Golf IV 1.6 16V - toerental zakt soms spontaan.

Pagina: 1
Acties:
  • 4.509 views sinds 30-01-2008

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-11 11:28
De auto van m'n vader, een Golf IV 1.6 16V, begint een beetje kuren te vertonen. Als ik zo'n 50-60 km/h rijdt heeft ie soms de neiging om het toerental van zo'n 2800-3000 rpm terug te laten vallen naar 1000-1200 rpm. Dit duurt heel erg kort (1 á 2 seconden) en dan gaat ie weer terug naar het normale toerental, dat hoort bij de hoeveelheid gas dat ik geef.

Nu ben ik er vandaag mee langs de garage geweest, en de monteur vertelde me dat ie niet zo een twee drie kon vertellen waar het aan lag, omdat er geen lampjes gingen branden is het niet af te lezen uit de logs van het motormanagement (ofzo :?). Nu gaan we 18 juli drie weken op vakantie en dan brengen we hem naar de garage om het uit te laten zoeken, omdat we hierdoor de auto langere tijd kwijt zijn.

Nu wil ik de autokenners hier vragen of dit probleem bekend klinkt? En hoe ernstig het is...

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is het een wild paard?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

wat ben je weer heerlijk cryptisch Chevy

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Chevy454
  • Niet online
B-lennium schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 20:04:
wat ben je weer heerlijk cryptisch Chevy
Fantasierijk denk ik persoonlijk.
Chevy454: damn
Gais: hehe, told you
Gais: zelfs als je had geantwoord: Houdt de motor dan ook in? zouden ze je nog niet snappen, puur omdat jij het bent
;(

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• weebl
Ja... 8)7

Maareh; je hebt geen idee?

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

gaat alleen de toeren teller op en neer? of is het echt de motor?
als het de motor is dan moet je dit merken door het 'inhouden' van de auto

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-11 22:39

Part

Helemaal niets.....

B-lennium schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:07:
Zal wel zijn toeren teller zijn.
Van 3000 rpm naar 1000 bij 60km zou anders betekenen dat zijn snelheid van 60 naar 20km uur zakt en weer terug en dat in 1 a 2 sec. ;)

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Emiel1984

Made in NL

(jarig!)
Part schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:33:
[...]

Van 3000 rpm naar 1000 bij 60km zou anders betekenen dat zijn snelheid van 60 naar 20km uur zakt en weer terug en dat in 1 a 2 sec. ;)
Zou ook de versnellingsbak kunnen zijn of niet ? Als de auto neutraal staat (stationair ) is deze bij de meeste auto's ook rond de 1000. Versleten versnellingsbak zou ik dan denken als autoleek :+ .

[LTS][MTS][HTS]

• Chevy454
  • Niet online
De schakelvorken worden niet met een drum aangestuurd. Eruit schieten zou enkel kunnen komen door een falende blokkeerinrichting van de schakelassen. Niet waarschijnlijk want dan blijft hij uit versnelling.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

Chevy454 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:00:
De schakelvorken worden niet met een drum aangestuurd. Eruit schieten zou enkel kunnen komen door een falende blokkeerinrichting van de schakelassen. Niet waarschijnlijk want dan blijft hij uit versnelling.
:?
je doet die quote van je daarboven wel eer aan zeg...

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:09
Jammer dat je het bouwjaar er niet bijgezet hebt. Check het gasklephuis (indien geen e-gas) en de lmm eens?

Whoop!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vraagje, heb je op die momenten niet toevallig de richtingaanwijzer aan of iets dergelijks? (bij de vorige auto van m'n schoonzusje ging bij het gebruiken van het knipperlicht de toerenteller vrolijk op de maat mee bewegen, elektra verkeerd aangesloten)

Anders misschien een losse kabel/draad m.b.t. de toerenteller?

• weebl
B-lennium schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:07:
Part schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:33:
[...]

Het is echt de motor die opeens inzakt, en de toerenteller gaat hierin mee. En als ik niet snel de koppeling intrap, dan zakt ie inderdaad van de 60 --> 20 8)7
Chevy454 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:00:
En nu in Jip en Janneke-taal?
marccom schreef op maandag 18 juni 2007 @ 00:35:
Jammer dat je het bouwjaar er niet bijgezet hebt. Check het gasklephuis (indien geen e-gas) en de lmm eens?
Bouwjaar is 2003. Hij heeft net 40k gereden (auto werd tot voor kort alleen voor korte ritjes gebruikt). En wat is een gasklephuis en een lmm :? Sorry, ik ben geen auto-monteur :P
johnnyv.nl schreef op maandag 18 juni 2007 @ 11:12:
Vraagje, heb je op die momenten niet toevallig de richtingaanwijzer aan of iets dergelijks? (bij de vorige auto van m'n schoonzusje ging bij het gebruiken van het knipperlicht de toerenteller vrolijk op de maat mee bewegen, elektra verkeerd aangesloten)

Anders misschien een losse kabel/draad m.b.t. de toerenteller?
Nee, het enige wat ik doe is gas geven.

De laatste keer dat het gebeurde reed ik op de CC. Zou dat er iets te maken mee kunnen hebben?

• Chevy454
  • Niet online
weebl schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:04:
En wat is een gasklephuis en een lmm :? Sorry, ik ben geen auto-monteur :P
Wat denk je dan aan de gegeven antwoorden te hebben als je ze niet op waarde kan controleren?
Ik vermoed een slechte TPS sensor maar dat zou vreemd zijn, die werken magnetisch en zouden eigenlijk niet kapot mogen gaan.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maakt de auto nog een vreemd (ploffend/knallend) geluid bij het wegvallen van de toeren?

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Emiel1984

Made in NL

(jarig!)
weebl schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:04:
De laatste keer dat het gebeurde reed ik op de CC. Zou dat er iets te maken mee kunnen hebben?
Doet de auto het ook bij het niet rijden op cruis control ? (Anders is het dus gewoon de cruis control zou ik denken). Maar ik denk dat we op dit moment meer aan het raden zijn dan ergens komen. Je eerste vraag was ook of er meer mensen waren met dit probleem en ik denk dat dat aan de uiteindelijke oorzaak zal liggen.

[LTS][MTS][HTS]

• weebl
johnnyv.nl schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:01:
Maakt de auto nog een vreemd (ploffend/knallend) geluid bij het wegvallen van de toeren?
Nee, het toerental valt gewoon terug net zoals ie doet als je het gaspedaal loslaat.
Emiel1984 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:16:
[...]

Doet de auto het ook bij het niet rijden op cruis control ? (Anders is het dus gewoon de cruis control zou ik denken). Maar ik denk dat we op dit moment meer aan het raden zijn dan ergens komen. Je eerste vraag was ook of er meer mensen waren met dit probleem en ik denk dat dat aan de uiteindelijke oorzaak zal liggen.
Ja, zonder cruise control doet ie het ook. Alleen het aantal keren dat het gebeurt met CC aan is groter dan met CC uit.
Chevy454 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 09:57:
[...]

Wat denk je dan aan de gegeven antwoorden te hebben als je ze niet op waarde kan controleren?
Ik vermoed een slechte TPS sensor maar dat zou vreemd zijn, die werken magnetisch en zouden eigenlijk niet kapot mogen gaan.
Ik heb wel iets verstand van auto's, maar termen als lmm gaan me toch echt boven m'n pet. Maar ik zal deze dingen meenemen naar de monteur :)

Bedankt voor alle info zo ver. De volgende keer dat het gebeurd zal ik nog beter opletten :)

Verwijderd

hallo iedereen,

ik heb een golf 4 1.6 16V uit 2001.
een paar weken geleden stoorde de toerenteller gemiddeld 1x op een rit van 30 km.
met storen bedoel ik dat de teller naar 0 springt voor 1 seconde en daarna gewoon zijn werk weer doet.(bij deze storing komt ook vaak het motormanagement lampje kijken)
de laatste tijd blijft bij deze storing de toerenteller op 0 staan en brand naast het motormanagement lampje ook het olie lampje. Dan weet ik dat ik de auto aan de kant moet zetten want als de auto onder de 20km per uur rijdt valt de motor uit.

weet iemand wat ik moet doen?
de moteur had vorige keer al het gaskleppenhuis opnieuw ingesteld.
ook had hij de auto uitgelezen en kon geen fouten vinden.

alvast bedankt.

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:54
Je reageert op een tien jaar oud topic, je kan beter even een eigen topic aanmaken met je probleem, dit topic gaat waarschijnlijk snel op slot.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Verwijderd welkom op GoT!

Het is niet de bedoeling topics te 'kapen' voor je eigen probleem, zeker als deze al tien jaar oud is. Dit topic gaat daarom op slot. Je kunt in dit subforum een eigen topic openen over je probleem, zoals hierboven al aangegeven. :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.