Sapphire X1950XT komt niet uit 2d modus?

Pagina: 1
Acties:

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-07 13:01
Eerst maar de specs,

Sapphire radeon x1950xt niet overgeklokt
Windows Vista
Core2Duo e6700
2 Gb ram ddr2 800 mhz
Asus p5b deluxe

Het probleem is als volgt. Na veel reviews te hebben gelezen toch een x1950xt gekocht. Was wel wat bang voor het geluid van de ventilator, maar ach dat nam ik er wel op de koop toe.

Eenmaal aangesloten en geinstalleerd, enkele games gespeeld (Titan Quest, Halflife2, Doom 3).Wat me opviel was dat de kaart muisstil bleef. Raar, dacht ik. Gezien de klachten over de herrie van de kaart.

Vervolgens eens 3dmark2006 gedownload en gedraaid. Wat schetste mijn verbazing, +/- 5200 punten. De Online result browser rapporteerde mijn resultaat in vergelijking met vergelijkbare systemen als de laagste score. Ook vreemd dus.

Toen zon programma gedownload dat de speeds van de core en de mem laat zien. Deze waren zoals ik overal op internet vond 500/600. De xt heeft 2 modussen. 1x 2d: 500/600 1x 3d: 625/1200
Ik heb het vermoeden dat de kaart niet in zijn 3d modus wordt gestart. Gezien de (lage?) 3dmark score en gezien het feit dat hij zo stil blijft.

Nu heb ik al heel wat gegoogled en aardig wat fora afgestruint, maar vooralsnog kan ik weinig eensluidende verklaringen vinden.

Is mijn score echt zo laag? (volgens mij moet ik rond de 6000-7000 scoren)
Blijft de kaart echt muisstil in 3d, of is dat normaal alleen zo in 2d?

Verwijderd

Je koeler gaat alleen sneller draaien wanneer je kaart ook warmer wordt. Met rivatuner kan je namelijk de snelheid van de Fan (ook met atitool trouwens) aanpassen.

Zet 'm maar eens op een 'acceptabel' geluidsniveau. Ik weet niet welke koeler je hebt, maar de mijnes (stock) is vervangen met een VF-700-cu en straks gaat het over naar waterkoeling.

En je moet natuurlijk wel even bedenken, dat je score vergelijken met andere systemen niets zegt. Je weet niet wat hun aan de andere kant gedaan hebben om zo hoog te komen.

• OcNewB
Ik zou toch denken dat na 2 uur HalfLife op 1680x1050 alles op high en aa op 4x met af op 8x, de kaart wel warmer zou worden en de fan wat meer zijn best zou moeten doen? Maar de voorspelde herrie blijft gewoon totaal weg.

Verwijderd

OcNewB schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 19:11:
Ik zou toch denken dat na 2 uur HalfLife op 1680x1050 alles op high en aa op 4x met af op 8x, de kaart wel warmer zou worden en de fan wat meer zijn best zou moeten doen? Maar de voorspelde herrie blijft gewoon totaal weg.
Rivatuner... atitool ;)

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-07 07:12
OcNewB schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 19:11:
had ik ook kaart dikke 90 graden, fan slaat niet automatisch aan. Gebruik nu atitool met een zelf gecreeerd profiel kaart blijft stabiel rond de 75 graden full-load. Het geluid van de fan komt dan vanzelf :+

• OcNewB
Probleem opgelost.

Ik heb rivatuner gedownload en heb de mem en core speeds gemonitord. Het bleek inderdaad dat de karat niet van 2d naar 3d snelheden omhoog ging. De 3dmark '06 score was ook erg laag voor mijn syst" +/- 5000

Van alles geprobeerd en heb toen de nieuwste catalyst (7.5) Geinstalleerd.
Rivatuner bekeken en de snelheden gingen toen WEL omhoog.
3dmark '06 naar 6200.

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:30
Dit probleem is inderdaad net in 7.5 opgelost. Ik heb de afgelopen 4 maanden bij ATI zitten zeuren om het op te lossen en het heeft toch resusltaat gehad :*)

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

• OcNewB
Bull schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:33:
Dit probleem is inderdaad net in 7.5 opgelost. Ik heb de afgelopen 4 maanden bij ATI zitten zeuren om het op te lossen en het heeft toch resusltaat gehad :*)
Nou dankjewel! :9
Pagina: 1