Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[.NET 2.0] GDI+ grid control gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen: dit is geen script request, maar een vraag aan mede .NET ontwikkelaars over tips en ervaringen met aangekochte WinForms grid controls. Als ik de tijd zou hebben zou ik 't prima zelf kunnen schrijven, maar gezien tijdsdruk en deadlines hebben we besloten een extern component in te kopen.

Situatie:
Voor een binnen 2 maand op te leveren applicatie hebben we een schermvullend grid van 7x5 cellen (1 week per row, 5 weken op 't scherm). Per cel staan daar 9 (editbare) waarden in.
In Delphi heb ik dat al eerder geschreven, en dat is ook al tijden in productie, en werkt prima. In C# heb ik dit geimplementeerd door 35 user controls te maken met per user control die 9 textboxes, maar hoewel 't functioneel goed werkt is 't niet vooruit te branden: je ziet letterlijk dat elke cel getekend of geresized wordt...

In m'n zoektocht ben ik eigenlijk alleen DevExpress XtraGrid tegengekomen, maar die is nogal overkill en mijn ervaring met DevExpress (Delphi/VCL) is dat 't nogal wat tijd kost om de boel goed te implementeren.

Dus als iemand ervaring heeft met soortgelijke componenten, dan ben ik heel erg benieuwd naar zijn/haar ervaringen!

offtopic:
Die deadline hoorde ik vandaag pas, dus blame my boss, doe ik ook... ;)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-11 20:20
Wij gebruiken Infragistics componenten, ik ken bijna elke method en property van die UltraGrid :D

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-11 17:15

smallboy

N/A

Misschien is sourcegrid iets? Zie ook hier: http://www.devage.com/Wik...name=sourcegrid&version=0

Verwijderd

Topicstarter
SourceGrid ziet er heel erg goed uit, en met een heel prettige licentie! ;)
Infragistics' UltraGrid lijkt ook niet verkeerd, en redelijk betaalbaar (650 euro), maar komt op 't eerste oog net zo bloated over als DevExpress' XtraGrid.

Ik ga dit weekend maar 's stoeien met SourceGrid, bedankt voor de tips!

• SjonnieX
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-04 21:57
Ik zou toch proberen je eigen C# implementatie te optimaliseren.
Waarom is niet altijd maar 1 control die aanwezig binnen je grid? De andere controls kun je zelf 'painten' aangezien het simpele edit controls zijn. Een grid control zoals excel heeft binnen de sheet maar 1 edit control

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-11 20:20
Met de UltraGrid kun je per cel een object naar willekeur in zetten. Als je daar een Panel object in zet, kun je in die panel weer TextBoxes of ComboBoxes zetten. Per cel kun je dan met een foreach door die panel controls gaan en de waardes van de controls ophalen.

Verder kun je de hele look instellen, rijen selecteren, columns eenvoudig hidden maken, rijen highlighten, XML ondersteuning voor de layout enz.

Verwijderd

Topicstarter
SjonnieX schreef op maandag 18 juni 2007 @ 00:09:
Ik zou toch proberen je eigen C# implementatie te optimaliseren.
Waarom is niet altijd maar 1 control die aanwezig binnen je grid? De andere controls kun je zelf 'painten' aangezien het simpele edit controls zijn. Een grid control zoals excel heeft binnen de sheet maar 1 edit control
Dat was eerst ook mijn bedoeling: alleen de actieve cel voorzien van edit controls (overigens niet allemaal simpele TextEdits. daar zitten ook ingewikkelder controls bij) en de overige cellen gewoon met GDI+ tekenen. Maar zoals gezegd, wegens tijdgebrek is dat geen optie.

Met de trial van UltraGrid had ik binnen een paar uur een werkend en snel prototype, gebaseerd op 't CardView sample dat ze meeleveren. Het herschrijven van m'n eigen grid zou me meerdere dagen gaan kosten, en op dit moment is tijd belangrijker dan de kosten van een externe library.

SourceGrid had mijn eigen voorkeur (minder zwaar dan UltraGrid, en een nette MVC implementatie), maar m'n werkgever is een tikkie allergisch voor open source... Maar met UltraGrid kan ik ook prima leven. ;)

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-11 22:18

gatlarf

So say we all...

Ikzelf gebruik graag xtragrid van DevExpress. Zeker waneer het in combinatie is met Xpo persistent objects omdat dit vooral in het geval van grote databases toch wel heel prettig en snel werkt. Er wordt ook heel wat code uit handen genomen waardoor je heel snel iets kan opzetten. Al zijn hier ook nadelen/beperkingen aan verbonden natuurlijk.

May the lords of Kobol guide you...

Pagina: 1