Toon posts:

Pentium D icm met P35 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met Pentium's icm met een P35 moederbord? Ook is de P35 chipset eigenlijk bedoeld voor de Core 2 architectuur, vraag ik me af hoe een Pentium D processor het doet icm met deze chipset als het aankomt op overklokken natuurlijk. De processor is ieder geval compatibel met GA-P35-DS3R en met andere borden waarschijnlijk ook. Ik vraag dit omdat ik momenteel mijn Pentium D920 gebruik icm met een goedkoop 800Mhz moederbord wat geen overklokken ondersteunt. Dus de vraag is hoeveel je deze CPU kan overklokken op een 1333Mhz bord. Ik heb verder 2GB PC5300 geheugen. De cooler is de boxed cooler van Intel, maar als ik P35 bord ga kopen, haal ik ook een Tuniq Tower 120 of de Scythe Infinity, zodat ik deze ook kan gebruiken als ik weer een tijd later ga upgraden naar Core 2 Duo (of de toekomstige Nehalem processor).

Met de configuratie Pentium D920 + GA-P35-DS3R + PC5300 + Tuniq/Infinity verwacht ik zelf een FSB van 300MHz te kunnen halen, zodat de CPU dan op 4200 Hz stabiel kan lopen. Hierbij verwacht ik ook dat ik alleen het voltage van de CPU zal moeten verhogen. Is dit daadwerkelijk mogelijk met deze configuratie?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De processor is ieder geval compatibel met GA-P35-DS3R
Hier geef je zelf al antwoord op je vraag.

En hoever je kan komen kan niemand je zeggen, gewoon kwestie van uitproberen.

Verwijderd

Ik zou niet voor een van deze "betere" moederborden gaan met die processor aangezien naar mijn weten (heb er zelf ook een) Pentium D's niet echt graag willen overklokken en ik dat moederbord daar door beetje overkill vind ik zou als ik jou was een mooie Core 2 Duo kopen bijv. E4300 en dan een p35 moederbord dat zal je een veel mooiere overklok opleveren

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het bord haalt die FSB makkelijk maar of je CPU het ook aan kan is onmogelijk te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Een processor upgrade zal ik ook binnen een paar maanden doen, maar ik het moederbord kan ik alvast kopen denk ik. Later zal ik hem nog beter kunnen gebruiken met een C2D. Maar wat betreft de Pentium D920, zie ik hier en daar dat de processor in meeste gevallen wel stabiel wil lopen op 4.2 Ghz. Dit is nog steeds te lengzaam vergeleken met een C2D maar toch weer een (theoretiche) performance boost van 50%.

Aangezien ik grafisch nauwelijks eisen stel aan een systeem, zit ik te denken aan de G33 chipset met video-onboard ipv P35. Zijn de GA-P35-DS3R en de GA-G33-DS3R identieke borden, afgezien dat de laatste VGA onboard heeft? Inmiddels is gebleken dat de GA-P35-DS3R een hele goeie overklokker is. Mag je dit ook verwachten van de GA-G33-DS3R???

Verwijderd

Voor zover ik heb vernomen is dit ook een relatief goede overklokker hoewel ik toch voor de p35 zou gaan als je het voor de overklok wilt doen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
Nee mag je niet zomaar. Het is vaak zo dat als je onboard video hebt, deze meeklokt met de FSB van je PC (zo goed als altijd ongeacht PCI(e)-lock). Dus neem de P35 en kies zelf een simpel kaartje uit, bijv. de 7300GS. Mooi passief, verbruikt weinig en kan ook nog eens HD afspelen.

@boudie: probeer je posts voortaan eens wat beter te onderbouwen, want wat je nu zegt is ten eerste niet waar en ten tweede ontbreekt een onderbouwing. Er loopt op GoT namelijk ook een topic over een D805, dat dat zo'n geweldige OC-CPU is voor weinig geld en ook de CPU van de TS kan aardig in de GHz'en lopen. En als je goed de TS gelezen had, wist je dat hij die D-cpu al heeft dus dan heeft het aanraden een E4300 te nemen i.p.v. dus geen zin :).

Verwijderd

Topicstarter
Mensen bedankt voor alle input!

Ik heb al een simpele videokaart besteld; de GA-P35-DS3R komt ook binnenkort binnen. Nogmaals, de combinatie P35/Pentium D is inderdaad een eigenaardige keuze, maar de upgrade naar een nieuwer type processor zal over een half jaar of zo ook aan de orde zijn. Ondanks de X38 chipset die tegen die tijd ook uit is, zal ik meer dan genoeg hebben aan een P35-bord.

Verder een simpel vraagje ivm overclocken. Stel dat ik met P35 de Pentium D920 stabiel kan laten lopen op 3.6 Ghz zonder Vcore verhoging. Kan ik in dit geval verwachten dat de temperatuur van de CPU al (aanzienlijk) gaat stijgen, of is dit alleen het geval bij het verhogen van de Vcore? In de FAQ over overclocken lees ik hierover slechts dat elektrische signalen in de CPU verzwakken indien de FSB omhoog gaat en de Vcore wordt constant gehouden. Maw, de temperatuur zou dus niet mogen stijgen in dit geval. Alleen bij het verhogen van Vcore (versterken van interne signalen binnen de CPU) zou de temperatuur stijgen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:41
De temperatuur is in principe evenredig met het stroomverbruik. Voor het stroomverbruik geldt een bepaalde formule die in elk geval afhankelijk is van de snelheid en het voltage. Dus ja hij zal warmer (kunnen) worden.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:41
De energie die een processor verbruikt is rechtevenredig met de snelheid en kwadratisch met het voltage (als de rest hetzelfde is). Het voltage dus 10% verhogen geeft 1,1^2=1,21= 21% meer verbruik, terwijl de snelheid met 10% verhogen maar 10% meer verbruik oplevert.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Over dat overclocken, mijn Pentium D 945 loopt stabiel op 4.2 Ghz, met een veel simpeler moederbord, de P5LD2. Ik weet dus niet of je dit haalt met je 920, maar Pentium Ds klokken toch nog best redelijk over.

Worden wel erg warm btw... Heb er nu een Zalman 9500 opzitten, wordt nog steeds 60-65 graden :9

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

sjah dan heb ik waarschijnlijk gewoon een foute te pakken want die van mij (stock 3ghz) wil echt niks verder als 3.1ghz stabiel dusjah :S
Pagina: 1