Acer laptop Xp instaleren waar vista op staat.

Pagina: 1
Acties:
  • 906 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• klaaspyro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-12-2025
Hallo beste tweakers,

Ik heb een tijdje terug een laptop gekocht voor m'n moeder waar vista op stond.
A fijn ik dacht dat het gebruikers vriendelijk was en dat m'n moeder zich er wel op zou redden.
Niet dus, ze kan er niets mee worden.
Ik dacht nou dan install ik toch ff xp erop.

Nou niet dus. ik kan niet in de bios komen laat staan dat de laptop automatisch boot vanaf
xp schijf. Heeft iemand voor mij de oplossing welke toets ik in de bios of boot menu kan komen?
Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie een antwoord voor mij hebben.

Met vriendelijke groet,

Klaas Vissering

ps. ik heb DEL en F8 al geprobeerd maar er gebeurd niets.

Verwijderd

Je moet dan toch gewoon een Dual boot aanmaken en hier Vista uit slopen dat die automatisch naar XP gaat? (boot.ini geloof ik)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 13:26 ]

• Ascathon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-01 17:47
Je zult sowieso eens moeten zoeken hoe het zit met de garantie. Soms mag je niet ee ander OS installeren. Het is mogelijk dat dan je garantie vervalt.
Hoe in de bios te komen weet ik ook niet maar dat zal heus wel ergens staan. Na een beetje zoeken moet dat wel lukken.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Insert of F10 misschien?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:25:
Je moet dan toch gewoon een Dual boot aanmaken en hier Vista uit slopen dat die automatisch naar XP gaat? (boot.ini geloof ik)
Dan moet ie wel eerst van de cd kunnen booten he ;)
(Denk niet dat vista een oudere versie wilt installeren terwijl het draait)

• klaaspyro
het is een acer 3053wxmi. dat had ik nog niet vermeld.
Vista wil inderdaad geen windows xp installeren want er is een nieuwere/betere?!?!?! aanwezig.

verder heb ik wel een update.

Met Del kwam ik bij opstart opties waar de bootdisk niet in voorkwam. geen optie dus.
F10 daar in tegen is een opstart optie die ik kan gaan bewerken.
er staat hetvolgende:

Opstartopties bewerken

windows-opstatopties bewerken voor: Microsoft Windows Vista

Pad: \windows\system32\winload.exe

partitie 2
vaste schijf 31fd7975

[ /noexecute=optout

]

dat is het scherm!

Misschien valt het te manipuleren ofzo dat het eindelijk van de cd boot maar liever heb ik een wat normalere manier. ik hoop dat het type jullie misschien wat helpt.
In het boekje staat er namelijk niets over.

En over garantie boeit me het vrij weinig.
Als m'n moeder niet met vista overweg kan is het een kapote laptop voor haar om het maar zo te zeggen. ik wil er dus zsm xp op zetten.

kom maar op met die suggesties :D.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

XP na Vista installeren gaat niet zoals ik al in een ander topic schreef. :)

De oplossing is vrij simpel, verwijder alle partities en maak een of meerdere nieuwe aan. Dan installeert XP wél vanaf CD mits de CD-Rom als eerste bootschijf staat natuurlijk.

ARME AOW’er

• klaaspyro
er moet toch ook een mogelijkheid bestaan om vista opnieuw te installuh?
Ik bedoel @ mijn pc reinstall ik alles eens in de 2 maand ofzo.

Bios kennen ze ook niet bij vista?
ik vind het allemaal maar een beetje wazig.

• klaaspyro
dus er bestaat geen normale manier?

Verwijderd

Er bestaat wel een normale manier, gewoon boot from cdrom instellen in de bios (je komt in de bios meestal door op: ESC ,F1,F2,Del te drukken of F8 dan kan het apparaat selecteren waar je vanaf wilt booten.

• walterego
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-01 16:18
Geef je moeder gewoon even de tijd om te wennen aan vista. 't Is m'n vriendin ook gelukt (ze is inmiddels zelfs gewend aan office 2007). En anders kan je altijd nog al die grafische effect uit zetten, dan lijkt het net op XP ;).

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:06
En dna nog, WAT IS ER ANDERS IN VISTA???

Neem dit van mij aan Windows == Windows.
Ik zie echt niet zoveel vernieuwingen sinds Win95.... Start zit nog altijd op dezelfde plek, hetzelfde voor de menu's, sluit knoppen ed... Ook programma's als WMP11 hebben alleen een grafische update, verder geen verschil met versie 9....

Maar dat je niet in de BIOS kan komen is onzin. Staat volgens mij wel ergens bij Boot. Probeer gewoon alle Fx toetsen anders... F2, F8, F12, Del, Ins.. Ik heb ze allemaal wel gezien.

Verwijderd

De laptop waar ik net mee heb gewerkt (Acer) heeft F2 als bios opstart knop. Daar kan je ook de boot volgorde veranderen.

Dan inderdaad met de XP opstartschijf alle partities verwijderen en dan XP installeren. Volgens mij mag dit ook want met je Vista licentie mag je gewoon "downgraden".

Houdt je er rekening mee dat misschien niet voor alle hardware in je pctje de XP drivers zullen te vinden zijn? Denk aan geluid en gewoon telefoon modem bv.... (als je die nog nodig hebt..) :+

Succes!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:43:
Volgens mij mag dit ook want met je Vista licentie mag je gewoon "downgraden".
Enkel van Business en Ultimate naar XP Professional. Alles andere downgraden zijn niet toegelaten.

Yes, but no.

• walterego
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-01 16:18
mieJas schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 01:05:
[...]

Enkel van Business en Ultimate naar XP Professional. Alles andere downgraden zijn niet toegelaten.
Sorry, dit snap ik niet. 't Is toch jouw laptop? Waarom zou je dan niet het besturingssysteem van jouw keuze erop mogen installeren? :?
Pagina: 1