Toon posts:

Temperatuur te hoog sinds nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

een aantal weken geleden was mijn voeding kapot. Ik heb toen het bedrijf waar mijn PC vandaan komt dit probleem laten oplossen. Er zit nu een nieuwe voeding in, maar sinds deze voeding geeft de BIOS tijdens het opstarten veel piepjes en de waarschuwing:
"Warning: CPU Fan Fail or speed too low"
er staat ook dat als je F1 drukt, je de waarschuwing kunt overslaan.
Dit heb ik gedaan (steeds als ik de PC opstartte), en ik kan gewoon alle programma's draaien die ik normaal ook kan draaien (ook zeer CPU intensieve programma's).

Ik heb ook de kast opengemaakt, en de CPU fan (Zalman CNPS 7700 ALCU) draait gewoon.
Omdat ik toch niet helemaal zeker ben over de temperatuur van mijn CPU heb ik 'SpeedFan' gedownload, en dit geeft het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/3227/speedfancw3.jpg

Die vlammetjes voorspellen niet veel goeds lijkt mij, evenals de temperatuur die er achter staat.

Weet iemand wat ik nu het beste kan doen?
Moet ik de fans een andere snelheid geven (zo ja, hoe?)?
Of kan ik beter de PC terugbrengen naar het bedrijf waar hij gekocht is (en weer een aantal dagen zonder PC zitten)?

Specs:
Behuizing: Antec Sonata II (niet meer met de standaardvoeding, maar nu met een Antec Basiq
Power 500 Watt)
Mobo: Asus A8N-SLI Premium
Proc: Athlon X2 4200+
GPU: Asus X1800XT
Geheugen: 1Gbx2 Corsair TwinX C2 Pro
HD: 2 x Hitachi 250 GB T7K250
Geluidskaard: SB 4 Audigy
Optische drives: Asus DVD drive 16x/48x
NEC ND-4550 DVD±RW

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Bij voorbaat dank ;)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Beetje moeilijk te zeggen zo, op afstand. Maar hebben ze de CPU fan wel netjes terug aangesloten op de CPU-FAN connector? Wellicht dat ze namelijk wat kabeltje losgetrokken hebben om er bij de montage van de nieuwe voeding goed bij te kunnen, en dat ze nogal gehaast die fan maar op de eerste beste connector teruggezet hebben die ze konden vinden. Zoets.

Verder, over die 127C zou ik me niet zo'n zorgen maken. Lijkt me zo'n AUX waarde, die je gewoon kunt negeren.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Er zijn in principe drie situaties mogelijk:

• SpeedFan leest de sensor verkeerd uit.
• De temperatuur is daadwerkelijk 127°C, wat me onwaarschijnlijk lijkt.
• De temperatuursensor is uitgeschakeld of defect en geeft daarom zijn maximale waarde aan;
8-bits sensor, dus 255 mogelijkheden (28) = -127 t/m 127°C.

Dit 'probleem' is al vaker aan het licht gebracht. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Ik denk niet dat 127 graden mogelijk is:O Misschien PC Everest proberen en kijken wat everest uitleest op de sensoren

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De Zalman CNPS 7700 ALCU draait standaard (laagste stand that is) onder de 'toegestane waarde' die het moederbord verwacht van een cpu-fan. Als je de fan ziet draaien, is er niks aan de hand. Ik gok dat er een fanmate tussen hangt en dat die fanmate op z'n laagst staat. Dan kan je die waarschuwing gewoon negeren. Hoewel het ook uit te zetten is in het bios.

Het feit dat Speedfan geen RPM-meting aangeeft, kan zowel een software-matige als een hardware-matige 'fout' zijn. Hangt de CPU-koeler aan een molex-stekker?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

ik zou idd het verhaal van Crow aanhouden, schakel gewoon de cpu fan detectie uit in het BIOS en controleer de temperaturen in het BIOS voor de zekerheid.
Pagina: 1