Toon posts:

pc samenstellen voor grafisch

Pagina: 1
Acties:
  • 961 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga volgend jaar een grafische opleiding doen en moet daarvoor van me ouders een super snelle pc samenstellen.

Natuurlijk niet het aller aller aller aller nieuwste van het nieuwste (die grafi-kaart bijv.. die zijn er ook van 6000,-).
Dus een pc die goed kan werken met Het nieuwe Adoboe CS3 pakket en Premiere/After Effects maar ook voor de 3D shoot games zoals CoD2.

Ik zat hier aan te denken:

Kloksnelhied 5000+ Dual core processor
Hard Disk 500 GB HD SATA
Voeding 400W
Grafische kaart nVidia Geforce 8800GT 680 MB
Audio 8 kanaals + midi port
DVD Brander (16x8x16) Dual Layer (8,4 GB)
DVD Speler 64x
Systeemgeheugen 4 GB (2x2 GB)

mijn vragen zijn:

1. zijn sommige dingen niet te overdreven of zijn er onderdelen waar iets meer van mag zijn?

2. voor welke merken moet ik gaan, en passen die merken bij elkaar?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02
Ik neem aan dat als je een grafische opleiding gaat doen de opleiding wel een paar leuke regelingen heeft en op z'n minst een advies wat je zelf zou moeten kopen.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
dar kan wel maar ik heb intussen nog een paar andere video opdrachten te doen thuis en daar heb ik hem ook voor nodig, dus ik koop hem in deze zomer.

wat ook even een vraag is.. is welk moederbord ik moet nemen?

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Merk maakt niet zoveel uit, soms verschilt doe koeler en de accesoires. En als videokaart zou ik eens kijken naar de HD2900XT 512MB van ATI, die komt ook goed uit de tests voor z'n prijs.

Als moederbord zou ik de Asus M2N nemen als je niet gaat overklokken en andere dingen.

Je kunt natuurlijk ook die Intel weg inslaan.

[ Voor 48% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 15-06-2007 15:09 ]

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 21:04
Tweakers.net schrijft daar verdraaid handige stukken over: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2007 Erg behulpzaam is ook dit topic: Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**

[ Voor 22% gewijzigd door Jesse op 15-06-2007 15:07 ]

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Ik doe Multimedia en Vormgeving en werk bij een grafisch ontwerp bureau. Werk veel met Adobe CS3 en daarbij ook nog Cinema4D en 3DSMax.

Heb de volgende PC:

AMD x2 5600+
Asus M2N-E Ultra
XFX 8600GT XXX
250GB Seagate Baracuda SATAII
1GB Kingston 667 overclocked naar 800

Het werkt prima hiermee alleen ben wel aan de magere kant met het geheugen wat best traag is bij het werken met grote bestanden (A1 formaat photoshop bijv). Renderen in 3D programmas gaat ook best traag. 2 of 3 gig is zat en 4 wat jij dus wilt is meer dan voldoende.

Ik raad je wel een ander merk moederbord aan. MSI zou een goede keuze zijn. Dit omdat deze van Asus een heel irritant zoem geluidje geeft met de onboard audio. Muisbewegingen hoor je constant door je speakers. Vooral onder Vista is het een ramp. Denk dat dat door de niet al te goede drivers komt.

Ik zou persoonlijk ook voor een Samsung HDD gaan ook omdat die naar mijn mening stiller is. Een vriend van me heeft een van Samsung en die is stukken stiller dan mijn Seagate Baracuda. Dit hangt natuurlijk ook heel erg van je kast af. Heb je een goedkoop kastje is het meer waarschijnlijk dat de trillingen van de HDD omgezet worden in super irritant geluid.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerst nog wat opmerkingen voordat ik iets ga samenstellen, als ik klaar ben met samenstellen dan zeg ik het hier wel dan kunnen jullie ook even meekijken.

RAM geheugen is dus 2 GB meer dan zat, maar met de video kaart zit ik een beetje te klieren.. ATI of nVidea chipset? Zelf heb ik al ervaring met de GeForce 6800 maar denk toch dat de 8800 van 512 MB beter is.

Hard disk doe ik denk ik van Maxtor of Samsung.

Over het Mobo, moet er wel een zijn met firewire... en TV tuner kaart zou ik ook nog op het moederbord willen, dat zegt ook weer dat het mobo maar 5 PCI slotejs mag hebben.

• KimiMclaren
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 16:53

KimiMclaren

Cold as ice

Harddisk zou ik voor de Samsung gaan, Maxtor ben ik zelf niet zo'n fan van. Zelf heb ik de nieuwe Samsung HD501LJ 500GB SATA-II draait lekker snel (16mb cache) en maakt bijna geen geluid, verder is hij ook erg scherp geprijsd (pricewatch: Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ))

Verwijderd

Topicstarter
alternate goedkoopste dus... niet altijd weet ik maar ik ga alles bij alternate bestellen denk ik.

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:16
hmm... zoiezo als je photoshop gebruikt kan je het beste een intel cpu nemen, aangezien mac's Intel gebruiken en photoshop voor de mac oorspronkelijk is ontwikkeld. Het draait beter.

Ik draai zelf zonder enig probleem cs3 op een C2D E4300 @1.8 2GB DDRII-800.
Videokaart wordt amper gebruikt in Photoshop, maar des te meer in 3D programma's.
Een 8800 is een game kaart, voor designing zijn er andere soorten kaarten (maar die zijn weer niet voor gamen).

En als je 4gb ram neemt dan moet je 64-bit nemen (toch? ander werkt het niet (dacht ik)).

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik er dan wel 2 video kaarten in stoppen?

1 voor Games
1 voor 3D tekenen en Adobe spul

En een 64-bit moet ik niet nemen of wel? Want dacht dat daar niet alle programmas op kunnen.
Kan ik dan wel 3 GB ram nemen?

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:16
las laatst nog ergens dat het geld voor MEER dan 4gb ram, dus zou wel gaan denk.

Maar die 3d tekenen en adobe spul kaarten zijn echt verschrikkelijk duur, goedkoop is rond de 300 euro en je hebt ze ook van rond de 3000 (!)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:20

ThunderNet

Flits!

.lunatic schreef op zondag 17 juni 2007 @ 11:16:
las laatst nog ergens dat het geld voor MEER dan 4gb ram, dus zou wel gaan denk.

Maar die 3d tekenen en adobe spul kaarten zijn echt verschrikkelijk duur, goedkoop is rond de 300 euro en je hebt ze ook van rond de 3000 (!)
En een gewone high-end videokaart voldoed ruim. Zijn snel genoeg. En photoshop gebruikt geen tot amper 3d acceleratie. Dus daar maakt het al niet uit. Ik zou zelf ook voor Intel gaan, met mogelijk nu de goedkoopste intel c2d processor, en na de zomer als de quad-cores goedkoop zijn een dikke quad core er in stoppen. Dit samen met 4GB geheugen (wel op 64bit os natuurlijk).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
quad is sneller dan duo core. Maar met hoeveel GHz is quad te vergelijken?
Maar over die 64bit.. moet dat persee? Ik denk niet dat alles het daarop doet....

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 12:03:
:'( Doe die GHz-mythe weg, je mag niet vergelijken met GHz'en want dat zegt bijna niets over de snelheid.
Maar over die 64bit.. moet dat persee? Ik denk niet dat alles het daarop doet....
Die cpu's hebben x86-64 wat inhoudt dat je x86 (32-bit) applicaties gewoon kunt draaien onder een x64 OS. Echter heeft Vista x64 wel signed drivers nodig, maar dat is eigenlijk geen probleem want bijna alle drivers zijn gewoon signed.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

.lunatic schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 22:49:
hmm... zoiezo als je photoshop gebruikt kan je het beste een intel cpu nemen, aangezien mac's Intel gebruiken en photoshop voor de mac oorspronkelijk is ontwikkeld. Het draait beter.
Bullocks. Photoshop draaide toen op de PPC architectuur =/= x86.

Yes, but no.

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 22:44
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 12:03:
Als je de volle 4GB wilt gaan gebruiken zul je naar 64-bits over moeten stappen. 32-bits besturingssystemen ondersteunen niet meer dan ~3GB.

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Het lijkt er op dat je je niet heel erg verdiept hebt. Tegenwoordig is intel met z'n core behoorlijk goed bezig. Daar zou ik het op houden. Dual core is goedkoper, maar quad core heeft wel nut voor photoshop, dus dat is een optie. Dat scheelt meer dan een paar 100 MHz erbij. Geheugen, veel. 2 GB is voldoende, maar 4 GB is beter. Ook al kan het onder 32 bits niet volledig gebruikt worden. Qua grafische kaart is alles tegenwoordig goed genoeg voor 2D. Ik zou voor een 8500 of 8600 van nvidia gaan, omdat deze ook passief gekoeld verkrijgbaar zijn. Firewire zit zo'n beetje op elk moederbord dat je kan bedenken. Asus P5B heeft zich al goed bewezen en is een veilige keus. Eventueel de deluxe versie.

edit: Oh, en een DVD-speler is vrij zinloos imho. Ik zou of 1 of 2 branders nemen. Maar niet een brander en een speler. Het is door het prijsverschil nauwelijks de rechtvaardigen een speler te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door jvo op 17-06-2007 14:00 ]

Verwijderd

Als ik mij niet vergis dan is de Ati videokaart, de 2900XT. beter in 3d renderen zoals bijv. in CAD/CAM applicaties. Weet niet of dit ook voor photoshop zo werkt.

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:24:
Als ik mij niet vergis dan is de Ati videokaart, de 2900XT. beter in 3d renderen zoals bijv. in CAD/CAM applicaties. Weet niet of dit ook voor photoshop zo werkt.
Ik wel, dat werkt niet zo. Photoshop gebruikt de GPU niet. Alleen de CPU.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**

We verwachten echt meer eigen inzet op GoT dan dit...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.