Toon posts:

Budget systeem [500 euro]

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en heb de regels doorgelezen. Het kan zijn dat ik misschien wat foutjes maak in dit topic. Hier excuseer ik mij bij deze voor!

Ik zou graag een leuk systeem samen willen stellen waar ik wel leuk op kan gamen (denk aan spellen als battlefield 2142, Need for speed pro street in de toekomst). Ik had zelf al een opzet gemaakt, en aan jullie is de vraag of ik dingen kan verbeteren. Ik moet wel tegen rond de 500 euro blijven zitten. Ik hou in dit topic geen prijzen uit de pricewatch aan, maar prijzen van de webshop "sallandautomatisering". Dit omdat ik mijn systeem daar hoogstwaarschijnlijk ga bestellen. Hou je vast, hier komt die dan:

Behuizing

AOpen Behuizing ES45B Zwart, Zilver, 350 Watt, 1 X 80mm

Waarom?
Goedkope, maar toch mooie kast waar ook nog eens een 350watt voeding in zit. Dit moet naar mijn mening voldoende zijn voor dit systeem.

Prijs?
€39,00

Processor

AMD CPU Athlon 64 X2 4800+ 65 Watt 2.50 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Boxed

Waarom?
Omdat dit een budget systeem is ga ik toch voor AMD. Voor dit geld zijn er ook core2duo's te koop, maar ik heb gehoord dat ik toch beter voor AMD kan gaan als ik ga gamen, aangezien die "goedkopere" core2duo's minder geschikt zijn voor gamen dan de AMD athlon x2

Prijs?
€115,80

Moederbord

Asus Moederbord M2V-MX

Waarom?
Lijk mij een goed moederbord die S-ATA, RAID, Dual Channel en PCI-e ondersteunt. Dit bordje doet wat het moet doen en is ook nog eens redelijk goedkoop.

Prijs?
€51,00

Geheugen

Kingston ValueRam 2048 MB, PC4200, 533 MHz, 4, Non-ECC, Kit Of 2

Waarom?
2 Gig geheugen van een goed merk voor een lage prijs. Ook past deze op het moederbord wat ook wel belangrijk is. Er staat alleen bij dat dit geheugen Non-Ecc is, wat betekend dit?

Prijs?
€57,82

Harde schijf

Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

Waarom?
De seagate barracuda komt goed uit de test. Ik ben gegaan voor een 7200 toeren schijf omdat dit voldoende is voor mij. Ook heb ik niet meer dan 250 gig nodig in eerste instantie. En er kan altijd nog wat bij. Wel heb ik voor de 16mb versie gekozen, omdat deze gegevens toch wat sneller verwerkt.

Prijs?
€57,91

Videokaart

Sapphire VGA Radeon X1950 Pro 256 MB, PCI-e 16x

Waarom?
De x1950pro komt goed uit de test. Ik heb in een ander topic gelezen dat dit één van de betere kaarten is voor dit geld. Vandaar dat ik voor deze kaart heb gekozen.

[red]Prijs?[red]
€133,40

DVD-brander

Samsung DVD-RW SH-S182D Bulk, Zwart

Waarom?
Niet echt een rede waarom ik deze heb gekozen. Hij doet zen werk en is zwart :P

Prijs?
€25,73

Totaal

Ik kom op een totaalbedrag uit van €480,66

Ik heb niet zo heel veel verstand van computers, daarom post ik dit ook. Ik hoop dat jullie er serieus naar kunnen kijken en jullie eerlijke mening over dit systeem geven. Tips zijn altijd welkom. Als je onderdelen weet die ik beter kan vervangen, laat het alsjeblieft weten.

Alvast bedankt _/-\o_

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Je hebt al een monitor, muis en toetsenbord begrijp ik?

Money for nothin' and your chicks for free

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
E4300 (even duur) presteert beter en is makkelijker over te klokken als je dit zou willen.

http://www.tomshardware.c...ahertz_battle/page14.html

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Digidoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:57

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

@ TS: Lees ff de stickies...

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
(jarig!)
Non-ECC is non-Error-Correcting Code geheugen. ECC (registered) geheugen is waarschijnlijk niet compatibel met dat moederbord. Het is ook nog duurder en niet nodig bij consumenten pc's.

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerDwayne op 15-06-2007 16:22 ]

• jochemh
  • Laatst online: 17-12-2025
ecc geheugen is eigenlijk alleen bedoeld voor servers, betekend error correcting code. Bijna geen een thuissysteem heeft dit (dus non-ecc), is dus gewoon goed.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:22

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

TweakerDwayne schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:50:
Non-ECC is non-Error-Correcting Code geheugen. Dit geheugen is waarschijnlijk niet compatibel met dat moederbord. Het is ook nog duurder en niet nodig bij consumenten pc's.
Je draait de boel om. ECC wordt op server-moederborden gebruikt en meestal niet in cosumentenmoederborden.

Maar dit staat ook gewoon in de RAM FAQ

Rail Away!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Neoptolemos schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:45:
E4300 (even duur) presteert beter en is makkelijker over te klokken als je dit zou willen.

http://www.tomshardware.c...ahertz_battle/page14.html
Dit geldt alleen als je de e4300 overklokt. Op normale snelheden is de 4800+ veel sneller. De 4800+ is zelfs in de meeste gevallen sneller dan een e6300.

Verwijderd

silmaril8 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:56:
[...]

Dit geldt alleen als je de e4300 overklokt. Op normale snelheden is de 4800+ veel sneller. De 4800+ is zelfs in de meeste gevallen sneller dan een e6300.
Idd als je de E4300 overclockt naar 2.4GHZ is deze bijna net zo snel als een E6600. De E4300 is simpel over te clocken, 2.6GHZ moet ook makkelijk lukken, waardoor je een sneller CPU zal hebben dan de E6600, dus ook sneller dan de 6000+ X2.

Maar... dit moet de TS wel kunnen/willen.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Overclocken van de c2d vereist wel een duurder mobo, dat dan zo'n 100 euro zal kosten. Evt. kun je dan de pentium e2160 (87 euro) nemen icm een Asus P5B (92), dan kom je makkelijk op hogere snelheden (die 2.4Ghz is een eitje). Totaal is dan wel 13 euro duurder :P

[edit] zelfs met een e2140 (77) kun je het makkelijk doen, dan is het zelfs maar 3 euro duurder. Prijzen volgens salland.

[ Voor 19% gewijzigd door brama op 15-06-2007 13:07 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Neoptolemos
  • Laatst online: 17-12-2024
silmaril8 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:56:
[...]

Ohja, even verkeerd gekeken. My bad. :+

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
de belangrijkste tip koop een 1950xt veeeeeeel sneller namelijk

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2975&p=3

Er is tenslotte nog 20E te besteden :p,

pricewatch: MSI RX1950XT-VT2D256E-HD
pricewatch: Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 21097-00-20R

iets duurder bij Salland nog maar msschien kan er nog iets vanaf en anders koop je hem gwoon los.

Er zijn uiteraard nog meer manieren om van je geld af te komen :p

Zoals het kopen van een andere cpu-koeler zoals de Arctic freezer.

Gheugen kan ook nog.
Geen linkje maar Corsair pc5300 cl4 is ook bij salland zag ik al een keer.

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
brama schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:05:
Overclocken van de c2d vereist wel een duurder mobo, dat dan zo'n 100 euro zal kosten. Evt. kun je dan de pentium e2160 (87 euro) nemen icm een Asus P5B (92), dan kom je makkelijk op hogere snelheden (die 2.4Ghz is een eitje). Totaal is dan wel 13 euro duurder :P

[edit] zelfs met een e2140 (77) kun je het makkelijk doen, dan is het zelfs maar 3 euro duurder. Prijzen volgens salland.
ook interressant

http://xtreview.com/addco...Pentium-e2160-review.html

Nukezone FTW

• TweakerDwayne
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-03-2021
(jarig!)
Mad Marty schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:53:
[...]

Je draait de boel om. ECC wordt op server-moederborden gebruikt en meestal niet in cosumentenmoederborden.

Maar dit staat ook gewoon in de RAM FAQ
Hele domme fout |:( Natuurlijk bedoel ik ECC geheugen dan niet compatible is maar schreef het verkeerd op.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

brama schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:05:

Goed, € 3 duurder, maar dan moet je eerst nog een extra koeler hebben. Daarnaast moet je ook nog betrekkelijk wat uit dat ding klokken, zodat de levensduur van zowel cpu als mobo als voeding een stuk achteruit gaat.

En daarnaast ... die 4800+ klokt ook over. Akkoord, niet zo goed, maar imo toch genoeg om een E6600 op sommige vlakken bij te houden (doet-ie hier overigens).

Yes, but no.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mieJas schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 16:48:
[...]

Goed, € 3 duurder, maar dan moet je eerst nog een extra koeler hebben.
Nee, niet nodig tenzij je ruim over de 2.6Ghz wil gaan. De stock koeler voldoet anders prima.
Daarnaast moet je ook nog betrekkelijk wat uit dat ding klokken, zodat de levensduur van zowel cpu als mobo als voeding een stuk achteruit gaat.
Ook nee, als je maar een beetje overklokt (bijv. rond de 2.4-2.6 Ghz), scheelt dat niet veel in warmteproductie. Je hebt zelfs kans dat je voltages kunt verlagen t.o.v. default om het een beetje in te dammen. Met de levensduur van de CPU bij overclocken hoef je absoluut geen rekening mee te houden. Dat is ten eerste niet eens meetbaar, en *mocht* het al effect hebben, dan heb je het misschien over maanden over een termijn van vele jaren. En zelfs dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Mobo en voeding zijn al berekend op snelle C2D CPU's, dus die kunnen ook wel wat hebben. Genoeg om er geen last van te hebben voor ze afgeschreven zijn over >= 3 jaar.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**

En aangezien er geen vragen zijn............

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de replys.

Ik wil ten eerste duidelijk maken dat ik in eerste instantie niet wil overclocken. Het systeem gaat gewoon standaar lopen.

Verder hoor ik iedereen wat roepen en ik heb er ook veel aan, maar zouden jullie misschien dan ook een lijstje kunnen maken zoals ik het beter kan bestellen?

Alvast bedankt, ik ga nu even de stickies lezen :D

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Alsjeblieft géén lijstjes, daar zijn er onderhand honderden van. Aan handje vasthouden doen we op GoT niet en wat eigen inzet is wel zo wenselijk.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Dan een aantal vragen:
- Kan ik toch beter voor de 4800+ gaan omdat ik toch niet ga overclocken?
- De x1950xt is te duur, zijn er nog andere kaarten die voor ong €130 die beter zijn dan de x1950 pro?

Als hier plz nog antwoord op gegeven kan worden ben ik er wel uit, dan mag je hier wel een slotje op gooien

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat let je om eens in de pricewatch te kijken naar een geschikte videokaart? Een link staat bovenin onder Tweakers.net.

Als jij vind dat je na het lezen van reviews en topics tot de conclusie komt dat de AMD voor jou beter is, dan moet je dat gewoon doen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Doe maar dicht, aan dit soort antwoorden heb ik toch niet veel :) Ik zoek het zelf wel even uit. Bedankt voor jullie hulp :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

en toch vind ik dit een van de betere requests...

misschien googlen over dat ecc had gemogen

-_-

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 17:22:
Doe maar dicht, aan dit soort antwoorden heb ik toch niet veel :) Ik zoek het zelf wel even uit. Bedankt voor jullie hulp :)
Ok dan Thomas: let wel, laat je dit niet tegenhouden om een evt volgend topic te openen (hier in CSL of andere plek). In dit geval was de volgorde alleen niet zo gelukkig: voortaan eerst sticky's lezen, dan pas een topic openen mocht dat nodig zijn :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.