AI NAP = AI nep?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Ik heb sinds vandaag een stroomverbruiksmetertje binnen om eens te meten wat ik zoals verbruik, en ook mijn computer. Ik heb een Asus P5B-e met C2 Duo 6300 en 7600GT Silent, die verbruikt ongeveer 110-115 watt idle (desktop), 145 watt als ik Oblivion speel.

Als ik AI Nap inschakel, waarvan ik toch in de veronderstelling was dat dat bedoeld was om energie te sparen terwijl toch processen doorlopen, dan verbruikt de computer nog steeds 115 watt :|
AI Nap
Minimize noise and power consumption when temporarily away
With AI Nap, users can instantly snooze your PC without terminating the tasks. System will continue operating at minimum power and noise when user is temporarily away. It keeps downloading files or running applications in quietest state while you're sleeping. Simply click keyboard or mouse, you can swiftly wake up the system in few seconds.
Oke, feitelijk gezien heeft Asus gelijk, want er staat dat ie een minimum aan stroom verbruikt tijdens AI Nap, dus dat kan alles zijn....dus ook gewoon 115 watt, gelijk aan wat het verbruik is in idle-status :| Maar dat is niet wat ik verwachtte van AI Nap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
Is het niet gewoon 'n veredelde 'hibernate' functie? Ik weet wel dat mijn Asus bordje ook als die standby gaat staan vrijwel helemaal uit gaat (fans draaien niet meer e.d.), al is dat gewoon de S3 optie in m'n BIOS ergens - AI Nap is niet iets van de A8n-e (nForce 4) generatie gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die AI nap werkt volgens mij alleen met Windows Media center edition.

Met XP schijnt dat niet te werken, aldus gelezen te hebben in mijn Moederbord handleiding ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 20:00:
Die AI nap werkt volgens mij alleen met Windows Media center edition.

Met XP schijnt dat niet te werken, aldus gelezen te hebben in mijn Moederbord handleiding ooit.
Dat staat er bij mij niet in. Ik denk dat AI NAP alleen maar bedoeld is om een computer van de max settings van CPU en fans etc naar de minimale settings te schakelen en gelijk de monitor ook in stanby te zetten.
Mijn comp draait echter al in de minimale settings (nl. niet overgeklokt en fans op minimum).

Ik dacht dat de CPU zover teruggeklokt ging worden dat zelfs de fans bij wijze van spreken uitgeschakeld zouden moeten kunnen worden, maar nog net snel genoeg om simepele progs te blijven draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AI Nap
Met AI Nap kunnen gebruikers hun PC’s onmiddellijk laten “relaxen” zonder actieve taken te beëindigen. Het systeem zal indien gebruikers tijdelijk weg zijn blijven werken met minimaal stroomverbruik en geluid. Bestanden worden gedownload en applicaties gedraaid in de stilste toestand, terwijl gebruikers slapen. Klik eenvoudigweg met de muis om het systeem binnen enkele seconden weer wakker te maken..
Nou ja veel wijzer wordt ik er ook niet van, maar wat ik al eerder zei kan ik gelijk in hebben hoor. Staat het in de bios? Heb je het enabled? Is er iets van een driver danwel prog voor nodig om het te activeren? Wat is de minimale tijdsduur dat AI pas ingeschakeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Het is onderdeel van AI Suite en je activeert het gewoon met een button.

Misschien moet ik nog iets in de energieinstellingen in de bios doen, maar daar staat niks over in de manual? Zal nog eens kijken

[ Voor 48% gewijzigd door Stefke op 15-06-2007 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 14:17
Dit klinkt me als een hele mooi marketingterm voor iets wat doodnormaal is. En ik denk dat je hiermee:
Mijn comp draait echter al in de minimale settings (nl. niet overgeklokt en fans op minimum).
zelf de oplossing aangeeft. En door het feit dat er A.I. in de naam staat, gaan er bij mij nog meer alarmbellen rinkelen.

Beetje OT:
Bij mijn MSI heb ik ook 1000-en-1 tooltjes met mooie namen voor obscure functies (i-Speeder, SecureDoc, LockBox, PasswordKeeper en nog een aantal). Eens getest, nooit gebruikt. Ik gebruik alleen het moederbord :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:51

n00bs

Het is weer Zomer!

Oud topic, maar beter dan een nieuwe openen.

Ik heb ze Asus P5K Pro mobo en was erg enthousiast na het lezen van AI NAP: Reduceer tot 80% van het energieverbruik. http://www.asus.com/produ...21&l1=3&l2=11&l3=534&l4=0

Ik heb dus de laatste BIOS geinstalleerd, de laaste versie van AI suite, heb alle benodigde drivers (zo recent mogelijk) en dat alles met XP PRO SP2 32 bit. Energieopties staan ingesteld in Windows evenals in de BIOS.

Maar of mijn PC nou enkel op het bureaublad niks staat te doen of dat ik AI NAP gebruik, er is geen verschil in energieverbruik! (heb een energiemeter eraan hangen). Het is dus idd dikke nep! maar het lijkt mij toch lastig te verkopen en waarom zou je software schrijven voor iets dat niet werkt. Een ander vaag iets is dat de downloads helemaal niet verder gingen.
Een ander probleem dat ik had, dat ik niet wist hoe ik uit die NAP kon komen (dat is dan waarschijnlijk mijn fout maar niets werkte). In de NAP modus brandde mijn IDE led continu maar ik hoorde mijn schijf niet. Misschien een leuke als meer mensen met Asus contact opnemen ivm een niet werkend product.

Wat ook zeer vreemd was dat ik wilde uitzoeken hoe ik uit die NAP functie kon komen. Daarop heb ik een andere PC in het netwerk gestart, maar deze had opeens geen netwerkverbinding meer met mijn router. Daarop de router uitgezet en weer aan, maar dit hielp niets. Geprobeerd die 2e PC af te sluiten maar die bleef hangen op Shutting down (nieuwe stabiele PC). Daarop de 3e PC opgestart en deze kreeg ook geen netwerkverbinding. Daarop weer de router en switch los getrokken en weer geboot, maar nog steeds geen netwerkverbinding. 3e PC afgesloten (dat ging wel). Stekkers er weer uit. 2e PC gereset en mijn 1e PC met AI NAP, maar de stekker eruit getrokken.

Daarna alles weer gestart en alles werkte weer evenals de netwerkverbinding en de 2e PC sloot weer normaal af.

Erg vreemd en vast geen toeval. Ik heb het idee dat het AI NAP in ieder geval iets doet ook mbt de netwerkkaart dat niet goed is, waardoor de router erg hard op zijn bek ging en niet kon werken totdat ik mijn eigen PC gereboot had en uit die NAP functie was gegaan.

Een ander detail wat ik vergeten was te melden dat ten tijde dat mijn systeem in de AI NAP modus was, mijn 3COM switch als een getikte aan het knipperen was op alle poorten waar een PC op aangesloten stond.

Ook net nadat ik mijn PC dus had gereboot en mijn systeem normaal in rust bevindt (video blank) na een tijdje ongebruikt te zijn, kwam het systeem niet meer hieruit 8)7
En dit alles nadat ik AI NAP voor de 1e maal heb gebruikt. Ik heb nu de AI suite verwijdert en zal nu bekijken of alle problemen niet meer voorkomen.

Jammer dat al die zogenaamde powerfeatures nagenoeg geen effect hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door n00bs op 09-03-2008 19:59 ]

Pagina: 1