Toon posts:

Wel ADSL, geen telefoon: volgens KPN ligt het niet aan hun?

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na al jaren een goed werkende ADSL-verbinding te hebben, werkt sinds vandmiddag de telefoon opeens niet meer. ADSL (bbned) op dezelfde aansluiting werkt gewoon prima. Ook met de telefoon direct aangesloten op het punt van binnenkomst is er geen kiestoon.

KPN gebeld, en volgens hun meting komt het telefoonsignaal goed bij ons binnen. Kortom: er is een fysiek probleem met de kabel.

Maandag komt er een monteur, maar het lijkt mij heel sterk. Er zijn twee draadjes voor telefoon/ADSL. Wanneer hier fysiek iets mis mee zou zijn, dan zou ADSL toch ook niet werken? Er is hier overigens recentelijk niets veranderd aan de setup.

Stuurt KPN me dus met een kluitje in het riet, of zouden ze gelijk kunnen hebben?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als het kabel vanaf de splitter naar de telefoon kapot is, maar het kabel vanaf de splitter naar het modem niet kan dat toch?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Een KPN monteur is een vakman die heel wat meer middelen heeft dan alleen draadjes volgen. Hij kan direct lijnmetingen en dergelijke uitvoeren en waar nodig direct of spoedig een bezoek aan de centrale brengen. Ik denk dat het wel goed komt maandag.

Verwijderd

Topicstarter
fsfikke schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:57:
Als het kabel vanaf de splitter naar de telefoon kapot is, maar het kabel vanaf de splitter naar het modem niet kan dat toch?
Met de telefoon direct aan het ISRA-punt (dus nog voor de splitter) werkt het ook niet (twee toestellen geprobeerd).
Nijn schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:59:
Een KPN monteur is een vakman die heel wat meer middelen heeft dan alleen draadjes volgen. Hij kan direct lijnmetingen en dergelijke uitvoeren en waar nodig direct of spoedig een bezoek aan de centrale brengen. Ik denk dat het wel goed komt maandag.
Ongetwijfeld, maar aangezien ik niet thuis ben en m'n moeder niet bijzonder technisch onderlegd is, ben ik bang dat ze het oplossen en de rekening presenteren voor problemen die niet aan ons te wijten zijn. Ik moest er net telefonisch al mee akkoord gaan dat als het probleem na het ISRA-punt zit de kosten voor ons zijn (terwijl geimpliceerd werd dat dat dus zo is, want "de lijnmeting is goed"). Logisch natuurlijk, maar ik kan me dus geen situatie voorstellen waarbij de kabel tussen het ISRA-punt en de contactdoos waar de telefoonstekker in gaat zodanig kapot is dat de telefoon niet werkt, maar ADSL wel. De vraag is dus of dat uberhaupt mogelijk is.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Mwah, opzich kan je isra in de loop der jaren natuurlijk ook in kwaliteit achteruit gegaan zijn. Hoef je zelf nog niet eens verantwoordelijk voor te zijn... Wacht in eerste instantie gewoon de monteur af, die fixt alles.. Mocht je naderhand niet tevreden zijn met een eventuele rekening kun je altijd nog een klacht indienen. KPN gaat daar altijd goed mee om.

blub

Verwijderd

Topicstarter
Foamy schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 00:27:
Mwah, opzich kan je isra in de loop der jaren natuurlijk ook in kwaliteit achteruit gegaan zijn.
Vandaar dus ook mijn vraag (waar kennelijk niemand het antwoord op weet ;)): zodanig dat telefoneren niet meer mogelijk is (analoog overigens), maar ADSL nog wel gewoon 6 mbit haalt op dezelfde fysieke verbinding? Da's eigenlijk vooral waar ik nieuwsgierig naar ben :P

Heb verder niets te klagen over KPN-monteurs, die fixen het inderdaad altijd wel eigenlijk. Maar op kantoor regelmatig gehad dat de lijntest prima was en het toch echt aan ons lag, terwijl de halve telefooncentrale in het pand plat lag (eigen centrale, voormalig PTT-kantoor) en onze hele verdieping geen telefoon had :P Dus daar heb ik niet zoveel vertrouwen in.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Het probleem kan bij BBned liggen op de centrale, dat is mogelijk.

Je hebt ADSL en analoge KPN telefonie op dezelfde lijn wat ze linesharing noemen. Effectief gaat je telefoonlijn vanaf de KPN telefonie apparatuur naar BBned toe die er ADSL bij plaatst en dan pas naar je huis toe. Het zou dus kunnen dat het bij BBned ligt de storing in de bekabeling op de centrale.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Helder, dank je. En dat komt er niet uit bij een lijntest dus?

• Foamy

Foamy

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 00:55:
Helder, dank je. En dat komt er niet uit bij een lijntest dus?
wat voor lijntest hebben ze uitgevoerd dan? 4-tel meting?
Als die aangeeft dat het signaal bij jou thuis komt kun je daar meestal ook wel van uitgaan nl...

blub

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r was hier laatst ook iemand met een soortgelijk probleem, dat bleek een kapotte draad te zijn die nog genoeg signaal (dwz, electrische spanning) doorliet voor adsl maar te weinig voor telefonie. Toevallig gegraven in de voortuin?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, de monteur belde net. Ze hadden de misconfiguratie in de centale opgelost en het zou weer moeten werken. Tot zover de belmiepen die bezweren dat het niet aan hun ligt :P

• Foamy

Foamy

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:43:
Goed, de monteur belde net. Ze hadden de misconfiguratie in de centale opgelost en het zou weer moeten werken. Tot zover de belmiepen die bezweren dat het niet aan hun ligt :P
Voor zover zij konden zien was alles waarschijnlijk ook in orde. Het telefoonsignaal werd gewoon goed geleverd. Zoals je zelf al aangeeft zat er iets in de centrale niet helemaal goed. Op die wijze kan het signaal bij een nietsvermoedende buurman oid zijn binnengekomen...

blub

Pagina: 1