Externe HD mergen met interne HD

Pagina: 1
Acties:

• The_Cure
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-02 09:15
Ok, topictitel klinkt een beetje raar maar ik bedoel het volgende:

Ik heb een interne schijf waar al mijn programma's op staan en een externe HD die ik gebruik als download schijf en waar films/series e.d. opstaan (schijf is dus een soort troepschriijf waar alles continu wordt overschreven).

Als voorbeeld: als ik nu Frontrow opstart dan moeten de bestanden in de map Films staan op de lokale schijf. Nu lijkt mij ideaal dat in de map Films dus een map Series staat die dus eigenlijk verwijst naar de Externe HD

Mijn vraag is dus ook, is het in OSX mogelijk dat je de Externe HD niet ziet maar toch verweven zit in de Finder (dus bijv. bij Films op de lokale schijf staant mappen Series en Films die niet op de Lokale schijf staan maar op de Externe, maar het lijkt net of het op de interne schijf staat). En dat dus andere gebruikers dan mijzelf deze mappen niet zien.

Hopenlijk is het een beetje begrijpelijk :)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Geen verstand van Mac os. Maar als ik het goed begrijp wil je dus gewoon een hd mounten.?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je al geprobeerd om een alias in de Film map te zetten :) Dit doe je door de Series map selecteren in de Finder en dan Archief > Maak alias aan (cmd-L) en de alias naar je Film map te verplaatsen, of door de Series map te slepen naar de Film map met alt+cmd ingedrukt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• The_Cure
battler schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 20:58:
Geen verstand van Mac os. Maar als ik het goed begrijp wil je dus gewoon een hd mounten.?
Nee ik wil dat de externe HD als het ware onderdeel is van de interne harde schijf, zodat ik mijn films gewoon in de finder map Films kan opstarten dan naar /Extern/mapje waar films in staan/AVI te gaan.

Klinkt misschien beetje overbodig, maar werkt fijner.

Daedalus, ik zal het eens proberen!

ps; is het mogelijk om anders dan mijn gebruiker andere gebruikers geen toegang te geven tot die externe harde schijf? Ik heb in "beveliging en toegang" zitten rotzooien bij "Info tonen" van de externe schijf met als gevolg dat nog mijn eigen gebruiker als andere gebruikers in de HD konden en ik dus een format moest doen 8)7

Verwijderd

The_Cure schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 21:24:
[...]
ps; is het mogelijk om anders dan mijn gebruiker andere gebruikers geen toegang te geven tot die externe harde schijf? Ik heb in "beveliging en toegang" zitten rotzooien bij "Info tonen" van de externe schijf met als gevolg dat nog mijn eigen gebruiker als andere gebruikers in de HD konden en ik dus een format moest doen 8)7
Nu nog een keer maar dan in het Nederlands?

Je kan op een externe disk toch gewoon 'ignore ownership on this volume' aanzetten?

• The_Cure
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 21:35:
[...]

Nu nog een keer maar dan in het Nederlands?
Ok:

De externe harde schijf is nu toegankelijk onder "Cure" (wachtwoord beveiligd) en "Algemene gebruiker" de twee accounts die ik onder MacOSX gebruik.

Nu wil ik dat de externe harde schijf alleen zichtbaar is bij gebruiker "Cure".

Ik heb dus in de "eigenaar en bevoegdheden"-opties zitten rotzooien en het resultaat was dat geen enkele gebruiker de externe harde schijf meer kon zien. Resultaat: hij moest geformateerd worden...

Iemand die kan uitleggen wat (en wat niet) ik in welke account precies onder de "eigenaar en bevoegdheden"-opties moet aanvinken wil ik bovenstaande bereiken?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:10

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat jij nodig hebt is een symbolic link vanuit je movies map naar de externe hd.

1. start de terminal applicatie (ja, je moet wat intoetsen)
2. cd Movies
3. ln -s /Volumes/<NAAM EXTERNE SCHIJF/<DIRECTORY MET FILMS (optioneel)

in de map Movies verschijnt nu een submap met de naam van de directory of van de schijf zelf (net waarvoor je kiest).

Het is simpel, maar enige unix/linux kennis is wel handig want dan weet je wat je aan het doen bent en kun je bovenstaande customizen naar jouw behoeften.

Wat de rechten betreft: regel dat op de mappen op de schijf, niet op de schijf zelf, dat is het makkelijkste.

[ Voor 17% gewijzigd door Q op 15-06-2007 23:33 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Daedalus schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 20:59:
Heb je al geprobeerd om een alias in de Film map te zetten :) Dit doe je door de Series map selecteren in de Finder en dan Archief > Maak alias aan (cmd-L) en de alias naar je Film map te verplaatsen, of door de Series map te slepen naar de Film map met alt+cmd ingedrukt.
Dit werkt overigens perfect, ik zat altijd maar series naar Films te slepen maar dat is nu niet meer nodig. :) En als mijn externe schijf uitstaat zegt Front Row netjes dat er geen films in de Films map staan (dus niet een vage crash ofzo).
Pagina: 1