Sollicitatie-interview: wat meebrengen?

Pagina: 1
Acties:
  • 816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 11:20
Hoi :)

Binnenkort zal ik intern solliciteren, en dus een interview hebben voor een nieuwe positie.
Hiervoor ben ik momenteel bezig met het opschrijven van de beste interview tips'n'tricks, om die zo uiteraard te gebruiken. ;)

Momenteel heb ik het volgende (in principe) basiszaken:
  • Zorg dat je de naam van de interviewer weet, en groet hem/haar met een handdruk bij binnenkomst
  • Netjes gekleed; niet roken/kauwgum vlak voor je interview
  • Zorg dat je er ontspannen bijzit, maar niet slungelt in je stoel
Nu komt het echter op de rest aan; wat voor zaken zou ik mee moeten brengen? Wat zal ik allemaal nazoeken tbv deze job?

Ik heb inmiddels
  • Curriculum Vitae
  • Intern sollicitatie-formulier
  • PowerPoint handout, met daarop: action plan short-term, action plan long-term en achievements.
Ik heb echter het gevoel dat ik hier nog wat mis..

Iemand ideëen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:21

SmartDoDo

Woeptiedoe

Wellicht interessant om te vermelden om wat voor soort bedrijf en vacature het gaat? :)

Ik kan me zo voorstellen dat het per bedrijf en bedrijfscultuur nogal wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

* Pen en papier zodat je aantekeningen kan maken.
* Eventueel CV / motivatie in het Engels er bij.
* Diverse diploma's e.d., hoewel daar echt bijna nooit naar gevraagd wordt

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
SmartDoDo schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 19:25:
Wellicht interessant om te vermelden om wat voor soort bedrijf en vacature het gaat? :)

Ik kan me zo voorstellen dat het per bedrijf en bedrijfscultuur nogal wisselt.
Goed punt. :)
Gaat om een in-house customer service-omgeving (business to business) en een vacature als technical mentor voor een groep van ~ 20 man.
Motrax schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 19:44:
* Pen en papier zodat je aantekeningen kan maken.
* Eventueel CV / motivatie in het Engels er bij.
* Diverse diploma's e.d., hoewel daar echt bijna nooit naar gevraagd wordt
Pen en papier was ik inderdaad vergeten :P
C.V. / motivatie in het engels zit wel snor; ik werk namelijk al in Ierland. :+

[ Voor 3% gewijzigd door r0b op 15-06-2007 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
Schrijf op dat kladblok vragen op die je wilt vragen. Schrijf vragen op die je verwacht te krijgen, en probeer deze voor jezelf al te beantwoorden. Hou die vragen gewoon bij je op tafel. Dat laat zien dat je energie in deze sollicitatie gestoken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afhankelijk van wat long term bij jullie is (meerdere jaren?) kan je iets meer een tijdlijn vormen bijvoorbeeld door ook een mid term te gebruiken. Mondelinge motivatie erbij hoe je die doelen bereikt ziet worden en hoe de doelen op elkaar aansluiten.

Naast de bedrijfsdoelen, kan je ook je eigen doelen uiteenzetten: wat zijn je ambities, wil je aanvullende opleidingen / cursussen gaan volgen en welke. Dat soort dingetjes :)

Aanvullend op de post hiervoor: ga dan niet dat wat je zou willen antwoorden erbij opschrijven en die aantekeningen erbijpakken als je zo'n vraag krijgt. Daarmee straal je onzekerheid uit en komt het over of je niet spontaan een antwoord klaar hebt als je een keer snel moet beslissen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2007 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 22:46
Bij handenschudden: kijk degene recht aan in de ogen (maar te "stalkend") :)

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 10:23:
Aanvullend op de post hiervoor: ga dan niet dat wat je zou willen antwoorden erbij opschrijven en die aantekeningen erbijpakken als je zo'n vraag krijgt. Daarmee straal je onzekerheid uit en komt het over of je niet spontaan een antwoord klaar hebt als je een keer snel moet beslissen.
Klopt, maar daar wil ik dan ook bij aanvullen dat je niet alleen vragen en antwoorden over jezelf moet opschrijven, maar ook vragen over het bedrijf waar je aan de slag wilt gaan. Wat wil je nog van hun weten. Zij zullen je oko geheid vragen stellen over hoe je met bepaalde situaties om zou gaan. (uiteraard een beetje afhankelijk voor de functie). En je kan er mooi vragen op kwijt over de voorwaarden die (evt nog) niet duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

paella schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 10:45:
Bij handenschudden: kijk degene recht aan in de ogen (maar te "stalkend") :)
Kijk naar zijn mond, iemand recht in de ogen kijken kan erg ongemakkelijk zijn :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 00:30
Atlas schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 17:45:
[...]

Kijk naar zijn mond, iemand recht in de ogen kijken kan erg ongemakkelijk zijn :)
Een nog betere methode is kijken naar de bovenkant van de neuspunt. Hierdoor komt het over alsof je hem recht in de ogen kijkt. Verder heb ik in het verleden gemerkt dat kijken in iemands anders ogen per persoon anders wordt ervaart. De ene ziet het als een sterke karakter maar de andere vind het weer irritant.

Wat je niet moet vergeten is dat er een kans bestaat dat men je de vraag stelt. Waarom zouden wij jou moeten kiezen in plaats van iemand anders. Dus kortom wat maakt je zo bezonder dat men jou moet gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
Goede replies; daar kan ik zeker wat mee. thanks d:)b

Nu alleen nog een vraag betreffende de .. uh .. "cover letter"; zou ik deze wel of niet schrijven bij een interne sollicitatie?
De positie is binnen hetzelfde team, dus ik zal een interview hebben met m'n huidige manager (die ik ook dagelijks spreek).
Een cover letter richting hem ala "Dear Mr. <naam>" lijkt me dan iets over de top.

Misschien aanvullende informatie: een interview binnen dit bedrijf wordt op punten-basis afgelegd. Zo heb ik al een interview gehad voor een positie waar ik al ruime kennis van had, maar het op punten-basis aflegde tegen een collegae.
Zaken als het in de ogen kijken zijn dus ondergeschikt (maar tellen alsnog wel mee, natuurlijk).

En nu kan ik die collegae bijna dagelijks vertellen hoe ze haar werk moet doen .. 8)7

[ Voor 36% gewijzigd door r0b op 16-06-2007 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 20:28
Je kunt misschien iets als de STAR-methode toepassen tijdens je gesprek. Dan je je activiteiten beter beschrijven, is het compleet en beknopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:04

ZieMaar!

Moderator General Chat
Sybr_E-N schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 21:09:
Je kunt misschien iets als de STAR-methode toepassen tijdens je gesprek. Dan je je activiteiten beter beschrijven, is het compleet en beknopt.
De STAR techniek is iets wat een goede interviewer al gebruikt, maar wellicht als sollicitant handig om er wat van af te weten.

De STAR techniek zorgt er namelijk voor dat je geen hypothetische situaties krijgt waarin je sociaalwenselijke antwoorden krijgt, maar dat je bestaande situaties beschrijft. Zorg dus dat je bij de gevraagde competenties en je eigen sterke punten praktijk voorbeelden hebt waarmee je aantoont dat je over bepaalde competenties beschikt.

Situatie, taak, actie, resultaat worden dan gevraagd bij de star techniek. Soms gaan ze nog verder en moet je er feedback op jezelf op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nizw.nl/beroepsontwikkeling/STARR-methode.pdf

Jullie missen het 'reflectie' puntje.. Wie weet moet TS nog op eigen acties en handelingen in het verleden reflecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:04

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 08:31:
http://www.nizw.nl/beroepsontwikkeling/STARR-methode.pdf

Jullie missen het 'reflectie' puntje.. Wie weet moet TS nog op eigen acties en handelingen in het verleden reflecteren?
Dat zeg ik toch, feedback geven op jezelf? :)

Wat was de situatie, wat was jouw taak daarin, wat heb je gedaan, en wat was het resultaat? Die vragen. Eventueel uitgebreid met: hoe werd dat resultaat ontvangen, wat vond je daar zelf van, en wat zou je misschien anders willen doen...

Maar dit is meer algemeen iets mbt tot selectiegesprekken...
Pagina: 1