet vergeten dat er een kristal bij moet bij oscillatorloze microcontrollers) en de programmer van aavrs.nl gekocht voor een euro of 8. Die is netjes en werkt prima.

Verwijderd

@Nijn:
Je gebruikt toch geen laptop om je programmer mee aan te sturen?
Ik heb al een aantal posts gezien waaruit blijkt dat de spanning op de poorten van een laptop lager zijn, dan op een gewone pc. Dat geeft soortgelijke problemen als jij aangeeft!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42
Ik programmeer zelf ook via de laptop en heb ook al een x aantal programmers geprobeerd, veelal zonder resultaat. Zelf is er voor mij maar één programmer die ik zelf gebouwd heb en die daadwerkelijk werkt. Het gaat over onderstaande programmer.

Afbeeldingslocatie: http://img167.imageshack.us/img167/5418/ispsiprogwf5.jpg

(Betaalbare ) prorammers voor AVR staan volgens mij nog in de kinderschoenen...

• wind-rider
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:03
ik heb goede ervaringen met de mysmartusb (gebruik ik sinds deze week). voordeel van deze programmer is dat je hem ook kan gebruiken om je avr's met de pc te laten praten via de uart, zodat je geen losse usb-rs232 kabel hoeft te hebben.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
Rowwan schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 07:21:
(Betaalbare ) prorammers voor AVR staan volgens mij nog in de kinderschoenen...
Een MySmartUSB is 28 euro, een Dragon (waarmee je dus meteen _ALLES_ kan programmeren (High voltage parallel, serial, ISP, de hele reut), JTAG voor chips tot 32KB, DebugWire) kost 50 euro.
Zelfs een parallelle poort progger met PCB, connectoren, ledje en buffer kost bij AAVRS maar 8 euro (moet je alleen wel zelf in elkaar solderen :O ).

Het zijn juist de parallelle poorten van laptops die 'in de kinderschoenen' staan, je zou toch verwachten dat fabrikanten na 30 jaar eens een keer een parallelle poort aan de standaard kunnen laten voldoen...

Ga ik kijken bij PIC dan kom je al snel op een Wisp628 uit -> 35 euro en dan moet je nog een seriële poort hebben ook (die hebben laptops nog minder dan parallelle poorten tegenwoordig). Even duur als de MySmartUSB dus, die op USB werkt en meteen de target van voeding kan voorzien.

Dus: zou je uit willen leggen wat je definitie van betaalbaar is en waarom het in de kinderschoenen zou staan? :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Weet niet of de avrUSB500v2, AVR programmer al langs was geweest. Zelfbouw, je koopt alle componenten exclusief een atmega 8 die nodig is voor de programmer voor 22 euro. Atmega 8 erbij kost geen drol. Je krijgt dan een printed circuit board, dus je hoeft alleen de hele handel erop te solderen, niks moeilijks aan. FTDI chip is zelfs eral op gedaan, dus je hoeft ook geen smd te solderen.

Volgens mij valt het wel mee idd met goedkope avr programmers.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Rowwan schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 07:21:
Ik programmeer zelf ook via de laptop en heb ook al een x aantal programmers geprobeerd,
x=1 ? ;) :P

Verwijderd

• Sissors
  • Niet online
Jammer dat je een programmer nodig hebt voor die programmer. Dus als je al een parallele of seriele programmer hebt, en je wilt een usb programmer kan je die gebruiken. Maar je moet ook nog zelf verzinnen hoe je alles in elkaar krijgt. (je kan wel voorbeelden van die site gebruiken, maar een voorgeprint circuit board is toch makkelijker).

Verwijderd

Misschien idee voor een inkoopactie.

1 persoon maakt een pcb en een cheap ass programmer, en programeert zoveel atmels als er deelnemers zijn en maakt zo een mooi bouw pakketje.

Alle componenten zijn volgens mij best makkelijk en goedkoop te krijg.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42
Dus: zou je uit willen leggen wat je definitie van betaalbaar is en waarom het in de kinderschoenen zou staan
Kan ik helaas niet uitleggen. Mij statement klopt ook niet.. Ik bedoelde uiteraard (betaalbare en snelle) USB programmers.

• elhopo
Als het goed is komt mijn dragon / 500 set van even hierboven binnenkort binnen, dus ik kan het wel programmeren. Bovendien een adres gevonden voor de mega8 voor 1,50 dus dat kunnen de kosten al niet zijn... nu nog iemand een pcb maken...

• Sissors
  • Niet online
Hoeveel goedkoper zou dat zijn dan zon avrusb500? Die kost dan 24 euro all inclusive, en kan door iedereen makkelijk in elkaar gezet worden

• Nijn
Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 12:59:
Misschien idee voor een inkoopactie.

1 persoon maakt een pcb en een cheap ass programmer, en programeert zoveel atmels als er deelnemers zijn en maakt zo een mooi bouw pakketje.

Alle componenten zijn volgens mij best makkelijk en goedkoop te krijg.
Tegen de tijd dat ik alles voor elkaar heb hier ben ik zeker van plan een actie op samenkopen.net te starten. Maar eerst zelf even uitzoeken welke programmer nou werkt en niet. (Als het op mijn brakke pc werkt, dan moet het haast wel overal werken zullen we maar zeggen ;))

Verwijderd

furby-killer schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 14:06:
Hoeveel goedkoper zou dat zijn dan zon avrusb500? Die kost dan 24 euro all inclusive, en kan door iedereen makkelijk in elkaar gezet worden
Nagel me er niet op vast maar als ik het zo zie zou je het voor een euro of 8 wel kunnen redden denk ik?

atmega 8 => 1.50 (volgens post hier boven ergens)
Xtal 12Mhz => 0.27 (rscomponents)
Ledjes weerstandjes etc. => 3 euro (heeel ruim)
USB b connector => 0.43 (rscomponents)
PCB zou dan op iets van een euro of 3 uitkomen, dit klopt ongeveer wel denk ik.

Enne ohja alles is natuurlijk through hole dus makkelijk in elkaar te zetten.

Maar nogmaals NAGEL MIJ ER NIET OP VAST..... prijzen kunnen veranderen/ik kan iets over het hoofd zien...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2007 21:38 ]

• Nijn
Ik kijk later nog naar de opties, maar persoonlijk vindt ik dat de 910 clone betere papieren heeft. Misschien bied ik er ook wel meer aan. Ik zie wel.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26

iMars

Full time prutser

Ik wil graag even een vraagje tussendoor stellen (zonder de topic te kapen O-) )

Ik zit nu al heel lang met het idee dat ik wil gaan experimenteren met programmeerbare controlers. Het eerste wat ik wil maken is een RGB Moodlight. Daarvoor zal ik een controler nodig hebben die 3 PWM uitgangen heeft, of kan maken.

Ik kan alleen een USB programmer gebruiken, omdat ik een MacBook Pro heb, en geen seriële en parallelle poort heb, alleen USB.

Is de genoemde programmer te gebruiken op een mac? is er software voor? Ik heb nog helemaal geen ervaring met programmers (wel met c/c++ en PHP programmeren) en zou graag wat advies willen hebben als beginner ;)

Als mijn aktie nu 'not done' is en een eigen topic moet open, hoor ik het wel, dan open ik een nieuwe topic.

Koop hier mijn P1 reader :)

• klown
  • Registratie: November 2001

klown

geek

Je kan natuurlijk even op de link hierboven klikken: http://www.fischl.de/usbasp/

en even lezen dat daar staat:
Features

* Works under multiple platforms. Linux, Mac OS X and Windows are tested.
;)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001

iMars

Full time prutser

:| hmmm over het hoofd gezien, heb vandaag en gisteren al zoveel verschillende programmers gezien...
Thnx

Koop hier mijn P1 reader :)

• Nijn
Wat betreft de 910 clone:
Doordat een medetweaker bereid was me een geprogrameerde ATtiny2313 op te sturen heb ik de 910 clone kunnen bouwen. In tegenstelling tot de tig andere programmers die ik gebouwd heb werkt deze vanaf t=0 perfect!

De USB programmer:
De USB zelfbouw programmer die eerder genoemd werdt wil ik ook nog gaan uitproberen, maar helaas heb ik de benodigde chip niet op voorraad. Dus even bestellen.

In de toekomst, als ik beide programmers uitvoerig geprobeerd heb, wil ik hiermee een inkoopactie gaan houden. Tot die tijd: Mocht je de 910 clone willen gaan bouwen en heb je geen programmer om de attiny2313 te programeren, stuur me dan even een berichtje dan regelen we wel wat. (Attiny2313 opsturen, ik programeer hem en stuur hem terug ofzo).

Verwijderd

Ik ben ook nog op zoek naar een USB programmer, dus als je een inkoopactie organiseert, heb ik wel interesse! :)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
Gebruiken die ISP programmers JTAG? Zou je er anders ook niet Altera's bijv. mee kunnen programmeren? Iemand daarmee ervaring?

• Nijn
Nee, de ISP functie van de AVR's wordt gebruikt om te programeren. Geen JTAG.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Het is weldegelijk mogelijk om een AVR via JTAG te programmeren. alleen niet alle AVR's ondersteunen het. volgens mij ondersteunen ze allemaal ISP.
Je kan echter niet met een AVR JTAG progger andere JTAG apparaten programmeren, uitlezen van sommige dingen kan wel.
Andere keuzen om een AVR mee te programeren zijn paralell en High Voltage programming

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:27

Ibex

^^ met stom.

*O*.

Ik heb net mijn nieuwe ISP klaar :). Een seriële programmer, maar ik moet eerlijk zeggen dat 'ie perfect werkt :). En dat op een printje van 3,5 bij 3 cm :).
Ik heb wel in het begin een beetje zitten aankloten met de condensator. Er moet volgens het schema eentje van 10nF in, en ik had er enkel nog liggen van 100nF. Onder het motto "past wel" had ik deze dus erin gestoken. De programmeersoftware liep echter te miepen dat het de microcontroller niet in reset kon krijgen, terwijl bij het nameten bleek dat de reset wel degelijk omlaag getrokken werd. De condensator eruit laten bleek te helpen :). Wachten dus maar tot ik eentje van 10nF te pakken krijg :).

Een aanrader:
Afbeeldingslocatie: http://www.avrfreaks.net/wiki/images/Simple-prog.gif

[ Voor 8% gewijzigd door Ibex op 05-07-2007 09:49 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• elhopo
ziet er simpel uit. Zijn alle grounds aan elkaar geknoopt? vreemd alleen dat in de CTS lijn geen weerstand ofzo zit. Ik heb de programmers ondertussen binnen gekregen, en alles werkt zo te zien (ze worden herkend) nu nog eens wat programmeren. Weet iemand een goede AVR GCC tutorial? ik ben er nu een aantal tegengekomen, maar ze gaan er allemaal eigenlijk van uit dat je C kennis hebt. Ik heb kennis van Assembly, Java en VB, maar niet van C / C++. Als ik iets zie staan als

// PA0 hoog niveau

PORTA |= (1 << PA0);

// PA0 laag niveau
PORTA &= ~(1 << PA0);

ben ik de weg kwijt. Ik heb nog wel ergens een C++ boek liggen, wellicht kan ik daar wat mee (c++ in 24 uur)..
betekend dit iets als "PortA = PortA AND ... (???) voor de & en OR voor de |
nu nog wat ~(1 << PA0) betekend... :-)

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
elhopo schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 09:24:
// PA0 hoog niveau

PORTA |= (1 << PA0);

// PA0 laag niveau
PORTA &= ~(1 << PA0);

ben ik de weg kwijt. Ik heb nog wel ergens een C++ boek liggen, wellicht kan ik daar wat mee (c++ in 24 uur)..
betekend dit iets als "PortA = PortA AND ... (???) voor de & en OR voor de |
nu nog wat ~(1 << PA0) betekend... :-)
<< staat voor schuiven. PA0 staat voor het nummer van het pinnetje, in dit geval 0.
Bij 1<<PA0 wordt de waarde 1 PA0 (dus 0) keer naar links verschoven, dus 0000 0001
Als bijvoorbeeld 1<<PA2 gebruikt werdt zou het 0000 0100 worden.
~ betekend inverteren, oftewel bits die 0 waren worden 1, en andersom.
~(1<<PA0) is dus 1111 1110

|= betekend inderdaad zoals je al dacht PORTA = PORTA OR, en ook &= was zoals je al dacht.

Dus PORTA |= (1 << PA0); betekend maak PA0 hoog, en laat de andere bits ongewijzigd.
PORTA &= ~(1 << PA0); betekend maakt PA0 laag, en laat de andere bits ongewijzigd.

Hier kun je bijvoorbeeld meer informatie vinden over deze bewerkingen. Daar staat ook het volgende overzicht:

& Bitwise AND
| Bitwise OR
^ Bitwise Exclusive-OR
<< Bitwise left shift
>> Bitwise right shift
~ Bitwise complement

[ Voor 24% gewijzigd door jerbro op 06-07-2007 10:06 . Reden: Overzichtje bitmanipulatoren toegevoegd ]

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

elhopo schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 09:24:
ziet er simpel uit. Zijn alle grounds aan elkaar geknoopt?
Ja :).

• elhopo
Bedankt voor de mini tutorial. Ik zal die site van C programmeren eens verder doorspitten en ook eens zoeken of ik mijn C++ boek in 24 uur nog kan vinden...

alternatief is assembly of bascom. Assembly is niet echt productief en bascom kost geld als je meer dan 2 k wilt programmeren... dus toch maar proberen om C te programmeren. overigens lijkt me dat die code wel efficientere zou kunnen (lees duidelijker), dus iets als PORTA = 0 en PORTA = 1... Bedankt voor de uitleg iig...

• Sissors
  • Niet online
Assembly valt reuze mee en is zo te doen. Als je veel lussen maakt is het het makkelijkste om C te pakken. Anders kan je net zo goed assembly doen imo.
Het wordt op deze manier gedaan omdat ze maar 1 bit willen wijzigen, de rest moet hetzelfde blijven. Jouw methode wijzigt alles in 0.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:01
elhopo schreef op vrijdag 06 juli 2007 @ 10:56:
overigens lijkt me dat die code wel duidelijker zou kunnen
Vroeger had je in AVR GCC de defines CBI en SBI, die tijdens het compileren werden omgezet in precies die rare kringeltjes die je nu moet gebruiken, die vervolgens door de compiler weer werden omgezet in de assembler-instructies CBI en SBI.

Nu zijn die defines om een of andere reden deprecated. Je kunt ze uiteraard wel gebruiken, gewoon compat.h of deprecated.h of hoe heet dat ding ook alweer includen.

Dus ja, dat kan duidelijker, maar dat is deprecated 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Uiteindelijk heb ik dus zelf een parallele poort ISP programmer in elkaar geknutseld en een atmega16 gekocht.

maar die kreeg ik met geen mogelijkheid geprogrammeerd of wat dan ook

Nu heb ik een mysmartusb programmer gekocht met hetzelfde resultaat.

Na wat te lezen begin ik te vermoeden dat die atmega's speciaal zijn en iets van een klok nodig hebben. Waarom die dingen niet werken op 1 mhz snap ik niet.

Zou ik met attiny's dit probleem niet hebben?

Kan iemand bevestigen of dit idd mijn probleem is en waarom dit zo in elkaar steekt?

Verwijderd

Die avr's staan standaard op de interne oscillator, dat is het probleem dus niet.
Je hebt wel de voedingsspanning aangesloten?

• Ibex

Ibex

^^ met stom.

Het kan misschien raar overkomen, maar ik heb het enige tijd terug ook gehad. Telkens opnieuw problemen bij het programmeren. Of het programma kon geen programmer vinden, of de signature was incorrect, of er waren een paar fuses niet correct ingesteld. Altijd wel iets wat niet klopte.

Ik had mijn atmega echter in een icvoetje gestoken, en deze op zijn beurt in het breadboard. Dit om de atmega zeker niet te beschadigen wanneer ik deze uit het breadboard zou willen halen. Na veel zoeken bleek echter dat het icvoetje geen optimaal contact maakte met het breadboard waardoor af en toe een of andere spanning wegviel :/. Ik heb de atmega uit het icvoetje gehaald en direct op het breadboard geplaatst. Hierna werkte alles als een zonnetje

Over het schema dat ik enige tijd terug poste hierboven; met condensator werkt het totaal niet, ookal is het effectief de waarde vermeld op het schema. De condensator eruit laten werkt prima :).

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik gebruikte deze programmer altijd. Nu alleen ff geen tijd meer voor
Afbeeldingslocatie: http://www.lancos.com/e2p/siprog_base.png
Alles boven de R3 kan weg gelaten worden dit heb je enkel nodig als je geen externe voeding op je chip aansluit.
http://www.lancos.com/siprogsch.html
pinout hier
1 VCC (niet nodig als je al voeding op je chip hebt staan)
2 RESET
4 SCK
5 MOSI
6 MISO
10 GND

[ Voor 16% gewijzigd door TrailBlazer op 25-07-2007 08:23 ]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 07:23:
Die avr's staan standaard op de interne oscillator, dat is het probleem dus niet.
Je hebt wel de voedingsspanning aangesloten?
Nee, want dat staat in geen enkel schema aangeduid.

Nu heb ik dat gedaan en ik moet zeggen dat scheelt een hoop!

Bedankt voor de hulp :)

• Nijn
AVR's van de nieuwe generatie, de atmega's en attiny's, hebben een ingebouwde clock. Deze staat vanaf de fabriek ingesteld op (pin me er niet op vast) 1mhz. AVR's hebben dus, om geprogrameerd te worden, geen clock signaal nodig, tenzij je de ingebouwde clock uitgeschakeld hebt dmv fuses.

In dat geval heb je inderdaad een externe clock nodig om de chip te kunnen programeren.

De ponyprog programmer die TrailBlazer aanhaalt, en zowiezo vrijwel alle zelfbouw seriele of paralelle programmers zonder AVR erin, hebben ontzettend last van storingen. Als alles perfect werkt werken zij ook prima. Maar geeft je pc iets te weinig spanning (wat vaak voorkomt), of maak je de kabels iets te lang, of maakt er iets niet perfect contact, dan gaat het al zeer snel mis. Daarom raad ik persoonlijk de 910 clone aan waar ik al eerder naar linkte.

De 910 clone heeft voor mij al dit gezeur opgelost, omdat er een attiny in het schema zit die communiceert met de computer en het daadwerkelijke programeerwerk op zich neemt. Als je wilt kan ik er wel eentje voor je programeren zodat je zo'n programmer kunt maken.

Wat betreft IC voetjes op breadbords, gebruik nooit de goedkope voetjes op zo'n board. (De voetjes met platte pinnen). Dat geeft vrijwel altijd narigheid. Je kunt wel de hoge kwaliteits voetjes gebruiken. Die hebben ronde pinnen die lang genoeg zijn. Die zijn onder andere op www.dickbest.nl te bestellen.
Pagina: 1